Miksi salamasynkka-aikaan ei panosteta?
Lähetetty: Syys 15, 2012 12 : 58
Mikäköhän siinä on, että salamasynkka-aikaa ei nykykameroissa tehdä lyhyemmäksi? 1/1000 tai 1/500 saisivat kyllä meikeläisen kukkaron nyörit aukeamaan :)
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003
https://digicamera.net/keskus/
Tuohan liittyy ihan verhosulkimen perusominaisuuksiin. Oletan, että jos sulkimen liikkumisnopeutta nostettaisiin, sen kesto heikkenisi. Miten tuo on nykykameroiden ongelma? 1970-luvulla tyypilliset ajat olivat 1/60 - 1/125 sekuntia.Ville^K kirjoitti:Mikäköhän siinä on, että salamasynkka-aikaa ei nykykameroissa tehdä lyhyemmäksi? 1/1000 tai 1/500 saisivat kyllä meikeläisen kukkaron nyörit aukeamaan :)
Nikonin D70-rungossa on 1/500 :) Jostain syystä sittemmin ei ole näkynyt vastaavaa toteutusta.SuperDrive kirjoitti:Miten tuo on nykykameroiden ongelma?
Itse asiassa D70:llä voi kuvata salamalla kaikilla ajoilla. Se kun käytti nopeisiin aikoihin elektronista suljinta.Ville^K kirjoitti:Nikonin D70-rungossa on 1/500s. :) Jostain syystä sittemmin ei ole näkynyt vastaavaa toteutusta.SuperDrive kirjoitti:Miten tuo on nykykameroiden ongelma?
1/500s. tyypillisesti. Aikanaan? Kyllä niitä tehdään edelleen. Olennaistahan on että suljin on kokonaan auki kun salama välähtää. Kyse on siis sulkimen tominnasta. Verhosulkimessa kun nopeat ajat toteutetaan suljinraolla, ei suljin ole kokonaan auki, vaan tuloksena on huonoimmillaan vain suljinraon kokoinen ja -mallinen kuva. Verhosuljin on siis on täysin auki sulkimen nopeimmalla rakenteellisella nopeudella, jota kutsutaan synkka-ajaksi.mremonen kirjoitti:Eikös aikanaan noissa keskussuljinkameroissa, joissa siis ei ollut verhosuljinta vaan sellainen himmennintä muistuttava, voinut käyttää mitä aikaa halusi. Vai muistanko väärin? Kovin nopeisiin aikoihinhan nuo eivät taipuneet, olisiko lyhimmät ajat olleet 1/500 tai 1/1000.
Juu, 1/60s. kangasverhoilla, ja metalliverholla vaakaan, jotkut 1/90s. tms, kun käytettiin pystyyn toimivaa, alkoi tulla noita 1/125s. ja 1/250s. aikoja.SuperDrive kirjoitti:1970-luvulla tyypilliset ajat olivat 1/60 - 1/125 sekuntia.
Mistä johtuu, että salamakenkään kiinnitettävää tuikkua voi kuitenkin käyttää lyhyillä suljinajoilla?OskuK kirjoitti:1/500s. tyypillisesti. Aikanaan? Kyllä niitä tehdään edelleen. Olennaistahan on että suljin on kokonaan auki kun salama välähtää. Kyse on siis sulkimen tominnasta. Verhosulkimessa kun nopeat ajat toteutetaan suljinraolla, ei suljin ole kokonaan auki, vaan tuloksena on huonoimmillaan vain suljinraon kokoinen ja -mallinen kuva. Verhosuljin on siis on täysin auki sulkimen nopeimmalla rakenteellisella nopeudella, jota kutsutaan synkka-ajaksi.mremonen kirjoitti:Eikös aikanaan noissa keskussuljinkameroissa, joissa siis ei ollut verhosuljinta vaan sellainen himmennintä muistuttava, voinut käyttää mitä aikaa halusi. Vai muistanko väärin? Kovin nopeisiin aikoihinhan nuo eivät taipuneet, olisiko lyhimmät ajat olleet 1/500 tai 1/1000.
Tarkoitatko high speed sync:iä?PekkaSav kirjoitti:Mistä johtuu, että salamakenkään kiinnitettävää tuikkua voi kuitenkin käyttää lyhyillä suljinajoilla?
