Sivu 1/3
Myyjän virhevastuu takuuajan jälkeen? kokemuksia, tietoa?
Lähetetty: Syys 10, 2003 22 : 21
Kirjoittaja juices
Tervehdys kaikille ja olen uusi kirjoittelija täällä. Lukenut tosin kuukausitolkulla tätä antoisaa foorumia.
Asiaan: Itselläni on Pentax Optio 330, 3,34:n Megapixelin digipokkari se otti ja sanoi palveluksensa irti. Kamera on ostettu 13.10.2001, joten takuu (1 vuoden) ei ole enää voimassa. Vikana on se, että se ei suostu ottamaan kuvia enää ollenkaan. Kaikki valikot ja muut rensselit pelaa siihen asti kunnes paina kevyesti laukaisinnappia ts. tarkentaa kuvaa. Sitten ei enää tosiaan pelaa muu kuin virta nappi.
Kamera ei ole saanut fyysistä iskua, tärinää, kosteutta tms. Voisiko kyseessä olla esimerkiksi jokin ohjelmistollinen vika, joka oli kohtuullisin kuluin korjattavissa (helppo tietty sanoa näkemättä, mutta kiitos kuitenkin). Entä vastaavia kokemuksia samaisesta merkistä.
Varsinaiseen otsikon kysymykseen:
Kävin kysäisemässä Stockmannilla kameran korjauksesta ja myyjän virhevastuusta, mutta tämä myyjä ei ollut kuullutkaan sellaisesta. Sieltä tuli suoraan, että mitään ei korvata jos takuu on mennyt umpeen. No, sitten kotiin harmittelemaan tapahtumutta ja netistä kuluttaviraston saitti auki (
http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=3742) pdf-tiedoston toinen sivu ja sieltä vasemmasta reunasta alkaen), jossa mielestäni aika selvällä isänmaamme kielellä ilmoitetaan myyjän ammattitaito, no ehkä vähän kyseenalaiseksi. Kyseenalaista on myös oma ymmärtämys kukuttajalainsäädännön "tavaran normaalista kestoiästä". Voinko olettaa normaalin kuluttajan tietämyksellä, että 4990 mk:n digikameran tulee kestää edes kaksi vuotta. Olinko siis tyhmä kun ajattelin sen kestävän kaksi vuotta.
Onko teistä kukaan saanut vedottua myyjän virhevastuuseen vajaan kahden vuoden kuluttua tavaran ostamisesta, siis takuuaika oli yksi vuosi. Miten kannattaa ja mihin kannattaa ottaa yhteyttä seuraavaksi, että asiasta saataisiin edes jonkinlainen järkevä päätös, oli se sitten mikä tahansa.
Vinkkejä, ideoita, toimintatapoja, ohjeita ja korjaus-/vikaehdotuksia otetaan vastaan.
PS. tiedän tosin itsekin, että mikä loistava tekosyy olisi ostaa uusi kamera...Mutta jos tällä jatkaisi vielä hetken.
Lähetetty: Syys 10, 2003 23 : 41
Kirjoittaja DrgDlr
Itsellä on kokemusta tuon vastuun hyödyntämisestä Technicsin kannettavan CD-soittimen kohdalla. Takuu oli mennyt umpeen muistaakseni noin puoli vuotta sitten, kun laite alkoi antaa jatkuvasti virheilmoituksia ja kieltäytyi yhteistyöstä. Vein soittimen myyjäliikkeeseen, josta toimittivat sen maahantuojalle kirjoittamani tiukan, mutta asiallisen saatteen kera.
Perustelin vaatimukseni kuluttomasta korjaamisesta juuri tuolla, että minun täytyy voida olettaa soittimen toimivan normaalisti myös 1,5 vuoden kuluttua ostamisesta kun se ei kerran ole kokenut minkäänlaista väkivaltaa tai väärinkäyttöä, sekä sillä, että muuten menee luottamus siihen asti hyvänä pitämäni merkin tuotteisiin.
Laite palautui korjattuna myyjäliikkeeseen, ei kustannuksia. Olivat joutuneet vaihtamaan lukupään, mikä oli kuitenkin aika kallis operaatio suhteessa soittimen arvoon. Eli kannattaa ainakin yrittää.
Lähetetty: Syys 11, 2003 5 : 09
Kirjoittaja MattiH
Saksasta tilatuilla digikameroilla toisen vuoden takuu on automaattisesti voimassa. Takuuta ei hoideta Suomessa, vaan kamera lähetetään Saksaan.
