En ole oikein vieläkään sisäistänyt sitä, että miksi 60 mm:n makrossa se 1:1 asento on pitänyt tehdä sellaiseksi, että säätöpyörylä ei lukitu siihen vaan palaa jousen vetämänä takaisin kun ote irrotetaan.jopisalo kirjoitti: ↑Helmi 04, 2024 12 : 35 Tervehdys
60mm makro minullakin, myös kookan 3-osainen loittorengassarja. Lisäksi 40mm kiikarin etulinssistä tehty lähilinssi, sorvasin siihen 46mm kierreholkin.
Pari viikkoa sitten tein kokeilua 50mm kiikarin etulinssillä, teippasin sen kiinni panan 45-150mm kittizoomin nokalle. Koekuvaukset senverran lupaavia että nyt on vireillä sen sovittaminen panan 50-200mm nokalle 67mm kierteelle. Sekalaisten ötököiden kuvaukset mielessä. Tuo vastaa melko tarkkaan nisin pienempää akromaattista lähilinssiä (esim telefoto myy), nisissä on kyllä paremmat pinnoitteet.
Olen myös kokeillut kaitafilmiobjektiiveja sekalaisilla itsetehdyillä istutuksilla t2 sovitteeseen. Niissä ei oikein piirtokyky riittänyt.
Vielä mennään ohi aiheen, valokuvausta kumminkin.
Osassa otoksia olen käyttänyt kameran kaksinkertaista digizoomia, jolloin kohde täyttää kuva-alan paremmin. Vaikka digizoomaus periaatteessa heikentää kuvanlaatua, niin on se minulle kelvannut.