Sivu 1/1
Kortti hajosi, kamerassa valmistusvirhe – kuka korvaa?
Lähetetty: Syys 08, 2013 19 : 11
Kirjoittaja nivala
Kävipä kivasti. Olin kuvaamssa häissä videota ja loppuillasta – juuri ennen kun olin lopettelemassa kuvauksia – kamera sanoo, että korttia ei voi lukea. No onneksi oli mirroring asetus päällä toiselle kortille, tarkistaessa toisen kortin sisältöä huomasin, ettei kamera tallenna backuppeja videoista, kyseinen asetus siis pätee ainoastaan stilleihin. (Kamera Nikon D7100). Kamera oli tehnyt pari viikkoa ennen tätä jo kertaalleen saman homman, eli todennäköisesti valmistusvirhe kamerassa, kun kameralla ei ollut ikää kun pari kuukautta.
Vein kameran huoltoon ja siellä vaihtoivat muistikorttislotit kokonaan, nyt ei ole ollut ongelmia.
Nyt sitten olisi häävideot pelastettavana laboratoriossa ja 80% todennäköisyydellä datan saa toimivana sieltä ulos. Hinta 700e.
Ei ihan tekis mieli maksaa tuota summaa rikkinäisen kameran aiheuttamasta asiasta.
Kysymys kuuluu: korvaako jälleenmyyjä/maahantuoja/vakuutus tai joku muu taho datapelastuksen, kun laitteessa on ollut valmistusvika?
Lähetetty: Syys 08, 2013 19 : 50
Kirjoittaja Lay
Tuskin lähtee myyjä/valmistaja korvaamaan. Eipä ne kiintolevyjen valmistajatkaan lähde korvaamaan menetettyä dataa, vaan laittavat ainoastaan uuden kiintolevyn tilalle.
Tavaran virheellisyydestä johtuvat välilliset vahingot (tietynlaiset) korvataan, jos virhe johtuu myyjän huolimattomuudesta. Tässä tapauksessa ei varmaan voidaan osoittaa mitään huolimattomuutta. (Kuluttajansuojalaki)
Jos rikkinäinen kamera särkee muistikortin (tuotevahinko ja välitön käyttöyhteys myytyyn tavaraan), niin silloin saattaisi tulla kyseeseen muistikortin hinnan korvaaminen.
ps. En ole sitten erikoistunut kuluttajansuoja -juttuihin, että en ota vastuuta laintulkinnan oikeellisuudesta ;)
Lähetetty: Syys 08, 2013 21 : 04
Kirjoittaja Rustinki
Kova hinta tiedostojen palautuksesta. Kokeilitko itse palauttaa eri ohjelmilla?
Lähetetty: Syys 09, 2013 7 : 34
Kirjoittaja Veepee82
Slottien vaihto meni ilmeisesti takuuseen, mutta onko hajua mitä kuinka paljon olisi maksanut? Missä huollatit?
Lähetetty: Syys 09, 2013 11 : 01
Kirjoittaja nivala
Takuuhuoltoon meni Jas tekniikkaan.
Lähetetty: Syys 10, 2013 0 : 51
Kirjoittaja villeh
jos et tallettanut kortille mitään "rikkoutumisen" jälkeen niin kortin mukana tulleella data rescue ohjelmalla olisit saanut palautettua samalla 80% todennäköisyydellä ihan ilmaiseksi
Re: Kortti hajosi, kamerassa valmistusvirhe – kuka korvaa?
Lähetetty: Syys 10, 2013 2 : 46
Kirjoittaja bababoboo
nivala kirjoitti:Kysymys kuuluu: korvaako jälleenmyyjä/maahantuoja/vakuutus tai joku muu taho datapelastuksen, kun laitteessa on ollut valmistusvika?
Valmistaja/maahantuoja/jälleenmyyjä ei kyllä tule maksamaan mitään, käytännössä näiden takuu/vastuualue on nimenomaan vastata laitteen teknisestä kunnosta. Nyt kun muistikorttislotit on vaihdettu, tuote on heidän osaltaan siinä kunnossa kuin pitää. Tietysti maahantuoja saattaa olla joskus reilukin ja tulla kenties vastaan hyvässä hengessä asiakasta, mutta mielestäni sillä ei mitään pakkoa ole. Maahantuojaa kannattanee mielestäni lähestyä diplomaattisesti ilman varsinaisia vaateita, mutta tuoda esille ongelma.
Vakuutukseen en ota kantaa, että minkälainen vakuutus tämmöiselle pitäisi olla. Vaikea kuvitella, että mikään koti- tai esim. vapaa-ajan vastuu yms. vakuutus korvaisi myöskään mitään muuta kuin rikkinäisen laitteen tilalle ehjän/uuden. Muistikorttikuvat ovat vähän niin ja näin, että mikä niiden arvo olisi ollut tai onko niillä aineettomina asioina mitään arvoa vakutuusyhtiön mielestä.
Lähetetty: Syys 10, 2013 12 : 53
Kirjoittaja _Lars_
villeh kirjoitti:jos et tallettanut kortille mitään "rikkoutumisen" jälkeen niin kortin mukana tulleella data rescue ohjelmalla olisit saanut palautettua samalla 80% todennäköisyydellä ihan ilmaiseksi
Paitsi jos mikään vekotin ei enää tunnista korttia.
Lähetetty: Syys 11, 2013 22 : 22
Kirjoittaja nivala
_Lars_ kirjoitti:villeh kirjoitti:jos et tallettanut kortille mitään "rikkoutumisen" jälkeen niin kortin mukana tulleella data rescue ohjelmalla olisit saanut palautettua samalla 80% todennäköisyydellä ihan ilmaiseksi
Paitsi jos mikään vekotin ei enää tunnista korttia.
Jep. Mikään vekotin ei tunnista korttia. Rajalan datapelastuspalvelussakin olivat sormi suussa. Eli labraan toi piti viedä ja sorkkia ihan sitä kortin elektroniikkaa.
Soittelin kuluttajaneuvojalle ja sieltä sanottiin, että myyjän tulisi korvata kaikki tästä aiheutuneet kulut JOS kamerassa ei ole mahdollisuutta varmuuskopiointiin kuvatessa. Mun kamerassa on mirroring ominaisuus, mutta se ei toimi videoita kuvatessa – ainoastaan siis stilleissä. Täytyypä tarkistaa onko tästä mainintaa edes ohjekirjassa.