Kone-ehdotus
-
Kone-ehdotus
Tällaista konepakettia allaolevilla ominaisuuksilla tarjosivat Jimm'sistä kun kysyin tarjousta kuvankäsittelyyn sopivasta kokoonpanosta. Onko lisättävää tai pois otettavaa? Hintaa tuolle tulisi 1300e
Cooler Master Silencio 550 ATX-kotelo, 650W
Asus P8Z77-V LX, LGA1155, Intel Z77, DDR3,ATX
Intel Ivy Bridge i7-3770K, LGA1155, 3.5GHz, 8MB,Boxed
Kingston 32GB, HyperX Black, DDR3 1600MHz,CL10, 1.5V
Western Digital 1TB Caviar Green, 3.5", Sata3, IntelliPower, 64MB
Samsung 250GB 840 Series SSD-kiintolevy, 2.5", SATA III, B
Asus NVIDIA GeForce GTX 650, 1GB GDDR5, VGA/DVI/HDMI, P
Asus DRW-24B5ST, polttava DVD-asema, SATA,Musta Bulk
Microsoft Win Home Prem 7 32-bit/64-bit
Cooler Master Silencio 550 ATX-kotelo, 650W
Asus P8Z77-V LX, LGA1155, Intel Z77, DDR3,ATX
Intel Ivy Bridge i7-3770K, LGA1155, 3.5GHz, 8MB,Boxed
Kingston 32GB, HyperX Black, DDR3 1600MHz,CL10, 1.5V
Western Digital 1TB Caviar Green, 3.5", Sata3, IntelliPower, 64MB
Samsung 250GB 840 Series SSD-kiintolevy, 2.5", SATA III, B
Asus NVIDIA GeForce GTX 650, 1GB GDDR5, VGA/DVI/HDMI, P
Asus DRW-24B5ST, polttava DVD-asema, SATA,Musta Bulk
Microsoft Win Home Prem 7 32-bit/64-bit
-
-
Kone-ehdotus
Sanoisin, että sisällöltään toimiva peruskokoonpano.
Jos olisin ostamassa itse, niin ottaisin kokoonpanon i7-3570 prosessorilla. Satasen verran i7-3770 prosessoria halvempi ja lähes yhtä tehokas. Itse en ole kalliimman mallin Hyper Threadingistä huomannut mitään etua Photoshopin kanssa.
Datalevyksi Caviar Green levyn tilalle 2 TB:n Caviar Red malli ja käyttöjärjestelmäksi Englannin kielinen Windows 7 Pro 64 Bit OEM UK.
Ehdotetussa emolevyssä on aika vähän USB3.0 portteja. Jos valitset sellaisen emolevyn, jossa ei ole näyttöliittimiä, niin takapaneeliin mahtuu enemmän USB portteja.
Jos olisin ostamassa itse, niin ottaisin kokoonpanon i7-3570 prosessorilla. Satasen verran i7-3770 prosessoria halvempi ja lähes yhtä tehokas. Itse en ole kalliimman mallin Hyper Threadingistä huomannut mitään etua Photoshopin kanssa.
Datalevyksi Caviar Green levyn tilalle 2 TB:n Caviar Red malli ja käyttöjärjestelmäksi Englannin kielinen Windows 7 Pro 64 Bit OEM UK.
Ehdotetussa emolevyssä on aika vähän USB3.0 portteja. Jos valitset sellaisen emolevyn, jossa ei ole näyttöliittimiä, niin takapaneeliin mahtuu enemmän USB portteja.
-
Prosessorille joku tehokkaampi ja hiljaisempi jäähdytys. Sen voi sitten pitää minimikierroksilla, vaikka vähän kellottaisikin. Omassa i5 2500K kokoonpanossa on Scythe Ninja 3 ja lämmöt pysyvät kurissa, vaikka kellotaajuutta on nostettu giga vakiosta ja tuulettimen kierroksent säädetty minimiin. Parempia ja hiljaisempiakin varmaan löytyy.
-
- Viesti:
Re: Kone-ehdotus
Tuollaista ei näytä olevan, joten tarkoitat varmaan jotain muuta mallia?AkuM kirjoitti:Jos olisin ostamassa itse, niin ottaisin kokoonpanon i7-3570 prosessorilla.
