Tuskinpa nyt kuitenkaan.Jovala kirjoitti:Ne panelien säätimet pitäisi käyttää ylhäältä alas järjestyksessä.Kryptos kirjoitti:Adobe suositteleekin, että valkotasapaino säädetään ennen Dehazea.
Lightroom 6
-
- Viestit: 9465
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
On siinä sen verran perää, että Adobe on suunnitellut Lightroomin työnkulun ohjeellisesti ylhäältä alaspäin, Basic, Tonal, värit, kohinanpoisto ja terävöinnit - tämä on mainittu muistaakseni mm. Martin Eveningin Lightroom kirjassa ja Adoben omilla sivuillakin - mutta säätöjä voi tehdä tietenkin missä järjestyksessä tahansa.
Jossakin todettiin myös, että terävöinnin ja kohinanpoiston tekeminen muiden säätöjen lopuksi nopeuttaa yleisten ja paikallisten säätöjen laskentaa, kun Lightroomin ei tarvitse laskea joka globaalin tai paikallisen säädön jälkeen terävöintiä ja kohinanpoistoa uudelleen. Tämä voi olla avuksi jos Lightroomia pyörittävä kone pyörii tehojensa äärirajoilla.
Lightroom ei myöskään lataa muistiin Develop modulin niitä osioita, joita ei ole avattu (expand). Toinen vinkki jos kamppailee rajallisen muistin ja suorituskyvyn kanssa.
Jossakin todettiin myös, että terävöinnin ja kohinanpoiston tekeminen muiden säätöjen lopuksi nopeuttaa yleisten ja paikallisten säätöjen laskentaa, kun Lightroomin ei tarvitse laskea joka globaalin tai paikallisen säädön jälkeen terävöintiä ja kohinanpoistoa uudelleen. Tämä voi olla avuksi jos Lightroomia pyörittävä kone pyörii tehojensa äärirajoilla.
Lightroom ei myöskään lataa muistiin Develop modulin niitä osioita, joita ei ole avattu (expand). Toinen vinkki jos kamppailee rajallisen muistin ja suorituskyvyn kanssa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
En voinut refereoida lähdettä kun olin matkoilla.mremonen kirjoitti:Tuskinpa nyt kuitenkaan.Jovala kirjoitti:Ne panelien säätimet pitäisi käyttää ylhäältä alas järjestyksessä.Kryptos kirjoitti:Adobe suositteleekin, että valkotasapaino säädetään ennen Dehazea.
Mutta nyt voin:
Jeff Schewe Lightroom Camera Raw & Photoshop
RAW-kuvankäsittely
Alkuperäisteoksen nimi: THE DIGITAL NEGATIVE
Kirjoittaja on ollut tekemisissä ja työskennellyt sekä Photoshopin että Lightroomin kehittäjien kanssa. Hän mainitsee kirjan johdannossa erityisesti Thomas Knoll ja Mark Hamburg kaverit nimeltä.
Itse asia tulikin jo Kryptoksen esittämänä.
Tai otetaan suora lainaus kirjasta Basic-paneelin kohdalta:
Säädinten järjestyksellä on syynsä: ne ovat siinä järjestyksessä, jossa ohjelman suunnittelijoiden mielestä säädöt pitää tehdä - tämä on hyvin vahva suositus.
Viimeksi muokannut Jovala, Heinä 01, 2015 23 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 261
- Liittynyt: Maalis 21, 2007 17 : 43
- Viesti:
No, normaalissa työnkulussa tietysti valkotasapaino säädetään ensin.
Tämä nyt oli lähinnä havainto, jos käytät presetejä joissa on Dehaze mukana, niin hidastelun syypäätä ei välttämättä osaa heti paikallistaa. Varsinkin jos leivot presetin mukaan vaikka heti importissa...
En ymmärrä mitä Kryptos tarkoittaa "osioilla joita ei ole avattu". Sliderit sinällään vievät häviävän vähän muistia vaikka painaisit Expand All. Jos haluat oikeasti nopeuttaa, niin osion voi kytkeä pois päältä siitä nimen vieressä olevasta on/off napista, mutta silloin tietysti katoavat myös kyseiset säätömahdollisuudet. Itse käytän solo modea, jossa vain yksi osio on kerrallaan avattuna, koska työskelenten 99% ajasta 13" näytöllä.
