Asetukset hukassa...

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
jupasierra

Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Miksi lähes kaikki ruudut ovat tuollaisia vastavaloon kuvattuna, asetukset kuvassa ISO72 (auto iso) 200mm f/3.5 1/400. Monivalomittaus, 9-pisteen tarkennus kasvoissa mutta sama jos pistetarkennus. Jos valotusta muuttaa menee vielä hullummaksi, D850 Nikkor 70-200 f/2.8 FL kaikki unohtunut alusta pitää taas lähteä, muisti ei toimi.

Kuva
Terv. Juha
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Monivalomittaus toteaa et eh hei. Jos setä olis oikein valotettu, korkkaa kamerasta jo dyny. Mikään laite ei selviä tuosta...paitsi. No antaa olla sen suhteen.

Heität monivalomittauksen metsään ja sidot valotuksen tarkennuspisteeseen tai sit Av-moodissa rullaat +EV reippaasti et se vääntää väkisin valoa lisää. Jos kamerassa olisi EVF, voisit manuaalisestikin roplaamalla nähdä kerrankin onko setä suht kirkas. Voin maksaa tonnin tuosta D850:sta.
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Tää on aivan peruskauraa. 1. Mikä on kuvan idea? 2. Mikä on kuvan pääkohde, jonka luultavasti (ideastasi riippuen) haluat olevan sekä terävä että oikein valotettu. 3. Kun olet mielessäsi vastannut kahteen edelliseen kysymykseen, sommittele, tarkenna ja valota sen mukaan esim. jäsen mafferin viestissä olleen menettelyn mukaisesti. Muitakin keinoja kuvausidean mukaisen (hyvän) lopputuloksen saamiseksi toki on.
Jk. Jos vain näppäilet ympäriinsä esim. tämäntyyppisiä kuvia, on melko sama millä kameralla ja miten ne kuvaat. Puhelin voisi olla helpoin väline, ja luultavasti useimmiten mukana, joten ehtii näppäilemään enemmän.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Ei tuossa nyt mitään kovin hankalaa ole tai liian vaikeaa, oma muinaisjäänne (D700) ei ole koskaan onnistunut tekemään tuollaista, eikä varmaan sen takia että kuvaaja olisi joku mestari, ohessa kuva missä asennossa vipstaakit on, ISO nyt voi olla mitä tahansa, yleensä 400-600.
Itse kuvaan 99% kuvista vallitsevassa valossa, on kuvattu (ei suoraan) vaan auringon suuntaa ja ei mene pieleen.

Anteeksi kuvan huonoa laatu, kännykkä.

Kuva
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Yksinkertainen vinkki. Kun kuvaat voimakkaaaseen vastavaloon, niin säädä valmiiksi kamera ylivalottamaan. Tai sitten aseta kamera mittamaan valotuksen tarkennuspisteen mukaan (joka esim. tässä tapauksessa tummaksi jäänyt henkilöhahmo). Tausta palaa enemmän tai vähemmän puhki, mutta sitä ei voi oikein välttää, ellet käytä täytesalamaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

Tämä on siitä jännä keissi et juurikin luurit selviää HDR:llä yhdellä kuvalla. Ei tartte viritellä mittää salamia.
jperala
Viesti:

Maffer kirjoitti: Elo 28, 2022 18 : 20 Tämä on siitä jännä keissi et juurikin luurit selviää HDR:llä yhdellä kuvalla. Ei tartte viritellä mittää salamia.
Ei niitä tarvi viritellä peilikoneellakaan ?
Maffer
Viesti:

Onnea vaan. Postauksen mukaisesta tilanteesta ei selviä edes Phase One IQ4 yhdellä valotuksella ilman täytevaloa. Luurit selviää yhdellä jiipekillä.
jperala
Viesti:

Maffer kirjoitti: Elo 28, 2022 19 : 38 Onnea vaan. Postauksen mukaisesta tilanteesta ei selviä edes Phase One IQ4 yhdellä valotuksella ilman täytevaloa. Luurit selviää yhdellä jiipekillä.
Ei ole onnella kanssa mitään tekemistä koko jutun kanssa, luuri on jo pudonnut käsistä 7 kertaa kun on kuvaa yrittänyt turata. Alumiinikyljet rutussa ja näyttävä gorilla glass 7000 on halkeamia täynnä, päivän kirkkaus on jo tehnyt muutenkin mahdottomaksi nähdä siitä luurin näytöltä mitään, varsinkin kun on jo säröillä.

