Räjähtävät piraattiakut

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

digihukka kirjoitti:minä säästin akuissa 85 %..
Eli ostit kaikista halvimman alle 10€ kiinanihmeen? Itse kun olen noita alkuperäisakkuja ostanut, niin hinnat on Suomalaisten verkkokauppojen kesken vaihdelleet erittäin paljon. Kalliimman ja halvimman Suomi-hinnan ero voi olla jopa 40€.

Kukin tyylillään..
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

kribe kirjoitti: Kukin tyylillään..
Sinun logiikalla se 90e merkkiakku on siis "hyvä ostos"? Älä kerro tuota Nikonille, pitävät vielä nollan akkujensa hintojen perään.

Kyllä minullakin kaikki akut tällä hetkellä ovat valmistajan omia, mutta en tällä menisi kehumaan. Törkeän kalliita ovat olleet :-(
ZeiEizh

Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »

Mulla tuli laturin mukana pari koodattua tarvike-akkua 5D2n aikanaan. Ihan hyvin on toimineet, hiukan nopeampi alamäki viimeisillä höyryillä.
Merkistä ja muusta ei hajuakaan. ~7€ näyttäisi olevan posteineen Suomeen.

Qn akut maksoivat iipeissä 2€/pala(ilmaiset postit), kun orkkis on Suomessa 39€+postit.

Tilasin kourallisen...
Kaikki taide on täysin turhaa. -Oscar Wilde
digihukka

Viesti Kirjoittaja digihukka »

kribe kirjoitti:
digihukka kirjoitti:minä säästin akuissa 85 %..
Eli ostit kaikista halvimman alle 10€ kiinanihmeen? Itse kun olen noita alkuperäisakkuja ostanut, niin hinnat on Suomalaisten verkkokauppojen kesken vaihdelleet erittäin paljon. Kalliimman ja halvimman Suomi-hinnan ero voi olla jopa 40€.
Saattaa olla, että sen alkuperäisenkin olisi jostain kaivanut halvemmalla. Ei kuitenkaan oleellisesti. LB-511 maksoi helposti löytyvillä hinnoilla satkun euroissa, Lenmar vai mikä onkaan olisi ollut noin alle 10 taalaa, mutta pitänyt tilata jenkkilästä. Verkkis möi Lenmaria moninkertaisella hinnalla, mutta tarjosi ei-oota saldoksi. Lopulta ostin niitä jo aiemmin mainittuja Durakellejä reilun 15 e hintaan. Ok, säästö ei ollut ihan 85%, mutta yli 80 %. Ja vertailu ei ole reilu, sillä en etsinyt halvinta paikkaa alkuperäiselle akulle. Toisaalta, jos lasken jotain arvoa käyttämälleni ajalle, löytyivät ne tarvikeakut rutkasti nopeamin tuolle hinnalle kuin se alkuperäinen ylipäänsä.

Mutta kuten jo aiemmin sanoin, mulle riittää ihan hyvin lion-akuissa takeeksi jonkinmoinen tunnettu brändi. Lenmar olis just ja just kelvannut, kun sitä moni tuttu suositteli, vaikka en ikuna ollut kuullutkaan. Haman ja Duracellin välillä valinta meni parin euron hinnan ja tilauksen helppouden perusteella.

Mut jos paukahtaa, niin sitten paukahtaa. Mitään taetta ei ole, etteikö se Canuunan leimoin oleva akku voisi paukahtaa siinä missä brändätty tarvikeakkukin. En niitä kuitenkaan öiseen aikaan lataile tai varsinkaan siten, etten olisi itse paikalla.
aladdin

Viesti Kirjoittaja aladdin »

nomad kirjoitti:
kribe kirjoitti: Kukin tyylillään..
Sinun logiikalla se 90e merkkiakku on siis "hyvä ostos"? Älä kerro tuota Nikonille, pitävät vielä nollan akkujensa hintojen perään.

Kyllä minullakin kaikki akut tällä hetkellä ovat valmistajan omia, mutta en tällä menisi kehumaan. Törkeän kalliita ovat olleet :-(
Minulle on riittänyt yksi varottamatta loppuva Ansmann, sen jälkeen olen hankkinut vain Nikonin omia, aina kun on edullisesti saanut. Kamerat on D700 ja D3200, eli noista uusista kalliista akkutyypeistä en tiedä, mutta ainakin En-el3e akkuja on saanut halvimmillaan amatsonin kautta 25 puntaan, ihan orkkiksia.

