Darktable 5.0.0

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Villaristi

Re: Darktable 5.0.0

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Tervo kirjoitti: Tammi 03, 2025 15 : 57 On se! Macciin koskemisen jälkeen pitää käydä käsipesulla!
Mikähän siinä on kun olen lähes 40 vuotta kouluttanut kuvankäsittelyä lähinnä ammattivalokuvaajille, niin vuosien varrella olen törmännyt näissä asiakkaissani vain yhteen Windows käyttäjään, kaikilla muilla on ollut mäcit ja tuolla ainoalla win-käyttäjälläkin oli Adoben ohjelmat. No onneksi kaikilla oli sentään puhtaat kädet.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Villaristi kirjoitti: Tammi 03, 2025 20 : 04
Tervo kirjoitti: Tammi 03, 2025 15 : 57 On se! Macciin koskemisen jälkeen pitää käydä käsipesulla!
Mikähän siinä on kun olen lähes 40 vuotta kouluttanut kuvankäsittelyä lähinnä ammattivalokuvaajille, niin vuosien varrella olen törmännyt näissä asiakkaissani vain yhteen Windows käyttäjään, kaikilla muilla on ollut mäcit ja tuolla ainoalla win-käyttäjälläkin oli Adoben ohjelmat. No onneksi kaikilla oli sentään puhtaat kädet.
Liki saman verran vuosia tein työkseni ohjelmistokehitystä useammalle eri asiakkaalle. Ainut Mac jonka näin, oli yhden entisen firman pomon kahvihuoneeseen tuoma, ja se oli nurin koko ajan!
Fifty-forty
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Villaristi kirjoitti: Tammi 03, 2025 20 : 04 Mikähän siinä on kun olen lähes 40 vuotta kouluttanut kuvankäsittelyä lähinnä ammattivalokuvaajille, niin vuosien varrella olen törmännyt näissä asiakkaissani vain yhteen Windows käyttäjään, kaikilla muilla on ollut mäcit ja tuolla ainoalla win-käyttäjälläkin oli Adoben ohjelmat. No onneksi kaikilla oli sentään puhtaat kädet.
Ah, olitkin vuosia ammatikseen adobea kouluttanut. Ei mikään ihme, että avoimen koodin softat aiheuttaa näppyjä. On tämä darktable kuitenkin niin kaukana noista satoja miljoonia softaan panostaneista firmoista tietyillä osa-alueilla.

Väitteet että darktablella ei tee mitään on kuitenkin ihan paskapuhetta. Näiden avoimen koodin softien käyttöön siirtyminen vaatii oikeasti avointa mieltä ja halua oppia tekemään asioita eri tavalla kuin on koko ikänsä tehnyt. Jos leipä on kiinni tai on ollut kiinni isoista kaupallisista toimijoista, niin ymmärrän myös hyvin tätä avoimen koodin softien netissä haukkumista. :)

Tuolla avoimen koodin foorumeilla on myös joitain ammattilaisia, jotka muokkaa kaikki kuvansa darktablella. Ovat toki panostaneet sen opiskeluun, eivätkä ole jättäneet käyttöä pelkkään kokeiluun. Darktablella tekee ammattilainenkin kyllä isoonkin määrään kuvia tarvittavat muokkaukset varsin nopeasti. Tällöin jokainen Adobesta tai muista maksullisista softiata säästetty euro jää ammattilaisen katteisiin. Valokuvaaminen tuntuu olevan niin heikosti palkattu ala nykyisin, että nuo säästetyt sataset on joillekin tarpeen. Oppimiskyvystä ja osaamistasosta sitten kiinni pystyykö tällä tekemään asiakkaille tarvittavaa laatua riittävän nopeasti. Jos ei pysty, niin aina voi palata Adoben tai muun kaupallisen toimijan leiriin.
VeikkoS

