Pentaxin kameroilla voi raw-tiedostomuodoksi valita joko Pentaxin oman PEF- tai Adoben DNG-formaatin.
Kumpi on parempi?
PEF on käytössä osoittautunut hyväksi, mutta hieman epäilyttää saako kuvia auki enää kymmenen vuoden päästä, jos Ricoh lopettaa Pentaxin.
Tosin ei siitä voi olla aivan varma DNG:kään kanssa.
- markku99
DNG vs. PEF raw
-
- Viesti:
Re: DNG vs. PEF raw
PEFfit voinee konvertoida DNG:ksi siinä vaiheessa kun PEFfin tuki loppuu... eli siinä mielessä kiirettä ei ole.markku99 kirjoitti:PEF on käytössä osoittautunut hyväksi, mutta hieman epäilyttää saako kuvia auki enää kymmenen vuoden päästä, jos Ricoh lopettaa Pentaxin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Itse olen käyttänyt jo vuosia DNG-muotoa Pentaxeissani, koska kuvat käpristelen Adoben tuotteilla ja ne suosivat nimenomaan dng-muotoa. Ei silti, kyllä se käpristely PEFfilläkin toimi ennen DNGhen siirtymistä eikä kuvien laatu ollut tiedostopäätteestä kiinni ;)
Tulevaisuutta ajatellen avoin, yleisesti käytettävä dng tuntuu turvallisemmalta kuin yksittäisen (pienen) kameravalmistajan oma tiedostomuoto.
Tulevaisuutta ajatellen avoin, yleisesti käytettävä dng tuntuu turvallisemmalta kuin yksittäisen (pienen) kameravalmistajan oma tiedostomuoto.
-
Pentaxin tiedostomuoto saataa olla epävarmemmalla pohjalla kuin Nionin tai Canonin, mutta tuskinpa senkään tuki aivan tuosta vain lakkaa.marvehni kirjoitti:Itse olen käyttänyt jo vuosia DNG-muotoa Pentaxeissani, koska kuvat käpristelen Adoben tuotteilla ja ne suosivat nimenomaan dng-muotoa. Ei silti, kyllä se käpristely PEFfilläkin toimi ennen DNGhen siirtymistä eikä kuvien laatu ollut tiedostopäätteestä kiinni ;)
Konvertoin Nikonin tiedostoja jonkun aikaa Adoben DNG muotoon, mutta sitten lopetin koska muutos on peruuttamaton. Jos tulee tilanne eteen, että DNG olisi oikeasti tarpeen, niin teen sitten. Parempi olla ja katsoa. Eihän se ole edes varmaa, että käytän Adoben Lightroomia maailman tappiin saakka.
-
Adoben käyttäjänä DNG tuntuu niin luonnolliselta. Eikä tarvitse odotella uutta versiota Adobelta, kun kameravalmistaja muuttaa omaa RAW:n muotoa. Sekin etu on, että jos on vanhempia versioita eri Adoben softista eri koneilla niin DNG toimii aina.marvehni kirjoitti:Itse olen käyttänyt jo vuosia DNG-muotoa Pentaxeissani, koska kuvat käpristelen Adoben tuotteilla ja ne suosivat nimenomaan dng-muotoa. Ei silti, kyllä se käpristely PEFfilläkin toimi ennen DNGhen siirtymistä eikä kuvien laatu ollut tiedostopäätteestä kiinni ;)
-
Samaa mieltä. Olisin ainakin toistaiseksi voinut ihan yhtä hyvin kuvata Pentaxin muodossa kuin nykyisessä DNG-muodossa. Mutta kun kerran kameranvalmistaja natiivisti tukee molempia muotoja ja niistä toinen on käyttämieni kuvankäsittelyohjelmien natiivi muoto niin itselle tuo on järkevä vaihtoehto. Pentaxin yksi eduistahan on, että suoraan kameran valikoista voi valita kummassa muodossa kuvat kirjoitetaan kuten Markku kertoi.nomad kirjoitti:
Pentaxin tiedostomuoto saataa olla epävarmemmalla pohjalla kuin Nionin tai Canonin, mutta tuskinpa senkään tuki aivan tuosta vain lakkaa.
Fiksu valinta, kun kerran kameranvalmistaja ei tue natiivisti haluamaasi formaattia. Noin itsekin tekisin ja ehkä lähitulevaisuudessa teenkin kun Pentax julkaisi jälleen uuden leikkirungon odottamani FF-rungon sijaan. Rahaa menee kuukausittain sivuun FF-runkoa varten ja näillä näkymin se on Nikon.nomad kirjoitti: Konvertoin Nikonin tiedostoja jonkun aikaa Adoben DNG muotoon, mutta sitten lopetin koska muutos on peruuttamaton. Jos tulee tilanne eteen, että DNG olisi oikeasti tarpeen, niin teen sitten. Parempi olla ja katsoa. Eihän se ole edes varmaa, että käytän Adoben Lightroomia maailman tappiin saakka.