masa_espoo kirjoitti:Osaisikkos ammattimies sanoa, mikä olisi sellainen kätevä tapa laittaa tiedostoina tai miten päin vaan esim. 50 gigaa kuvia DVD:lle?
Pakko sanoa etten moisia softia tiedä. Uskosin että niitä on olemassa. Mutta kun itse en kopioita DVD tai CD-levyille ota, niin ei ole tullut moisia hankittua. Itse käytän työn puolesta saatavaa kaupallista ohjelmistoa ja kunnollista nauhuria, joilla uskoisin olevan tulevaisuudessakin kohtuullisen hyvä tuki.
Tuo kysymys alkaa kyllä itsellekkin tulla aiheelliseksi kun appiukon kuva-arkisto alkaa olla sen verta iso, ettei se enää tahdo DVD:lle mahtua.
Täällä on erilaisia softia listattuna, kenties sieltä löytyy joku sopiva...
http://www.hsinlin.com/software/backup.html
masa_espoo kirjoitti:
Toinen sellainen jota kaipailen on kuvien arkistointiohjelma jolla voisi hakusanoilla hakea, mutta kalliita ja kaupallisia taitavat olla. Mutta paha valittaa, hyvää on tarjolla ilmaiseksi moneen tarkoitukseen, nämä vaan ovat hakusessa.
Itsekkin moista kaipailin tuossa joskus taannoin. Ja mielellään sellaista mikä integroituu webbiserveriin ja pitää vielä tiedostorakenteen järkevänä. Kävin läpi ainakin kymmenkunta moista ohjelmistoa ja totesin kaikista etteivät sovi meikäläisen tarpeisiin. Tuloksena että PHP + MySQL tuli aika tutuiksi kun tein moisen itse parin kuukauden pimeinä yötunteina. Tuloksena on tietenkin ammattikoodaajien mielestä räpistys, mutta se toimii ja siinä on juuri ne ominaisuudet, mitä itse kaipaan.
DVD ja CD on hiukan arvaamaton media kun itse kirjoittelee nuita. Levy ei kuitenkaan yllä laadussa tehdaslevyn tasolle. Vaikka kuinka hyvää mediaa ja laitetta käyttäisi. Kiintolevytallennus on ihan hyvä vaihtoehto. Mutta siinäkin on ongelmana tuo laakereiden jumiminen pitkässä seisonnassa. Lisäksi laitteeseen voi tulla yllättävä elektroniikkavika esim siinä vaiheessa kun laite kytketään uudelleen tietokoneeseen palautuksia varten. Kiintolevy on kuitenkin arka staattiselle sähkölle. Samoin kuin kiintolevy ei tykkää mekaanisesta tärinästä. Saattaahan se kourasta tipahtaa lattialle. Ja levyliitännätkin muuttuvat vuosien varrella. Miten kun dataa pitäisikin kiintoleyltä palauttaa 10 vuoden päästä. Irtomedian etuna on että lukevat asemat yleensä tulevat myöskin uusille laiteliitännöille.
Varsinkin kotona tehtävää varmuuskopiota ajatellen, ei sitä tahdo olla edullista ja idioottivarmaa järjestelmää. Varsinkaan jälkimmäistä. Kyllä se itselläkin saattaa nauhan kanssa tulla että palautuksessa nauhalla onkin linnunlaulua. Tämäkin on koettu. Jos on rahaa käytettävissä, niin tuolloin saa parempaa ja varmempaa varmuuskopiointia.
Pienellä budjetilla kun on liikkeellä niin joutuu tekemään kompromisseja. Useammalle medialle tallettaminen on yksi hyvä vaihtoehto. Ja jos kotona on enemmän kuin yksi kone, niin verkottaa nuo koneet ja tallettaa säännöllisin ajoin, mielellään automatisoituna, datan toiselle koneelle verkon yli. Ja tuon lisäksi esimerkiksi CD tai DVD-medialle. Ja miksi ei vaikka ulkoiselle USB-levylle tai vastaavalle.
Ja tottakai itse varmuuskopioiden tallettaminen on toinen asia. Lukekaa niiden laitteiden ohjeet ja katsokaa mikä on Oikea säilytystapa. Se ei välttämättä ole siellä pöytälaatikossa kaiken romun alla.
Ja lopuksi. Kokeilkaa onnistuuko datan palauttaminen sieltä varmuuskopiosta.
- J