LR 4, mihin se nyt sitten pitää vaihtaa?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
jusimisa

Viesti Kirjoittaja jusimisa »

Toki, mutta peruslaiskaa CO Prossa ilahduttaa jos kuvaa tarvii hieroa importin jälkeen vähemmän.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
velijuhani

Viesti Kirjoittaja velijuhani »

jusimisa kirjoitti: Usein se myös kaatuu kesken prosessoinnin.
Seiskaversiolla totesin tuon kaatuilun, joka muistaakseni tapahtui kun laitoin juuri käsitellyn kuvan exporttaukseen ja aloin käsitellä seuraavaa.

Muutin työnkulkua käsittelemällä sarjassa haluamani kuvat ja merkkaamalla ne tähdellä, jonka jälkeen exporttasin tähtikuvat yhdessä pötkössä ja menin itse tuoksi ajaksi kahville/vessaan tms.

Muita ongelmia en muista, käytössä on WIN7.

Kohanille kiitos CO8 Sony-vinkistä, mutta se ei lohduta Canon- tai Nikon-omistajaa (aloittajaa tai minua).

Odottelin hyvää Capture One BlackFriday-tarjousta, ei tullut.
Nyt odottelen hyvää joulutarjousta, ei taida tulla sitäkään ja ehkä tilaan kuukausimaksuversion vuodeksi eteenpäin.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Toisaalta täällä raivotaan Adoben tilausmallia ja toisaalta suositellaan Capture Onea, joka maksaa 8 EUR/kk. Kolme euroa lisää, niin saa sekä Lr:n, että Ps:n...

En kyllä itsekään ole tuon tilausmallin vankkumaton kannattaja, vaikka tässä pikkuhiljaa onkin mieli alkanut kääntymään.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
velijuhani

Viesti Kirjoittaja velijuhani »

Capturen hinnat ovat alvittomia, joten tuo 8 euroa on oikeastaan kymppi/kk.
Elokuussa, jolloin trialoin CO 7-versiota, sen olisi saanut hintaan noin 140 euroa ja sittemmin ilmaisen päivityksen 8-versioon.
En ehtinyt tuohon mukaan, kun olen säälittävän hidas pohdiskelija ja äärimaltillinen kaikissa käänteissäni.
Nyt 8-version alvillinen hinta on 280 euron huitteilla, ja kun minulla kuitenkin on toimiva Lightroom, niin... odottelen vastaavaa halvennusta kuin kesällä.

Itse ohjelmasta ja sen käyttöliittymästä tykkäsin kyllä kovasti.

Ja nyt kun tsekkasin noita hintoja Capture One -nettisivulta, niin trial näkyy puolittuneen 30 vuorokauteen, sääli. Eilen vielä mielestäni oli 60 vrk.
hesee

Viesti Kirjoittaja hesee »

C1 päivityssykli on noin 2 vuotta, julkaisut ovat muutaman viime version aikana olleet yleensä syksystä. Seuraavana kesänä on tavallisesti -30% kampanja, joka saattaa uusiutua black fridayn maastossa, tai keväällä. Päivitysvuoden kesällä on yleensä alkanut -50% kampanja.
mremonen
Viesti:

Yritin taas tuota C1:stä ja olen kyllä niin Lr:n läpitunkema, ettei tuon opiskeluun riitä kärsivällisyys. Mutta hyvä on, että Adobelle on olemassa vaihtoehtoja, niin pysyy sekin josain kontrollissa.

Itselle ehdoton deal-breaker on kahden näytön tuki siten kuin se on Lr:ssä toteutettu (editointi toisessa näytössä ja lopputulos toisessa). Sen takia en tunne oloani kotoisaksi edes Ps:ssä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Miten kannattaa tehdä päivitys LR4:sta CC-pakettiin, kun koneella tietysti on isomman puoleinen tietokanta? Ajattelin siis hommata LR+PS.

Turvallisinta olisi varmaan huolehtia ensin, ettei ole missing photoja, ja sitten vielä kopsu ulkoiselle. Ei varmaankaan tarvitse poistaa vanhaa softaa alta (siinähän katoaisi tietokantakin)?

Näyttää olevan niin, että osto on jotenkin maa-/maanosasidonnainen. En taida hankkia ennen kuin lennän takaisin Suomeen. Harmi vain, että tilapäisesti on pelkkä trial-versio, jonka kokeiluaika päättyy ennen kuin palaan.
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

eskolius kirjoitti:Miten kannattaa tehdä päivitys LR4:sta CC-pakettiin, kun koneella tietysti on isomman puoleinen tietokanta? Ajattelin siis hommata LR+PS.
Ota varmuuskopio siitä tietokannasta, ja ehkä kuvistakin (ihan muutenkin varmaan hyvä). Yleensä päivityksen yhteydessä LR on konvertoinut kannan uudelle versiolle, jossa ei ainakaan minulla ole ollut ongelmia.
mremonen
Viesti:

^Lr vielä kysyy konvertoinnista erikseen (konvertoidaanko vai tehdäänkö uusi blancco). Vanha kanta jää edelleen koneelle, mutta tokihan se kannattaa talteen ottaa ennen muutosta.
---
blogi
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Ok, eli CC-versio toimii ihan kuten ennenkin päivittäessä 2>3>4.
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Minä ratkaisin nyt tämän ongelman hankkimalla viidelläkympillä LR5 päivityksen ja toivon selviäväni sillä yhtä pitkään kuin nelosella, sehän oli muuten ihan riittävä mutta 7DII rawit ei sillä auenneet.

Poistun takavasemmalle.
sahe69

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

eskolius kirjoitti:Ok, eli CC-versio toimii ihan kuten ennenkin päivittäessä 2>3>4.
Jep, LR:n osalta softa on funktionaalisesti identtinen "normaalin" LR:n kanssa, ainoa ero on lisensoinnissa.
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Miksus kirjoitti:Minä ratkaisin nyt tämän ongelman hankkimalla viidelläkympillä LR5 päivityksen ja toivon selviäväni sillä yhtä pitkään kuin nelosella, sehän oli muuten ihan riittävä mutta 7DII rawit ei sillä auenneet.
Ootko päivittänyt LR5:n jo 5.7:ksi? Siihen näyttäisi olevan tullut tuki 7DII:n raweille.

edit: eikun öh, juu luin huonosti. Siis LR4:lla ei auennut, eli unohtakaa, ehkä
Vastaa Viestiin