Kuinka Museot varautuvat vanhojen digikuvien avattavuuteen?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
janne.
Viestit: 2533
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Kuinka Museot varautuvat vanhojen digikuvien avattavuute

Viesti Kirjoittaja janne. »

protippi: tyhminkin museoamanuenssi tajuaa 2200-luvulla katsovansa holofraktaalikameroita edeltäneiden antiikkiräpsyjen tuottamaa kuvadataa kun ette vain pakkaa niitä tiff-, dng- ja raakakuvatiedostojanne. pakkaamattoman msutavalko- bayer- tai rgb-kuvan kun voi saada näkyville niin että kuvan kohteesta saa jonkinlaisen tolkun, kunhan on jokin summittainen arvio bittisyvyydestä ja kuvan pikselimitoista.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kuinka Museot varautuvat vanhojen digikuvien avattavuute

Viesti Kirjoittaja temama »

Ja ykx tippi vielä: eiköhän ne siellä tulevaisuudessa ole fiksumpia kuin me nyt!
Mä vähän luulen, että ne saa auki mitä vaan silloin.

Turhaa stressiä siis. DNG & TIFnyt on ainakin idioottivarmoja.

Kameravalintaa ei ainakaan tarvitse tehdä tän 'huolen, takia
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Kuinka Museot varautuvat vanhojen digikuvien avattavuute

Viesti Kirjoittaja niffe »

No höh, mä joskus jouduin ihmettelemään noita DNG:n speksauksia esikatselukuviin liittyvän mysteerin vuoksi ja muistaakseni siellä oli heti headereissa maininta TIFF 6.0:sta, mutta saattaa toki olla, että ymmärsin jotain väärin, kun en ole mikään oikea ohjelmoija.
jaava
Viestit: 2044
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuinka Museot varautuvat vanhojen digikuvien avattavuute

Viesti Kirjoittaja jaava »

janne. kirjoitti:protippi: tyhminkin museoamanuenssi tajuaa 2200-luvulla katsovansa holofraktaalikameroita edeltäneiden antiikkiräpsyjen tuottamaa kuvadataa kun ette vain pakkaa niitä tiff-, dng- ja raakakuvatiedostojanne. pakkaamattoman msutavalko- bayer- tai rgb-kuvan kun voi saada näkyville niin että kuvan kohteesta saa jonkinlaisen tolkun, kunhan on jokin summittainen arvio bittisyvyydestä ja kuvan pikselimitoista.
Kuvan pakkaus ei ole mikään mörkö, kunhan se pakkausmenetelmä ei ole yhden valmistajan oma keksintö, jonka on tehneet julkiseksi satunnaiset innokkaat "reverse engineering" kaverit. Niihin jää aina aukkoja, eikä ne selviä ikävuosista kun käyttöjärjestelmät ja tietokoneet vaihtuu, eikä työn tuloksien dokumentteja löydy enään mistään mapista.
Tieto siitä minkälaiset RGB-suodattimien päästökaistat ja kennon ominaisuudet on huomioitava raw-muunnoksessa voi olla hankalampi. Ainakin jos ne ei käy suoraan ilmi metatiedoista.

Sen sijaan kansainvälisen standardisoimisorganisaation dokumentit (kuten ISO) tulee säilymään pitkään.

Varsinkin nyt kun kameroiden resoluutiot on lähestyneet 50 megan luokkaa, niin kuvamassan koko kasvaa helposti melkoisen poskettomaksi ilman pakkausta. Ei sitä voi pois jättää - eihän siitä saa mitään hyötyä.
Muuten: Onko noissa yli 50 megatavun kennoissa enää juurikaan järkeä yleiskamerakäyttöön.
c@tkye
Viestit: 237
Liittynyt: Tammi 24, 2010 10 : 19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka Museot varautuvat vanhojen digikuvien avattavuute

Viesti Kirjoittaja c@tkye »

Sori. pahoittelen 'vatkaus' ilmaisua. 16 bit jpg on mulle uusi asia. Totutusti saan sävymurroksia aikaseen jos säädän 8 bit jpg-kuvaa useasti, välillä tallentaen. Sen näkee histogrammeista, jos erehdyn fiilistelemään värisävyjen ja kontrastin suhteen. No en usein. Kovin repaleisesta jpg-histogrammista ei taida olla paluuta ehjään. Kuinka paljon 16 bit'n sitten kestää. Riippuu pikseleistä ja printin koosta. Voiko 16 bit Tif''lle antaa jotain suositusarvoja? Histogrammit kun ovat usein melko pieniä näytöllä, osoittaen vain valotuksen haarukoinnin laadun. NX2'ssa on mielestäni hyvä histogrammi. Vai onko jokin muu hyvä indikaattori 'repeämin' tarkkailuun? t. martti ps. muutin hieman tekstiä 30.7-19
Tervo
Viestit: 587
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Kuinka Museot varautuvat vanhojen digikuvien avattavuute

Viesti Kirjoittaja Tervo »

jaava kirjoitti: Kuvan pakkaus ei ole mikään mörkö, kunhan se pakkausmenetelmä ei ole yhden valmistajan oma keksintö, jonka on tehneet julkiseksi satunnaiset innokkaat "reverse engineering" kaverit. Niihin jää aina aukkoja, eikä ne selviä ikävuosista kun käyttöjärjestelmät ja tietokoneet vaihtuu, eikä työn tuloksien dokumentteja löydy enään mistään mapista.
Joo, eikös toi Nasakin ole ollut melkoisissa ongelmissa noiden vanhojen talletettujen tietojensa kanssa? Ihan itse tekemää laitteistoa ja ihan itse tekemää softaa ja dataformaattia. Ei mahda museoilla olla sen helpompaa, eikä välttämättä tarvii mennä kuin parikymmentä vuotta eteenpäin. Jpeggi sen verran yleinen, että luulis vielä aukeevan, jos talletusvälinettä vielä pystyy lukemaan, nämä proprietary-raw -formaatit voi olla hankalampia!
Fifty-forty
Vastaa Viestiin