Lisäksi tarvitsen 28 päivitystä ja 3 turvapäivitystä ennen kuin koko hommaa pääsee edes yrittämään.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti: Elo 28, 2022 18 : 20 Tämä on siitä jännä keissi et juurikin luurit selviää HDR:llä yhdellä kuvalla. Ei tartte viritellä mittää salamia.
Niin tai näin, niin OPlla on tässä selkeä oma ongelma, joka liittyy kameran käytön hallintaan.

OPn Nikon D850 kamerassa on hyvä kenno, ja esimerkkitilanteessa lievällä taustan ylivalottamisella saa edessä olevan kohteen varjosta paremmin ylös, ja jos ampuu RAW tiedostoja, niin kuvankäsittelyssä voi säädellä loput kuntoon.
Lisäksi Nikonista löytyy HDR tila;

https://onlinemanual.nikonimglib.com/d8 ... 03_25.html

Ja Naikonin D-Lighting;

https://onlinemanual.nikonimglib.com/d8 ... nt_02.html

Luurista voi tosiaan ottaa HDR tilan käyttöön (ainakin joissakin), mutta tuloksena usein huikkasen epäluonnollisen oloinen 'luurimainen' tekele.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Ei tarvi vääntää durianista nyt mansikkaa. Tausta on jo ny kärtsänny demokuvassa. Kun ei taivu, valotetaan se kohde edes kunnolla tai ollaa kuvaamati.

Kennon koolla, peilillä tai sen puuttumisella ei tuollaista pelasteta. Nikonin "HDR" on yhdestä RAWista veistetty jiipekki. Joku muu HDR moodi järkkärissä vaatii sitten kolmijalkaa.
jperala
Viesti:

Maffer kirjoitti: Elo 28, 2022 21 : 53 Ei tarvi vääntää durianista nyt mansikkaa. Tausta on jo ny kärtsänny demokuvassa. Kun ei taivu, valotetaan se kohde edes kunnolla tai ollaa kuvaamati.

Kennon koolla, peilillä tai sen puuttumisella ei tuollaista pelasteta. Nikonin "HDR" on yhdestä RAWista veistetty jiipekki. Joku muu HDR moodi järkkärissä vaatii sitten kolmijalkaa.
Onko vastavalo se ongelma tässä vai asetukset, vai onko kuvaajalla homma vaan hukassa, en nyt ymmärrä mitä vaikeaa tuossa vastavaloon kuvaamisessa on, ainoastaan kännykkä pystyy siihen :) jep.

Ohessa kuva, mikä nyt ei ole taidetta ja aurinko on palanut puhki kun on huono ja wanha kamera, mutta kyllä siitä selvän saa, ei edes linssiheijastuksia löydy, ei ole HDRrää käytetty tai kuvaa käsitelty ja prosessoitu kolmen eri kuvankäsittelyn läpi. Ainakin reipas vastavalo on kysessä, sitä ei voi kieltää kukaan.
KuvaDSC_9379_00001 by Juha Perälä, on Flickr
Maffer
Viesti:

Miten toi liittyy aloituspostauksen kuvaan? Aloituspostissa on kohde hiilikellarissa ja ulkona paistaa täysillä. Maisemakuvassa lumi heijastaa tarpeeksi ja hangen päällä ei ole mitään kattoa mikä blokkaa kaiken valon.

Tosta maisemakuvasta olisi saanut enemmän irti HDR-käsittelyllä. Tai, vielä paremmin - Sky Replacement jossa samasta maisemasta otettu erikseen taivaan valotus ja laitettu Photoshopissa/Luminarissa se taivasruutu sinne. Laskennallinen ratkaisu, oli se sitten luurin kamerasofta tai jokin muu, maskaa aina ihmistä paremmin nykyään.

