Digitoidusta värinegatiivista positiivi

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Jovala

Digitoidusta värinegatiivista positiivi

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Aihetta on sivuttu Printterit, skannerit/Negatiivien digitointi säikeessä:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12733315

Koskä tässä on kuitenkin kysmys vain kuvankäsittelystä, päätin avata uuden threadin tänne. Kun nimittäin innostuin tekemään ohjelmaa, jolla voi kokeilla tuota operaatiota ihan ruohonjuuritasolla:). Katsotaan josko siitä tulee ihan yleiseen jakeluunkin soveltuva tuotteen tapainen.

Yo. säikeestä muutamia mainintoja (anteeksi että lainaan ilman mainintaa kommentoijasta):

Muutamia kaupallisia ohjelmia, joilla voi tehdä operaation:
Vuescan: Valittavissa on erinäisten filmityyppien mukaisia korjauskäyriä. Niiden toimiminen on osittain kiinni siitä kuinka "neutraalilla valolla" negasta kuvattu tiedosto on syntynyt.
Itse olen tuskaillut värinegatiivien kanssa ja vähän saan helpostusta CFSystems Colorperfekt plugarilla PS Elementisillä.
Hankala käyttöinen, mutta monipuolinen.
Tämän saanee myös Photoshoppiin.
Myös Picasa ja Irfanview osaavat kääntää negan positiiviksi. Irfanviewissä on myös batch-toiminto, jolla voi käsitellä useitä tiedostoja (kuvia) eräajona.
Eräajo olisi loistava idea, mutta en oikein usko, että operaatiota voi automatisoida kovin hyvin tuloksin.
Pelkkä kuvan invertointi kun ei oikeen riitä. Lopputulos on useimpien kuvien kohdalla melkoisen kamala.
Negatiivin oranssi maski ei ole vakio yli koko kuva-alueen. Se muodostuu negatiivin kehityksen aikana käänteisessä suhteessa värin määrään syaani ja magenta tasoilla seuraavasti:
- (Y) Keltaisen värin tasolla ei muodostu maskiväriä ollenkaan
- (C) Syaani värin tasolla punaista maskiväriä muodostuu noin 40% alueilla, joissa ei ole syaania ja väheten nollaan niillä alueilla, joilla on suurin syaanin määrä.
- (M) Magentan tasolla on noin 20% keltainen maski.

Jos maskinvärin poistaa niin kuin se olisi joka osassa kuva-alaa vakio, huononee värit alueella, joissa maskia ei ole muodostunut.
Yo. kommentti on mun tekemä ja olen sekottanut keltaisen sekä syaanin keskenään.
Ongelma tullee olemaan enemmänkin se, että negatiivien maskit on erilaisia valmistajasta ja jopa filmin valmistuserästä riippuen (jos pieni liioittelu sallitaan).
Ja lopuksi oma totema jossain kohtaa säiettä: "Jonkin verran olen kyllä harkinnut tehdä itsekin tollasen. Näkis ihan ruohonjuuritasolla miten tuo menee."
Siis ohjelman.
Nonnii ja nyt on käden kyynärpäitä myöten siinä itessään:)
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jovala

Ensimmäiseksi piti saada kokeiluun ominaisuudet:
1) Ohjelma osaa lukea kameroiden RAW-tiedostoja ja tekee nille demosaic-toiminnon, jossa RAW-datasta muodostuu RGB-dataa.
2) Ohjelma osaa kirjoitaa tuon RGB-datan TIFF-tiedostoon, joka on 16-bittinen (siis kukin värikanava on 16-bittiä), RGB-data on lineaarista (sen gamma-korjaus on siis 1.0) ja ainakin Lightroom osaa lukea tiedoston.

Otin koekuvan koka-kola-kameran negatiivista (epäterävä, aivan liian pieneksi rajattu hyötykuvan alue, pölyinen ja raappeutunut. Mutta siinä on hyvin värejä ja ihminen jonka ihon värille silmä on tarkka), jolla pääsin testaamaan ohjelmaa (kuvaa klikkaamalla saa hieman suuremman):
Kuva
Kuva: Mun testiohjelma on lukenut RAW-tiedoston ja kirjoittanut sen tiff-tiedostoon. Pienensin ja talletin tiff kuvan jpg-muotoon IrfanViev:lla. (IrfanView osaa lukea myös 16-bittistä tiff formaattia!)

