1. ON1 Photo RAW
1. DxO
3. CO21
4. Luminar Ai
5. DPP + Topaz Sharpen Ai
En kellottanut aikoja ja jotkut käyttämäni vivut saattoivat hidastaa jotain ohjelmista. ON1 Photo RAW ja DXO Photolab 5 olivat suurin piirtein yhtä nopeita. Capture One 21 hieman hitaampi. Joskin tuo hitaus saattoi johtua siitä, että generoi taustalla esikatselukuvia importatuille kuville. Luminar Ai ja DPP olivat selvästi hitaampia muutosten näyttämisessä.
On1 Photon ja Luminar Ai:n taivaan vaihdin toimi melko hyvin. Luminarin jälki oli ehkä hieman realistisempaa. Tätä ominaisuutta vilkaisin vain pikaisesti, enkä exportannut kuvia levylle. Näille ei ole minulla mitään käyttöä.
Terävöityksessä eniten haasteita oli ON1 Photo RAW kanssa. Ei meinannut millään näyttää terävältä muokkauksen aikana. Exportissa kuitenkin lisää terävöitystä, joten vaatinee paljon käyttöä jotta saa terävöityksen lopputuloksessa halutuksi.
ON1 ja luultavasti myös Luminar tippuu kyllä jatkosta pois jo tämän jälkeen. Ainakaan minä en pääse saman tasoiseen lopputulokseen kuin muilla. ON1:n NoNoise AI on jotenkin rikki R5:n kuvilla tai sitten en osaa sitä käyttää. Se muussasi yökuvaa liikaa tähän ISO100 kuvaan sen, jälki oli täysin kelvotonta (ei käytetty tässä esillä olevassa kuvassa). Lisäksi ON1 näyttää sotkevan exif-tietoja.
Tesikuva 1:1 kroppi kuvan keskialueelta, speksit: Canon EOS R5, RF28-70mm F2 L USM, 3420 × 2160, 28.0 mm, f/5.6, ISO100, 1/1000 s
Yleisen laadun osalta järjestys olisi minulla pikaisen piksentarkastelun jälkeen seuraava:
DPP+Topaz jaettu 1. sija CO21 kanssa

- Värit lähimpänä sitä mitä tavoittelin
- Keltainen ja oranssi tarvitsee hienosäätöä
- Terävöitys jäi aavistuksen vajaaksi
CO21 jaettu 1. sija DPP+Topaz kanssa

- Värit kokonaisuutena riittävän hyvät antaen tasapainoisen kuvan
- Varjojen värit tarvitsee hienosäätöä
- Terävöitys onnistui riittävän hyvin
DXO 3. sija

- Kuvan värien tasapaino jäi hieman häiritseväksi
- Varjojen värit tarvitsee myös tässä hienosäätöä
- Kuvasta tuli jopa liian terävä
Luminar 4. sija

- Värit osui kokonaisuutena riittävän hyvin kohdilleen
- Terävöitys jäi aavistuksen vajaaksi ja yksityiskohdat ovat paikoin muusia
ON1 5. sija

- Värit kokonaisuuten ok
- Eniten häiritsee yksityiskohtien muusautuminen jota en saanut nopeasti korjattua