Viesti Kirjoittaja VeikkoS »

myllis kirjoitti: Tammi 03, 2025 14 : 33 Sanookaas nyt suoraan onnistuuko ja kuinka kivulias se olisi..Eli meni herne nenään nuista Adoben hinnankorotuksista eli IMAcissa on pyörinyt LIghtroom ver. 2.0 alkaen eli ei ole muuta tullut käytettyä. Eli LIghroomin käyttö on selkärangassa. Minkälainen hyppäys olisi siirtyä Darktable käyttäjäksi eli suurimmat erot?
Tässä muuten aika hyvä vertailu LR ja DT välillä. Se käy esimerkinomaisesti läpi erään LR työnkulun ja näyttää, että miten vastaavat toimenpiteet on mahdollista DT puolella. Kannattaa katsoa, niin saa vähän horisonttia, mistä DT:ssä on kyse.

https://www.youtube.com/watch?v=6SflKR6JYrk
Villaristi

Tervo kirjoitti: Tammi 03, 2025 21 : 54 Ainut Mac jonka näin, oli yhden entisen firman pomon kahvihuoneeseen tuoma, ja se oli nurin koko ajan!
Jos kone on nurin niin se kannattaa kääntää oikein päin niin on helpompi touhuta.
Jos on tasan nolla omakohtaista kokemusta mäceistä niin kannattaa pitää leipäläpi kiinni. Minulla on kaikki kolme sydeemiä koko ajan käytössä ja pidän koneet oikein päin pöydällä sillä niin ne kaikki toimii, mutta mäceissä vähiten säätämistä ja tänä vuonna tulee 40 v. täyteen mäccimaailmassa. Photoshoppia ehdin käyttämään mäcillä yli viisi vuotta ennen kuin ensimmäinen Photoshop-versio tuli PC-maailmaan. Olin Photoshopin beta-testaaja vuodesta 1987 alkaen ja versio oli tuolloin 0.87b. Värihallintakin tuli Windowseihin lähes 10 v. myöhemmin kuin mäcceihin niin kai se on myöskin iso syy miksi 80-90 luvun valokuvaajat aloittivat Applen laitteilla.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

onko noita 80-luvun valokuvaajia enää edes elossa
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Villaristi

janne. kirjoitti: Tammi 04, 2025 14 : 40 onko noita 80-luvun valokuvaajia enää edes elossa
No ei 1880 luvun mutta 1980 luvulla aloittaneista on vielä suurin osa hengissä. Itse aloitin 1968 eikä voinnissani vielä ole mitään moitittavaa.
Tervo

Villaristi kirjoitti: Tammi 04, 2025 14 : 08 Jos on tasan nolla omakohtaista kokemusta mäceistä niin kannattaa pitää leipäläpi kiinni.
Joo, kokemusta puuttuu, kun en ole yhtään toimivaa nähnyt. :shock:
Fifty-forty
Villaristi

Tervo kirjoitti: Tammi 04, 2025 17 : 11 Joo, kokemusta puuttuu, kun en ole yhtään toimivaa nähnyt. :shock:
Tervetuloa alaikäinen nörtti katsomaan, täällä löytyy kaksi kappaletta toimivaa melko uutta M-sarjalaista.
Tervo

Villaristi kirjoitti: Tammi 04, 2025 18 : 01
Tervo kirjoitti: Tammi 04, 2025 17 : 11 Joo, kokemusta puuttuu, kun en ole yhtään toimivaa nähnyt. :shock:
Tervetuloa alaikäinen nörtti katsomaan, täällä löytyy kaksi kappaletta toimivaa melko uutta M-sarjalaista.
Joo olenhan minä vielä sinuun verrattuna alaikäinen, kun vasta kuun lopussa tulee seitsemänkymppiä mittariin. :D
Fifty-forty
Villaristi

No sitten luulisi sinun jo ymmärtävän että jonkun toisen merkin (oli se kamera, tietokone, auto ym.) dissaaminen omaa tietämättömyyttään on todella typerää! Kasva jo aikuiseksi!
Apple valmistaa vuosittain yli 24 miljoonaa tietokonetta ja niissä on muihin valmistajiin verrattuna ylivoimaisesti pienin palautusprosentti (promille).
Minulla toimii Linux, PC sekä Mäcit ja siksi sekakäyttö kunniaan!
Tervo

Ehkä sinunkaan ei kannata suoraan tuomita alaikäisiksi nörteiksi niitä jotka ei suoraan tartu sinun hehkutukseesi. Muista, että ne nörtit on kuitenkin mukana maksamassa sinun eläkettäsi, ainakin vähän aikaa.
Fifty-forty
Vastaa Viestiin