Adobe Lightroom

Kuvankäsittelyä, mitä vain
kks62

Viesti Kirjoittaja kks62 »

pepejaana kirjoitti:Tänään oli sitten LR:n esittelytilaisuus Helsingissä ja tehokasta ajankäyttöä ainakin. Ruotsalainen Frederick ? joku, pohjoismaiden Adoben vastaava veti vauhdilla ohjelman toiminnot läpi. Toisaalta ihan mielenkiinotisesti ja herätti himoa taas käydä ohjelman kimppuun tässä kotona.

Tilaisuus oli ihan kiva ja tulihan käytyä Helsingissäkin taas kun ei muuten tule käytyä niin ahkerasti.
Myös paikalla olleena olisin toivonut enemmän asiaa esim. työnkulusta Photarin kanssa.
Otetaan esimerkki: Jos tarkoituksena on käsitellä ~ 50 ennalta valittua valokuvaa ja tehdä kaiken sen minkä Ligthroomilla voi, joka on lähes kaiken...
Sen jälkeen jatkaa käsittelyä Photarilla, vaikka vain terävöittää ja liittää profiili jokaiseen valokuvaan ennenkuin lähettää ne tulostettavaksi (IFI/Fotonettiiin).
Tämä tarkoittaa että jokainen valokuva on avattava Lighthroomista suoraan Photariin ja tehdä nämä toimenpiteet ja tallentaa ne Photarissa.
Minusta olis parempi tehdä mitä on tehtävissä Ligthroomissa (hyödyntää useamman kuvan samanaikainen käsittely) ja tallentaa nämä valokuvat omaan kansioon jo tässä vaiheessa ja sulkea Ligthroom ja avata Photari ja jatkaa siellä kuten edellä mainitsin. Tällä tavalla ei tarvitsisi pyörittää kumpaakin softaa samanaikasesti joka syö muistia pirusti.
Minulla on projekti joka käsittää noin 300 valokuvan peruskäsittelyn ja tulostamisen profiililla esim. Fotonetistä, hiukan epäilyttää pyörittää kumpaakin softaa samanaikaisesti puhumattakaan avata iso määrä 16bit Tiffejä samanaikasesti Lightroomista Photariin...
Muuten pidän todella paljon Lightroomista, mutta edelleenkin pitää käyttää kahta softaa näinkin pieneen hommaan....
T. KKS62
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
-EeKe-

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

pepejaana kirjoitti:Frederick ? joku

Johannesson.

Sen valokuvaajan nimi ei jäänyt mieleen, mutta hänhän valitti juuri Lightroomin värinhallintaan liittyvistä asioista. Fredrik taas sanoi ettei Lightroomia ole tehty korvaamaan Photoshoppia vaan täydentämään..

Omasta puolestani olisi voinut olla pidempikin esittely, nyt jäi tosiaan pintapuoliseksi, mutta herätti hyvin mielenkiinnon. Itse en ole vielä kertaakaan kokeillut tehdä Lightroomilla nettiin mitään enkä myöskään ole kokeillut tulostaa sillä, siksi oli mukava nähdä nekin puolet softasta esittelyssä.

Aika näppärästi demosi lopussa pikaisesti CS3:sta, hyvät esimerkkikuvat oli valittu ;)
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

kks62 kirjoitti:Minulla on projekti joka käsittää noin 300 valokuvan peruskäsittelyn ja tulostamisen profiililla esim. Fotonetistä, hiukan epäilyttää pyörittää kumpaakin softaa samanaikaisesti puhumattakaan avata iso määrä 16bit Tiffejä samanaikasesti Lightroomista Photariin...
T. KKS62
Bridgestä batch auki photoshoppiin ja määräät makron mitä batch tekee niin se on kaikkein yksinkertaisin ja kevein tapa vääntää iso kasa kerralla.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
sepi

Näin tein.

Viesti Kirjoittaja sepi »

Eräs työnkulku jota kokeilin:

Olin 13.3. kuvauskeikalla Teivon raviradalla ja otin yhteensä 213 kuvaa RAW-formaattiin Canon 5D ja 20D kameroilla.

Kuvauksen jälkeen alkoi kolmen tunnin käpistelyrupeama.
Kaikki alkoi tietysti kahvittelulla jolloin aloitin kuvien siirron

-kortti läppäriin ja LR:n Import toiminnolla etukäteen tehtyyn kansioon siirto DNG-formaattiin.

-samalla nimesin kuvat uudelleen ja kuviin upotin muutamia Keywordseja

Tämähän kesti sopivasti sen aikaa että ehdin syödä tilaajan tarjoaman päivällisen..jotain roilerin filettä.
Kone ehti silläaikaa raksuttaa molempien kameroiden muistikortit sisäänsä.