Selvää on, että digkameran oletettu käyttöikä ei ole yksi vuosi, mutta kovasti joutuu kuluttajaparka taistelemaan, jos aikoo valmistajan antaman vuoden takuun jälkeen saada takuukorjauksen.
Rohkaisevaa kuulla, että ainakin jotkut tahot noudattavat lakia.
Lähetetty: Syys 11, 2003 9 : 04
Kirjoittaja Santtu
Käsitääkseni takuu on vain valmistajan/maahantuojan/myyjän lupaus ostajalle. Sillä ei ole siis mitään tekemistä lakien/asetusten kanssa.
Kuluttajalaisäädäntö määrittää, että laitteen on kestettävä "tavaran normaali kestoikä". Varsinaisen takuuajan kestolla ei siis ole merkitystä. Mikä tuo "normaali kestoikä" sitten milläkin laitteella on, onkin jo kinkkisempi juttu.
Muistan tapauksen, jossa opiskelija sai kannettavan tietokoneen näppiksen korjattua takuuajan jälkeen, juuri tuohon "normaaliin kestoikään" vedoten. Tapaus kävi muistaakseni kyllä kaikki valitusportaat läpi, eli helppoa ei ollut.
Ehdottaisin, että painuisit myyjäliikkeeseen (Stockman) puhumaan esimiehen kanssa, ja jos se ei auta, niin toimi kuten DrgDlr, ja koeta saada maahantuohalta apua.
Tietokoneiden ja niiden lisälaitteiden takuista keskusteltiin viime keväänä runsaastikin ja kuumastikin. Liikkeet venkoilevat kyllä, mutta asiallisella, mutta tiukalla argumentoinnilla yleensä suostuvat myöntämään laki sääteiset vastuunsa.
Lähetetty: Syys 11, 2003 10 : 35
Kirjoittaja MattiH
Käytin tietenkin kansanomaista ilmaisua eli sanaa takuu sen sijaan, että olisin käyttänyt ilmaisua "tavaran normaali kestoikä".
Ilmaisua takuu käytetään monessa mielessä, sillä ei sinällään ole kuluttajasuojalaissa sen kummempaa merkitystä. Valmistajat voivat antaa ihan sellaisia takuita kuin haluavat. EU:n direktiiveissähän puhutaan kahdesta vuodesta, jonka Saksa on omassa kansallisessa lainsäädännössään toteuttanut, mutta Suomi ei. (itse asiassa tästä en sen kummemmin tiedä muuta kuin, että Saksassa oikeasti on käytössä kahden vuoden takuu, muu on lähinnä spekulointia).
Lukemani perusteella kuluttajalla on yleensä pitkä ja raskas tie kuljettavanaan, jos aikoo saada "tavaran normaalin kestoiän aikana" ilmaiseksi korjauksen tavaran valmistajan antaman vapaaehtoisen ja sinällään ylimääräisen korjauslupauksen (="takuu") jälkeen.
http://www.digicamera.net/dnews03/dnews_0203.htm ja 4.2.2003
tässä vielä
Muropaketin Takuu ja virhevastuu FAQ
http://murobbs.muropaketti.com/thread.j ... ead=148060
Lähetetty: Syys 11, 2003 13 : 31
Kirjoittaja juices
Kiitoksia kaikille vinkeistä.
Väliaikaraportointia
Soitin kuluttajaneuvojalle ja tämä ilmoitti, että kuluttajavalituslautakunnan käsittelemissä vastaavissa tapauksissa lautakunta on lähes poikkeuksetta kehoittanut liikettä alle kahden vuoden vanhan kodinkoneen kameran tms tuotteen pl. kännykät korjaamaan liikkeen piikkiin.
Tämän jälkeen soitin Stockalle elektroniikkaosaston esimiehelle ja tämä kiemurteli ja kaarteli takuuasian suhteen ja ei osannut sanoa, että mitä tehdään. (oma päätelmäni on, että halusi esittää tietämättömämpää kuin oikeasti oli testataakseen minun tietämystäni asian suhteen.) No kun ei tiennyt asiasta riittävästi, niin ehdotti, että he soittavat pian takaisin ja sieltä toinen henkilö soitti ja ilmoitti pian ystävällisesti, että tuo kamera tänne, niin se menee heidän piikkiin. Tiesi asian tai käskettiin esittämään ystävällistä. niin tai tai näin.
