ossipena kirjoitti:
ajattelin että parempi ostaa kerralla niin iso mitä vaan saa. iso reppu on kuitenkin tyhjänä tosi kevyt verrattuna pienempään kun suhteuttaa käytettävissä olevaan tilareserviin.
ainut ikävä puoli on se että tulee helposti otettua turhaa tavaraa paljon mukaan kun repussa on tilaa ja se alkaa päivän aikana painamaan.
Sen takia itse suosin vaelluksilla melko pientä rinkkaa (65L) ei tule otettua niin paljon tavaraa mukaan mitä tulisi sillä 80 litrasella.
Tuokin on kyllä totta. Toisaalta mukavampi kotona kun kamat ei ole levällään vaan samassa paikassa josta kaiken saa sekunnissa mukaan jos tulee yllättävää tarvetta. Pitemmälle reissulle jne joutuu kyllä aina karsimaan kaikkea semihyödyllistä tai kävellä hampaat irvessä puolisen sataa kiloa niskassa.
Ihan kätevältä vaikuttaa toi, meni kaikki kamat sisälle (ml loitot joita olen käyttänyt kerran, uv-filtterit jotka jäi tarpeettomaksi kun tutustui vvs:iin, kakkossalama jota en ole käyttänyt kuin kerran digiaikana kokeeksi jne..) ja päällistasku on melkein tyhjä. Taino lenspen ja pari mikrokuituliinaa löytyy sieltä mutta ei kauheaa ruuhkaa.
Tosi näppärästi saa muokattua tuota väliseinillä. Tunnin pari kun pähki niin nyt ei ole oikeastaan yhtään turhaa tyhjää tilaa. Filkkarunko ilman tötteröä (menis varmaan kanssakin just ja just) plus digirunko kahvalla ja tötteröllä plus tötteröt(3) plus 2 salamaa ym krääsää menee heittämällä. Ja jos heittää krääsän muualle niin 7 tötteröä menee plus molempiin runkoihin yksi kiinni.
Jatketaanpa aihetta, osaisiko joku suositella minulle reppua joka täyttää seuraavat ominaisuudet:
1) Kunnollinen sääsuojaus (/erillinen sadesuoja), perustrooppinen sadekuuro on syytä kestää ilman vedenpaisumusta laukun sisällä mutta järveen upotusta ei tarvitse.
2) Erillinen osasto "muille tavaroille", vaihtovaatteille tms
3) Paikka läppärille johon mahtuu 13" Macbook Air (ehdoton vaatimus vaikka rajaakin valitettavan paljon hyviä vaihtoehtoja ulos)
4) Kameraosa johon mahtuu kamera isohkolla lasilla ja pari
"pientä" lasia eli
- 5D2 kahvalla, missä kiinni 28-300 L
- 16-35 L II
- 50L
Eli haussa olisi reppu missä olisi pieni mutta "oikeanmuotoinen" kameraosa ja sen lisäksi kunnollinen osa muulle tavaralle. Bonusta on jos kameran saa näppärästi ulos pitkän lasin kanssa ilman että tarvitsee arpoa tippuuko sieltä muutakin. Muut tarvittavat sälät, edellämainittujen laturit, akut ja muutama filtteri mahtuvat kyllä taatusti johonkin koloon jos nuo ehdot muuten täyttyvät.
National Geographic (Medium) on hyvin lähellä speksejä ja siihen olen ollut ennen tyytyväinen, mutta sen mitoitus on äärimmäisen nafti tuon 5D2+28-300 -yhdistelmän kanssa, vähän paremmin tuo saisi mahtua ettei tarvitse survoa. Saman sarjan Large taas on enemmän rinkka kuin reppu, kaipaan "kevyttä ja huomaamatonta", ja mutta silti nämä tilavaateet täyttävää ratkaisua - fyysisesti vähän tuota NG:tä pienenmpikin hoitaisi homman jos suunnittelu olisi kohdallaan. Repun kanssa pitää pystyä viihtymään pidempiä aikoja päivittäin, joten ergonomiankin on syytä olla jostain kotoisin. Ei myöskään haittaa jos reppu ei huuda toiselle puolelle kylää että tämä on kamerareppu.
phobia kirjoitti:Jatketaanpa aihetta, osaisiko joku suositella minulle reppua joka täyttää seuraavat ominaisuudet:
1) Kunnollinen sääsuojaus (/erillinen sadesuoja), perustrooppinen sadekuuro on syytä kestää ilman vedenpaisumusta laukun sisällä mutta järveen upotusta ei tarvitse.
