Ehkä maffer tarkoitti, että jos ei hallitse kuvaustekniikkaa niin kunnon järkkärilläkin saa poltettua taivaat puhki ja valkotasapainon persiilleen. Ja, että järkkärilläkin RAW kuvaus palkitsee...Tosin jos minulta kysytään, niin järkkäreillä RAW kuvaus palkitaan ruhtinaallisemmin kuin älyluurien raw.habannaama kirjoitti:Meinaat että Sonyn peilttömän ja Huawein luurin kuvanlaaduissa ei käytännössä ole eroa ja silti SR1:nen on loistava kun a7RIII & Z7 on tuhnuja ?Maffer kirjoitti:Paljon pahempi miina odottaa siinä vaiheessa kun sijoittaa sen 2-3000€ siihen Sony-kittiin ja lopputulos onkin käytännössä sama.
Jokin tuossa yhtälössäsi mättää...
Huawei kännykkäkamerat 2018-2019 (P20 Pro jne)
-
Re: Huawei kännykkäkamerat 2018-2019 (P20 Pro jne)
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Jaava, okei, hyvä tietää.
Kiitti myös tuosta Snapseed vinkistä.
Kiitti myös tuosta Snapseed vinkistä.
-
Aha, ok, kokeilenpa miten toimii käytännössä RAW systeemi. Ajattelin, että käntsy olis sellanen arjen autoräpsyilijä ja järkkärillä keskittyisi enemmän. Meinaakko oikeasti, että tämä luuri tai jokin luuri ylipäätään olisi yhtä kuin (Sonyn) järkkäri. Silloin mä haluaisin kännyn, jolla saa hetimullenyt autoräpsyn ilman kovin paljon kikkailuja JA raw funktion.Maffer kirjoitti:No miten Hiiun harrastus nyt etenee perusasioiden suhteen jos pitää heti naps olla kaikki valmista? Paljon pahempi miina odottaa siinä vaiheessa kun sijoittaa sen 2-3000€ siihen Sony-kittiin ja lopputulos onkin käytännössä sama. RAW-moodi ei ole mitään mustaa magiaa. Sen kun ottaa kuvan, luuri tallentaa sekä JPG että RAW-tiedoston. Sen jälkeen vaikka Google Photosilla selaa luurin kansioita, valitsee sen RAW-kuvan (kuvan päällä sellainen aukko-ikoni) ja avaa sen Snapseedillä.
Snapseedillä on hyvä tiedostaa yksi miina (bugi) - kun RAWin avaa siihen, ohjelma yrittää ensin kehitystilassa avata kuvaa ja se saattaa jäädä vaan ikuiseen loppiin raksuttamaan eikä mitään tapahdu. Ruksista kehitystila kiinni ja työkaluista uudelleen takaisin niin toimii.
Se mate 10 pro vanhempi ja edullisempi malli kerettiin myydä loppuun. Eli pienet pikselit huonontaa jos kuva liikahtaa.
-
Lähden kohta testailemaan ulos, sataa vaan vielä kissoja ja koiria. Ei mua haittaa mut haitanneeko käntsyy.
OT, saan ulkomaan sukulaiselta ilmaiseksi Canon eos 650D ja siihen Canon linssin 18-135. Netissä sitä kuvailtiin verkonpainoksi, mutta kyllä mulle kelpaa kokeiluun.
OT, saan ulkomaan sukulaiselta ilmaiseksi Canon eos 650D ja siihen Canon linssin 18-135. Netissä sitä kuvailtiin verkonpainoksi, mutta kyllä mulle kelpaa kokeiluun.
-
ei se ole mikään verkkopaino. Kyllä sillä saa parempia kuvia kuin millään älyluurilla. Varsinkin jos eteen laittaa terävän objektiivin! Näin se vain on, eläisimme sitten minkälaisen kännykkähypetyksen keskellä tahansa.Älyluurin suurimmat vahvuudet ovat: se on aina mukana, sillä saa helposti napsattua kuvan.Hiuu kirjoitti:Lähden kohta testailemaan ulos, sataa vaan vielä kissoja ja koiria. Ei mua haittaa mut haitanneeko käntsyy.