Summa summarum, väliaikatietona siis voidaan sanoa jo kuitenkin, että asia etenee kuten kuluttaja voikin edellyttää. Nyt on siis aika hetkeksi levähtää ja alkaa kerätä voimia mahdollisesti seuraavaa yhteenottoa varten. Ilmeisesti lienee hyvä laatia jokin saatekirje kameran mukaan, jossa eritoten ilmoitan, että mitään kustannuksia ei hankita minulle siten, että minulta ei ole kysytty asiasta hölkäsen pöläystä.
Se voidaan kuitenkin sanoa, että puhelimessa auttaa kummasti kun mainitsee keskustelleensa kuluttaneuvojan kanssa, jos siis olet oikeassa.
Voinen raportoida asian edistymisestä myös tänne foorumiin jos vaikka jollekulle muulle tulee vastaavanlainen tilanne eteen.
Eli muistakaa vaatia oikeuksianne. Toivottavasti hommani etenee nyt niin kuin pitää.
Juices
Lähetetty: Syys 11, 2003 13 : 38
Kirjoittaja MattiH
Kymmenet tuhannet kuluttajat (tai sadat tuhannet pikemminkin) ovat samassa asemassa kuin sinä. Kyse on melkoisista summista, joten hyvin ymmärtää myyjien/valmistajien halun kiemurrella vastuusta.
Stockmann on oman kokemukseni mukaan tämän tapaisissa asioissa (viallisen tuotteen palautus/vaihto jne) ollut harvinaisen joustava. Toivottavasti muut myyjät/valmistajat toimivat samalla tavoin.
Itse aion käyttää kuluttajaneuvojaa lyömäaseena, kun sama tilanne tulee eteen (ja varmasti tuleekin...).
Lähetetty: Syys 11, 2003 15 : 09
Kirjoittaja raamise
Valitusprosessi on myös menossa, Philipsin polttava CDRW lakkasi toimimasta 1 vuosi 3 kk ostosta. Verkkokauppa.com sanoi kysyneensä Philipsiltä ja Philips ei ollut vahvistanut kuuluvan takuun piiriin. Tulos: Verkkokauppa.com 'valitteli' mutta muuta ei ollut tarjota kuin risa kone takaisin. Kirjoitin äsken Philipsille ja Verkkokauppa.comille valituksen. Luulisi olevan näille firmoille huonoa mainosta, jos toimitetun tuotteen käyttöiäksi jää vähän yli vuosi ja vähittäismyyjä jää vain levittelemään käsiä. Katsotaan nyt mitä vastaavat.
Lähetetty: Syys 12, 2003 7 : 41
Kirjoittaja juices
Vein kameran eilen Stockalle ja se otettiin aivan mukisematta vastaan ystävällisissä merkeissä. Tehtiin paperit kuntoon ja niihin merkittiin korjaustyypiksi: takuukorjaus. Korjausajaksi luvattiin yli kaksi viikkoa joka on mielestäni aika pitkä, mutta menkööt nyt kun sentään tärkein kuluttajan oikeus tuli saaduksi.
Kuten MattiH kirjoitti, että Stocka on ollut yleensä joustava tämän tyyppisissä asioissa ja olen siitä samaa mieltä. Ensimmäisen myyjän kanssa asioinnin täydellinen epäonnistuminen on myös osin itsestänikin osin kiinni, koska otin ensimmäisen myyjän, joka vastaan tuli puhutteluun. Olisi ehkä pitänyt samantien pyytää jokin kamerapuolen mies. Kuitenkin oikeuksia joutui peräämään esimiestasoa myöten ja sielläkin tuli vastaan uskomatonta kiemurtelua. Hommahan sai tosiaan uuden käänteen välittömästi kun kerroin keskustelleeni kuluttajaneuvojan kanssa. Ei muuten hetkeäkään tämä henkilö epäillyt asiaa vaan samalla minuutilla asiat lähti menemään oikeaan suuntaan. Joka mielestäni osoittaa, että henkilö hyvin tiesi kuluttalainsäädännön, mutta ei halunnut sen toteutuvan kuin vasta paineen (kuluttajaneuvoja) alla.
Eli muillekin neuvoksi: Vastaavien ongelmien tullessa voi aivan hyvin ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Siellä asiat hoituu puhelimen välityksellä he ainakin minulle lupasivat soittaa heti stockalle jos itse en saa oikeuksiani toteutumaan. Ei siis ole mistään jälkikäteen tapahtuvasta riidanratkaisijasta kyse, vaan aivan online-neuvonnasta. Palvelu oli ystävällistä ja ennenkaikkea ilmaista. Rohkeasti sinne yhteyttä, jotta kaupassa asioidessa "riidanalaisissa" kysymyksissä teillä on faktat käytettävissä. Parempi näin päin kuin ruveta siellä kaupassa sitten keuhkoamaan kuluttaja-asiamiehestä.