Nykyisellään develop modessa on kuvan vaihtamiseen menevä viive on aivan liian iso, toivotaan että seuraavaan päivitykseen saadaan parannusta asiaan, tai edes joku hybridiratkaisu, vaikka CPU modessa kunnes ensimmäiseen slideriin koskee. Nyt joutuu vaihtelemaan library modeen kuvien selailun ajaksi, ja siellä taas mikä tahansa säätö on hidasta.
Tämä nyt oli lähinnä havainto, jos käytät presetejä joissa on Dehaze mukana, niin hidastelun syypäätä ei välttämättä osaa heti paikallistaa. Varsinkin jos leivot presetin mukaan vaikka heti importissa...
En ymmärrä mitä Kryptos tarkoittaa "osioilla joita ei ole avattu". Sliderit sinällään vievät häviävän vähän muistia vaikka painaisit Expand All. Jos haluat oikeasti nopeuttaa, niin osion voi kytkeä pois päältä siitä nimen vieressä olevasta on/off napista, mutta silloin tietysti katoavat myös kyseiset säätömahdollisuudet. Itse käytän solo modea, jossa vain yksi osio on kerrallaan avattuna, koska työskelenten 99% ajasta 13" näytöllä.
Nykyisellään develop modessa on kuvan vaihtamiseen menevä viive on aivan liian iso, toivotaan että seuraavaan päivitykseen saadaan parannusta asiaan, tai edes joku hybridiratkaisu, vaikka CPU modessa kunnes ensimmäiseen slideriin koskee. Nyt joutuu vaihtelemaan library modeen kuvien selailun ajaksi, ja siellä taas mikä tahansa säätö on hidasta.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Sitä, että osion voi laajentaa tai supistaa (expand/collapse) siitä pikku kolmiosta, ts. avata säädöt näkyviin tai supistaa vain osion otsikkotasolle.jmagic kirjoitti: En ymmärrä mitä Kryptos tarkoittaa "osioilla joita ei ole avattu". Sliderit sinällään vievät häviävän vähän muistia vaikka painaisit Expand All.
Muistiasia oli vain poiminta Freemanin kirjasta. En ole huomannut mitään vaikutusta suorituskykyyn olivat osiot auki tai supistettuina. Merkitys on varmasti vähäinen. Minulla kaikki osat ovat aina auki kotona isolla näytöllä työskennellessä. Reissussa Macbook Airilla saatan joskus sulkea joitakin, mutta en siitä syystä että haluaisin nopeuttaa toimintaa tai vapauttaa muistia.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 9465
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Totta kai. Muusta en sitten olekaan samaa mieltä, vaikka tuossa olisi sata adobe-gurua ja koodaajaa sanomassa muuta.jmagic kirjoitti:No, normaalissa työnkulussa tietysti valkotasapaino säädetään ensin.
Vai säädättekö itse järjestyksessä: Exposure > Contrast > Highlights > Shadows > Whites > Blacks? Itse säädän aina ensin black- ja white-pointit sinne minne ne haluan ja alan sen jälkeen katsomaan muita. Ja kyllähän jos tuon jälkeen - kun nuo saa kohdalleen - koskee esim. Tone Curveen, niin saa aloittaa alusta.
Samoin ensin teen rajauksen ja mahdolliset optiikkakorjaukset. Ehkä myös Camera Profilen, vaikken sitä kauheasti enää nykyään käytäkään.
Ja jos haluan tehdä kuvasta musta-valkoisen, niin sekin konversio on koko lailla työnkulussa ensimmäisenä.
