Miksi ottaisin mukaani viisi akkua ja varavirtalähteen ? En tarvitse, riittää maksimissaan yksi vara-akku, eikä aina sillekään tarvetta. Suotimia, nekään eivät ole pakollisia, eli lasketaan nekin pois yhtälöstä. Jos koen että 28mm kuvakulma riittää minulle, niin sekään ei ole ongelma. Sony a7r III + Sony 28mm f2 yhteispainoltaan 657 g + 200 g on yhteensä Elon laskuopin mukaan 857 g, eli melkomoinen heitto esittämästäsi 3 kg:stä, eroa aikaisemmin mainitsemani Elon laskuopin mukaan 2,143 kg.Maffer kirjoitti: ↑Helmi 15, 2021 18 : 37 Pist siihen vielä viisi akkua Sonyyn ja varavirtalähde. Lopputulos 3kg ja yksi 25mm kuvakulma eikä edes suotimia ole vielä paketissa. GM24-70 on taas iso siivu lisää ja siihen vielä joku rutku tele.
Jos kännykkä on yhden kuvan ihme, niin ei tuo Sony ja 25/2 ole yhtään sen enempi ihme, mutta kylläkin vaivalloisempi ja saa varoa ettei kolise kivikkoon tai vähän sada päälle.
En missään ole ilmaissut että kännykkä on yhden kuvan ihme, päin vastoin, olen selkeästi yrittänyt ilmaista että joillekin se aivan varmasti sopii ja riittävä valokuvausväline, mutta edelleenkään puhtaassa kuvanlaadullisissa aspekeissa mitattuna, se ei edelleenkään yllä järjestelmäkameran tasolle ja kyllä, mainitsemallani Sony a7R III ja Sony 28mm f2 tullut muutamankin kerran testattua moinen puhtaasta mielenkiinnosta ja vieläpä kännykkä jalustan päällä ja ero Sonyn combon eduksi silminnähden iso.
Enkä edelleenkään ymmärrä mikä tarve sinulla on lisätä noita kaikenmaailman zoomeja ja telejä tähän yhtälöön, minulle riittää edelleenkin se yksi ja ainut prime vaellusreissulle, joten pidetäänpä tämä vertailu edelleenkin yhtä simppelinä lähtökohdiltaan.
Ymmärrän toki tuskasi puolestani, jos lähimmäisenrakkaudessasi olet huolissani jaksamisestani kun kannan mukanani tuota runkoa ja objektiivia, sekä sitä hiilikuitujalustaa, mutta voin vannoa ja vakuuttaa että huoli pois hyvä Maffer, olen fyysisesti sen verran hyvässä kunnossa, että n. kahden kilogramman kamerakaluston kantaminen ei tunnu minulla yhtään missään ;)
P.s. En ole eläissäni erityisemmin näitä romuja varonut, en kivikkojen enkä sateen vuoksi ja sentään vuodesta 81 asti aktiivisesti kuvannut, joten huoli pois siitäkin, mulla nää on kuvaamista varten, ei vitriiniesineitä ;)