Lightroom kyllä lukee tuon tiffin ihan mallikkaasti, mutta se ei ymmärrä käsitellä sitä kuvana jossa gamma = 1.0. Siis kuten kamerasta ladatun RAW-kuvan kanssa tapahtuu.
Yritin jopa antaa tiff-fileessä tagin (PhotometricInterpretation = 34892 = LinearRaw), joka kertoo kuvan olevan lineaarinen, mutta siitähän LR vasta riemastui.
Voi olla että joudun vielä laajentaan tuota tiff-writeriani (jos ei löydy yksinkertaisempaa keinoa), jotta siitä tulee yhteensopiva DNG-formaatin kanssa. Sillä saattaisi kuvan saada siihen malliin, että LR ymmärtäisi kuvan lineaarisuudenkin.
Viimeksi muokannut Jovala, Syys 04, 2015 19 : 37. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Jovala

Seuraavaksi piti lisätä ohjelmaan ominaisuuksia, joiden avulla kuvan saisi ehkä muunnettua säälliseksi positiiviksi.
1) Tarvitaan rajaus, joka kertoo missä itse haluttu kuva on kuva-alassa. Sehän voi olla koko kuva, mutta myös negatiivin ruskeat reunukset ja enemmänkin saattaa näkyä kuva-alassa. Noista ruskeista reunuksista voi olla myös hyötyä: Niistä saattaa voida laskea ton oranssin maskin komponentit.
2) Oranssin maskin komponenttien laskemiseksi, täytyy ohjelmalle näyttää mistä kohtaa on sopivaa lukea sille arvo.
3) Kuvan balanssoinnin kannalta on tärkeää saada tietää myös mistä saadaan näyte kuvan vaaleimmasta osasta (white point).
4) Ja samasta syystä tarvitaan myös näyte tummimmasta osasta (black point).
5) Valkotasapainon kannalta ohjelma ei tee mitään. Se on homma joka tehdään jälkikäsittelyssä. Samoin kuin kontrastin ja kirkkauden tarkempi säätö. Tarkoitus on vain saada kuva sille tolalle, että se on helppo säätää.
6) Ennen kaikkea kuvasta ei ole tarkoitus hukata bittiäkään informaatiota. Perusperiaate on, että saturaatioon ei mennä missään kohdassa.

Nämä kaikki on tehtävä manuaalisesti, enkä oikein ymmärrä kuinka tätä voisi automatisoida. No kaiketi jonkinlaisen automaatin saisi noille vaalealle ja mustalle pisteelle.
Kuva
Kuvassa on värinuolilla osoitettu paikat, joihin ohjelma on piirtänyt (kun olen antanut sille koordinaatit) yo. alueet (ovat aika pieniä näin paljon pienennetyssä kuvassa):
- Keltainen suorakaide: Osoittaa halutun kuvanosan kroppaus-rajauksen.
- Punainen neliö: Halutun kuvaosan alueella oleva luminanssiltaan vaalein kohta
- Sininen neliö: Halutun kuvaosan alueella oleva luminanssiltaan tummin kohta
- Vaaleansininen neliö: Filmin kehyksen ruskeaa aluetta, josta voidaan ehkä laskea oranssin maskin ominaisuudet

Ohjelma myös piirtää kuvaan vihreää ja valkoista peittoa. Vihreä on aluetta, jossa kuvan kirkkaus (siis luminanssi) on pienintä, valkoinen taas aluetta jossa kirkkaus on suurinta.
Ilman tällaista apua, silmämääräisesti valitsemalla, ei oikein tahdo paikan (White point, black point) valinta onnistua kovin hyvin. Tai mä koin sen vaikeaksi.
Viimeksi muokannut Jovala, Syys 04, 2015 20 : 00. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Jovala

Nyt kun lähtöasetelma oli jo aika hyvällä hollilla, pääsi toteuttamaan algoritmeja kuvan muokkaamiseksi (gammakorjaus on 1.0 ja bittisyys 16 tiff-kuvassa).

Aluksi ihan vaan yksinkertaisesti vaalean ja mustan pisteen mukaan kontarstin muokkaus niin, ettei värit muutu, eikä saturoidu. Tämän jälkeen kuvan invertointi sen kummempia hienostelematta: Kuva
Kuva 1: Ei sinivihreän kajastuksen poistoa

Sitten toteutin algoritmin joka poistaa hieman positiivikuvassa olevaa sinertävää tinttiä. Prosentit on annettu manuaalisesti, ei siis näytteestä laskien. Algoritmissä refenssinä toimii cyan-kanava sekä magenta, että keltaiselle maskille.Kuva
Kuva 2: Sinivihreää kajastusta miedonnettu varovasti

Ohjelma on myös kropannut kuvat annetun suorakaiteen mukaan. Niihin voisi myös ottaa gamma-korjauksen, jos haluaa ihan vaan katselua varten.