Mutta kukin tyylillään.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 9465
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Ja tässä yksi dehaze-esimerkki, kun sattui olemaan sumukuva maanantailta. Oikealta vasemmalle, ylhäältä alas: originaali, -100, +100 ja viimeisenä blacks -100 ja clarity +100 (liittyy OskuK:n postaukseen a7-ketjussa).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 22655
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Vai että säätimiä pitäisi käyttää siinä järjestyksessä missä ohjelman tekijät haluavat...jep jep. Insinöörilähtöinen lähestymistapa ns. Sillä järjestyksellä ei ole mitään merkitystä, ainoastaan export tuottaa parametrien arvojen perusteella lopputuotteen. Yks lysti miten päin niitä kiskoo niin kauan kun ei tehdä destruktiivista muokkausta.
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
Missä järjestyksessä muokkaukset lasketaan exporttia tehdessä?
Paikalliset korjailut oletettavasti toistensa päälle. Entäs muut.
Äkkiän ajettelisi, että ensin tehdään wb ja optiikan korjailut + rajaus sekä kallistukset koska näistä syntyy sitä enemmän artifakteja, mitä myöhemmässä vaiheessa ne tehdään.
Mutta kun kyseessä on RAW-muunnin niin näin ei varmaan tapahdu, vaan ensimmäisenä tehdään selvät RAW-muunnokseen vaikuttavat asiat? Vai laskeeko LR aina aluksi jonkun todella lattean RAW-konversion halutulla WB:llä ja sen jälkeen käyttää sitä bittikarttapohjana muille operaatioille?
Kenelläkään lisää tietoa näistä?
Paikalliset korjailut oletettavasti toistensa päälle. Entäs muut.
Äkkiän ajettelisi, että ensin tehdään wb ja optiikan korjailut + rajaus sekä kallistukset koska näistä syntyy sitä enemmän artifakteja, mitä myöhemmässä vaiheessa ne tehdään.
Mutta kun kyseessä on RAW-muunnin niin näin ei varmaan tapahdu, vaan ensimmäisenä tehdään selvät RAW-muunnokseen vaikuttavat asiat? Vai laskeeko LR aina aluksi jonkun todella lattean RAW-konversion halutulla WB:llä ja sen jälkeen käyttää sitä bittikarttapohjana muille operaatioille?
Kenelläkään lisää tietoa näistä?
Zone VI
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: Touko 22, 2003 9 : 29
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Mä luulen ettei tämä ole ongelma.zone6 kirjoitti:Missä järjestyksessä muokkaukset lasketaan exporttia tehdessä?
Ongelma on se, että prosessiversio 2012:ssa toteutettiin massiivisia muutoksia: tone-mapping-muunnoksen säädöt käyttää täydellisesti kuvaan mukautuvia säätöjä. Tästä johtuen järjestyksellä on merkitystä ja siksi siitä on annettu myös suositus. Suosituksen tarkoitus on tehdä siis säätämisestä käyttäjälle helpompaa. Näin minä sen ymmärsin.
Kirjassa (RAW-kuvankäsittely) muuten varotellaan vanhemmissa LR versioissa säädettyjen kuvien muuntamisesta uudempiin prosessiversioihin (niitä ei ole pakko muuntaa). Tulos saattaa olla yllättävä ja heikko ja teettää lopulta paljon työtä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Martin Evening kyllä kirjassaan The Adobe Photoshop Lightroom 5: The Complete Guide to Photographers sanoo, että säätöjen järjestyksellä on Process 2012:ssa merkitystä, erityisesti Basic panelissa Exposure ja Contrast säädöillä. Hän myös sanoo, että Process 2012:ssa Black point ja White point säädöt tulisi tehdä Basic panelissa viimeksi, ja perustelee miksi.
Basic panelin säädöt ovat Eveningin mukaan hyvinkin riippuvaisia toisistaan, ja osa myös säätyy automaattisesti riippuen raakakuvan tonaalisesta skaalasta. Mustan skaala ei esimerkiksi ole jokaiselle kuvalle vakio, vaan lasketaan adaptiivisesti kuvan tonaalisen sisällön mukaan.
