Liiketunnistin lepakkokuvailuihin

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
jaava

Re: Liiketunnistin lepakkokuvailuihin

Viesti Kirjoittaja jaava »

En ole koskaan tuollaista käyttänyt, joten mun kommentit sitten oikeaan kategoriaan:)
Ongelma on kuitenkin niin mielenkiintoinen, etten malta olla pistämättä paria ajatusta:
Jakenassu kirjoitti: Ei reagoinut tunnistin veden pinnalla kiitäviin vesisiippoihin.
Tunnistin oli vaaksan korkeudella pinnasta,herkkyyttä säätelin min-max.
Herkkyyden voisi kait säätä suht oikeaan liikuttamalla "testiradalla" sen keilassa halutulla etäisyydellä lepakon kokoista objektia (vaikka onkovavan kanssa:). Säädön jälkeen laite pelipaikalle.
Jakenassu kirjoitti:Siipiveikkojen vauhti oli aivan valtava,viuhahdus vaan,kun lensi ohitte.
Kun kameran + liiketunnistimen laukaisuviive ollee luokkaa 20-50ms, niin missä suunnassa kuvauksen on tapahduttava, jotta lepakko pysyy kuvakulman alueella. Suorakulma lentoreittiin nähden saattaa olla aika hankala. Ehkä kameran suuntaan on arvioitava jonkinlainen ennakko.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jakenassu

Viesti Kirjoittaja Jakenassu »

kohan kirjoitti:Benjamin Pöntinen harrastaa lepakoiden kuvaamista.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/07/1 ... vet-elavat
Kiitti.
Oli muuten mielenkiintoinen dokumentti.
Niin nuo rakennusten lepakot ei kiinnosta,mutta vesisiipat purolla ja järvellä sitäkin enemmän.
Olin jo melkein unohtanut,ennen kun tuli paljon koskia kierreltyä kalastamassa,lepakot "törmäili" siimaan päin yön pimeydessä..Että kyllä lepakoita on lähes joka paikassa..
Jakenassu

jaava kirjoitti:En ole koskaan tuollaista käyttänyt, joten mun kommentit sitten oikeaan kategoriaan:)
Ongelma on kuitenkin niin mielenkiintoinen, etten malta olla pistämättä paria ajatusta:
Jakenassu kirjoitti: Ei reagoinut tunnistin veden pinnalla kiitäviin vesisiippoihin.
Tunnistin oli vaaksan korkeudella pinnasta,herkkyyttä säätelin min-max.
Herkkyyden voisi kait säätä suht oikeaan liikuttamalla "testiradalla" sen keilassa halutulla etäisyydellä lepakon kokoista objektia (vaikka onkovavan kanssa:). Säädön jälkeen laite pelipaikalle.
Jakenassu kirjoitti:Siipiveikkojen vauhti oli aivan valtava,viuhahdus vaan,kun lensi ohitte.
Kun kameran + liiketunnistimen laukaisuviive ollee luokkaa 20-50ms, niin missä suunnassa kuvauksen on tapahduttava, jotta lepakko pysyy kuvakulman alueella. Suorakulma lentoreittiin nähden saattaa olla aika hankala. Ehkä kameran suuntaan on arvioitava jonkinlainen ennakko.
Muuten hyvä tuo eka jippo,mutta liiketunnistin ei reagoi kylmään kohteeseen :)Olen minä jos jonkinlaista heiluttanut tunnistimen edessä ja säätänyt..
Kamerassa on kiinni 50mm:n linssi,aika kapee sen kuvakulma,vaatii tosiaan ennakkoa ja reilusti.
Täytyy alkaa varmaan käyttämään laakulmaisempaa linssiä,joskus lepakot lentää melkein päin,etäisyyttä alle 0,5m.
oh8gvq

Viesti Kirjoittaja oh8gvq »

...Ardubat, lepakkokirjaaja, bat logger, jossain kuvauksessa ehkä http://batdetector.freevar.com/ArduBat/" onclick="window.open(this.href);return false; mainittiin Ardubatia voivan käyttää kameran käynnistykseen, toimii Ultraäänisensorilla, niin kylmä vesi ei haittaa...

Voi rakennella jos osaa kolvata, ite moista juotellessa poltin ensimmäisen piirilevyn.. rakennussarjasta siis..

..vaikea laji olen istunut ja kyttinyt muutaman kerran, mitään saamatta ruudulle.. yksi temppu on Napsauttaa valo palamaan, on käynyt niinkin kun pihavalon ja parvekkeen valon laittaa päälle, kutakuinkin samantien on joku väestä huokaissut lepakko, oma arvaus on itikoiden tai perhosen välitön suuntautuminen valoa kohti...
...sen kummempaa...
Olympus E-420, 8mm/3.5 Fisu + supalaseja
Nikon1 V1
Olympus Tough TG-5
https://www.flickr.com/photos/jarpes_shots/
Jakenassu

Kaikenlaisia laitteita sitä on :)
Itellä ei pysy kolvi kädessä ja sähkönippeleistä mitään hajua..ettei onnistu.

Lepakkokuvaus on aikas vaativa laji,mutta jotkut onnistuu.
Joku lepakkotutkija oli voittanut kuvakisan.Muistan lukeneeni lainastossa,oliko Digikuva-lehteä,että apuna oli liiketunnistin.
https://www.abc.net.au/news/2020-05-12/ ... 39040?nw=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin