Sivu 1/1
LAB-väriavaruus
Lähetetty: Joulu 08, 2013 20 : 24
Kirjoittaja mremonen
Tuota IR-kamerajuttua tutkiessani törmäsin LAB-väriavaruuteen ja pitihän sitä tutkia. Jos ei muuta niin tutkimisen ilosta. Tilasin myös Amazonista aiheen "raamatun", "Photoshop LAB colorspace" (Dan Margulis, 2006). Olen nyt sitä viikonlopun lueskellut ja istuskellut samalla koneen ääressä koittaen kääntää aivot ymmärtämämään tuota väriavaruutta. Tai lähinnä sitä miten sitä hallitaan.
Lyhyen kokeilun perusteella pitänee yhtyä siihen, mitä muutkin kirjoittajat aiheesta sanovat: määrätyntyyppisistä kuvista on LAB-väriavaruuden kautta helpompi saada parempi lopputulos kuin RGB:n kautta. Lr:n kanssa tosin ongelmana on se, ettei Lr tue LABia suoraan (ei siis voi editoida LAB-kuvia, vaan se pitää tehdä Ps:ssä).
Vai mitä mieltä olette? Ja käytättekö itse LAB:ia "hankalien" kuvien säätöön?
Ohessa johdanto LABiin parilla esimerkillä höystettynä niille, jotka eivät siihen ole tutustuneet.
Alla olevissa esimerkeissä Lr/RGB-kuvan vääntämisessä meni ehkä vartin / kuva. LABin kanssa viitisen minuuttia. Ja aloin lukemaan LABista ajatuksen kanssa vasta eilen. Ja Ps-käyttökin on vielä hakusessa.
Editoimaton:
Lr/RGB:
Ps/LAB:
Editoimaton:
Lr/RGB:
Ps/LAB:
Lähetetty: Joulu 09, 2013 9 : 43
Kirjoittaja jle99
Noissa kuvissa on tosiaan jotain pahasti pielessä sävyjen kanssa. Tekemäsi säädöt eivät ole parantaneet lopputulosta. Ei noihin jpg-versioihin varmaan kukaan muukaan sävyjä tyhjästä loihdi. Valitulla väriavaruudella ei tässä ole merkitystä. Onhan sinulla kuvista RAW versiot?
t. Juha
Lähetetty: Joulu 09, 2013 10 : 48
Kirjoittaja mremonen
Juu, on RAW-kuvat käytössä. En ole kuvannut jpeggiä sitten kun luovuin Sony F717:sta joskus 2005, tjsp.
En ajatellut keskustella tässä noista kuvista kuvina, vaan enemmän vaihtaa kokemuksia LAB-väriavaruudesta. Kuvat ovat hankalia sävyalaltaan ja juuri sen tähden noissa tulisikin käyttää LAB:ia. Se ei taas toimi kuvissa, joissa on kirkkaita värejä, silloin RGB on enemmän omimmillaan.
Mielestäni tuo kevytkin LABin käyttäminen paransi noita kuvia sävyjen osalta: leijonat tulevat paremmin esille ilman, että nurmikko menee sävyltään liian vihreäksi (keltaiseksi). Missä kohden mielestäsi tulisi parantaa? Ei nyt puututa siihen, että onko laventelipelto oikea paikka kuvata leijonia vai ei.
Ja juurikin valitulla väriavaruudella on tällaisissa kuvissa paljonkin tekemistä. Kannattaa perehtyä tuohon LAB-filosofiaan, ennen kuin kommentoi. Se eroaa täysin RGB (on se sitten sRGB, Adobe- tai ProPhoto: same shit, different name) ja CMYK-väriavaruuksista käsittelyfilosofialtaan.
Tuossa alemmassa setissä on Lr:n osalta ehkä n. 20 eri säätöä + suun kohdalla maski. Ps:n (ja LABin) kanssa n. 5 säätöä, joka osaltaan kuvastaa sitä, missä tuo LAB loistaa.