-
- Viesti:
Meinaan, että sillä erillisellä järkkärillä, oli sitten Sony tai joku muu, joudut kuitenkin tilanteeseen jossa automaatti ei vastaa sinun tarpeitasi kuvan ulkoasun suhteen. Kääntäen, se säätäminen mikä on tarpeellista järkkärin kanssa, on täysin mahdollista myös kännykällä jos haluaa. Ja silloin ei tarvitse hermoilla miksi automaatti teki näin ja noin.
P20 Pron värikennon tarkkuus on väritilassa ilman zoomia 40MP joka edellyttää rauhallisuutta kuvan ottamisen yhteydessä kun vakaajaa ei ole.
P20 Pron värikennon tarkkuus on väritilassa ilman zoomia 40MP joka edellyttää rauhallisuutta kuvan ottamisen yhteydessä kun vakaajaa ei ole.
-
Kokeile ihmeessä - raw antaa sulle mahdollisuuden kehittää niitä kuvia itse (päätösvalta säilyy sulla). Tokihan ne kännystä saatavat jpg-kuvatkin on kehitetty raw-kuvasta, mutta silloin päätösvalta on ollut japanilaisella insinöörillä, jolla ei ole edes tietoa mitä olet kuvannut -> tulos ei voi olla hyvä.Hiuu kirjoitti:Aha, ok, kokeilenpa miten toimii käytännössä RAW systeemi.
Näin on tilanne mullakin ja kuvaankin kännyllä vain jpg kuvia (ei kait tuolla Samsungilla muuta pystykään). Tosin kännyllä kuvaan huomattavasti vähemmän kuin järkkäreillä.Hiuu kirjoitti:Ajattelin, että käntsy olis sellanen arjen autoräpsyilijä ja järkkärillä keskittyisi enemmän.
Vastaan omasta puolesta: Alottalijalla näin taitaa helposti olla: Kummalla tahansa kuvaa yhtä paljon aloittelijan virheitä.Hiuu kirjoitti:Meinaakko oikeasti, että tämä luuri tai jokin luuri ylipäätään olisi yhtä kuin (Sonyn) järkkäri.
-
Aikaarska, joo en aio verkkopainona käyttää :-) Kiva päästä fiilistelemään erilaisia systeemejä. Huomenna saapuu paikan päälle. Mukava yllätysmomentti.
Muffin, ok, en ajatellutkaan järkkärin kanssa autolla mennä, (tosin se liikkuvan kohteen jatkuva automaattitarkennus kiinnostaa.) Oun vaan tottunut kännyllä räpsyyn, jota ei tarvitse kovin paljon säätää somea varten, niin iski eilen olo että mitähän vitt..siä, nyt alkaa hampaat tippua. Ja hyvä, että rawia voi kännyllä käyttää, aion perehtyä. Sain hyviä vinkkejä jeipeg asiaan, kokeilen potrettimoodia. Selasin kyl netistä kameran käyttöohjeita, mutta ei ne kovin tarkat olleet. Uusi asia oli muuten tuokin, että mustavalkolla ei saa rawia.
Muffin, ok, en ajatellutkaan järkkärin kanssa autolla mennä, (tosin se liikkuvan kohteen jatkuva automaattitarkennus kiinnostaa.) Oun vaan tottunut kännyllä räpsyyn, jota ei tarvitse kovin paljon säätää somea varten, niin iski eilen olo että mitähän vitt..siä, nyt alkaa hampaat tippua. Ja hyvä, että rawia voi kännyllä käyttää, aion perehtyä. Sain hyviä vinkkejä jeipeg asiaan, kokeilen potrettimoodia. Selasin kyl netistä kameran käyttöohjeita, mutta ei ne kovin tarkat olleet. Uusi asia oli muuten tuokin, että mustavalkolla ei saa rawia.
-
- Viesti:
Hapanmuffinssi luuli että Hiiu haluaa monipuolisen kameran eikä automaattia. Flickriin on varmaan saatavilla joku mobiiliappsikin millä ladata kuvia sinne. Ettei tarvitse sähköpostilla.
-
Niin ja ttuplai, kiitti kuvalinkistä.