Eveningin mukaan Exposure säätää sekä keskisävyjen kirkkauden, että toimii huippuvalojen leikkauspisteen kontrollina. Kontrasti säätää tonaalisen kompression. Shadows ja Highlights säädöt säätävät varjoja ja huippuvaloja, mutta eivät vaikuta kovin paljon keskisävyihin, jotka Eveningin mukaan tulisi säätää kohdalleen Exposurella. Mustan ja valkoisen pisteen säädöt on edelleen Eveningin mukaan tarkoitettu Process 2012:ssa säätämään mustaa ja valkoista tonaalisen skaalan ääripäissä. Mustan ja valkoisen pisteen säätimet huomiovat myös varjojen ja huippuvalojen säädöt, ja mukauttavat skaalansa myös niiden perusteella.
Hän kirjoittaa, että valotuksen korjaus (exposure) tulisi olla ensimmäinen säätö valkotasapainon korjauksen jälkeen. Hänen mukaansa sillä "normalisoidaan" valotus, mustan pisteen säätimen ollessa 0. Tämän jälkeen kontrastilla säädetään tonaalisuuden kompressio tai laajennus tarpeen mukaan. Lopuilla Basic säädöillä tehdään hienosäädöt näihin perussäätöihin.
Huippuvalojen ja varjojen (highlights, shadows) säädöt, jotka Evening sanoo tulisi tehdä Exposure/Contrast säätöjen jälkeen, vaikuttavat mustan ja valkoisen pisteen säätimiin, jotka ottavat huomioon kuinka paljon tonaalista kompressiota tai laajennusta on käytetty.
Kannattaa lukea Evening kirja Develop modulin kohdalla. Process 2012:n Develop modulin toimintaa ja säätimin keskeisiä riippuvuussuhteita käydään läpi yksityiskohtaisesti.
Evening ei varmaan kirjoita näitä ihan lämpimikseen, vaan tarinoinnissa lienee jotakin perää. Jos kirjaa ja Eveningiä uskoo, Basic panelin säätimien järjestys ja suositus edetä siinä järjestyksessä kuin ne ovat, ei ole ihan ns. Stetson tai RePe -menetelmällä keksittyjä, vaan johtuvat täysin siitä, miten Process 2012 on ohjelmoitu toimivaksi.
Mutta jees, saahan sitä tietysti käsitellä kuvansa ihan miten itse lystää ja tulee siitäkin ihan hyvää. Ei tuo prosessi niin kriittinen ole, mutta on siinä pikselinviilaajille kuitenkin jotakin mietittävää. En minäkään tuota mitenkään orjallisesti noudata, vaikka aloitankin yleensä Basicissä jotakuinkin tuossa järjestyksessä. Yleensä tulee lopulta pompittua edes-takaisin siellä täällä sen mukaan, mikä näyttää hyvältä.
Edit: Lisättäköön tähän, joissakin lähteissä sanotaan, että järjestyksellä ei ole väliä, eli erilaisia näkemyksiäkin on. Kuten on täälläkin nähty. Kuitenkin Evening perustelee näkemyksiään kirjassaan hyvin, ja työskentelee sekä Adoben Photoshop että Lightroom kehitysosastojen kanssa. Tämän vuoksi toistaiseksi annan melko lailla painoarvoa sille, mitä hän kirjoittaa.
Basic panelin säädöt ovat Eveningin mukaan hyvinkin riippuvaisia toisistaan, ja osa myös säätyy automaattisesti riippuen raakakuvan tonaalisesta skaalasta. Mustan skaala ei esimerkiksi ole jokaiselle kuvalle vakio, vaan lasketaan adaptiivisesti kuvan tonaalisen sisällön mukaan.
Eveningin mukaan Exposure säätää sekä keskisävyjen kirkkauden, että toimii huippuvalojen leikkauspisteen kontrollina. Kontrasti säätää tonaalisen kompression. Shadows ja Highlights säädöt säätävät varjoja ja huippuvaloja, mutta eivät vaikuta kovin paljon keskisävyihin, jotka Eveningin mukaan tulisi säätää kohdalleen Exposurella. Mustan ja valkoisen pisteen säädöt on edelleen Eveningin mukaan tarkoitettu Process 2012:ssa säätämään mustaa ja valkoista tonaalisen skaalan ääripäissä. Mustan ja valkoisen pisteen säätimet huomiovat myös varjojen ja huippuvalojen säädöt, ja mukauttavat skaalansa myös niiden perusteella.