Ajatuksia:

Tää esimerkkikuva ei anna hyvää kuvaa tilanteesta, vaan on erityisen helppo tapaus värintoistollisesti. Mä olen testannut muita kuvia, joissa väribalanssi on aivan metsässä ja toisaalta kontrasti älyttömän heikko. Esimerkkikuvasta saa värien suhteen melko hyvän kun hieman näyttää sille Lightroomia. Helppo homma. Hmm ... ehkä mun strantartitkaan ei kovin korkeat:). Vaikka voihan tuolta arkistoista löytyä helmiäkin, sellaisia jotka haluais todella hyvällä laadulla digitaalisiksi.

Seuraavaksi pitäs hioa tuota oranssin hehkun poistoa lisää, sekä ehkä toteuttaa jokin helppo automaattinen kontrastinparannusalgoritmi (tyyppiä Global Histogram Equalization). Pääsis sitten _ehkä_ hieman vähemmällä Lightroomin väännöllä. Tämä (kontrastijuttu) tosin saattaa olla hieman ongelmallista kaikkien pikseleiden informaation säilymisen kannalta.

Toikin mietityttää, kuinka saisi jonkinlaisen eräajon tähän prosessiin. Onhan ainakin kussakin negatiiviliuskassa melko samanlainen toi oranssi maski. Ymmärttäkseni nimenomaan toi maski ja sitten heikko kontrasti on ne, jotka pistävät kuvankäsittelyssä hermot kireälle. Ainakin jos pitää kovasti viilata kurvesien kanssa.

Ohjelma on hyvin alkeellinen käyttäjäliitynnältään: Siinä on vain yksi painike, jolla sen saa tekemään nuo temput. Kaikki parametrit on koodattu itse ohjelmaan, ja niiden muuttaminen vaatii C++ kääntäjän pyöräyttämisen. Myös tiedostojen nimet:)
Tuo käyttäjäliityntä onkin yksi miettimisen paikka: millainen työnkulku on hyvä ja juoheva.
Viimeksi muokannut Jovala, Syys 04, 2015 21 : 36. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jovala

Oho, tein vahingossa uuden viestin, kun piti vaan muokata edellistä selkeämmäksi.
No esitellääs nyt sitten tän mun testiohjelman VMP:n (Värillisen Maskin Poistaja) hyvin yksinkertainen käyttöliittymä mallia 4.9.2015:)
Kuva
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Sulla täytyy kyllä olla mielenkiintoa tähän hommaan jos jaksat C++:lla vääntää kuvankäsittelyyn koodia. Siis kun kuitenkin valmiita applareita on joka lähtöön nykyään.

Tuosta eräajosta: eikö tuo oranssi maski kannattais näytteistää jostain täysin valottamattomasta kohdasta filmiä (ruutu #0 tms.) ja sitten käyttää sitä samaa infoa sen poistoon koko rullan osalta?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Kaksi ehdotusta:

1: Valmista Raw-kuvan käsittelykoodia:
https://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/

2: Entäs, jos ei yrittäisikään tehdä jotain laskennallista koodia tuohon kääntöön, vaan yksinkertaisesti kuvaisi käyttämälleen filmille liudan värialueita (ja harmaita myös), siis jonkun testitaulun. Jotenkin kuvittelisin, että filmivalmistajat kuitenkin pitäisivät kohtalaisen tasaisena valmistusprosessin.

Näistä sitten kerran interpoloisi kyseiselle filmille värikonversion. (Siis laskisi tarvittavan muunnoksen kullekin värialueelle ja näiden välissä sitten käyttäisi näistä johdettua käyrää). Lopullisen valoisuuden, kontrastin ja värilämpötilan sitten Lightroomissa.

