Adobe Lightroom
-
Ripeästi tuo ainakin minulla pyörii. P4 2.91GHz 1Gb muistia. Working taisi välähtää kerran parissa kymmenessä kuvassa ja tuli kuitenkin kokeiltua suunnilleen kaikki toiminnot ja namiskuukkelit.
Pirun hyvältä tuo minun käyttöön tuntuu.
Miinusta siitä että kaikki kansiot avautui yhtenä kansiona, eli tuhansia kuvia kerralla pyörii näytöllä, en tiedä menikö jokin pieleen vai mikä..
Miinusta siitä että kaikki kansiot avautui yhtenä kansiona, eli tuhansia kuvia kerralla pyörii näytöllä, en tiedä menikö jokin pieleen vai mikä..
-
Pikaista testailua. Hyvää on alavalikon toiminta jossa näkee kaikki kuvat kerralla, mutta myös halutessa kansiokohtaisesti voi rajoittaa. Nx oma systeemikin toimii ihan hyvin, mutta kuvan haku ei ole luonnollisestikaan noin kätevä. Toisaalta nx hallinnan itse ainakin ymmärrän paremmin. Kuvien editointi oli pieni pettymys tuossa lightroomissa, ilmeisesti sillä saa tehtyä perussäädöt ja sitten photarissa kuitenkin tehdään ne varsinaiset. Pieniä ergonomisia huonouksia on mutta hyviäkin puolia. Nx tasoinen se ei kyllä ole minusta tuo editointi, toisaalta huomaa tässä hyvin miten kaipaisi heti mahdollisuuden valita wb pipetillä ja perussäädöt editoida. Hiukan kummastakin ohjelmasta on nyt jäänyt ihan kivoja mutta helvetin puutteellisia vieläkin. Nämäkö oli ne paljon odotetut ohjelmat? Kysymys herää heti. Kummassakin on hienoja oivalluksia kyllä. Nx vaikuttaa kyllä ohjelmalta jolla raw kuva editoidaan ja lightroom taas jolla kuvia on mukava selata.
Edit. Kyllä selkeästi nx kääntyy oma valinta, puutteineen päivineen parempi omaan käyttöön.
Edit. Kyllä selkeästi nx kääntyy oma valinta, puutteineen päivineen parempi omaan käyttöön.
Viimeksi muokannut emerik, Heinä 19, 2006 20 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kyllä sai muistin käytön niin tappiin, kun oli Lightroom ja Photoshop samaan aikaan käytössä että... h i d a s t a. Kyllähän tuo nopealla testauksella ihan ok softalta vaikuttaa, mutta taidanpa jatkaa RSP:llä. Ja ehkä sitten talven pimeinä tunteina voi alkaa opettelemaan tuota Lightroomia tai viimeistään sitten joskus hamassa tulevaisuudessa kun kameran vaihdon jälkeen tuolla RSP:llä ei enää tee mitään.
-
et tainnut testailla raw-kuvilla?ks2422 kirjoitti:Ripeästi tuo ainakin minulla pyörii. P4 2.91GHz 1Gb muistia. Working taisi välähtää kerran parissa kymmenessä kuvassa ja tuli kuitenkin kokeiltua suunnilleen kaikki toiminnot ja namiskuukkelit.
-
- Viesti:
-
-
Minulla on vastaavan tehoinen ibook ja samanlaiset kokemukset. Macin taajuutta (GHz) ei voi suoraan verrata pc:n vastaavaan, erilaisen käskykannan takia.SamppaM kirjoitti:Nyt on jossain vikaa ... ei tuo porttaus noin pahasti ole voinut mennä metsään. Minulla on Mac Mini (G4 1,25GHz + 1Gt RAM) ja toimii ihan mukiinmenevästi (ei hidas, mutta ei nopea).JuhaH kirjoitti:XP, AMD X2 2,25GHz ja 2gt muistia ei tunnu riittävän alkuunkaan.
-
- Viesti:
-
Windowsin asennus on alle viikon vanha ja hyvin "puhdas" ja raudan osat on kyllä ehjiksi ja toimiviksi todettu, joten en jaksa uskoa, että koneessa olisi mitään vikaa. Silti 8mpix RAW-kuvien kanssa operoiminen on kaikkea muuta kuin jouhevaa ja kumpikin ydin paahtaa kokoajan täysillä tekee ohjelmalla melkein mitä tahansa - jiipekkiä en edes testaillut..SamppaM kirjoitti:Nyt on jossain vikaa ... ei tuo porttaus noin pahasti ole voinut mennä metsään. Minulla on Mac Mini (G4 1,25GHz + 1Gt RAM) ja toimii ihan mukiinmenevästi (ei hidas, mutta ei nopea).JuhaH kirjoitti:XP, AMD X2 2,25GHz ja 2gt muistia ei tunnu riittävän alkuunkaan.
-
Raw:ia ja tiffejä. Ainokaistakaan jpeggia en kylläkään tainnu kokeilla.kostaja! kirjoitti:et tainnut testailla raw-kuvilla?ks2422 kirjoitti:Ripeästi tuo ainakin minulla pyörii. P4 2.91GHz 1Gb muistia. Working taisi välähtää kerran parissa kymmenessä kuvassa ja tuli kuitenkin kokeiltua suunnilleen kaikki toiminnot ja namiskuukkelit.