-Library auki ja lisäsin muutamiin kuviin lisää avainsanoja.

-Kuvien selaus ja tähditys jonka tein tutkimalla kuvaa mahdollisimman isona siirtyen seuraavaan kuvaan nuolinäppäimellä.
Ensimmäinen kategorisointi eli kuvat joita voi käyttää + se paras niistä samalta kantilta otetuista merkkasin yhdellä tähdellä näppäilemällä numeroa 1 aina kuvan kohdalla.

-Nyt minulla oli jäljellä 104 onnistunutta otosta

-kuvankäsittelyä varten tähditys seuraavaksi eli valikoin kuvat jotka oli otettu suurinpiirtein samanoloisesti myötävaloon ja näihin tähti painamalla 2 numeroa eli kahden tähden kuva.

-vastavalokuvat 3 tähteä

-salama apuna 4 tähteä

-varjossa 5 tähteä

-Valintaan kahden tähden kuvat ja Developissa auki ensimmäinen kuva
-WB-säätö,Exposure,Fill light jne kohdalleen ja lopuksi Terävöinti
-loput kahden tähden kuvat valituiksi ja Sync...hoblaa nyt miulla oli lähes oikein säädettyjä kuvia lähes 50kpl.
-nyt sitten hieman työtä ja jokainen kuva noista auki yksitellen ja siihen croppaus ja lopullinen hienosäätö jos tarvitsi.

-lopuille tähditetyille kuville sama proseduuri

Nyt minulla oli sitten 104 valmista cropattua ja säädettyä kuvaa jotka sitten siirsin uuteen Valmis-kansioon.

-tilaaja halusi kuvat JPG:nä joten Libraryssa Exportoin kuvat JPG-formaattiin 100-Qualitylla.
-kuvien poltto CD:lle ja luovutus tilaajalle

Nautiskelin jälkiruoka kaffet ja marjapiirasta.

Itselleni laitoin vielä kuvat Exportin kautta 16bittiseksi PSD-fileeksi duunautumaan kotimatkan ajaksi.

Kuvaus-sessio alkoi noin klo 1500 ja kuvia pääsin siirron jälkeen käsittelemään noin klo 1650 ja CD valmistui noin klo1945.

Näin olin saanut harrastaa työtäni mukavassa seurassa ammatti-ihmisten kanssa ja hankkinut siinä sivussa kahden hengen palkkiomatkan toukokuun lopussa pidettäviin Elitloppet-raveihin Tukholmaan.

Näppäsin illalla vielä satunnaisista kuvista Web-gallerian joka löytyy:
http://sepi.1g.fi/Hevoset/BobHeyden/
It's got a cop motor, a 440 cubic inch plant, it's got cop tires, cop suspensions, cop shocks. It's a model made before catalytic converters so it'll run good on regular gas. What do you say, is it the new Bluesmobile or what?
-EeKe-

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

-EeKe- kirjoitti: Sen valokuvaajan nimi ei jäänyt mieleen
Peter Forsgårdin blogistahan tämäkin sitten löytyi, Seilo Ristimäki

PS. Sepi, kiitos tarinasta, oli mukavaa luettavaa.
gebardi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gebardi »

Lightroom pelittää hienosti Vistassa. Uskottava se on että uudet ohjelmat suunnitellaan uusille koneille joista pitää myös löytyä tehoa, ja työn tuottavuus nousee vallan uusiin lukemiin. Suurien kuvamassojen pyörittely sujuu jouhevasti eikä tahmaamista vielä ole esiiintynyt. Pitää todeta kuten moni aikaisemminkin on sanonut, "ensimmäinen valokuvaajille suunniteltu kuvien konvertointi ja hallinta ohjelma".

Käytetty rinnan Capture NX:ää (capture 4 ei enää toimi vistassa)joka myös pyörii vikkelään, 4 GB muistilla. Capturen control point oikeastaan ainoa työkalu joka ajoitttain vaatii siirtymään pois lightroomista. Toki photarin maskeilla voi tehdä saman kuin control pointilla.