Voinee lisätä, että nimestään huolimatta tuo on siis hitain mahdollinen salamakuvauksen muoto:PekkaSav kirjoitti:Asia selvä. :)
Ja myös toisinpäin. Jos ei halua kuviinsa tuota salamasta aiheutuvaa huntua, niin kannattaa käyttää nopeaa synkkaa.OskuK kirjoitti:Voinee lisätä, että nimestään huolimatta tuo on siis hitain mahdollinen salamakuvauksen muoto:PekkaSav kirjoitti:Asia selvä. :)
Jos vaikkapa kuvaa pimeässä huoneessa kahden sekunnin ajalla normisalamalla pöydällä olevaa heinäsirkkaa, voi salaman välähdysaika =valotusaika olla vaikka yksi sadastuhannesoasasekuntia, mutta tuolla high-speedillä aina vain se hiiidas synkka-aika, ja otus mahdolisesti siis liikkuu valotuksen aikana...ja hauskinta on, että jos on valittuna synkkaa nopeampi aika, saamme kuvaan myös vääristymiä, esim. venyneen heinäsirkan...
Hmm, mitä salamasta aiheutuvaa huntua?paaton kirjoitti:Ja myös toisinpäin. Jos ei halua kuviinsa tuota salamasta aiheutuvaa huntua, niin kannattaa käyttää nopeaa synkkaa.OskuK kirjoitti:Voinee lisätä, että nimestään huolimatta tuo on siis hitain mahdollinen salamakuvauksen muoto:PekkaSav kirjoitti:Asia selvä. :)
Jos vaikkapa kuvaa pimeässä huoneessa kahden sekunnin ajalla normisalamalla pöydällä olevaa heinäsirkkaa, voi salaman välähdysaika =valotusaika olla vaikka yksi sadastuhannesoasasekuntia, mutta tuolla high-speedillä aina vain se hiiidas synkka-aika, ja otus mahdolisesti siis liikkuu valotuksen aikana...ja hauskinta on, että jos on valittuna synkkaa nopeampi aika, saamme kuvaan myös vääristymiä, esim. venyneen heinäsirkan...
Toisaalta, miten käytät nopean synkan kanssa filliä? Jos sinulla olisi 1/500s. synkka, ja klubissa kuvaat, niin saat laittaa aika tavalla herkkyyttä että saat sävyjä taustaan...ja jos sitä sävyä mukavasti tulee, voi kysyä miksi edes käyttää salamaa?paaton kirjoitti:No, jos salamaa käytetään hämärässä täytevalona, niin salama tietenkin pysäyttää vain osittain liikettä. Jos kamerassa olisi nopea synkka, niin liike epäterävyys jäisi kokonaan pois, mutta tuo filli salaman huntu on paljon häiritsevempää mitä normaali. Siis jos sitä ei käytä tehosteena.
No jaa, en pitäisi ulkokuvaamisessani kovinkaan olennaisena, saanko kuvattua 1/125s, 1/250s -tai 1/320s. Kuvaan paljon ulkona ilman salamaa jopa 1/30s. ajoila, ilman se erikoisempia huntuja...paaton kirjoitti:Käytän salamaa useasti ulkona pilvisellä kelillä. Eipä tuosta salaman tekemästä hunnusta monesti haittaa ole, mutta hyvähän se on tiedostaa että siitäkin pääsee eroon /320 ajalla.
Liikettä on vähän paha pysäytyää /30 ajalla. Mutta joo, ei tuosta ole nyt ole ongelmaa kuin jossain erikoisemmassa tilanteessa.OskuK kirjoitti:No jaa, en pitäisi ulkokuvaamisessani kovinkaan olennaisena, saanko kuvattua 1/125s, 1/250s -tai 1/320s. Kuvaan paljon ulkona ilman salamaa jopa 1/30s. ajoila, ilman se erikoisempia huntuja...paaton kirjoitti:Käytän salamaa useasti ulkona pilvisellä kelillä. Eipä tuosta salaman tekemästä hunnusta monesti haittaa ole, mutta hyvähän se on tiedostaa että siitäkin pääsee eroon /320 ajalla.