Hän kirjoittaa, että valotuksen korjaus (exposure) tulisi olla ensimmäinen säätö valkotasapainon korjauksen jälkeen. Hänen mukaansa sillä "normalisoidaan" valotus, mustan pisteen säätimen ollessa 0. Tämän jälkeen kontrastilla säädetään tonaalisuuden kompressio tai laajennus tarpeen mukaan. Lopuilla Basic säädöillä tehdään hienosäädöt näihin perussäätöihin.
Huippuvalojen ja varjojen (highlights, shadows) säädöt, jotka Evening sanoo tulisi tehdä Exposure/Contrast säätöjen jälkeen, vaikuttavat mustan ja valkoisen pisteen säätimiin, jotka ottavat huomioon kuinka paljon tonaalista kompressiota tai laajennusta on käytetty.
Kannattaa lukea Evening kirja Develop modulin kohdalla. Process 2012:n Develop modulin toimintaa ja säätimin keskeisiä riippuvuussuhteita käydään läpi yksityiskohtaisesti.
Evening ei varmaan kirjoita näitä ihan lämpimikseen, vaan tarinoinnissa lienee jotakin perää. Jos kirjaa ja Eveningiä uskoo, Basic panelin säätimien järjestys ja suositus edetä siinä järjestyksessä kuin ne ovat, ei ole ihan ns. Stetson tai RePe -menetelmällä keksittyjä, vaan johtuvat täysin siitä, miten Process 2012 on ohjelmoitu toimivaksi.
Mutta jees, saahan sitä tietysti käsitellä kuvansa ihan miten itse lystää ja tulee siitäkin ihan hyvää. Ei tuo prosessi niin kriittinen ole, mutta on siinä pikselinviilaajille kuitenkin jotakin mietittävää. En minäkään tuota mitenkään orjallisesti noudata, vaikka aloitankin yleensä Basicissä jotakuinkin tuossa järjestyksessä. Yleensä tulee lopulta pompittua edes-takaisin siellä täällä sen mukaan, mikä näyttää hyvältä.
Edit: Lisättäköön tähän, joissakin lähteissä sanotaan, että järjestyksellä ei ole väliä, eli erilaisia näkemyksiäkin on. Kuten on täälläkin nähty. Kuitenkin Evening perustelee näkemyksiään kirjassaan hyvin, ja työskentelee sekä Adoben Photoshop että Lightroom kehitysosastojen kanssa. Tämän vuoksi toistaiseksi annan melko lailla painoarvoa sille, mitä hän kirjoittaa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 22655
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Jaaaaaaa. Mä olen huvikseen katsellut mitä tulee pihalle kun säätää eri järjestyksessä ja aivan tasan sama lopputulos on tullut pihalle niin histogrammin kuin silmämääräisen arvioinninkin kannalta. Tää oli joskus -LR4:n aikana kun testasin, mutta tuskin vitonen tässä eroaa mitenkään.
Katsos, jos otat copy develop settings, niin missä järjestyksessä ohjelma ne "kopioi" kun ottaa pasten? No aivan, jossain.
Katsos, jos otat copy develop settings, niin missä järjestyksessä ohjelma ne "kopioi" kun ottaa pasten? No aivan, jossain.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Joo, kuten sanoin, erilaisiakin näkemyksiä on, eikä oma asiantuntemukseni tai edes tällä hetkellä saatavilla oleva tietoni riitä itsenäiseen arviointiin. Evening on kuitenkin käsittääkseni asioista hyvin perillä, ja lähinnä kerroin mitä hän on kirjoittanut. On hänen kanssaan sitten samaa mieltä tai ei, mutta ihmettelisin kuitenkin miksi hän käyttäisi monta sivua tämän asian selittämiseen, jos siinä ei mitään perää olisi.
No joo. Ei vaikuta omien kuvieni käsittelyyn. Teen niistä edelleen yhtä surkeita kuin ennenkin.