Eli siis. ensin yhteyttä eikä sitten kuin vasta monimutkainen riita on pitkine käsittelyaikoineen on päällä. On kuulemma uskomaton teho kun kuluttajaneuvoja soittaa kauppaan...
Turkulaiset tavoittavat kuluttajaneuvonnan numerosta: 02 262 7811 arkisin klo 9-13 ja tiistaisin myös vielä 15-17. Fyysisesti neuvonta sijaitsee Yliopistonkatu 25 A, ydinkeskustassa
Lähetetty: Syys 12, 2003 13 : 40
Kirjoittaja JuhaM
Tuolta löytyy aika hyvin tietoa:
http://www.kuluttaja-asiamies.fi
Lähetetty: Syys 15, 2003 14 : 31
Kirjoittaja raamise
Käyn kirjeenvaihtoa Verkkokauppa.com:n kanssa tuosta risasta Philipsin CD-RW asemasta, sain heiltä juuri viestin, että '..tuotteen kohtuullinen käyttöikä on suhteellinen käsite, johon on otettava huomioon esimerkiksi laitteen hintataso'. Lähetin kopion Philipsille ja pitänee laittaa kopio myös kuluttaja-asiamiehen tietoon, katsotaan kuinka käy...
Lähetetty: Syys 15, 2003 16 : 17
Kirjoittaja Lightforce
Raamise: soitappa kuluttaja-asiamiehelle.
Elikkä asia menee suurin piirtein näin:
Takuu on vain valmistajan antama takaus siitä että tuote kestää jonkin tietyn ajan. Suomen laissa on erikseen määritelty virhevastuulaki. Virhevastuu tarkoittaa sitä että tuotteella on tosiaan jokin oletettu kestoikä, jonka tuotteen tulisi kestää. Sitä en muista onko vastuu valmistajalla vai myyjällä, luulis että valmistajalla. Eli jos tuote hajoaa melko pian takuun jälkeen, niin aina se liike sen kuitenkin joutuu korjaamaan. Ja kuluja ei muuten saa kuluttajalle aiheutua. En tiijä sit miten esim matkakulut huoltoon ja niin päín pois...
Stocmann on omienkin tapausten peruusteella ollut tosi joustava virhejutuissa. Viimeksi korjasivat rikkoutuneet kengät vaikkei ollut kuittia edes esittää.
Lähetetty: Syys 16, 2003 12 : 28
Kirjoittaja raamise
Ei tämä edennyt kuluttaja-asiamiehelle asti. Philips soitti eilen illalla ja kyseli osoitetietoja, heillä oli joku tuotepäällikkö tai vastaava todennut että vaihdetaan laite. Philips lähettää Hollannista uuden DHL:lla ja samalle kaverille annetaan mukaan risa palautuksena + palautuskoodi, toimitusaika 5-10 päivää. Vähän olen pettynyt siihen, että Verkkokauppa.com ei viitsi pitä asiakkaan puolta tällaisessa asiassa, luulisi heidän omankin maineensa kärsivän.
p.s. Philipsillä on näppäinvalintainen puhelinkeskus ja se meinaa viedä kovemmakin kaverin hermot (peräkkäin useita 'valitse yksi jos haluat...'-juttuja).
Lähetetty: Syys 16, 2003 12 : 38
Kirjoittaja jsm
raamise kirjoitti:p.s. Philipsillä on näppäinvalintainen puhelinkeskus ja se meinaa viedä kovemmakin kaverin hermot (peräkkäin useita 'valitse yksi jos haluat...'-juttuja).
Eivät ilmeisesti sentään ole konfiguroineet siihen looppia, josta on mahdoton päästä eteenpäin =)
Lähetetty: Syys 16, 2003 13 : 25
Kirjoittaja raamise
Menee off-topiciin, mutta kerrotaan nyt elävästä elämästä:
Soitin Philipsin numeroon töiden pöytäpuhelimella. Vastasi automaattikeskus ja jostain syystä näppäinvalinnat eivät välity automaattiin. Siinä sitten odottelin että nauha loppuu ja oikea ihmisääninen keskus vastaa. Sanoivan että hetkinen ja käänsivät numeroon joka soitti jotakin surkeaa musaa lähes varttitunnin. Kun lopulta vastattiin, ilmeni, että CD-RW valitus olisikin pitänyt mennä aivan toiseen paikkaan ja pyysivät minua soittamaan uudestaan. Sanoin että en halua missään tapauksessa uudestaan automaattikeskukseen. Sainkin uuden numeron, joka vastasi suoraan oikealla henkilöllä (joka istui jossakin päin Hollantia). Sitten kyllä palvelu toimi fiksusti.