Vaikeaa tuossa on laskennan optimointi, siis homman tekeminen nopeasti.
Jovala

Kokeilu kontrastin "parantamisesta" helposti ohjelmoitavalla menetelmällä saa aikaan tällaista tulosta:
Kuva

Algoritmi perustuu Global Histogram Equalization menetelmään niin, että kukin värikanava on käsitelty erikseen ja erillisenä yksikkönä.
Hyviä puolia:
- On erittäin helppo toteuttaa
Huonoja puolia:
- Värit eivät säily muuttumattomina
- Ei ota huomioon paikallisia kontrastimuutoksia, joille ihmisen silmä on herkkä (kuvassa tummat alueet on menneet liian tummiksi)
- Ennen kaikkea epälineaarisena muuttaa kuvan alkuperästä informaatiota niin, ettei sitä voi palauttaa ilman ulkopuolista tietoa (alkuperäisestä saatua kertymäfunktiota, eikä tälläkään jos se ei ole aidosti monotonisesti kasvava). Joka siis sotii tän ohjelman alkuperäistä toteutusperiaatetta vastaan.

Tämä kuuluukin sarjaan opettavaiset kokeilut, eikä ole tarkoitettu varsinaiseen käyttöön myöhemmissä ohjelmaversioissa. Tosin vertailukohtana edistyneemmille kontrastinparannuskokeiluille ihan kelpo.
Viimeksi muokannut Jovala, Syys 05, 2015 13 : 26. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Jovala

Rockford kirjoitti:Sulla täytyy kyllä olla mielenkiintoa tähän hommaan jos jaksat C++:lla vääntää kuvankäsittelyyn koodia. Siis kun kuitenkin valmiita applareita on joka lähtöön nykyään.
Ihmisen täytyy keksiä jotain tekemistä päiviinsä:) Kuka nyt mitäkin.

Mä en ole löytänyt kuin kaksi jotka oikeasti osaa:
1) Vuescan
2) CFSystems plugari (vaatii toimiakseen Photoshop tai Colorperfekt ohjelman luulisin)

Manuaalisestihan voi vääntää muutamilla edistyneimmillä myös ihan hyvin, mutta menetelmät on työläät.
Ja ennen kaikkea Lightroom (mun työkalu) ei oikein taivu ton oransin maskin poistoon kunnolla. Mun tietääkseni.
Rockford kirjoitti:Tuosta eräajosta: eikö tuo oranssi maski kannattais näytteistää jostain täysin valottamattomasta kohdasta filmiä (ruutu #0 tms.) ja sitten käyttää sitä samaa infoa sen poistoon koko rullan osalta?
Kyllä kannattaa, mutta meillä on vain 3 rullaa ja loput on liuskoina, jotka kaiken lisäksi on myöhemmin jossain määrin sekottuneet, kun on teetetty lisää kuvia.

Olen muuten jostain lukenut, että filmit on olleet melkoisen vaihtelevia saman valmistajan samoillakin tyypeillä.

Noissa liuskoissahan on kuitenkin jopa 5 kuvaa. Auttaahan sekin, liuskakohtainen oranssin referenssi.
Olisihan sekin mahdollista, että annetaan isolle nipulle liuskoja toi oranssin referenssi, kullekin omansa ja lisäksi määrätään kullekin liuskan kuvalle mustan ja vaalean pisteet, sekä rajaus. Tämän jälkeen jätetään kone rouskuttamaan.

Ai niin, kunkin kuvatiedoston uudelleennimeäminen olis tässä yhteydessä myös arkistoinnin kannalta hyvä. Esimerkiki arkistosivu, liuskanumero sivulla, kuvanumero liuskassa ja alkuperäinen kuvan tiedostonimi.

Yksi ajatus on ollut tehdä tästä plugari Lightroom:iin. Jolloin työnkuva integroituisi Lightroom:n käsittelyyn. En tiedä kuinka ja millaisin rajoituksin moinen olisi mahdollista.
Viimeksi muokannut Jovala, Syys 05, 2015 14 : 31. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jovala

olli R kirjoitti:2: Entäs, jos ei yrittäisikään tehdä jotain laskennallista koodia tuohon kääntöön, vaan yksinkertaisesti kuvaisi käyttämälleen filmille liudan värialueita (ja harmaita myös), siis jonkun testitaulun. Jotenkin kuvittelisin, että filmivalmistajat kuitenkin pitäisivät kohtalaisen tasaisena valmistusprosessin.

Näistä sitten kerran interpoloisi kyseiselle filmille värikonversion. (Siis laskisi tarvittavan muunnoksen kullekin värialueelle ja näiden välissä sitten käyttäisi näistä johdettua käyrää). Lopullisen valoisuuden, kontrastin ja värilämpötilan sitten Lightroomissa.