+1 näille, tosin itellä alkais 2TB:kin ahistaa turhan äkkiä.AkuM kirjoitti:Datalevyksi Caviar Green levyn tilalle 2 TB:n Caviar Red malli ja käyttöjärjestelmäksi Englannin kielinen Windows 7 Pro 64 Bit OEM UK.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Niinpä tarkoitan. Ilman Hyper Trading ominaisuutta oleva prosessori ei ole i7-sarjaa vaan i5-sarjaa.Rockford kirjoitti:Tuollaista ei näytä olevan, joten tarkoitat varmaan jotain muuta mallia?.AkuM kirjoitti:Jos olisin ostamassa itse, niin ottaisin kokoonpanon i7-3570 prosessorilla.
http://www.jimms.fi/tuote/BX80637I53570
Enemmän I/O portteja on esimerkiksi Intelin tekemässä emolevyssä DZ77GAL-70K. Tuota mallia ei vielä ollut Jimm'sin sivuilla, mutta hieman vanhempi ja kalliimpi DZ77GA-70K siellä oli.
http://ark.intel.com/products/68567/Int ... z77gal-70k
(Ihmettelin hieman em. Intelin emolevyn hintaa, joka on Verkkokaupa.comissa jostain syystä noin 50 % kalliimpi kuin mitä se maksaa Jimm'sillä tai Multitronicissa, jossa se on halvin. Olen tottunut Intelin emolevyihin ja niiden BIOS päivityksiin, joten kotikoneisiin olen ostellut vain niitä.)
Rockford kirjoitti:+1 näille, tosin itellä alkais 2TB:kin ahistaa turhan äkkiä.AkuM kirjoitti:Datalevyksi Caviar Green levyn tilalle 2 TB:n Caviar Red malli ja käyttöjärjestelmäksi Englannin kielinen Windows 7 Pro 64 Bit OEM UK.
-
+1 jos samalla Caviar Black -mallia, toimii loistavasti, tai siis itsellä on kaksi erillistä levyä sisällä, toinen datoille, toiseen valikoidut 'backupit', toki oikeat backupit ovat vielä erikseen.Rockford kirjoitti:+1 näille, tosin itellä alkais 2TB:kin ahistaa turhan äkkiä.AkuM kirjoitti:Datalevyksi Caviar Green levyn tilalle 2 TB:n Caviar Red malli ja käyttöjärjestelmäksi Englannin kielinen Windows 7 Pro 64 Bit OEM UK.
SSD:n vaihtaisin Pro -malliin, tuo uusin tavis-840 -malli on melko surkea, huomattavasti huonompi kuin aiempi 830 -malli.
Muisti on vähän semmoinen asia, että 32GB on semmoinen määrä, että voit vallan hyvin lähteä 16GB:lla liikkeelle ensin ja et välttämättä saa ikinä edes sitä tappiin asti käytettyä.
Intelin emoa en välttämättä enää hommaisi, niiden valmistushan on jo ns. alasajovaiheessa ja seuraava ns. Haswell -yhteensopiva taso jää Inteliltä viimeiseksi ja mallisto on kuulemma melko rajoitettu. Toki nykyisissä ja tulevissa malleissa tuki hoituu loppuun asti ainakin Intelin mukaan, mutta muutakin markkinoilta löytyy.
-
- Viesti:
Ihan potkiva kokoonpano. Itse olen jo jonkin aikaa luottanut noihin Asuksen emoihin (ja näyttiksiin), joten siltä osin pitäytyisin siinä. Toki USB-porttien lukumäärään kannattaa kiinnittää huomiota. Mulla ne on aina loppu, vaikka uusimmassa taitaa olla jotain 10 luokkaa.
En nyt muista mikä kamera sulla on, mutta USB3-kortinlukija ei olisi pahitteeksi.
Jäähdytykseen kannattaa kiinnittää huomiota, koska mikään ei syö niin kuin vinkuva kone siinä vieressä. Prossujäähyksi joku, missä on kunnollinen iso tuuletin / tuulettimet PWM-säädöllä. Samoin koteloon kannattaa tunkea niin monta isoa tuuletinta lämpötilan säädöllä kun sinne järkevästi saa. Näytönohjain joko passiivijäähyllä tai sitten kunnollisilla laakeroiduilla isoilla tuulettimilla. Näytönohjainten jäähyt on usein ala-arvoisia virityksiä, joissa laakerit alkaa huutaa puolen vuoden päästä.
