Niinpä. Toisaalta näistä on jo ainakin 56 keskustelua käytynnä.shaman kirjoitti:
Kun nyt tuli puhetta näistä juhlien ja häiden kuvauksista niin millaisilla systeemeillä kuvaatte häät?
Näistä voisi tietysti avata ihan oman keskustelunsakin...
SB-700 tehojen heitto orjana
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57
Häävalssi ja sukkanauhan/morsiuskimpun heittäminen ovatkin oikestaan ainoat tilanteet, joissa käytän hääkeikoilla salamaa. Ao. kuva viime viikonlopulta.shaman kirjoitti:Melkein aina häävalssia kuvatessa vallitseva valo on todella kortilla ja olisikin melkein järkevintä käyttää 2-3 salamaa ripoteltuna pitkin huonetta.
SB700 kameran päällä masterina, heijastettu seinän kautta vain vaimeaksi filliksi. Hääparin takana korkealla SB910 (zoom jotain +100 mm). Säädöt manuaalina, jotta sain kuviin samanlaista jälkeä. Sateenvarjot olivat repussa.
Nikonin CLS toimii oikeasti todella hyvin. Mä käytän muita triggereitä vain, jos salamaan ei ole ulkona kunnon näköyhteyttä. Sisällä se ei edes vaadi tuotakaan.shaman kirjoitti:Nyt tosin en tiedä kannattaako sijoittaa sellaista rahasummaa näin epäluotettavaan järjestelmään [...]
-
- Viestit: 2055
- Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
- Paikkakunta: Narnia
OskuK, toki salaman tehoa voi nopsasti säätää mutta sekavalo missä flässi vain pienenä täytevalona ei usein näytä hyvältä ja vaatii enemmän testailua tyydyttävään lopputulokseen pääsemiseksi. Aiemmin mainitsemani tapa valaista katon kautta on lähinnä helppokäyttöinen ratkaisu, ei visuaalisesti aina paras.
Hääkuvauksesta on tosiaan muitakin ketjuja. Se käyttääkö luonnonvaloa vai keinovaloa riippuu kuvaajasta ja tilanteesta. ND filtterillä saa valojen kanssa käytettyä isoa aukkoa aurinkoisessakin kelissä.
Hääkuvauksesta on tosiaan muitakin ketjuja. Se käyttääkö luonnonvaloa vai keinovaloa riippuu kuvaajasta ja tilanteesta. ND filtterillä saa valojen kanssa käytettyä isoa aukkoa aurinkoisessakin kelissä.
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57
En tiedä, mitä tarkoitetaan "tärähtäneellä" vallitsevalla valolla, mutta kun vallitseva valo ei omaa samaa värilämpötilaa, kuin salaman valo, niin salaman linssin eteen pitää laittaa geelikalvo, jotta värilämpötilat saadaan samanlaisiksi.shaman kirjoitti:On myös tilanteita missä vallitseva valo ei välttämättä tee kuvalle hyvää, vaan voi olla ikävän väristä tai pahimmassa tapauksessa jopa hieman "tärähtänyttä".
Kerran olin vieraana häissä, joissa palkattu valokuvaaja räiski menemään paljaalla salamavalolla tilassa, joissa oli sellaiset "mukavanvihreät" loisteputket katossa - no, lopputuloksen arvaa.
Nyt mars mars: www.strobist.com
-
- Viestit: 2055
- Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
- Paikkakunta: Narnia
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: Syys 21, 2006 18 : 39
- Paikkakunta: Kokkola
Kyllähän kuvaamista voi ja saa lähestyä monista eri kulmista, myös keskusteluissa. Egoismiä en kuitenkaan jaksa. Mielestäni näillä foorumeilla on mahdollisuus luovaan ja sivistävään keskusteluun jota toivoisinkin.