(Jos joku D800:n akku maksaa hunajaa, so what, ei se köyhään koske - oma vika, kun on ostanut ökykameran ;) Joo, kateuttahan tää.
AMA

Viesti Kirjoittaja AMA »

Mulla kokemusta halvoista dx:n myymistä tarvikeakuista sekä 550D:hen että 6D:hen, eikä ole pahaa sanottavaa. Toimivat siinä missä valmistajan omat akutkin. Siis lataa alkuperäislaturilla, kommunikoi kameran kanssa eikä lämpene käytössä tai latauksessa. 550D:ssä ekunkesto saattoi olla jopa hieman valmistajan omaa parempi. 6D:ssä ehkä just ja just toisinpäin mutta komiasti kuvailee päivän oli sitten alkuperäinen tai tarvikeakku. 550D:hen tais maksaa tarvikeakut postikuluineen jotain 5 euroa kappale ja 6D:hen 12 euroa. 6D:n kovempaa hintaa selittää paitsi suurempi kapasiteetti, myös jonkinmoinen piiri akun sisällä, josta kamera pystyy päättelemään suljinmäärät jne. Noin 90e taitaa olla 6D:n alkuperäisen akun hinta Suomessa. Yli 7x hinta valmistajan omasta, siltikin Kiinassa valmistetusta akusta, on musta vaan niin kova ryöstöhinta, ettei periaatteestakaan huvita maksaa. Olis hauska joskus purkaa tollanen alkuperäisakku ja kattoa, minkä valmistajan kennot sieltä oikeasti sisältä löytyy.

Millaset takuut muuten alkuperäisakuilla yleensä on? Eikö valmistajat oo aina perinteisesti jotenkin yrittäneet sulkea esim juuri akut pois takuuehdoissaan? Virhevastuuta toki tuolla ei voi kiertää, kun ollaan näinkin vahvan kuluttajasuojan maassa, mutta noin niinkun ihan puhtaasti takuun kannalta jos mietitään, kun sitä porukka yleensä peräänkuuluttaa.
Viimeksi muokannut AMA, Maalis 26, 2013 12 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

nomad kirjoitti:Sinun logiikalla se 90e merkkiakku on siis "hyvä ostos"?
Mikä Nikonin akku maksaa noin paljon (paitsi ykkössarjalaisten akut)? Hölmöähän se on maksaa 90€ akusta jota saa Suomestakin halvemmalla. 39€ maksoin orkkis EN-El3e akusta ja 69€ EN-El15 akusta.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Canon 400D ja 5DmkII ovat vuorotellen syöneet kameran mukana tullutta Canonin akkua ja tarvikeakkua. Kaikki pelittäneet yhtä hyvin ja kestäneet yhtä kauan.

Viime viikolla pudotin tarvikeakun lasipöydälle ja siitä lattialle, en tiedä, vioittuikohan akku, uskallanko sitä enää laittaa laturiin ja kameraan..?

Olin joskus tehtaassa töissä liukuhihnalla, ja koneet puskivat ulos päivät pääksytysten samaa tavaraa, lennossa vain vaihdettiin pakkauslaatikko; välillä se oli halpakauppamerkin laatikko, välillä laatumerkkilaatikko. Jos tätä tapahtuu Suomessa, niin varmaan myös tuolla idän akkutehtaissa.

No ero tietenkin on siinä, että jos kameramerkin oma akku räjäyttää kameran, kai sen takuu korvaa?
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
digihukka

Viesti Kirjoittaja digihukka »

grafia kirjoitti:No ero tietenkin on siinä, että jos kameramerkin oma akku räjäyttää kameran, kai sen takuu korvaa?
Ja jos jonkun muun yhtään järkevänä pidetyn valmistajan ja et itse ole tehnyt mitään superyllärikytkentöjä, niin vakuutus.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Olen tässä metsästellyt akkuja 5DmkII runkoon ja LP-E6 akkuja ei saa enää kuten ennen... ebaysta ainakaan.

http://tinyurl.com/ctqcwx8

Ilmeisesti nämä kaikki ns. kakkoslaatumerkit ovat lopettaneet canonin painostuksesta valmistuksen ja jäljelle on jäänyt niitä pieniä nyrkkipajoja, joiden tekeleistä ei juurikaan osaa sanoa.

Käykäähän katsomassa onko joku malli noista mielestänne muita parempi. Minä en näe enää mitään järkeviä eroja.

..
JuhaM

Re: Räjähtävät piraattiakut

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

nomad kirjoitti:
JuhaM kirjoitti: RC-leluissa asia on toinen, siellä on standardi ja kaikki ovat yleensä yhteensopivia.
Ei kai? Mikä se standardi olisi?
Aina näitä nulkun pissijöitä löytyy, huoh.... Väännetään rautalangasta: Väitätkö että RC puolella saman tyyppiset akut ei olisi keskenään yhteensopivia? Kun yhteensopivuus löytyy voidaan puhua jopa standardista vaikka sellaista ei olisi erikseen määritelty.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