Mutta ei kannata uskoa minua, vaan lukea tuo pointtaamani artikkeli. Myös se Marguliksen kirja on hyvä, mutta vaatii sitten jo enemmän kiinnostusta aiheeseen (sen saatavuus on heikko, eikä hintakaan kauhean halpa).
Lähetetty: Joulu 09, 2013 11 : 40
Kirjoittaja PekkaSav
Mä käytän LABia ainoastaan terävöitykseen. Tai siis L-kanavaa.
Lähetetty: Joulu 10, 2013 21 : 00
Kirjoittaja mremonen
Eipä tästä LABista taida saada spegen sorsanperseiden tasoista keskustelua aikaiseksi, joten ajattelin jatkaa tätä yksinpuhelua tuolla
blogin puolella.
Siellä on nyt suurin piirtein se, mitä tässä on. Lisää tulee, kun saan kirjaa luettua ja testailtua käytännössä tuota asiaa.
Lähetetty: Joulu 11, 2013 6 : 53
Kirjoittaja olli R
Itse olen lukenut tuon Marguliksen kirjan. Asia on aika selvä, kun miettii että normaalisti kurvit rajaavat säätöjä valoisuuden mukaan, kun taas LAB:ssa voi rajata värisävyjen mukaan ja pitää valoisuuden kokonaan erillään. Eli korostukset eri väreihin on tarkemmin rajattavissa.
Toisaalta taas tuo kirja on tehty silloin kun Photarin versionumero oli aika lailla nykyistä pienempi. LAB oli oikeastaan ainoa tapa päästä tarkempaan värisäätöön käsiksi. Sinänsä se on edelleen ihan käyttökelpoinen, mutta paljon uusiakin työkaluja on tullut sen jälkeen. Vaikkapa Lightroomin nopeat valoisuuden säädöt ja värialuekorjaimet. Ne ovat perustapauksissa yleensä nopeammat kuin LAB:n kurvien käyttö. Puhumattakaan sitten joidenkin plugin-kokoelmien säädöt.
Lähetetty: Joulu 11, 2013 8 : 34
Kirjoittaja mremonen
olli R kirjoitti:Toisaalta taas tuo kirja on tehty silloin kun Photarin versionumero oli aika lailla nykyistä pienempi. LAB oli oikeastaan ainoa tapa päästä tarkempaan värisäätöön käsiksi. Sinänsä se on edelleen ihan käyttökelpoinen, mutta paljon uusiakin työkaluja on tullut sen jälkeen. Vaikkapa Lightroomin nopeat valoisuuden säädöt ja värialuekorjaimet. Ne ovat perustapauksissa yleensä nopeammat kuin LAB:n kurvien käyttö. Puhumattakaan sitten joidenkin plugin-kokoelmien säädöt.
Joo, olen huomannut, että Lr:llä pääsee aika lähelle tuota. En ole vielä niitä kirjan mukana tulleita sample-kuvia testaillut, mutta omissa kanjonikuvissa en saanut eroja LABin ja Lr:n välille. Sen sijaan noissa leijonakuvissa pääsin LABin kautta nopeammin lopputulokseen kuin Lr:n kanssa.
Lr:ssä on melko vahvat välineet kuvan manipulointiin HSL-säätimien kautta. Välillä vain tuntuu, että ne eivät saa ihan kaikkea irti kuvasta.
Mutta ei tuosta LABista mitään uskontoa kannata tehdä. Yksi työkalu lisää tähän kuvankäsittelyyn.
Mielenkiintoista nähdä miten tuo toimii IR-kuvissa. Niiden osalta on kuitenkin pakko poistua Lr:sta, jos ei muuta, niin sinisen ja punaisen kanavan kääntämisen vuoksi.