No joo. Ei vaikuta omien kuvieni käsittelyyn. Teen niistä edelleen yhtä surkeita kuin ennenkin.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 22655
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Kantapään kautta on paras tapa oppia. Kirjoista "oppii" asioita, mutta yhtä helposti ne myös unohtaa ja sit pitää taas kattoo sitä kirjaa :O
MUTU: Opas joka sanoo että *tässä järjestyksessä* noudattaa varmaan kirjoittajansa omaa työnkulkua joka on jokaisessa tapauksessa se ainoa oikea kuten maapallokin on litteä.
MUTU: Opas joka sanoo että *tässä järjestyksessä* noudattaa varmaan kirjoittajansa omaa työnkulkua joka on jokaisessa tapauksessa se ainoa oikea kuten maapallokin on litteä.
-
- Viestit: 9465
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
No, ei mulla ole lihaksia lähteä jotain Eveningiä haastamaan. Kaveri lienee unohtanut Lr:stä enemmän kuin mitä minä pystyn koskaan oppimaankaan. Toisaalta itse kapinoin hieman näitä "painting by numbers"-ohjeita vastaan. Lopputulos on se mikä ratkaisee ja se katsotaan näytöltä ja/tai printiltä.
Ja lisäksi on hyvä ymmärtää, että on paljon työvaiheita, mitkä on tehtävä ennen kuin tuone Basic-paneeliin edes päästään. Se ei todellakaan ole se aloituskohta. Esimerkiksi rajaus ja objektiivin/perspektiivin korjaukset on tehtävä ensin.
Sinänsä on kyllä hyvä ymmärtää mitä eri säädöt tekevät. Lr:ssä on lukuisia säätöjä, jotka menevät päällekkäin ja näyttävät osittain tekevän samoja asioita.
Ja lisäksi on hyvä ymmärtää, että on paljon työvaiheita, mitkä on tehtävä ennen kuin tuone Basic-paneeliin edes päästään. Se ei todellakaan ole se aloituskohta. Esimerkiksi rajaus ja objektiivin/perspektiivin korjaukset on tehtävä ensin.
Sinänsä on kyllä hyvä ymmärtää mitä eri säädöt tekevät. Lr:ssä on lukuisia säätöjä, jotka menevät päällekkäin ja näyttävät osittain tekevän samoja asioita.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Objektiivin vääristymät minäkin korjaan ensin, jos korjaan, mutta rajauksen, jos tarkoitat kroppaamista, siis kuva-alan valitsemista, olen tehnyt aina viimeiseksi. Mä en edes osaa LR:ssä tehdä operaatiota. Teen sen aina Irfanview:ssa samalla kun katson muutenkin exportin tuloksen.mremonen kirjoitti:Esimerkiksi rajaus ja objektiivin/perspektiivin korjaukset on tehtävä ensin.
Toisaalta, kun on ilmennyt noiden säätöjen olevan adaptiivisia kuvan suhteen, niin olisi ehkä järkevämpää suorittaa rajaus ensimmäisenä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Tätä Evening korostaa itse asiassa useaankin otteeseen tuossa samaisessa kirjassa, ts. visuaalisen arvioinnin merkitystä.mremonen kirjoitti:No, ei mulla ole lihaksia lähteä jotain Eveningiä haastamaan. Kaveri lienee unohtanut Lr:stä enemmän kuin mitä minä pystyn koskaan oppimaankaan. Toisaalta itse kapinoin hieman näitä "painting by numbers"-ohjeita vastaan. Lopputulos on se mikä ratkaisee ja se katsotaan näytöltä ja/tai printiltä.
Sen verran on vielä todettava, että eihän tässä "paint by numbers" ohjeista ole kysymys. Edelleen suurimmalla osalla säädöistä ei ole mitään väliä missä järjestyksessä ne tekee, asia joka myös todetaan tuossa Evening tiiliskivessä. Joidenkin säätöjen järjestyksellä taas on merkitystä PV2012:ssa, koska niin se vaan on koodattu, ja Lightroomissa Basic panelin säätöjen järjestys kertoo niiden välisistä riippuvuussuhteista.