Tapaan usein verrata musiikkia ja valokuvausta. Itse teen musiikkia ja pari vuosikymmentä menikin laitteita ja tekniikkaa syytellen. Nyt kun se puoli on kunnossa, on pakko myöntää että omat kyvyt eivät vain riitä riman ylitykseen, alitukseen kyllä helpostikin. Samaan ansaan menee helposti kuvauksessakin. On toivottavaa että tekniikka pelaa ja saisi keskittyä vain kohteen ja tilanteiden vangitsemiseen. Kun kuva onnistuu, huomaan etten välttämättä näe oliko kuvaukseen käytetyssä linssissä vinjetointia tai hieman hermostunut bokeh, tahi pientä väribalanssihäikkää... Hääkuvaus on mielestäni todella haastava alue. Koko päivän kestävät kuvaukset asettavat kaluston ja kuvaajan koville. Itselläni putosi viikko sitten paino päivässä 3kg vaikka jöin ja söin kuvausten lomassa! Nopeat tilanteet, vaikeat valot ja ainutlaatuiset tärkeät hetket ja ihmisten luottamus ammattitaitoasi kohtaan tekevät hääkuvauksesta kuvaajalle hyvän oppikoulun. Näin on myös tilanne muusikoiden osalta. Soittimen tekninen hallinta, esitystilanteiden tuomat haasteet, improvisaatio ja tilanteen hallinta ovat tärkeitä. Hääkuvausta ei voi vetää playbackinä.
Kiitoksia kuitenkin keskusteluun osallistuneille ja mielenkiinnolla kyllä luen kokemuksianne ja tietojanne.
Tapaan usein verrata musiikkia ja valokuvausta. Itse teen musiikkia ja pari vuosikymmentä menikin laitteita ja tekniikkaa syytellen. Nyt kun se puoli on kunnossa, on pakko myöntää että omat kyvyt eivät vain riitä riman ylitykseen, alitukseen kyllä helpostikin. Samaan ansaan menee helposti kuvauksessakin. On toivottavaa että tekniikka pelaa ja saisi keskittyä vain kohteen ja tilanteiden vangitsemiseen. Kun kuva onnistuu, huomaan etten välttämättä näe oliko kuvaukseen käytetyssä linssissä vinjetointia tai hieman hermostunut bokeh, tahi pientä väribalanssihäikkää... Hääkuvaus on mielestäni todella haastava alue. Koko päivän kestävät kuvaukset asettavat kaluston ja kuvaajan koville. Itselläni putosi viikko sitten paino päivässä 3kg vaikka jöin ja söin kuvausten lomassa! Nopeat tilanteet, vaikeat valot ja ainutlaatuiset tärkeät hetket ja ihmisten luottamus ammattitaitoasi kohtaan tekevät hääkuvauksesta kuvaajalle hyvän oppikoulun. Näin on myös tilanne muusikoiden osalta. Soittimen tekninen hallinta, esitystilanteiden tuomat haasteet, improvisaatio ja tilanteen hallinta ovat tärkeitä. Hääkuvausta ei voi vetää playbackinä.
Kiitoksia kuitenkin keskusteluun osallistuneille ja mielenkiinnolla kyllä luen kokemuksianne ja tietojanne.
Nikon D800 + Tamron 24-70mm 2.8 Di VC USD, Tamron 150-600mm, Samyang 85mm 1.4, Samyang 35mm 1.4, Ranger Quadra, Wacom Cintiq 24HD...
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: Huhti 25, 2006 15 : 57
SB700:ssa (ja myös 910:ssä) tulee mukana ne sellaiset kovat geelit, joiden kanssa homma ei mene nysväämiseksi.Guzmo kirjoitti:Osa ketjuun vastanneista puhuu geelien kanssa nysväämisestä ja kuvan hiomisesta sekä osa nopeatempoisesta tilannekuvaamisesta missä kuvattava hetki voi olla ohi sekunnissa. Ei ihmekkään, että ei päästä yhteisymmärrykseen :)