Vaikeaa tuossa on laskennan optimointi, siis homman tekeminen nopeasti.
Tällainen on mahdollista jos kuvaa edelleen myös filmille. Mä myin viimeisen filmikamerani pois 1990-luvulla.
Ajatuksena on vain digitoida vielä säilyneet värinegatiivit (mustavalkoiset menee suoraan Lightroom:ssa). Mä luulen että muunnoksen tekemiseen on käytettävissä se väri-informaatio, mikä kustakin filmi-liuskasta löytyy. Ja kenties jokin filmiliuskassa oleva valmistajan identifikaatio filmi-tyypistä saattaa auttaa oranssin maskin poiston kanssa niin, ettei sitä tarvitse kaikille liuskoille laskettaa tai manuaalisesti säätää erikseen.

Tuo oranssin maskin poisto voi olla myös suuri ongelma kuvissa, joista puuttuu/on heikko punainen väri. Kaiketi kuitenkin aika marginaalinen.
LoikkaHe

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

Olen samoilla linjoilla Rockfordin kanssa. Kun katselin vanhoja värinegojani niin saman filmin kaikki liuskat olivat aivan samanlaisia oranssin maskin kohdalla. Ja ainakin kinonegoissa ruutujen välistä ja reunoilta löytyy puhdasta maskia. Luulisi että noista kohdista saisi sopivan näytteen.
LoikkaHe

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

Jovala kirjoitti: Mä en ole löytänyt kuin kaksi jotka oikeasti osaa:
1) Vuescan
2) CFSystems plugari (vaatii toimiakseen Photoshop tai Colorperfekt ohjelman luulisin)
En tiedä mitä tarkoitta 'oikeasti osaa', mutta minä olen saanut ihan kohtuullisia tuloksia Epson 750 / Epson Scan - yhdistelmällä eri värinegoista. Joitain kuvia on täytynyt vielä korjata PS:lla, mutta useimmat on olleet aivan tyydyttäviä.
Jovala

LoikkaHe kirjoitti:
Jovala kirjoitti: Mä en ole löytänyt kuin kaksi jotka oikeasti osaa:
1) Vuescan
En tiedä mitä tarkoitta 'oikeasti osaa', mutta minä olen saanut ihan kohtuullisia tuloksia Epson 750 / Epson Scan - yhdistelmällä eri värinegoista. Joitain kuvia on täytynyt vielä korjata PS:lla, mutta useimmat on olleet aivan tyydyttäviä.
Mä olen käsittelemässä värinegatiiveista kameralla otettuja RAW-kuvia positiiveiksi. Taisi jäädä mainitsematta tuolla johdanto-osassa. Tosin, jos skanneri tekee tiff- tai DNG-tiedostoja, niin ehkä niidenkin käsittely onnistuisi mun sovelluksella.
Noiden skannereiden (ainakin osan) mukana tulee ihan omia ohjelmia. Voiko niitä käyttää kameroiden RAW-kuvien kanssa? Onko niitä saatavilla ilman skannerin hankintaa?
jmagic
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmagic »

Ehkä Lightroomiin voisi tehdä .dcp profiilin filmille, jolloin ei tarvitsisi turvautua TIFF-tiedostoihin.
Jovala

jmagic kirjoitti:Ehkä Lightroomiin voisi tehdä .dcp profiilin filmille, jolloin ei tarvitsisi turvautua TIFF-tiedostoihin.
Mun käsittääkseni Lightroom:ssa ei ole ole minaisuuksia (kuten Photoshopissa) tehdä tota oranssin maskin poistoa "kunnolla". Jos sitä ei tarvi, niin Lightroom ja moni muukin kuvankäsittelyohjelma riittää hyvin.

Ei toi maskin poisto mikään 100% puhdistus ole, mutta ilmeisesti se voidaan Photarissa hankalien vaivausten jälkeen melko hyvin hoitaa.
Kuitenkaan mikään, kontrastin, kirkkauden, gamman, valkotasapainon tai kurvesien säätö pelkästään se ei ole. Niitä saa väännellä erilaisin suhtein maailman tappiin, eikä himerrystä saa pois.
Voin olla väärässäkin.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Nyt kiinnostais kyllä itsekin kokeilla mitä pelkällä LR:llä sais aikaan järkkärillä kuvatusta värinegasta. Tämmöisen löysin jossa on aiheesta juttua: http://petapixel.com/2012/05/18/how-to- ... th-a-dslr/

Ei vain ole makroa eikä kääntörengasta niin en saa omilla objektiiveilla järkevää kuvaa otettua kinokoon negasta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jovala

Tuo käyttäjäliityntä onkin yksi miettimisen paikka: millainen työnkulku on hyvä ja juoheva.
Editoin ohjelman pääikkunaan rakennetta, jolla kuvittelisin saavani homman sujumaan suht jouhevasti. Mitään koodia ei näiden toimintojen takana ole (pl. toi testi-painike), joten ehdotuksia ja ajatuksia otetaan kyllä vastaan.