Lähetetty: Loka 13, 2003 15 : 20
Kirjoittaja juices
juices kirjoitti:Vein kameran eilen Stockalle ja se otettiin aivan mukisematta vastaan ystävällisissä merkeissä. Tehtiin paperit kuntoon ja niihin merkittiin korjaustyypiksi: takuukorjaus. Korjausajaksi luvattiin yli kaksi viikkoa joka on mielestäni aika pitkä, mutta menkööt nyt kun sentään tärkein kuluttajan oikeus tuli saaduksi.
Lainasin itseäni yllä. Ajattelin, että menkööt reipas kaksi viikkoa, mutta en tiennytkään sen venyvän yli kuukauden mittaiseksi. Minkälaista aikaa muilla yleensä on vienyt korjaus? Minun kamerani toimitettiin Helsinkiin Perkko Oy-nimiseen firmaan. Jos korjausaika venyy vielä tai kehtaisiko jopa jo nyt pyytää jotain pientä hyvitystä?
Lähetetty: Loka 13, 2003 15 : 33
Kirjoittaja laite
juices kirjoitti:juices kirjoitti:Vein kameran eilen Stockalle ja se otettiin aivan mukisematta vastaan ystävällisissä merkeissä. Tehtiin paperit kuntoon ja niihin merkittiin korjaustyypiksi: takuukorjaus. Korjausajaksi luvattiin yli kaksi viikkoa joka on mielestäni aika pitkä, mutta menkööt nyt kun sentään tärkein kuluttajan oikeus tuli saaduksi.
Lainasin itseäni yllä. Ajattelin, että menkööt reipas kaksi viikkoa, mutta en tiennytkään sen venyvän yli kuukauden mittaiseksi. Minkälaista aikaa muilla yleensä on vienyt korjaus? Minun kamerani toimitettiin Helsinkiin Perkko Oy-nimiseen firmaan. Jos korjausaika venyy vielä tai kehtaisiko jopa jo nyt pyytää jotain pientä hyvitystä?
kyllähän nuo huollot tuppaavat venymään. joskus muistelisin lukeneeni, että takuuhuollon maks kestoaika saisi olla noin 2 viikkoa (tämä on vain mutua).
kannattaa kyllä tiedustella mikä kestää ja kuinka kauan vielä menee.
oma nokian 7650 on ollut "vasta" 3 viikkoa takuuhuollossa vaikka huoltoon viedessäni lupailtiin että viikko menee maksimissaan.
Lähetetty: Loka 13, 2003 15 : 52
Kirjoittaja MattiH
Minulla on digikameran huollosta omakohtaista kokemusta ja muilta kuultua paristakymmenestä tapauksesta. Jollei kysymys ole yksinkertaisesta säädöstä, niin valtaosassa korjausaika on venynyt kolmesta ja puolesta viikosta viiteen viikkoon.
Lähetetty: Loka 13, 2003 20 : 38
Kirjoittaja Islander
Minulla on useita kokemuksia tietokonepuolelta näistä takuukorjauksista, ja tosiaan jos vika on pieni, aikaa kuluu vain kahdesta viikosta kahteen kuukauteen... Se kaksi viikkoa on vain ohjeellinen aika, jos vika on sitten suurempi saattaa aika venyä jopa kolmeen kuukauteen, tässä tulee sitten vastaan se kysymys että mikä on kohtuullinen aika... sen käsitteen määritteleminen onkin sitten jo aika lailla monipiippuisempi juttu, joka tuntuu enemmänkin olevan kiinni myyjäliikkeestä. Siitä asiasta tappeleminen on kuitenkin aika toivoton tehtävä, se vie vaan turhaa aikaa ja hermoja, näin ainakin kokemuksen mukaan. Btw kerran on sattunut jopa niin että olen saanut takuukorjatun tuotteen takaisin viikon kuluttua... se vaan o tuntui olevan säännön vahvistava poikkeus.
Lähetetty: Loka 13, 2003 22 : 24
Kirjoittaja savolpen
Pentaxit, ainakin vaikeammat tapaukset, hoituvat jossain Euroopan keskushuollossa.
Pena