Jaava, kohta pääsette vinkkailemaan mulle kuvien parannusehdotuksia. Odotan sitä (sadisti/masokisti minussa?)
Eilen kuvasin muuten vain 10MP lla, ja oliko se sitten mustavalkokenno, hmm.
Hapanmuffin, vinkki appsista Flickriin otettu muistiin. Mähän siis haluan kaiken, automaatin/prokuvaus moodi ja monipuolisen kameran.
Muksaa kun (yli)valotatte mulle Waawin saloja. Kyllä tässä vielä päästään (mustavalko)tasapainoon. Pakolliset puujalkavitsit, sori.
Jahas, sade loppui...
Jaava, kohta pääsette vinkkailemaan mulle kuvien parannusehdotuksia. Odotan sitä (sadisti/masokisti minussa?)
Eilen kuvasin muuten vain 10MP lla, ja oliko se sitten mustavalkokenno, hmm.
Hapanmuffin, vinkki appsista Flickriin otettu muistiin. Mähän siis haluan kaiken, automaatin/prokuvaus moodi ja monipuolisen kameran.
Muksaa kun (yli)valotatte mulle Waawin saloja. Kyllä tässä vielä päästään (mustavalko)tasapainoon. Pakolliset puujalkavitsit, sori.
Jahas, sade loppui...
-
Vielä sellainen pointti, että kiitos kärsivällisyydestänne.
Flashback, lastani aina rauhoittelin, että kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä. Kerran kun multa paloi hermot lapsen pukeutumistouhuun, 4 vee rauhallisesti totesi: ”kärsivyyttä, äiti, kärsivyyttä”.
Flashback, lastani aina rauhoittelin, että kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä. Kerran kun multa paloi hermot lapsen pukeutumistouhuun, 4 vee rauhallisesti totesi: ”kärsivyyttä, äiti, kärsivyyttä”.
-
;-)Hiuu kirjoitti:Vielä sellainen pointti, että kiitos kärsivällisyydestänne.
Joo, kärsivyyttä. Se on tällä foorumilla muutenkin yleistunnelma. Melko suomalaista.
-
Ja riippuu paljon myös lopputuotteesta ja kuvan tarkoituksesta. Ei ole mitenkään harvinaista, et ammatikseen urheilua kuvaavat ottavat jpg-kuvaa ja laittavat aika sellaisenaan eteenpäin (tai hyvin pienillä säädöillä) - eikä ole aivan ennenkuulumatonta myöskään hääkuvauksessa. Kyse on usein kuvan siirron kapasiteetista ja kuvamääristä - ja saavutetusta hyödystä. Eli ei se raakakuva mikään pakkorako ole, vaikka sillä puolensa onkin. Huawein raakakuvat on aikas isoja, eikä monasti maksa vaivaa.aikaarska kirjoitti:Raw kuvauksessakin on sitten oma hommansa. Ja säätämistä riittää. En tiedä miten Hiuu tahtotila riittää raw kähmintään...
Kyllähän hyvin valotetulla jpg kuvallakin aika pitkälle pääsee.
Ja sitten vinkki: jos teet kännykässä kuvankäsittelyä niin snapseed niminen appsi on aivan ehdoton softa mikä kannattaa ladata ja opetella käyttämään! Ei ole liian vaikea, ja säätömahdollisuuksissa riittää.
-
Kjeh, aikaarska.
Totta turiset ttuplai. (Itellä vielä kaikenpäälle on hakusessa nuo it-asiatkin, mutta oppiihan se vanha (tai ei nyt kai niiin vanha) kissakin), mutta mitä lähettää ja minne usein mietityttää, vaikkapa jos perussomeenkin kuvia laittaa, ei ne kovin isoina kai läpi mene.
No mutta. Mä onnistuin. Omalle tasolleni. Kokeilin ulkona isoja, aukkoja, EV a, valotussysteemejä, moodeja ja esim. valotuksen hakemista kohdasta, jonka itse saa päättää. Jeipegillä aloitin. Oliko valo vaan sitten armollisempi vai mitä ihmettä. Itse kylläkin olen varma, että se johtui...
