Köyhän miehen studiovalaistus

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
mrantanen

Viesti Kirjoittaja mrantanen »

Mulla on kanssa Elinchrom d-lite kitti. Enkä mistään hinnasta enää ajattelisi raksavaloja, tahi muitakaan korvikkeita.

Mä koitin noita päivänvalo loisteputkivaloja (Dura lamp 6400K 27w vastaa 150 wattista hehkulamppua). Ei läheskään yhtä kuumia kuin raksavalot. Loiste putkien pitäisi olla kuulemma korkeataasjuus putkia. Noissa korvikkeissa on suurin ongelma mielestäni valkotasapaino.

Noiden loisteputkivalojen lisäksi kuvasin hieman Philipsin ARGAphoto valon avulla. Se oli valokuvaukseen tarkoitettu 500w hehkulampun tyyppinen hassu polttimo. Tämä polttimo on tehty valokuvaukseen ja on niin vanha ettei philipsiltä enää tunnettu koko hiton lamppua (tai myyjää ei napannut?). Tämän valon suurin ongelma oli valon suunnattavuus polttamatta mitään... kun tuota kuumuutta riitti. Mulla on pari hiiltynyttä paperia muistutuksena siitä.

Kuitenkin Zalamien suurin etu on mielestäni valon kohdistettavuus ja rajaus. Yleisvaloksi suunniteltu valaisinta ei saa kohdistettua läheskään samalla tavalla, ilman rankempaa modausta.

Ihmisiä kuvattaessa silmien pupillit supistuu kun valoa riittävästi kasvoja kohti. Jos sama valaistus tehdään salama valojen avulla, ei pupillit ehdi supistua kuvaan... Tietenkin on katsojasta kiinni kumpi on kauniimpaa.

Samaan hintaan kun hommaat niitä raksavaloja, saat vanhoja/perinteisiä nuija salamavaloja.

Taustakankaan kävin hakemassa paikallisesta sisustuskangas kaupasta.

Terveisin
Mikko
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
amazonmies

Viesti Kirjoittaja amazonmies »

Laitetaampa tämä kysymys tännekkin:

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=36892
Vastaa Viestiin