Lähetetty: Joulu 12, 2013 15 : 56
Kirjoittaja Jare
mremonen kirjoitti:
Mielestäni tuo kevytkin LABin käyttäminen paransi noita kuvia sävyjen osalta: leijonat tulevat paremmin esille ilman, että nurmikko menee sävyltään liian vihreäksi (keltaiseksi). Missä kohden mielestäsi tulisi parantaa? Ei nyt puututa siihen, että onko laventelipelto oikea paikka kuvata leijonia vai ei.
En kyllä ole ollenkaan sinut esimerkkien sävyjen kanssa ja ensimmäisen esimerkin lab-säädetyssäkin on magentan punakka huntu päällä.
Suuren skaalan värikorjauksissa tai efekteissä Lab-tila on mainio juurikin olli R:n mainitsemien asioiden vuoksi. Ja niissä sitä käytänkin, mutta vähänkään normaalimpaan sävyjen käsittelyyn on olemassa monenlaisia tehokkaita työkaluja nykyään. Silti: ei ne metodit, vaan ajankäyttö ja lopputuloshan tässä merkkaa. Eli makuasia, millä kukin tykkää tehdä.
Lähetetty: Joulu 12, 2013 18 : 05
Kirjoittaja mremonen
Jare kirjoitti:Silti: ei ne metodit, vaan ajankäyttö ja lopputuloshan tässä merkkaa. Eli makuasia, millä kukin tykkää tehdä.
Niinpä. On vaan mulle uusi tuttavuus ja kiva kokeilla mitä kuvista saa sen kanssa irti.
Mun näytöllä ei tuota magentaa tuossa ekassakaan ole liikaa. Ennemmin tuossa tokassa...
Lähetetty: Tammi 04, 2014 17 : 42
Kirjoittaja Pexi
PekkaSav kirjoitti:Mä käytän LABia ainoastaan terävöitykseen. Tai siis L-kanavaa.
Käytin minäkin muinoin, kun oli käytössä C1 + Photoshop 7. ACR ja lightroom ovat tietääkseni tehneet terävöityksen väri-informaatiosta irroitettuna "lightness" kanavaan ihan alusta asti. Tiedä sitä vaikka tuo capture onekin olisi tehnyt, sen verta hyvää jälkeä silläkin sai terävöinnissä.
Tietysti, jos haluaa säätää kuva-alalta kovin tarkkaan terävöintiä eri kohtiin, niin ymmärtää Photoshopissa ja lab tilassa piipahtamisen.
Lähetetty: Tammi 07, 2014 10 : 59
Kirjoittaja kelvin
Käytän LABia silloin tällöin, kun värejä tarvitsee "kirkastaa" tai lisätä värien erottelua. Nopein tapa on tehdä LAB-avaruudessa olemassa olevasta layerista kopio, ja sitten siihen layeriin lisätään apply image dialogin kautta sama kuva overlay-moodissa, ja tarvittaessa korvataan ekan layerin L-kanavalla muokatun layerin L-kanava. En muista onko tuo kikka Marguliksen LAB-kirjassa, mutta Marguliksen kikka tuokin on.
Häiritsevät värit saa sitten maskattua vaikka sopivalla RGB tai LAB-kanavalla, ja muuttamalla layerin läpinäkyvyyttä. Nykyisinhän Marguliksen ohjeena on, että ensin vedetään överiksi ja sitten peruutellaan sopivalle tasolle.
Margulikseltahan on ilmestynyt uusi kirja:
http://www.moderncolorworkflow.com/
Ehkäpä se jossain vaiheessa tulee vielä ostettua, jos vain löytyisi aikaa sen lukemiseen.
Lähetetty: Tammi 07, 2014 12 : 04
Kirjoittaja mremonen
Aika raskashan tuo Marguliksen eka kirja on. Ja tosiaan pitkän matkan on Ps:n (ja LR:n) värinkorjaukset tuon kirjoittamisen jälkeen tehneet. Mutta kyllä tuosta LABista on apua määrätyn tyyppisten kuvien editoimiseen. Ihan kaikkeen se ei kuitenkaan käy. Tai minä en vaan osaa sitä käyttää.