2) Erillinen osasto "muille tavaroille", vaihtovaatteille tms
3) Paikka läppärille johon mahtuu 13" Macbook Air (ehdoton vaatimus vaikka rajaakin valitettavan paljon hyviä vaihtoehtoja ulos)
4) Kameraosa johon mahtuu kamera isohkolla lasilla ja pari
"pientä" lasia eli
- 5D2 kahvalla, missä kiinni 28-300 L
- 16-35 L II
- 50L
Eli haussa olisi reppu missä olisi pieni mutta "oikeanmuotoinen" kameraosa ja sen lisäksi kunnollinen osa muulle tavaralle. Bonusta on jos kameran saa näppärästi ulos pitkän lasin kanssa ilman että tarvitsee arpoa tippuuko sieltä muutakin. Muut tarvittavat sälät, edellämainittujen laturit, akut ja muutama filtteri mahtuvat kyllä taatusti johonkin koloon jos nuo ehdot muuten täyttyvät.
National Geographic (Medium) on hyvin lähellä speksejä ja siihen olen ollut ennen tyytyväinen, mutta sen mitoitus on äärimmäisen nafti tuon 5D2+28-300 -yhdistelmän kanssa, vähän paremmin tuo saisi mahtua ettei tarvitse survoa. Saman sarjan Large taas on enemmän rinkka kuin reppu, kaipaan "kevyttä ja huomaamatonta", ja mutta silti nämä tilavaateet täyttävää ratkaisua - fyysisesti vähän tuota NG:tä pienenmpikin hoitaisi homman jos suunnittelu olisi kohdallaan. Repun kanssa pitää pystyä viihtymään pidempiä aikoja päivittäin, joten ergonomiankin on syytä olla jostain kotoisin. Ei myöskään haittaa jos reppu ei huuda toiselle puolelle kylää että tämä on kamerareppu.
Kiitoksia etukäteen hyvistä ideoista.
jos löydät tuosta mun mainitsemasta katasta läppäriversion, se saattaisi olla yksi vaihtoehto. ainakin kun eilen kuivaharjoittelin sen x-solkisysteemin kanssa pelaamista niin vaivattomasti saa repun mahan eteen, kyljen auki ja kameran otettua. sit saa vielä kyynärpäät tuettua siihen reppuun jos on tarvetta.
miinuksena se, että sadesuoja on erillinen mutta niin huonosti löytyy kunnolla sadesuojattuja reppuja(tätä ihmettelen kyllä kovasti). tulin siihen tulokseen että jos tuollainen huppu tulee mukana, on se jo keskitasoa parempi varuste noissa.
Itseasiassa huomasinkin että tuosta on se -33 läppärimallikin olemassa mutta se oli ainakin Katan omillakin sivuilla varustettu "tulee joskus" tyyppisellä huomautuksella. Sinäänsä vaikuttaa kyllä tarpeeseen sopivalta ja speksit hyvin täyttävältä kassilta, erillinen sadesuoja on ihan ok, sellainen tuossa national geographicissakin on.
Mitenhän on tuo 5d 28-300 mahtumisen laita, kuvista näkee että 70-200n kanssa tilaa jää vähän mutta jääköhän tarpeeksi. (jos tuon joskus jostain saisi)
ossipena kirjoitti:tuli just viesti että kata 3N1-30 sling on nyt paikallisessa matkahuollossa.
Muutaman kuukauden olen samaisesta repusta haaveillut ja kyselisinkin kokemuksia. Rompetta nähtävästi mahtuu sisään ja silti taitaa reppu olla "lentokuntoinen", eli mahtuisi käsimatkatavarana reissuun?
ossipena kirjoitti:tuli just viesti että kata 3N1-30 sling on nyt paikallisessa matkahuollossa.