Muiden säätöjen osalta järjestyksellä ei ole juurikaan merkitystä, pl. mainitut perspektiivikorjaukset ja optiikan aiheuttamat vääristykset, mutta ne on Lightroomissa sijoiteltu lähinnä opastavaan järjestykseen. Kokemattomalle, uudelle käyttäjälle: "jos et tiedä mitä pitäisi tehdä ensin, kun etenet ylhäältä alaspäin menee ihan hyvin ja aika loogisesti". UXD kamaa.
Kyllä, näin on. Tämäkin sanotaan samaisessa opuksessa. Esim Upright perspektiivikojauksen kohdalla - jos sellaista sattuu tarvitsemaan - on tärkeää tehdä se ennen muita säätöjä. Jos sen tekee vasta myöhemmin prosessissa, esim. paikalliset säädöt voivat liikkua, säädöistä ja korjauksesta riippuen jopa paljon.mremonen kirjoitti: Ja lisäksi on hyvä ymmärtää, että on paljon työvaiheita, mitkä on tehtävä ennen kuin tuone Basic-paneeliin edes päästään. Se ei todellakaan ole se aloituskohta. Esimerkiksi rajaus ja objektiivin/perspektiivin korjaukset on tehtävä ensin.
Todellinen kapinallinen muuten tekee perspektiivikorjauksenkin just tasan silloin kun huvittaa, eikä tietenkään ensin. ;)
Tästä on itse asiassa paljolti kysymys. Säätöjen yhteistoiminnan ymmärtämisestä, ja mitä ne oikeasti tekevät. Evening avaa tämän hyvin kirjassaan, mutta olisi kiinnostavaa lukea Process Version 2012 White Paper tai jonkinlainen tekninen spesifikaatio. En kuitenkaan ole sellaista netistä löytänyt kuukkeloinnista huolimatta.mremonen kirjoitti: Sinänsä on kyllä hyvä ymmärtää mitä eri säädöt tekevät. Lr:ssä on lukuisia säätöjä, jotka menevät päällekkäin ja näyttävät osittain tekevän samoja asioita.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Croppihan on helppo tehdä Lightroomissa, ja on lisäksi muiden säätöjen tapaan ei-destruktiivinen. Ei tunnu järkevältä viedä sitä Lightroomin ulkopuolelle, ellen ymmärtänyt jotakin väärin.Jovala kirjoitti:Objektiivin vääristymät minäkin korjaan ensin, jos korjaan, mutta rajauksen, jos tarkoitat kroppaamista, siis kuva-alan valitsemista, olen tehnyt aina viimeiseksi. Mä en edes osaa LR:ssä tehdä operaatiota. Teen sen aina Irfanview:ssa samalla kun katson muutenkin exportin tuloksen.mremonen kirjoitti:Esimerkiksi rajaus ja objektiivin/perspektiivin korjaukset on tehtävä ensin.
Siinähän se on heti Basic panelin yllä, vasemmanpuoleisin viidestä säädöstä: Crop Overlay, Spot Removal, Red Eye Correction, Graduated Filter, Radial Filter, Adjustment Brush.
"O" kirjain vaihtaa crop-tilassa crop-overlay apunäyttojä. Menee syklisesti ympäri tilojen välillä kun painelee sitä. Shift-O kääntää vielä overlayta.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 2536
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 8 : 25
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
^sekä X-kirjaimella saa valittua vaaka- tai pystykropin. Jos esim. vaakakuvasta haluaa rajata pystykuvan, tuo on kätevä toiminto.
Minä teen rajauksen heti profiili- ja perspektiivikorjailun jälkeen. En näe järkeä tehdä muita säätöjä sellaisen informaation perusteella, joka rajautuu kuvasta pois, mutta pieni nyanssihan tuo on.
Minä teen rajauksen heti profiili- ja perspektiivikorjailun jälkeen. En näe järkeä tehdä muita säätöjä sellaisen informaation perusteella, joka rajautuu kuvasta pois, mutta pieni nyanssihan tuo on.
insinöörikuvaaja | Flickr | Kuvaajat.com | fb