D60 ja DCRaw

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Lauriham
Viestit: 67
Liittynyt: Touko 17, 2003 11 : 16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lauriham »

Jees, ite yritin etsiä D30:lle tehtyjä lineaarisia profiileja mutta en niitä tahtonut oikein löytää. Aloinkin miettimään että millaisiin tuloksiin yltää konvertoimalla kuvat johonkin yleiseen lineaariseen profiiliin kun en erikseen D30:lle niitä löytänyt :(

Mutta toi vois todellakin olla paras tapa, jos jaksaa luoda eri profiilit kaikille eri valolämpötiloille.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Lauriham
Viestit: 67
Liittynyt: Touko 17, 2003 11 : 16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lauriham »

Vielä yks kysymys noista raw konversioista:

kun oon dcrawilla tehnyt psd:n ja avannut sen photarissa, niin seuraavaks assignaan laiteprofiilin jos sellainen kameralle löytyy, jos ei niin mitä silloin kannattaa tehdä? Joku yleinen lineaarinen profiili vai esim. adobe rgb. Sitten convert to, ja esim T.A:n aim rgb =... sitten editointia ja lopuks, jos esim. lähetän kuvan kaverille jolla ei oo värienhallinta hallussa niin converttaan sen esim. native pc muotoon? Korjatkaa jos olen väärässä, noin ymmärsin sen menevän luettuani sen työtila gamma1.0 jutun
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

Laiteprofiili etenkin digikameroiden kanssa kattaa itse kameran sekä muunnosohjelman sekä ko ohjeman säätöarvot. Eli käyttökelpoinen profiili saadaan vain kun profiilin teossa on käytetty samaa RAW muunninta samoilla asetuksilla.

Silloin kun yo profiilia ei ole ei kannata käyttää lineaari RAW muunnosta sen kummemmin kuin mitän muutakaan epästandardia muunnosta, vaan on tyydyttävä johonkin standari-outputtiin, niistä kannattaa valita suuri-gamuttisin mikä on tarjolla.

Jos haluaa editoida linearaaritilassa niin standari-ouputin voi helposti Photoshopissa muuttaa lineaariseen RGB työtilaan.

Ja lineraari-originaali siis muunnetaan esim Web käytöön tekemällä lineraari-originaalista *kopio* joka sitten muunnetaan nativePC profiiliin ja talletetaan JPEG:ksi SaveAs komennolla , profiili embeddoiden.

Timo Autiokari
JuhaM
Viestit: 2887
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Eli siis miten idiootti(minä) saa tuon dcrawwin toimimaan? Minulla on ps elements2 ja psp8.
euka
Viestit: 286
Liittynyt: Elo 18, 2003 16 : 32

Viesti Kirjoittaja euka »

Kokeilin rinnakkain adoben, capture onen, dcrawin ja canonin muuntajaa samaan kuvaan. Ensi näkemältä dcraw on ainoa jossa moire pistää heti silmään. Terävyyttä en kommentoi koska erot on tossa kuvassa aika minimaalisia, pitäisi kait kokeilla uudestaan terävämmällä kuvalla. Olisi kiva myös löytää jostain 300D:lle sopivia profiileja :)
teemupii
Viestit: 680
Liittynyt: Syys 25, 2003 9 : 47
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

Itse päädyin samaan johtopäätökseen kuin eukakin. Dcrawin kuvissa näkyin eri värisiä yksittäisia pikseleitä, eikä terävyydessä loppujen lopuksi ollut suurtakaan eroa. Siinä missä Dcrawssa saa terävämmän jäljen, niin siinä juuri näkyy noita eri värisiä pisteitä. Päädyin ottamaan kuvia ihan vain jpg:nä, kun muistikortille mahduu rawina vain puolet siitä mitä jpg:nä.
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

teemupii kirjoitti:Dcrawin kuvissa näkyin eri värisiä yksittäisia pikseleitä, eikä terävyydessä loppujen lopuksi ollut suurtakaan eroa. Siinä missä Dcrawssa saa terävämmän jäljen, niin siinä juuri näkyy noita eri värisiä pisteitä.
Niin... DCRAW:n kuvat ovat merkittävästi terävempiä mutta niissä enemän kohinaa. DCRAW kuvat saa koska vain vastaamaan Canon softan tuottamaa pehmeyttä mäjäyttämällä niihin GaussianBlur=0.5 mutta Canon softan kääntämistä kuvista ei enää millään päästä DCRAW:n tarkkuuteen.