Muutaman kuukauden olen samaisesta repusta haaveillut ja kyselisinkin kokemuksia. Rompetta nähtävästi mahtuu sisään ja silti taitaa reppu olla "lentokuntoinen", eli mahtuisi käsimatkatavarana reissuun?
jotain lentokuntoisuuteen viittaavaa muistelisin jossain mukana tulleissa lippulapuissa lukevan. ja ainakin näyttäisi silmämääräisesti menevän samaan tilaan kuin virallinen ikivanha finnairin käsimatkatavaralaukku.
trollimatkalaukkuun tuon saa pujotettua kahvaan laukun päällä kuljetettavaksi. ainut puute näin alkuun on jalustakiinnityksen puute. sekin korjautuisi rahalla ostamalla em kilke. jossain netissä törmäsin sellaiseen ja hinta pari kymppiä. ei enää tosin mitään hajua että missä.
Jalustakiinnikkeen voi jalustasta riippuen askarrella kokolailla varmasti omatoimisestikin. Kuinka suhtaudut laukun innovatiivisiin ominaisuuksiin mm. kainalon alle pyöräytyksen suhteen ja yleiseen ergonomiaan? Jos mokomaan lastaisi 6-8kg rompetta, jaksaisiko laukkua pitää helteessä pidempiä reissuja selässä?
fotom kirjoitti:Jalustakiinnikkeen voi jalustasta riippuen askarrella kokolailla varmasti omatoimisestikin. Kuinka suhtaudut laukun innovatiivisiin ominaisuuksiin mm. kainalon alle pyöräytyksen suhteen ja yleiseen ergonomiaan? Jos mokomaan lastaisi 6-8kg rompetta, jaksaisiko laukkua pitää helteessä pidempiä reissuja selässä?
Se pyöräytys on kätevä keino saada kamera ulos. Ei tartte sitä perus stop, reppu maahan, ota kamera, ota kuva, laita kamera takaisin/sählää se repun kanssa samanaikaisesti niskaan, jatka matkaa -sykliä. Korkeintaan lantioremmi ja toinen viilleke irti, repun kylki auki, kamera pois, ...ja kertaakaan ei tartte pysähtyä jne. Ja tosi hyvin pysyy yhdellä viilekkeellä selässä. Aika äkkiä alkaa vaan epäkkäässä tuntumaan kun itellä vähän päälle 6kg painoa repussa tänään koiraa ulkoiluttaessa. Toisaalta loppua kohti rupesi jo unohtamaan pienen tukaluuden, en sit tiedä onko hyvä vai huono merkki :)
Helteestä en osaa sanoa näin nollakeleillä, ei toi mikään osprey kyllä viilekkeiltään ja selkäosaltaan ole (lue=sairaan hengittävä) ja selkäosa on melko tasainen että ei varmaan paras mahdollinen hellereppu.
Uskoisin noihin isompiin malleihin mahtuvan tuo sinunkin pakettisi.
Suurin ongelma mulla oli löytää olkalaukku mihin mahtu D200 akkukahvan kanssa ongelmitta. Tuohon New Delhi 510 -laukkuun se menee komeasti ja mukaan mahtuu salama, 55-200 VR, 18-105 VR, 35mm ja 50mm. 70-200 on varmaan liian pitkä tuohon 510 malliin, mutta nuo isommat mallit vetää kyllä senkin.
Laukkuna ihan eri luokkaa mitä Tamracit, Lowe Prot jne.
Mulla on tuosta testiartikkeli tulossa ehkä jo viikonlopun aikana jossa käyn laukun läpi kun sitä ei Suomesta kovin helpolla saa kokeiltavaksi.
Toinen vaihtoehto mitä löysin ja testailin laukkua hakiessa oli: http://www.tamrac.com/5607.htm
Mutta tuohon ei mahtunut runko kahvan kanssa riittävän helposti ja muutenkin tuntu aika hepposelta toppauksien osalta.
Suurin ongelma mulla oli löytää olkalaukku mihin mahtu D200 akkukahvan kanssa ongelmitta. Tuohon New Delhi 510 -laukkuun se menee komeasti ja mukaan mahtuu salama, 55-200 VR, 18-105 VR, 35mm ja 50mm. 70-200 on varmaan liian pitkä tuohon 510 malliin, mutta nuo isommat mallit vetää kyllä senkin.
Laukkuna ihan eri luokkaa mitä Tamracit, Lowe Prot jne.