JuhaM kirjoitti:
nomad kirjoitti:
JuhaM kirjoitti: RC-leluissa asia on toinen, siellä on standardi ja kaikki ovat yleensä yhteensopivia.
Aina näitä nulkun pissijöitä löytyy, huoh.... Väännetään rautalangasta: Väitätkö että RC puolella saman tyyppiset akut ei olisi keskenään yhteensopivia? Kun yhteensopivuus löytyy voidaan puhua jopa standardista vaikka sellaista ei olisi erikseen määritelty.
Juu väitän. Siellä se on hyvinkin tarkkaa minkälaisia akkuja käytetään. Kamerassahan toimii melkein mikä vaan kunhan on ns. yhteensopiva.
HarriJ

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

AMA kirjoitti: Noin 90e taitaa olla 6D:n alkuperäisen akun hinta Suomessa..
Hintahaitari 70-90 €. Halvin lienee Superkuva 70,00 € + postikulut 8 €. Lähes yhtä halpa on K-Citymarket 79,95 €.
http://www.citymarket.fi/shop/fi/kcitym ... 315--malli.

Jos akku pissii kameran sisälle tai poksahtaa, niin epäilen vahvasti, että JAS edellyttää takuukorjauksissa myös akun toimittamisen huoltoon kameran kanssa.
- Huomaa, että takuu ei korvaa toimintahäiriöitä, joita muiden kuin aitojen Canon-lisävarusteiden käyttäminen on aiheuttanut, vaikka korjaus olisikin maksullinen.
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
The SeQuel

Viesti Kirjoittaja The SeQuel »

libahunt kirjoitti:Itselläni olisi aika hankkia lisäakkuja kameraan. Canon yrittää pidätellä bisnekset itellään pelottelemalla tarvikeakkujen ostajia räjähdyksillä, tulipaloilla, hengenvaaralla yms. mukavalla.

Miten huimia kokemuksia kamerakansalla on halpisakuista?
Lienevätkö ainoastaan heikkoja ja huonoja?
Minulla on Fujifilm x100 johon olen hankkinut tarvike-akkuja. Ovat toimineet hyvin. Kesto ainakin yhtä pitkä kuin alkuperäisakuilla.

Tarvike-akuista olen opppinut että kannattaa tarkistaa tosi tarkasti että akun jännite ja teho vastaa alkuperäisakkua. Jos en löydä tietoja, en osta.

Netistä löytää yleensä hyviä arvosteluja useammista akuista, joten hakukenttään akun koodi niin varmasti löytyy jotain. Yleensä arvoisteluista löytyy osviittaa jos akulla tekee mitään.
tvap

Viesti Kirjoittaja tvap »

JuhaM kirjoitti:
nomad kirjoitti:

Leluissa ei liene sitäkään vähää standardia, kuin rc-harrastevermeissä. Mutta mikä on saman tyyppinen? Erilaisia lipo-kennoja löytyy markkinoilta kymmenittäin, valmiissa akkupaketeissa on varmaan puolen tusinaa yleisesti käytettyä liitintä ja eri laitteissa tuppaa olemaan kovin erilaiset vaatimukset akuille. Oikeastaan voisi sanoa, että tietyntyyppisiä akkuja voi käyttää hyvin monentyyppisissä laitteissa, mutta tietyntyyppisessä laitteessa voi käyttää vain rajoitettua määrää akkuvaihtoehtoja. Ainoa "standardi" on se, että tänä päivänä valtaosa akuista on litium-tekniikkaa.

tepa
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

kribe kirjoitti:Ensin ostetaan kallis kamera ja sitten säästetään muutama kymppi vara-akun hankinnassa? Etenkin jos kamerassa on vielä takuuta jäljellä, niin miettisin kaksi kertaa mitä akkuja siinä käytän.
Alkuperäisakut ovat kalliita myös halpoihin kameroihin. Harvalla rahaa on rajoittamattomasti. Alkuperäinen akku voi olla n. 50 euroa kalliimpi kuin tarvike. Tämän 50 euroa voisi käyttää muuhunkin. Vara-akku kuitenkin on lähes yksinomaan varalla. Sitä välttämättä ei koskaan tule käytettyä. En näe mitä kameran takuulla on asian kanssa tekemistä. Takuu kuitenkaan ei korvaa akun aiheuttamaa vahinkoa. Jos n. kympin akkuja ei olisi, en olisi ostanut vara-akkua vaan olisin tullut toimeen ilman.
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

Lähti just Canonin oma LP-E6 tilaukseen. Posteineen tuli hintaa 63€, että ei tuo hinta nyt konkurssiin vie. Toimiipahan akun tietojen näyttö, Canon kun on alkanut sorsimaan softallaan tarvikeakkuja.
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Vanha tarina mutta niin säikähdin etten ole piraatti versioita edes harkinnut. Viimeisellä sivulla myös vastaus miksi räjähti.
Vastaa Viestiin