Lähetetty: Tammi 07, 2014 12 : 07
Kirjoittaja mremonen
kelvin kirjoitti:Margulikseltahan on ilmestynyt uusi kirja:
http://www.moderncolorworkflow.com/
Ehkäpä se jossain vaiheessa tulee vielä ostettua, jos vain löytyisi aikaa sen lukemiseen.
Ja rahaa... :) Sopiva hinta opuksella.
Lähetetty: Tammi 07, 2014 14 : 30
Kirjoittaja kelvin
mremonen kirjoitti:Aika raskashan tuo Marguliksen eka kirja on. Ja tosiaan pitkän matkan on Ps:n (ja LR:n) värinkorjaukset tuon kirjoittamisen jälkeen tehneet. Mutta kyllä tuosta LABista on apua määrätyn tyyppisten kuvien editoimiseen. Ihan kaikkeen se ei kuitenkaan käy. Tai minä en vaan osaa sitä käyttää.
Joo, kaikki kuvat eivät tarvitse LAB-kikkoja. Marguliuksellahan on toinenkin vanha kirja (tosin uudempi kuin LAB-kirja), Professional Photoshop: The Classic Guide to Color Correction, joka käsittelee photaria laajemminkin, eikä pelkästään LABia. Hyvä kirja sekin, eikä ole juurikaan vanhentunut.
Pidän Marguliksen opuksista sen takia, että niissä selitetään myös teoriapuolta, eikä pelkästään lätkitä eteen toinen toistaan erilaisempia photarikikkoja. Sen teoriapuolen kun ymmärtää, niin ymmärtää myös miten erilaisia kikkoja kannattaa soveltaa missäkin tilanteessa.
Marguliksen maksullisia online video-tutoriaaleja mm. LAB-väriavaruuteen liittyen löytyy täältä
http://kelbytraining.com/author/danmargulis/ , jos haluaa nähdä kikkoja käytännössä ja kuunnella Marguliksen kuivaa huumoria.
Lähetetty: Helmi 01, 2014 22 : 41
Kirjoittaja sukotin
Sorry aiheen aloittajalle kun näin tuun kuokkimaan, mut tuli kysymys päähän LAB:sta.
En oo ennen tällä touhunnu mut nyt ajattelin kokeilla sitäkin. Ongelmana on, että kun avaan kuvan cs4:een ja vaihdan tilan lab coloriin, kuva menee mustaksi, eikä siitä muuksi muutu.
Jotain en tajuu, vai onko siinä jotain etukäteis-valmisteluita tehtävä.
Vastauksesta kiitollinen.
Lähetetty: Helmi 02, 2014 14 : 55
Kirjoittaja mremonen
Ei siinä mitään etukäteisvalmisteluja ole. Kuvan väriavaruus konvertoidaan LABiin ja siitä se lähtee...
Mitä kuvia yrität käsitellä? Mikä on niiden alkuperäinen väriavaruus?
Olisiko esimerkkiä kuvasta?
Lähetetty: Helmi 02, 2014 21 : 35
Kirjoittaja sukotin
Kuva on ihan normi jpg ja väriavaruutena srgp. Varmaan asiaan on aivan simppeli ratkaisu, mutku ei osaa kun ei oo pelannu.
Lähetetty: Helmi 02, 2014 21 : 40
Kirjoittaja Rockford
sukotin kirjoitti:Ongelmana on, että kun avaan kuvan cs4:een ja vaihdan tilan lab coloriin, kuva menee mustaksi, eikä siitä muuksi muutu.
Jostain syystä CS4 ei näytä kaikkia kolmea värikanavaa? Tasojen vierestä ehkä löytyvää Channels-välilehteä vois tsekkailla.
EDIT: Ei kun ei näin, mulla ainakin a- ja b-kanavat on aika harmaita.