Mulla on tuosta testiartikkeli tulossa ehkä jo viikonlopun aikana jossa käyn laukun läpi kun sitä ei Suomesta kovin helpolla saa kokeiltavaksi.
Toinen vaihtoehto mitä löysin ja testailin laukkua hakiessa oli: http://www.tamrac.com/5607.htm
Mutta tuohon ei mahtunut runko kahvan kanssa riittävän helposti ja muutenkin tuntu aika hepposelta toppauksien osalta.
Jep tuonne ei mittojen mukaan ainakaan kiinnitettynä 70-200 mahdu mutta muuten kyllä pitäisi. Tyyli on miellyttävä ainakin omaan silmään. Saanko tiedustella mistä hommasit ja mihin hintaan?
Canon EOS 40D, Sigma 70-200/2.8, Sigma 18-50/2.8, Canon 50/1.8, Kenko teleplus 300 2x, Kenkon loitot, Sigma EF-500 DG Super
Macro hakusessa, saa tarjoilla
Macbook, iPhone 3GS 16GB
Suurin ongelma mulla oli löytää olkalaukku mihin mahtu D200 akkukahvan kanssa ongelmitta.
Jep tuonne ei mittojen mukaan ainakaan kiinnitettynä 70-200 mahdu mutta muuten kyllä pitäisi. Tyyli on miellyttävä ainakin omaan silmään. Saanko tiedustella mistä hommasit ja mihin hintaan?
Raportti täällä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12656590
Hinta ei ollut pahemmin halvempi mitä tuolta crumpler.eu:sta tilattuna, mutta kun tuolta kaupasta tuli muutakin tilattua, niin se tuli sit lopulta halvemmaksi.
Mitoissa on mun mielestä muutama sentti joustovaraa joka suuntaan. Kui pitkä paketti toi on putken kanssa?
Suurin ongelma mulla oli löytää olkalaukku mihin mahtu D200 akkukahvan kanssa ongelmitta.
Raportti täällä: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12656590
Hinta ei ollut pahemmin halvempi mitä tuolta crumpler.eu:sta tilattuna, mutta kun tuolta kaupasta tuli muutakin tilattua, niin se tuli sit lopulta halvemmaksi.
Mitoissa on mun mielestä muutama sentti joustovaraa joka suuntaan. Kui pitkä paketti toi on putken kanssa?
Kyllähän tuo mittojen mukaan juuri menisikin pystyyn tuo putki kiinnitettynä. Mittaa yhdistelmällä on karvan yli 25cm kun vvs on kuljetus asennossa. Painoa senkin edestä :) täytyypi kysyä kavereilta onko halukkaita kimppatilaukseen tuolts kiikaripuodista.
Canon EOS 40D, Sigma 70-200/2.8, Sigma 18-50/2.8, Canon 50/1.8, Kenko teleplus 300 2x, Kenkon loitot, Sigma EF-500 DG Super
Macbook, iPhone 3GS 16GB
.
Täytyy kyl itse kehua noita crumplerin laukkuja. Itse omistan sekä olkalaukun, että repun ja ovat kyl loistavia. Toki mitää hirveen painavaa en olkalaukkuun lähtisi laittamaan, koska niskat vaan tulee kipeeksi siitä. Tosin noista kun lähtee tuo pehmustettu "sisälaukku" irti, niin sen pystyy laittamaan ihan normireppuun silloin, kun pitää kuljettaa jotain raskasta. Oma olkalaukku on jo pari vuotta vanha, mutta vieläkään siinä ei näy mitään kulumia ja tuo on kyllä ollut kovassa käytössä.
Jopas näin perjantain kunniaksi tuli sekavasti kirjotettuu.
juu-zo kirjoitti:
Kyllähän tuo mittojen mukaan juuri menisikin pystyyn tuo putki kiinnitettynä. Mittaa yhdistelmällä on karvan yli 25cm kun vvs on kuljetus asennossa. Painoa senkin edestä :) täytyypi kysyä kavereilta onko halukkaita kimppatilaukseen tuolts kiikaripuodista.