Tuo "yksittäisten pixelien näkyminen" on toisinaan kohinaa ja toisinaan kuvainformaatiota. Ja "näkyminen" riippuu esitysresoluutiosta, zoomaa mikä tahansa kuva esim 800%:iin niin kaikki pixelit "näkyvät yksittäisinä". Ruuturesolla (luokkaa 92 ppi) ja 100%:n zoomilla DCRAW kuvien kohina ei ole häiritsevä vaikka kuvia tarkentaisi reippaasti, tyypillisellä tulostusresolla (esim IFI, 254 ppi) kohinaa ei voi havaita lainkaan mutta DCRAW:n tuottaman tarkkuden kyllä mainiosti.

Timo Autiokari
g2 raw
Viestit: 112
Liittynyt: Heinä 29, 2004 17 : 45

Viesti Kirjoittaja g2 raw »

Autiokari kirjoitti:Laiteprofiili etenkin digikameroiden kanssa kattaa itse kameran sekä muunnosohjelman sekä ko ohjeman säätöarvot. Eli käyttökelpoinen profiili saadaan vain kun profiilin teossa on käytetty samaa RAW muunninta samoilla asetuksilla.

Silloin kun yo profiilia ei ole ei kannata käyttää lineaari RAW muunnosta sen kummemmin kuin mitän muutakaan epästandardia muunnosta, vaan on tyydyttävä johonkin standari-outputtiin, niistä kannattaa valita suuri-gamuttisin mikä on tarjolla.

Jos haluaa editoida linearaaritilassa niin standari-ouputin voi helposti Photoshopissa muuttaa lineaariseen RGB työtilaan.

Ja lineraari-originaali siis muunnetaan esim Web käytöön tekemällä lineraari-originaalista *kopio* joka sitten muunnetaan nativePC profiiliin ja talletetaan JPEG:ksi SaveAs komennolla , profiili embeddoiden.

Timo Autiokari
Kuvaan vanhalla G2:lla ja talletan kuvat raw-formaattiin.

Ylläolevan Autiokarin kommentin mukaan lineaarista työtilaa on turha käyttää jos G2:lle ei ole laiteprofiilia, joka voidaan "assign profile" komennolla liittää sisääntuotavaan kuvaan.

Onko seuraavalta sivulta löytyvä profiili käyttökelpoinen Dcraw-konvertterin kanssa?
http://zivotic.com/G2/Linear/setup.htm.
Profiili on tehty PowerShovel konvertterille, mutta koneessani PowerShovel tekee jonkin runtime 62 errorin eikä täten käynnisty.

Zoran Zivotic käyttää Photoshopissa Aim RGB=Trinitron D65 Gamma 1.0 työtilaa, Autiokari suosii taas CIE 1931 D65 Gamma 1.0 tilaa.
Onko lopputuloksessa suurtakaan eroa?

Entäs FredMiranda, http://www.fredmiranda.com/shopping/G2LPbatch hänen FM_G2_V1.7 Phptoshop-batch näyttää konvergoivan prosessin aikana työn adobenRGB tilaan ja lopputuloksen sRGB tilaan eli lineaarisuudesta ei voida puhua tässä yhteydessä vaikka sisääntuleva file olisikin siinä muodossa.
Näyttää siltä, että siinä tehdään kaikki virheet mistä Autiokari on varoittanut.

Monitorin olen kalibroinut Adoben Gammalla G2.5 tilaan.
Käytössä olisi Canon FVU, DCRAW, Zoran Zivotic G2:lle tekemät canon- ja powershovel-profiilit sekä FredMirandan G2 batchit.
Eli voiko näillä eväillä käyttää lineaarista työtilaa läpi koko prosessin?

Mikä olisi tässä G2 dilemmassa Photarin paras RGB-työtila?

Tai voisiko joku osaava esittää järkevän työskentelyketjun, joka sisältäisi näitä työkaluja?
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

g2 raw kirjoitti:Onko seuraavalta sivulta löytyvä profiili käyttökelpoinen Dcraw-konvertterin kanssa?
http://zivotic.com/G2/Linear/setup.htm.
Ei ole kelpoinen, ICC profiili kattaa kameran asetukset sekä muunnos-ohjelman. Siis vaikka kyseessä onkin linear RAW niin kuvadata ei ole samaa eri muunnosohjelmista, niissä on yleensä erilainen skaalaus ja jopa gamut.
Zoran Zivotic käyttää Photoshopissa Aim RGB=Trinitron D65 Gamma 1.0 työtilaa, Autiokari suosii taas CIE 1931 D65 Gamma 1.0 tilaa. Onko lopputuloksessa suurtakaan eroa?
Hmmm, jos ei olisi eroa niin varmaankaan en olisi luonut ja käyttäisi tuota CIE 1931 D65 Gamma 1.0 työtilaprofiilia! Ero vaan ei tule aina esiin lainkaan, joskus vain hitusen mutta joskus suuresti. Riippuu siitä mitä värejä kuvassa on, kunka kirkkaita ne ovat, ja miten kuvaa editoidaan.
Mikä olisi tässä G2 dilemmassa Photarin paras RGB-työtila?
Siis, RGB työtilan valinta ei tässä ongelma vaan kameran profiili.

