http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12733315
Koskä tässä on kuitenkin kysmys vain kuvankäsittelystä, päätin avata uuden threadin tänne. Kun nimittäin innostuin tekemään ohjelmaa, jolla voi kokeilla tuota operaatiota ihan ruohonjuuritasolla:). Katsotaan josko siitä tulee ihan yleiseen jakeluunkin soveltuva tuotteen tapainen.
Yo. säikeestä muutamia mainintoja (anteeksi että lainaan ilman mainintaa kommentoijasta):
Muutamia kaupallisia ohjelmia, joilla voi tehdä operaation:
Vuescan: Valittavissa on erinäisten filmityyppien mukaisia korjauskäyriä. Niiden toimiminen on osittain kiinni siitä kuinka "neutraalilla valolla" negasta kuvattu tiedosto on syntynyt.
Tämän saanee myös Photoshoppiin.Itse olen tuskaillut värinegatiivien kanssa ja vähän saan helpostusta CFSystems Colorperfekt plugarilla PS Elementisillä.
Hankala käyttöinen, mutta monipuolinen.
Eräajo olisi loistava idea, mutta en oikein usko, että operaatiota voi automatisoida kovin hyvin tuloksin.Myös Picasa ja Irfanview osaavat kääntää negan positiiviksi. Irfanviewissä on myös batch-toiminto, jolla voi käsitellä useitä tiedostoja (kuvia) eräajona.
Pelkkä kuvan invertointi kun ei oikeen riitä. Lopputulos on useimpien kuvien kohdalla melkoisen kamala.
Yo. kommentti on mun tekemä ja olen sekottanut keltaisen sekä syaanin keskenään.Negatiivin oranssi maski ei ole vakio yli koko kuva-alueen. Se muodostuu negatiivin kehityksen aikana käänteisessä suhteessa värin määrään syaani ja magenta tasoilla seuraavasti:
- (Y) Keltaisen värin tasolla ei muodostu maskiväriä ollenkaan
- (C) Syaani värin tasolla punaista maskiväriä muodostuu noin 40% alueilla, joissa ei ole syaania ja väheten nollaan niillä alueilla, joilla on suurin syaanin määrä.
- (M) Magentan tasolla on noin 20% keltainen maski.
Jos maskinvärin poistaa niin kuin se olisi joka osassa kuva-alaa vakio, huononee värit alueella, joissa maskia ei ole muodostunut.
Ja lopuksi oma totema jossain kohtaa säiettä: "Jonkin verran olen kyllä harkinnut tehdä itsekin tollasen. Näkis ihan ruohonjuuritasolla miten tuo menee."Ongelma tullee olemaan enemmänkin se, että negatiivien maskit on erilaisia valmistajasta ja jopa filmin valmistuserästä riippuen (jos pieni liioittelu sallitaan).
Siis ohjelman.
Nonnii ja nyt on käden kyynärpäitä myöten siinä itessään:)