Perusfilosofia on se, että työt määritellään kun istutaan koneen ääressä ja sen jälkeen pistetään kone rouskuttamaan määritellyt hommat, kun itse siirrytään kahville. Ei yhden kuvan käsittely rouskutusvaiheessa kait mahdottomia vie. Riippunee tietysti siitäkin, kuinka paljon viitsin viilata ohjelman nopeuden eteen.

Kuva

Käyttöliittymässä ei ole tavallista ylälaidan valikkopalkkia, kun tää on niin yksinkertainen liittymältään. Turha monimutkaistaa.

Oisko toi melkoisen itsedokumentoiva rakenne. 3 paneelia, joista:
1) Ylimmässä annetaan hakemisto, josta raakakuvat löytyvät.
2) Vasemmasta paneelista valitaan kuvat työlistalle. Lisäyksen yhteydessä valittu kuva tulee näkyviin dialogissa ja sille voidaan antaa tarvittavat määrittelyt:
- kuvanumero liuskassa
- valkoisen piste
- mustan piste
- rajaus
- oranssin refernssipiste jos sellainen kuvassa on, tai sitten käyteään liuskan yhteistä
- Ohjelma ehdottaa tiedostonimeä ja hakemistoa tiff-tiedostolle
3) Oikealla näytetään työlistan hommat. Hommia voi poistaa, editoida, listan tallentaa tiedostoon, listan ladata tiedostosta ja tietysti ajaa.

Erityisesti tuo ominaisuus, jolla työlistan saa tallennettua tiedostoon ja hommaan voi palata takaisin myöhemmin on musta hyvä. Esimerkiksi kun ajetusta työstä löytyy heikosti käsitelty kuva, sen työn/kuvan parametreja pääsee editoimaan ja ajamaan uusiksi.
jmagic
Viesti:

Jovala kirjoitti: Mun käsittääkseni Lightroom:ssa ei ole ole minaisuuksia (kuten Photoshopissa) tehdä tota oranssin maskin poistoa "kunnolla". Jos sitä ei tarvi, niin Lightroom ja moni muukin kuvankäsittelyohjelma riittää hyvin.
Niin ei ole LR:ssä käyttöliittymässä vipuja, mutta DCP profiiliin voi värimatriisin ja sävykäyrän lisäksi tehdä tarvittaessa 3D LUT:n jolla korjataan värit oikeiksi.
Jovala

jmagic kirjoitti:
Jovala kirjoitti: Mun käsittääkseni Lightroom:ssa ei ole ole minaisuuksia (kuten Photoshopissa) tehdä tota oranssin maskin poistoa "kunnolla". Jos sitä ei tarvi, niin Lightroom ja moni muukin kuvankäsittelyohjelma riittää hyvin.
Niin ei ole LR:ssä käyttöliittymässä vipuja, mutta DCP profiiliin voi värimatriisin ja sävykäyrän lisäksi tehdä tarvittaessa 3D LUT:n jolla korjataan värit oikeiksi.
Pahus kun olisin tuon tiennyt! Olisin varmaan päätynyt tekemään Lua-kielellä (Lightroom:n käyttämä noiden omien lisäkkeiden tekemiseen) jonkunlaisen lisä-osan LR:ään. Luulisin sielläkin olevan käytössä nuo ominaisuudet.
Toisaalta tästä projektista tulee nyt paremmin negatiivien arkistointia tukeva samalla. Automaattisesta kontrastin parantamisesta en kauheita odota, mutta oppiipahan taas jotain:)
jmagic
Viesti:

Ei tuota voi edes tehdä Lightroomin pluginilla, koska Lightroom osaa ladata vain omasta hakemistostaan valmiiksi asennettuja DCP profiileita.

Mutta profiilin tekeminen ei ole vaikeaa, esimerkiksi dcpTool osaa konvertoida DCP tiedostoja omaan XML-muotoonsa ja takaisin. Profiilin LUT on HSV avaruudessa, joten ihan päässälaskuna sitä ei ehkä kannata yrittää.

Multa itseltäni jää kyllä TIFF pohjaiset työnkulut yleensä välistä, koska tila loppuu aina kesken, eikä sitä voi kovin nopeaksikaan kehua.
Vastaa Viestiin