... kännykkä-bluesista!!! :-D Heh heh, jopa koiranpennun kanssa koin ihan järkyn pentu-bluesin, parina ekana päivänä. Joku uuden Waawin shokkitila siis X-D
Totta turiset ttuplai. (Itellä vielä kaikenpäälle on hakusessa nuo it-asiatkin, mutta oppiihan se vanha (tai ei nyt kai niiin vanha) kissakin), mutta mitä lähettää ja minne usein mietityttää, vaikkapa jos perussomeenkin kuvia laittaa, ei ne kovin isoina kai läpi mene.
No mutta. Mä onnistuin. Omalle tasolleni. Kokeilin ulkona isoja, aukkoja, EV a, valotussysteemejä, moodeja ja esim. valotuksen hakemista kohdasta, jonka itse saa päättää. Jeipegillä aloitin. Oliko valo vaan sitten armollisempi vai mitä ihmettä. Itse kylläkin olen varma, että se johtui...
... kännykkä-bluesista!!! :-D Heh heh, jopa koiranpennun kanssa koin ihan järkyn pentu-bluesin, parina ekana päivänä. Joku uuden Waawin shokkitila siis X-D
Viimeksi muokannut Hiuu, Kesä 27, 2019 15 : 49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Jah jah, nyt alkaa sitten ne melko-aloittelijan kysymykset, näitä tulee riittämään, joten kestäkäähän sisulla ja nyt sitä kärsivyyttä kehiin =D
Onko tälle (Huawei p20 pro) olemassa omaa käyttöopas ketjua? Edit. Ei, tai siis on, ja kohteessa ollaan.
Ihan huippua, että kuvista näkee infonapista, millä asetuksilla kuva on otettu sekä histogrammin. Saako kuvaukseen live-histogrammia näkyviin?
Kun otan lähikuvaa, kun haluaisin tarkentaa esim. pienen kukan hyvin pieniin heteisiin/emeihin, saako tarkennuspistettä pienemmäksi/tarkemmaksi? Siis jos kuvaa 40M.
Onko tälle (Huawei p20 pro) olemassa omaa käyttöopas ketjua? Edit. Ei, tai siis on, ja kohteessa ollaan.
Ihan huippua, että kuvista näkee infonapista, millä asetuksilla kuva on otettu sekä histogrammin. Saako kuvaukseen live-histogrammia näkyviin?
Kun otan lähikuvaa, kun haluaisin tarkentaa esim. pienen kukan hyvin pieniin heteisiin/emeihin, saako tarkennuspistettä pienemmäksi/tarkemmaksi? Siis jos kuvaa 40M.
-
- Viesti:
Live-histogrammi puuttuu mikä on yksi harmituksen aihe kyllä. Lisäksi pimeässä kamera ei osaa simuloida valotusta lainkaan oikein vaan ainoa tapa saada kuva näyttöön sommittelua varten on vetää ISO Automaattiasentoon moodista riippumatta.
-
- Viesti:
Banni peruttu: https://www.io-tech.fi/uutinen/kiinan-j ... kkinoilla/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei kun ostamaan lisää luureja.
-
Joo. Bluffia alusta saakka. Pelkkää kauppapolitiikaa ja kenties maailmanpolittiikkaa myös. Trumpilta.Maffer kirjoitti:Banni peruttu: https://www.io-tech.fi/uutinen/kiinan-j ... kkinoilla/" onclick="window.open(this.href);return false;
Halu näyttää mikä kaikki on mahdollista, jos niin tahdotaan. Trumpin (ja sen hallinto) iski vain yhteen hyvin merkittävään kiinalaiseen yritykseen, jolla on kapasitteetia vaikka mihin maailman kuumilla teknologiamarkkinoilla.
Vähän piiskan ja kulmahampaan näyttämistä, että voimam tasapaino pysyy jossain ruodussa. Jenkkien näkökulmasta.
-
En lähtisi vieläkään ostamaan kyseisen merkin mitään laitetta.
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art ... 59472.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art ... 59472.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Tai sitten ostaa pelkästään Huaweita, jos valtioterrori alkaa harmittamaan. On niissä sen verran hyvät kamerat verrattuna muihin, ettei ihan pienellä vastoinkäymisellä luulisi olevan merkitystä.