Nähtäväksi jää tuleeko päivitysten myötä lisäosia jotka kasvattavat tehontarpeen vaatimuksia.
dille

Viesti Kirjoittaja dille »

4gb muistia, no mikä nyt ei toimisi...
*Kirjoita tähän koko kamera-arsenaalisi*
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

gebardi kirjoitti:Lightroom pelittää hienosti Vistassa. Uskottava se on...
Montako kuvaa sulla on kirjastossa?
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Löytyykö lightroomista tapaa, milla kuvia saisi haettua Keywordien perusteella ja niin että kuvista pitäisi löytyä useampi keywordi. Eli miten saisin haettua vaikka kaikki Nuuksiosta vuonna 2005 ottamani kuvat. Kuvista pitäisi siis löytyä sekä hakusana Nuuksio että 2005. Control pohjassa kun valkkaa nuo hakusanat, niin tuloksena on kaikki 2005 otetut kuvat ja kaikki nuuksiosta otetut kuvat.

Vakiona oleva "or" ehto pitäisi siis saada "and" ehdoksi.
gebardi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gebardi »

arn kirjoitti:Montako kuvaa sulla on kirjastossa?
Olen vasta harjoitellut .n 5000 kuvalla. Ajattelin koota tärkeimmistä kuvista collectionit ja poistaa foldersista tarpeettomat, en tiedä vielä onnistuuko niin. Jos vielä vaikka collectionit voisi tallentaa muuualle ja hakea tarvittaessa, selvittelyn alla. Olen käyttänyt Cumulus tietokantaa, näkee nyt joko sen voi hylätä.
----------http://www.communicationpro.com/frames/ ... group.html-----------------
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

gebardi kirjoitti:
Olen vasta harjoitellut .n 5000 kuvalla. Ajattelin koota tärkeimmistä kuvista collectionit ja poistaa foldersista tarpeettomat, en tiedä vielä onnistuuko niin. Jos vielä vaikka collectionit voisi tallentaa muuualle ja hakea tarvittaessa, selvittelyn alla. Olen käyttänyt Cumulus tietokantaa, näkee nyt joko sen voi hylätä.
----------http://www.communicationpro.com/frames/ ... group.html-----------------
Minulla on 35 000 kuvaa arkistoituna iView Prolla. En uskalla edes ajatella montako vuotta LR raksuttaisi näitä kuvia ja montako kertaa kaatuisi sitä tehdessään. iViewin tietokanta on 1G kokoinen ja toimii nopeasti kuin ajatus.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
laaksone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laaksone »

Olen itsepäisesti yrittänyt käyttää Lightroomia ja uskotellut itselleni, että ohjelma on hyvä, mutta nyt on kyllä aika ristiriitaiset ajatukset ohjelmasta.

Vein kuva-arkistoni, jossa on noin 55,000 kuvaa Lightroomiin ja siihen meni yli 6 tuntia Centrino Duo -prosessorilla varustetulla läppärilläni. Muistia ei kuitenkaan ole kuin 1 Gt. Lightroom kaatui useita kertoja prosessin aikana. Kyllä ovat kaikki toiminnot nyt hitaaaaaita. Pidän kovasti Lightroomin RAW -toiminnoista mutta kuva-arkistointiosa on kyllä painajainen. En myöskään ymmärrä miksi Lightroom on merkannut jpeg-tiedostot (date modified) uudestaan sen ajankohdan mukaan, kun tiedostot on viety Lightroomin kuva-arkistoon? Käytän IMatch - ohjelmaa, enkä ole aikaisemmin nähnyt vastaavaa. Kirjoittaakohan Lightroom jotain omia juttuja jpeg-tiedostoihin, kun kuvat viedään arkistoon?

Olen käyttänyt RawShooter essentials -ohjelmaa aikaisemmin mutta se ei tuota yhtä hyvää RAW -tiedostoa kuin Lightroom. RSE:tä on kuitenkin ilo käyttää. En ihan ymmärrä miksi RAW-kuvat on vietävä arkistoon, ennen kuin niitä voi käyttää?

Onko kellään hyvää vinkkiä RAW -ohjelmaksi? En viitsisi laittaa 200 euroa Lightroomiin, varsinkin kun en halua sen kuva-arkistoa.
Viimeksi muokannut laaksone, Maalis 24, 2007 18 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JupJup

Viesti Kirjoittaja JupJup »

laaksone kirjoitti:
Onko kellään hyvää vinkkiä RAW -ohjelmaksi? En viitsisi laittaa 200 euroa Lightoomiin, varsinkin kun en halua sen kuva-arkistoa.
No, täälläkin on välillä ollut juttua monesta ohjelmasta: Itse tekaisin tuossa jokin aika sitten Silkypix vs bibble -viestiketjun. Itse päädyin silkypixiin, mutta mielestäni kannattaa kumpikin kokeilla ja perehtyä ohjelmiin vähän pintaa syvemmin. (silkypixistä saa 2vk toimivan demoverion, lataamalla ilmaisversion sijaan maksullisen täysversion: Se toimii sen 2viikkoa täysin ilman rekisteröintiä... sama juttu bibblen kanssa)