Datalevyinä mulla on ollut jo vuosia RAID 10-pakka, jonka siirrän aina koneesta toiseen.
Tässä mun kommentit, mutta jokainenhan rakentaa omansa mieltymystensä mukaan.
En nyt muista mikä kamera sulla on, mutta USB3-kortinlukija ei olisi pahitteeksi.
Jäähdytykseen kannattaa kiinnittää huomiota, koska mikään ei syö niin kuin vinkuva kone siinä vieressä. Prossujäähyksi joku, missä on kunnollinen iso tuuletin / tuulettimet PWM-säädöllä. Samoin koteloon kannattaa tunkea niin monta isoa tuuletinta lämpötilan säädöllä kun sinne järkevästi saa. Näytönohjain joko passiivijäähyllä tai sitten kunnollisilla laakeroiduilla isoilla tuulettimilla. Näytönohjainten jäähyt on usein ala-arvoisia virityksiä, joissa laakerit alkaa huutaa puolen vuoden päästä.
Datalevyinä mulla on ollut jo vuosia RAID 10-pakka, jonka siirrän aina koneesta toiseen.
Tässä mun kommentit, mutta jokainenhan rakentaa omansa mieltymystensä mukaan.
-
-
- Viesti:
Hyvä pointti tuo kovojen äänieristys. Itse olen aina valinnut kotelon sen perusteella, että kovot on eristetty itse rungosta. Mulla niitä nyt onkin tuolla kuusi + 2 SSD:tä, joten ei sitä rapinaa ja ujellusta kestäisi kukaan.
Lisäksi kannattaa miettiä, tarvitseeko 250GB SSD:tä, jos rahasta tekee tiukkaa. Itsellä riittää 120GB, vaikka kaikki softat on SSD:llä. Toinen SSD on levypakan kiihdyttimenä.
Lisäksi kannattaa miettiä, tarvitseeko 250GB SSD:tä, jos rahasta tekee tiukkaa. Itsellä riittää 120GB, vaikka kaikki softat on SSD:llä. Toinen SSD on levypakan kiihdyttimenä.
-
- Viesti:
Älä maksa tuosta HyperX:stä turhaan. Ota tilalle ihan tavallista muistia, HyperX on kellotusta varten optimoitua muistia ja tuplahintaista normaaliin muistiin nähden. 16Gt piisaisi myöskin, 32Gt ei välttämättä ole tarpeen, ellet ole ajatellut videoita alkaa leikkaamaan ja editoimaan.
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
-
silenciossa kovojen eristys ja kiinnitys on hoidettu kovamuovisilla tapeilla. Ei ainakaan näytä niin tehokkaalta mitä silikoni tassu/ruuvi systeemi.mremonen kirjoitti:Hyvä pointti tuo kovojen äänieristys. Itse olen aina valinnut kotelon sen perusteella, että kovot on eristetty itse rungosta. Mulla niitä nyt onkin tuolla kuusi + 2 SSD:tä, joten ei sitä rapinaa ja ujellusta kestäisi kukaan.
250ssd tai toinen 125 voisi olla kiva käsiteltäville kuville. Toimiiko hdd levyt normaalisti, jos tuo kiihdytyslevy kosahtaa?
-
- Viesti:
Totta kai toimii. Dataa voi periaatteessa hävitä, jos sitä ei ole kirjoitettu levylle, vaan on vielä välimuistissa.paaton kirjoitti:250ssd tai toinen 125 voisi olla kiva käsiteltäville kuville. Toimiiko hdd levyt normaalisti, jos tuo kiihdytyslevy kosahtaa?
Kiihdytin toimii välimuistina, eli esimerkiksi muistikorteilta luetut kuvat menevät ensin välimuistiin ja vasta sieltä levylle. Samoin käsiteltävä kuva luetaan välimuistiin ja käsittely tapahtuu sieltä. LR:n esikatselukuvien rakentaminen nopeutui selvästi.
Olen ajatellut, että tuon RAID10-pakan voisi nyt muuttaa RAID5:ksi, saisi teran verran lisää tilaa ilmaiseksi (4x1TB levyt nyt). RAID5:hän ei ole mikään nopeusihme.