Ton mun 510 mallin korkeus on sivujen mukaan 19cm sisäpuolelta, mutta metrimitan mukaan sinne mahtuu kyllä 23cm korkea paketti ja saa vielä tuon sisäpussinkin kiinni. Jos ei ole väliä sen kiinnilaittamisesta ( mulla ei ikinä ole se kiinni ), niin menee tuo 25cm pitkä paketti tuohonkin laukkuun juur ja juur.
Ehkä valkkaisin silti tuon isomman mallin 25cm sisäkorkeudella, siihen mahtuu jo varmasti.
juu-zo kirjoitti:
Ton mun 510 mallin korkeus on sivujen mukaan 19cm sisäpuolelta, mutta metrimitan mukaan sinne mahtuu kyllä 23cm korkea paketti ja saa vielä tuon sisäpussinkin kiinni. Jos ei ole väliä sen kiinnilaittamisesta ( mulla ei ikinä ole se kiinni ), niin menee tuo 25cm pitkä paketti tuohonkin laukkuun juur ja juur.
Ehkä valkkaisin silti tuon isomman mallin 25cm sisäkorkeudella, siihen mahtuu jo varmasti.
Eri sivuilla on muuten huiman paljon eroja miten mitat on ilmoitettu. Joillain sivuilla sisämitoiksi on annettu samat mitkä toisella sivulla ovat ulkomitat. Eipä tuo nut maata kaataisi vaikka ei pystyyn menisi. Joskus kuvaamaan lähdössä otan pelkän yhden laajiksen sekä 70-200 zuumi ja telejatkeen. Pitemmille reissuille lähtee sitten koko setti mukaan mutta silloin taas harvoin tulee laukkua olalla kannettua.
Macbook, iPhone 3GS 16GB
Lisätään nyt tämä tännekin: http://myenglishtraining.blogspot.com/2 ... i-510.html
Voi laittaa YV:tä arvostelun kehitysehdotuksista, mitä kaipais lisää jne. Aattelin harjoituksen vuoksi kirjoitella muistakin vehkeistä tuon tyyppisiä arvosteluja.
Myös tuotekuvista saa kommentoida, kerran sekin on yksi harjoittelun aihe :)
Vielä lähiaikojen havaintoa lentomatkailun iloista.
Esim lowepron computrekker plus awII ja isot tamracit ovat menneet helposti käsimatkatavarana. Mutta ongelmana ovat olleet painorajoitukset. Nyt lähes joka reissulla joku on joutunut punnituttamaan myös reppunsa ja ylipainomaksua ropissut. Viime reissulle menessä ei ongelmia, mutta tulessa molemmat massoimme 60e lisämaksua. Edelliskerralla kaksi meidän porukasta maksoi mennen tullen 50-90e lisämaksua.
Eli 20kg ruumaan ja 8kg käsitavarana ei ole paljon jos on jalusta, kiikari, kaukoputki, kamerakalusto, läbbäri, kirjoja ja tietysti jotain vaatettakin.
Ilmeisesti lentoyhtiöiden ahdinko lisännyt tarkkaavaisuutta.
Pitääkin stekata tulisiko halvemmaksi maksaa jo etukäteen lisäkiloista.
Täälläkin olisi reppu haussa. Pahoin pelkään, että joudun hankkimaan kaksi erilaista, mutta listaanpa toiveet kuitenkin:
* Sisälle pitäisi mahtua Canon 40D + 17 - 50 / 2.8 sekä haaveissa oleva 70 - 200 / 4 IS + hiukan jotain pikkusälää
* Repun pitäisi soveltua lasketteluun ym. ulkoiluun, jolloin tärkeää on, että kamera olisi helppo ottaa pois repusta - muutoin ei tule kuvia otettua. Eli Lowepron slingshot tai Katan vastaava mallisto voisi sopia tähän tarkoitukseen.
Valintaa sotkee se, että silloin tällöin haluaisin ottaa kameran mukaan lentokonematkalle, jolloin reppuun pitäisi mahtua
* em. tavaroiden lisäksi salama, 13" läppäri sekä muu tavanomainen käsimatkatavarana kuljetettava sälä (kuten matkaluettavaa ym. pientä). Nettisivuja kahlailtuani on tullut sellainen olo, että läppäritaskun myötä päädytään suhteellisen suureen reppuun, josta ei saa kameraa enää helpolla pois, mikä estää joustavan käytön esim. laskettelurinteessä.