Sitten on vielä esimerkiksi lähiaikoina otsikoissa ollut Lightzone, jotkut tuntuvat siitä tykkäävän kovastikin, mutta itse en voi sanoa mitään, kun en ole vielä kokeillut.
laaksone
Viesti:

Olen kyllä ahkerasti seurannut keskusteluja eri foorumeilla mutta selkeää voittajaa, jos sellainen yleensä on, ei ole tullut vastaan. Kaikilla ohjelmistoilla näyttäisi olevan omat vahvat ja heikot puolensa. Huomasin nyt kuitenkin, että Lightroomin RAW -käsittely on huomattavasti parempi kuin RSE:n, jota olin pitänyt hyvänä ohjelmana. Onhan se tietysti vieläkin hyvä, mutta on parempiakin.

Kuukkeloin mutta en ihan heti löytänyt testiä asiasta.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

laaksone kirjoitti: Onko kellään hyvää vinkkiä RAW -ohjelmaksi? En viitsisi laittaa 200 euroa Lightroomiin, varsinkin kun en halua sen kuva-arkistoa.
Ootko kokeillut Photosop CS3:n ACR:ää? Mun mielestä siinä on paljon Lightroomin ominaisuuksia ja säätöjä ilman pakkoarkistointia. Mua kans rassaa toi Lightroomin vahingollinen arkistointihömmpäohjelma.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

kohan kirjoitti:
gebardi kirjoitti:
Minulla on 35 000 kuvaa arkistoituna iView Prolla. En uskalla edes ajatella montako vuotta LR raksuttaisi näitä kuvia ja montako kertaa kaatuisi sitä tehdessään. iViewin tietokanta on 1G kokoinen ja toimii nopeasti kuin ajatus.
Niinpä. Tuntuu olevan ihan toinen asia käyttää Lighroomia pienellä kirjastolla, kuin jollain 30 000+ kirjastolla. Itsellä kaatui lukuisia kertoja importtiprosessissa (~50 000 kuvaa) ja käyttäminen on usein kiusallisen hidasta. RSP oli huomattavasti nopeampi tehtäessä kuvaan säätöjä.

RSP muuten tuottaa kuvaan yleensä huomattavasti vähemmän kohinaa, kun käsittelee jotain ISO 1600 kuvia. Tosin kuvissa on myös matalampi kontrasti ja vähemmän terävöitystä.
laaksone
Viesti:

Minulla on vain Photoshop Elements 5.0, jonka ACR on aika könkkö! Pidän ajatuksesta, että kuvia voi ensin säätää, arvoja kopioida ja sitten voi eräajona muuntaa ison joukon kuvia. Pitää miettiä, mitä asian kanssa oikein pitäisi tehdä. Aikaa kuluu aivan älyttömästi RAW-kuvien käsittelyyn ja jos voi säästää edes vähän aikaa voi sen käyttää valokuvaukseen.
laaksone
Viesti:

Olen itsekin ollut erittäin tyytyväinen RSE:n kohinanpoistoon ISO 1600 -kuvissa. Kuvat ovat useimmiten kyllä vähän haaleita ja värit eivät ole yhtä kirkkaita kuin esim. Lightroomilla.

RSE:n käyttö on myös erittäin nopeaa ja vaivatonta.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

laaksone kirjoitti:Minulla on vain Photoshop Elements 5.0, jonka ACR on aika könkkö! Pidän ajatuksesta, että kuvia voi ensin säätää, arvoja kopioida ja sitten voi eräajona muuntaa ison joukon kuvia. Pitää miettiä, mitä asian kanssa oikein pitäisi tehdä. Aikaa kuluu aivan älyttömästi RAW-kuvien käsittelyyn ja jos voi säästää edes vähän aikaa voi sen käyttää valokuvaukseen.
En mäkään tykkää CS2:n ACR:tä, toki silläkin saa jotakin aikaseksi mutta Lightroomi on silti käytössä mukavempi.Varmaankaan en Lightroomia hankkisi jos se ei olisi tullut RSP:n perintönä.
Pitää varmaankin ruveta poistelemaan turhia arkistointeja Lightroomista sitämukaa kun saa kuvat käsiteltyä.
linko2

Viesti Kirjoittaja linko2 »

Huomasin, että tuota helmikuun lopussa vanhentunutta beta-versiota pystyy helposti huijaamaan siirtämällä tietokoneen kelloa taaksepäin. Ei tarvitse ainakaan heti ostaa virallista versiota.
Vastaa Viestiin