-
ok, täytyy seuraavan koneen valinnassa muistaa tuo kiihdytyskin. Minulle riittää 2tb tilaa, joten olen päätynyt raid0 ja tärkeiden tietojen varmuuskopiointiin muutamalle levylle. Tuosta raidista voisin luopua kiihdytyksen kanssa ehkä kokonaan. Suurin osa tilasta on nyt tv tallenteille, jotka poistetaan katsomisen jälkeen.
-
- Viesti:
Nyt näyttäs pukkaavan paljon konepaketteja markkinoille uudella Haswell-sarjan i7-4770K -prosessorilla. Ei tuossa vain taida olla kuitenkaan tehoa juuri enempää kuin i7-3770K:ssakaan, eli onko tuota sitten järkeä ostaa. Tosin piirisarjahan vaihtuu myös samalla uudempaan Z87:ään, enkä ole jaksanut selvittää vielä että onko siinä jotain etua (vai jopa haittaa). Ja uskaltaako tässä vaiheessa yleensäkään ostaa jotain juuri lanseerattua Asuksen Z87-emoa jos luotettavuutta yhtään arvostaa.
Jos LR tukisi kunnolla multithreadausta niin ilmeisesti 6-ytiminen "vanhan tekniikan" i7-3930K ois edelleen nopein jossain määrin järkevän hintainen prossa kuvankäsittelyyn.
Jos LR tukisi kunnolla multithreadausta niin ilmeisesti 6-ytiminen "vanhan tekniikan" i7-3930K ois edelleen nopein jossain määrin järkevän hintainen prossa kuvankäsittelyyn.
-
-
Minä en luota pätkääkään näihin ssd levyihin. Otan joka yö levystä imagen, joka on helppo palauttaa jos levy napsahtaa. Olen käyttänyt ihan tuota win7 omaa image softaa ajoitettujen tehtävien kautta.OskuK kirjoitti: Normikintolevy on muuten minulla hajonnut viimeksi 1990-luvulla, mutta nytpä kosahti 60GB OCZ Vertex 2.
-
- Viesti:
Jos olisin järkevämpi ajattelisin varmasti ihan samoin.OskuK kirjoitti:Minusta joku 250e on se raja jonka jälkeen prosessori ei ole järkevän hintainen ;-)
Tuollainen varmuuskopiointi ois kyllä syytä saada tehtyä itsekin. Vaikka kyllä kai hyvät SSD:t on aika luotettavia. Töissä oli aikoinaan Intelin 160GB SSD pari vuotta kovassa käytössä eikä pienintäkään ongelmaa.paaton kirjoitti:Minä en luota pätkääkään näihin ssd levyihin. Otan joka yö levystä imagen, joka on helppo palauttaa jos levy napsahtaa. Olen käyttänyt ihan tuota win7 omaa image softaa ajoitettujen tehtävien kautta.
-
- Viesti:
Ei kait sillä kameralla ole tässä asiassa mitään merkitystä? <60MB/s muistikorteillakaan ei ole mitään merkitystä. Harva nopeampikaan muistikortti pääsee USB2 portin maksiminopeuteen (60MB/s). Oma 95MB/s SanDiskistä siirtyy tavara koneelle USB3 portin kautta 68MB/s ja USB2 kautta 58MB/s, joten mitään suurta eroa tuolla ei saa aikaiseksi. 60MB/s kortilla tuo USB2 ja 3 ero onkin sitten jo merkityksetön.mremonen kirjoitti:En nyt muista mikä kamera sulla on, mutta USB3-kortinlukija ei olisi pahitteeksi.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viesti:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... Retail-SSD
Tuollaisen Samsungin SSD:n hankin vastikään läppäriini ohjelmille ja Lightroomin tiedostoille. Mitenkähän noitten Samsungien keston laita on?
Onko kestoissa eroa siinä, onko SSD läppärissä vai pöytäkoneessa?
Tuollaisen Samsungin SSD:n hankin vastikään läppäriini ohjelmille ja Lightroomin tiedostoille. Mitenkähän noitten Samsungien keston laita on?
Onko kestoissa eroa siinä, onko SSD läppärissä vai pöytäkoneessa?
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Arno Rafael Minkkinen