HDR-kennot ovat paras yhden valotuksen ratkaisu, ennen sitä värinegatiivifilmi vie digiä 11 - 3.
jperala
Viesti:

Maffer kirjoitti: Elo 29, 2022 11 : 51 Miten toi liittyy aloituspostauksen kuvaan? Aloituspostissa on kohde hiilikellarissa ja ulkona paistaa täysillä. Maisemakuvassa lumi heijastaa tarpeeksi ja hangen päällä ei ole mitään kattoa mikä blokkaa kaiken valon.

Tosta maisemakuvasta olisi saanut enemmän irti HDR-käsittelyllä. Tai, vielä paremmin - Sky Replacement jossa samasta maisemasta otettu erikseen taivaan valotus ja laitettu Photoshopissa/Luminarissa se taivasruutu sinne. Laskennallinen ratkaisu, oli se sitten luurin kamerasofta tai jokin muu, maskaa aina ihmistä paremmin nykyään.

HDR-kennot ovat paras yhden valotuksen ratkaisu, ennen sitä värinegatiivifilmi vie digiä 11 - 3.
Missä siinä on hiilikellari ja vastavalo mainittu myös aloituksessa, laitetaan sitten hiilikellaria. Toki tässäkin alkaa valonlähde palamaan puhki, mutta sisätiloista saa selvää.

Kännykkämyyjän ohje oli että tällaisissa tilanteissa vain joku älypuhelin on oikea vaihtoehto ? Se voi olla vaihtoehto, mutta tuskin kaikille ainoa oikea.

Kuva
jperala
Viesti:

Aloitus kuva on valoitettu väärin, valoitetaan uudestaan, lukitaan vastaus ja liikutellaan kameraa sen mukaisesti mikä näyttää hyvältä, sommitellaan ja painetaan laukaisinta.

Ei tarvitse lähteä ostamaan kännyköitä ja latailemaan appeja.
Mikä parasta sen tuloksen voi myös tarkastaa heti kuvauksen jälkeen, myös järkkärillä, tähänkään ei tarvita kännykkää.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

jperala kirjoitti: Elo 29, 2022 13 : 06 Aloitus kuva on valoitettu väärin, valoitetaan uudestaan...
Kielipoliisista päivää. Suomenkielellä sanat ovat "valotettu" ja "valotetaan". Ei muuta, hajaantukaa. :lol:
jperala
Viesti:

elmar kirjoitti: Elo 29, 2022 13 : 34
jperala kirjoitti: Elo 29, 2022 13 : 06 Aloitus kuva on valoitettu väärin, valoitetaan uudestaan...
Kielipoliisista päivää. Suomenkielellä sanat ovat "valotettu" ja "valotetaan". Ei muuta, hajaantukaa. :lol:
Kirjoitettu kännykällä, jälki samaa kun kuvatessa. Kiitos että korjasit.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

jperala kirjoitti: Elo 29, 2022 13 : 48 Kirjoitettu kännykällä, jälki samaa kun kuvatessa.
No, kännykameroita on hyviä, huonoja ja h*lvetin huonoja. Länsimaissa myytävistä malleista 99% on kahta viimemainittua.
jperala
Viesti:

elmar kirjoitti: Elo 29, 2022 13 : 58
jperala kirjoitti: Elo 29, 2022 13 : 48 Kirjoitettu kännykällä, jälki samaa kun kuvatessa.
No, kännykameroita on hyviä, huonoja ja h*lvetin huonoja. Länsimaissa myytävistä malleista 99% on kahta viimemainittua.
Mikään näistä ei olisi korjannut aloituksessa olevaa kuvaa, käyttäjä virhe.
Maffer
Viesti:

Ei ole periaatteessa mikään käyttäjävirhe. Vaan pohjimmiltaan umpisurkea digi. Paukut on laitettu kaikkeen turhaan mut dyny mistä korkkaa on jäänyt vähälle. Se on yksi syy miksi digit kuopataan ennemmin tai myöhemmin jos ei ala ny tapahtumaan.

Värinegalla tuosta saattaisi saada ihan järkevästi valottuneen kuvan ilman apuvaloaja.

https://www.eoshd.com/news/fuji-gfx-100 ... mic-range/
Vastaa Viestiin