-
- Viesti:
Mitä arkistoinnissa on niin hyvää että se päihittää "oikeat" arkistointiin tehdyt ohjelmat?tareone kirjoitti:Toi arkistointipuoli on kyllä hyvä lisä eli koko paketti samassa softassa ja photarilla loput.
En aio ainakaan vielä Cumulusta syrjään siirtää.
Toivottavasti Adobe Labs - Project: Lightroom ottaa myös Digicamera foorumin toiveita huomioon ;).
* Kodachrome 25 väreissä riitti, ja Äitikin kiitti* .
-
Tuossa kommenttia Computer-Darkroomin sivulta:JuhaH kirjoitti:Windowsin asennus on alle viikon vanha ja hyvin "puhdas" ja raudan osat on kyllä ehjiksi ja toimiviksi todettu, joten en jaksa uskoa, että koneessa olisi mitään vikaa. Silti 8mpix RAW-kuvien kanssa operoiminen on kaikkea muuta kuin jouhevaa ja kumpikin ydin paahtaa kokoajan täysillä tekee ohjelmalla melkein mitä tahansa - jiipekkiä en edes testaillut..SamppaM kirjoitti:Nyt on jossain vikaa ... ei tuo porttaus noin pahasti ole voinut mennä metsään. Minulla on Mac Mini (G4 1,25GHz + 1Gt RAM) ja toimii ihan mukiinmenevästi (ei hidas, mutta ei nopea).JuhaH kirjoitti:XP, AMD X2 2,25GHz ja 2gt muistia ei tunnu riittävän alkuunkaan.
"On my office Fujitsu LifeBook S7020 1.8GHz Pentium M with 768MB of ram I find the application a bit slow, which is more than likely due to the lower than recommended ram count. However, on my 2.66GHz P4 with 2GB of ram it runs reasonably fast, although screen redraw can be a bit ugly at times (this may be fixed in Public Beta). In terms of overall speed I find the Mac version a lot faster, but the Windows version will no doubt improve in the coming months."
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
No 3,2Ghz, XPx64 ja 4 gigaa käyttömuistia ja silti pidän tuota pirun hitaana. Swapit ei törähdä tosin, mutta sielläkin on 74G Raptror, joten nopeampaa saa IDE-puolelta etsiä. Työkulku pitää olla totaalisen viiveetön, itse lopullisen säädetyn kuvan duunaamisessa se saa sitten vaikka ronksuttaa pidemmänkin aikaa.PAP kirjoitti:Tuossa kommenttia Computer-Darkroomin sivulta:JuhaH kirjoitti:Windowsin asennus on alle viikon vanha ja hyvin "puhdas" ja raudan osat on kyllä ehjiksi ja toimiviksi todettu, joten en jaksa uskoa, että koneessa olisi mitään vikaa. Silti 8mpix RAW-kuvien kanssa operoiminen on kaikkea muuta kuin jouhevaa ja kumpikin ydin paahtaa kokoajan täysillä tekee ohjelmalla melkein mitä tahansa - jiipekkiä en edes testaillut..SamppaM kirjoitti: Nyt on jossain vikaa ... ei tuo porttaus noin pahasti ole voinut mennä metsään. Minulla on Mac Mini (G4 1,25GHz + 1Gt RAM) ja toimii ihan mukiinmenevästi (ei hidas, mutta ei nopea).
"On my office Fujitsu LifeBook S7020 1.8GHz Pentium M with 768MB of ram I find the application a bit slow, which is more than likely due to the lower than recommended ram count. However, on my 2.66GHz P4 with 2GB of ram it runs reasonably fast, although screen redraw can be a bit ugly at times (this may be fixed in Public Beta). In terms of overall speed I find the Mac version a lot faster, but the Windows version will no doubt improve in the coming months."
-
Adobe lightroom
Ei vakuuta ei.
Hidas kun mikä mun koneella (2GHz, 1GB). Ilmeisesti joku bugi, koska sama kuva on ollu "Working" tilassa jo 5 min.
Eikä se osaa Nikon D50:n Raw(NEF) tiedostojen valkotaspainoa jos se on itse mitattu ("PRESET/MEASURE").
Kari
Hidas kun mikä mun koneella (2GHz, 1GB). Ilmeisesti joku bugi, koska sama kuva on ollu "Working" tilassa jo 5 min.
Eikä se osaa Nikon D50:n Raw(NEF) tiedostojen valkotaspainoa jos se on itse mitattu ("PRESET/MEASURE").
Kari
-
Re: Adobe lightroom
Working tila tuntuu jäävän päälle vaikka kone ei tee mitään. Kannattaa vain jatkaa säätämistä. Näin siis ainakin minulla toimii.systa kirjoitti:Ei vakuuta ei.
Kari
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
-
Adobe Lightroom versio beta 4
https://www.adobe.com/cfusion/entitleme ... Flightroom
https://www.adobe.com/cfusion/entitleme ... Flightroom
...kuvia lisätään myöhemmin...
-