Minä käytän tuota suurigamuttista CIE 1931 D65 Gamma 1.0 työtilaa siksi että editoinnissa syntyy vähiten virheitä sitä käytettäessä. Tämä asia on sellainen joka pitää kokea, ensisijaisesti kannattaa editoida siinä työtilassa mikä on tuttu. Sitten kun esim valkoreunustus jota USM aiheuttaa epälineaarisessa työtilassa alkaa häiritsemään niin kannattaa kokeilla lineaaritilaa. Tai jos alkaa häiritsemään se että kuvan kirkkautta muutettaessa esim oranssi muuttuu keltaiseksi tai punaiseksi taikka sininen violetiksi tai cyaaniksi. Jne, yms.

Timo Autiokari
g2 raw
Viestit: 112
Liittynyt: Heinä 29, 2004 17 : 45

Viesti Kirjoittaja g2 raw »

Siis, RGB työtilan valinta ei tässä ongelma vaan kameran profiili.
Timo Autiokari



Kiitos nopeasta ja selkeästä vastauksesta.

Suomen historian alkuaikoina valokuvausta harrastivat erityisesti apteekkarit, koska heillä oli kemian opinnot takana ja kemikaalit hallussa. Vaan harvalla on nykyään tietoa graafisen alan tai kuvankäsittelyn perusteista muutoin kuin aikakauslehtien sivuilta saatua mustetta sormissaan.
Nyt tämä RAW-manna minun osaltani alkaa muistuttaa alkemiaa, eli jokainen vääntää taitojensa mukaan kalibrointiohjelmien ja- korttien avulla halpiskameraansa varten laiteprofiilin jokaiselle konvertterille, monikohan tämän palstan lukijoista on tehnyt sellaisen?

Muuttujia kuvanmuodostusketjussa erittäin paljon, ei auta kuin alkaa perehtyä asiaan, onneksi on olemassa Autiokarin kaltaisia pelle pelottomia, jotka eivät pidä tietojaan piilossa vaan jakavat niitä tähän digitalisoituneeseen maailmaan.


Esim. Timon maininta Dcrw ohjelmaa koskevasta ihmeellisyydestä "DCRaw muuntaa kuvat 13-bit muodossa joten DCRaw työnkulku vaatii ensitöiksi Levels säädön (oikea input slideri arvosta 255 arvoon 64". Säädinhän kolahtaa vasempaan laitaan:)
Kuinka moni tiesi tästä?? En minä ainakaan...

Tai mitä -b [valoarvo num] Dcraw optiossa kukin käyttää, jotkut sanoo 2.2 toiset esim 4.0..

Jotta tämä orastava raw-harrastus ei lopahtaisi alkuunsa ja Jpeg maailma ottaisi takaisin sävyttömään syleilyynsä, niin olisikohan näissä kaupallisissa Capture One ja jne ohjelmissa laitekohtaiset profiilt jokaiseen kameraan ((((G2)))), epäilen.

g2 raw
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

g2 raw kirjoitti:monikohan tämän palstan lukijoista on tehnyt sellaisen?
Minulla on D60:lle nyt 8 eri profiilia, eri välaistusolosuhteille. Niille on Photoshopissa Assign Actionit joten on hyvin helppo asettaa värilämmpötila kohdalleen.
Esim. Timon maininta Dcrw ohjelmaa koskevasta ihmeellisyydestä "DCRaw muuntaa kuvat 13-bit muodossa joten DCRaw työnkulku vaatii ensitöiksi Levels säädön (oikea input slideri arvosta 255 arvoon 64". Säädinhän kolahtaa vasempaan laitaan:)
Niin, tuo on jo vanhaa tietoa, kun käyttää sitä -b komentorivioptiota niin ei tarvitse, tarkemmin: http://www.aim-dtp.net/aim/digicam/dcraw/index.htm
Tai mitä -b [valoarvo num] Dcraw optiossa kukin käyttää, jotkut sanoo 2.2 toiset esim 4.0..
Se riippuu kamerasta, käytä niin suurinta arvoa joka ei leikkaa kirkkaassa päässä, yleensä se on 4. Helppo kokeilla.

No, osta Kodak Q-60R Color Input Target niin sitten esim minun ilmaisella profilerilla http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/ ... /index.htm voi tehdä profiilit (tarvitaan Photoshop ja MS Excel), muitakin ilmaisia ICC profilereita on.

Timo Autiokari
Sumu-Jussi
Viestit: 25
Liittynyt: Heinä 14, 2004 12 : 33

Viesti Kirjoittaja Sumu-Jussi »

Dcraw-ohjelmaan pohjautuva raw-konvertteri löytyy tuolta http://www.through-the-lens.net/index.php?page=5 .
Graafinen käyttöliittymä, esikatselutoiminto ym. mukavaa.
Pikaisella tutkiskelulla näyttää tutustumisen arvoiselta ja on kaiken lisäksi ilmainen.
victor
Viestit: 27
Liittynyt: Elo 29, 2003 12 : 34

Viesti Kirjoittaja victor »

Ongelmia siirtyminen digikameraan, tällä hetkellä raw kuvan kehittäminen dcraw/ irfanwiev kamera nikon d70. Olen asentanut täältä http://www.insflug.org/raw/ saadun ohjelman ja asentanut sen kaksoisklikkaamalla, en tunne dos puolelta mitään joten en tiedä menikö oikein. Irfanwieviin olen asetuksiin tehnyt Autiokarin ohjeiten mukaan tosin ulkoisen editorin polun kirjoitin, mutta kun thumpnailissa avaan kuvan ulkoisessa editorissa niin ei tapahdu niin mittään? Pitääkö muihin asetuksiin tehdä mitään? Haluaisin päästä tekemään proffiilia AIM xlp joka muuten toimii. Olen aikaisemmin scannannut/ käsitellyt Autiokarin ohjeitten mukaan värinegan (120) kanssa lineaarisessa tilassa saanut erinomaista jälkeä, negasta saa sävyt irti todella hyvin ja vedostaminen nautittavaa joten kiitoksia Autiokarille. Profiili teosta vielä, kannaattako valkotasapaino mitata ennen targetin kuvausta ja kun kuvaa myöhemminkin että olisi ketju samallainen.

Jussi
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

victor kirjoitti:kun thumpnailissa avaan kuvan ulkoisessa editorissa niin ei tapahdu niin mittään? Pitääkö muihin asetuksiin tehdä mitään?
Jaa'a, onkohan polku dcraw.exe:een oikein kirjoitettu. Sen kirjoitusoikeudet kannattaa myös tarkastaa. Se mitä pitäisi tapahtua on että dos ikkuna aukeaa käännöksen ajaksi ja käännetty PSD sitten tallettuu samaan hakemistoon missä raw tiedosto on, eli se pitää sitten noukkia Photoshopilla sieltä.
Profiili teosta vielä, kannaattako valkotasapaino mitata ennen targetin kuvausta ja kun kuvaa myöhemminkin että olisi ketju samallainen.
On kaksi tapaa profiloida kamera:

1) tehdään yksi profiili, yleensä daylight (siis avoimessa varjossa aurinkoisena päivänä) ja sitten kaikki muut tilanteet joissa WB muunnosta tarvitaan tehdään postissa skaalaamalla kanavia.

2) tehdään profiilit kaikille yleisimmille valaisuolosuhteille ja kullekin kuvalle Assignataan niistä sopivin. Näin välttyy enimmältä WB säätelyltä ja tulos on paljon parempi. Minulla on nyt 10 profiilia D60:lle, profiilien luominen kuullostaa paljolta työltä mutta kun muutaman on tehnyt niin se menee rutiinilla. Kanniskelenkin tuota targettia nykyään mukana siltä varalta että tarvitsen uuden profiilin.

Timo Autiokari
jjarvi
Viestit: 16
Liittynyt: Heinä 10, 2004 11 : 12
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jjarvi »

Mistä noita Kodakin Q-60R Color Input Targetteja voi ostaa helpoiten? Ainut kotimainen sivusto, jossa oli viittaus moiseen, oli Autiokarin aim-dtp.. Vaikuttaa mielenkiintoiselta aiheelta, joutunee investoimaan ensi vuonna tuollaiseen targettiin :-)

t. Jussi
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

jjarvi kirjoitti:Mistä noita Kodakin Q-60R Color Input Targetteja voi ostaa helpoiten?
Suomesta niitä myy (ainakin) Fimeko Oy mutta kalliiseen hintaan. Vähän edullisemmin niitä on voinut ostaa USA:sta http://www.bhphotovideo.com/bnh/control ... 309&is=REG (postitus on kallis mutta tulee kotiovelle asti, jäänee yhteensä alle Fimeko:n hinnan).

Timo Autiokari
Vastaa Viestiin