Makrokuvausjuttuja

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
jaava

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja jaava »

juhpie kirjoitti:Olen hankkinut Wemacro-kiskon ja olen siihen (ainakin toistaiseksi) tyytyväinen, Wemacron nettiperustainen asiakastuki on nopeaa ja ymmärtää vasta-alkajan alkeiskysymyksiä. Olen käyttänyt Wemacroa myös maastossa, eniten sisätiloissa. Olen käyttänyt Wemacroa suurennussuhdealueilla 1:1- 4:1.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta vehkeeltä, eikä edes tuhottoman kallis.
https://www.wemacro.com/?p=340
Melkein jo pistin tilaukseen: WeMacro rail (100mm type,with battery box for outside) $249.00 valinnaisella "shutter cable" osalla 3C (Canon EOS 6D).
Laitteessahan on kaikki tarvittava akkuja myöten ja jopa mahdollisuus ohjata kännykällä.
Ymmärsin niin, että kun sen kytkee kameraan (shutter cable tulee mukana) niin koko kuvausprosessi sujuu automaattilla loppuun.

Tuo 0,001mm steppi on aika raju - mulla ei taitas olla mitään mahdollisuuksia manuaalikiskoilla, ainakaan tasapituisiin steppeihin.

- Onko kiskossa havaittavaa välystä, niin että sormin tuntuisi?
- Saako aikaa steppien välillä säätää riittävästi (jotta peilin värähtelyt vaimenee)?
- Oletko testannut Bluetooth yhteyttä kännykkään (ja ohjannut apsilla)?
- Mistä ostit tuon Wemacro:n kiskon - onko yritys aasialainen .. kiinalainen?

Kun katsoo tuota etusivun videota, niin eikö monesti olisi helpompi pistää kuvattava kiskon kyytiin ja kamera jalustalle (kuvattava on kevyempi)?

Ja siihen vielä "lifter UP Down Macro Rail", jolla voi manuaalisesti säätää korkeuden kohdalleen, jolloin ei tarvi kamerajalustan keskiputkea rukata (tallaista olen etsinyt, mutta joko ovat kalliita, tai konstruktio vaikuttaa heppoiselta). Esim EBayssa:
https://www.ebay.com/itm/DSLRKIT-lifter ... :rk:8:pf:0
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jaava kirjoitti:Kun katsoo tuota etusivun videota, niin eikö monesti olisi helpompi pistää kuvattava kiskon kyytiin ja kamera jalustalle (kuvattava on kevyempi)?
Minä pähkäilin, että tuossa on riski valaistuksen muuttumiselle. Aika epätodennäköinen varmaan käytännössä, koska kohteen liike on pieni, mutta kun itse tekee, niin samalla vaivalla ja rahalla saa tukevan kuin rimpulan. Minä aion laittaa 16 mm vedettyä akselia johteiksi ja tilasin pieniin CNC-koneisiin tarkoitetut lineaarilaakerit. Luulisi kestävän 5D:n ilman notkumista.
Hannu
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

jaava kirjoitti: Vaikuttaa mielenkiintoiselta vehkeeltä, eikä edes tuhottoman kallis.
https://www.wemacro.com/?p=340
Melkein jo pistin tilaukseen: WeMacro rail (100mm type,with battery box for outside) $249.00 valinnaisella "shutter cable" osalla 3C (Canon EOS 6D).
Laitteessahan on kaikki tarvittava akkuja myöten ja jopa mahdollisuus ohjata kännykällä.
Ymmärsin niin, että kun sen kytkee kameraan (shutter cable tulee mukana) niin koko kuvausprosessi sujuu automaattilla loppuun.

Tuo 0,001mm steppi on aika raju - mulla ei taitas olla mitään mahdollisuuksia manuaalikiskoilla, ainakaan tasapituisiin steppeihin.

- Onko kiskossa havaittavaa välystä, niin että sormin tuntuisi?
- Saako aikaa steppien välillä säätää riittävästi (jotta peilin värähtelyt vaimenee)?
- Oletko testannut Bluetooth yhteyttä kännykkään (ja ohjannut apsilla)?
- Mistä ostit tuon Wemacro:n kiskon - onko yritys aasialainen .. kiinalainen?

Kun katsoo tuota etusivun videota, niin eikö monesti olisi helpompi pistää kuvattava kiskon kyytiin ja kamera jalustalle (kuvattava on kevyempi)?
Mulla on myös tuo Wemacron kisko, jälki on hyvää kiinalaista. Välyksiä tässä hintaluokassa on aina, mutta niin on myös Stackshotin vermeissä (hinta noin kolminkertaistuu). Välyksien merkitys lähes katoaa kun kiskoa ajetaan ohjelmalla yhteen suuntaan, eikä veivata edestakaisin. En ole opiskellut mekaniikkaa, joten en osaa näistä puhua oikeilla termeillä, ainoastaan käytännön kokemukset omaan ko. laitteesta.
Android ja iOS -puhelimiin on BT-appi, jolla kiskon toimintaa voi ohjata aivan täydellisesti, no, töpseli pitää laittaa seinään ja kääntää virta päälle. Appissa säädetään mm. sulkimen odotusaika (värinöitten tasaantumiseen tarvittava aika), montako kuvaa otetaan per steppi, sulkimen laukaisuintervalli (tässä pitää huomioida suljinaika, sulkimen odotusaika ja stepin liikkumisaika, oli vähän hakusessa alkuun, mutta sitten kantapään kautta tuon oppi laskemaan, ohje ei tätä selkeästi opasta), sitten on backlash (onkohan tämä suomeksi nyt ns. takapotku kun vaihdetaan askelmoottorin suuntaa ja siinä on tietty välys aina, tämän saa eliminoitua myös kuminauhoilla, jotka vetävät kameran kiinnityslevyä (sitä laitteen päällyslevyä) takaa katsoen eteen, alas ja oikealle). Sitten voi määritellä ajettavan matkan pituuden tai sitten annetaan alku- ja loppupiste. Stepin pituus annetaan joko milleissä tai mikroneissa.
Joku insinörtti oli testannu tuota väitettä yhden mikronin tarkkuudesta ja olikohan se nyt yli 98% tarkkuudella siihen pystynyt, joten ihan hyvin tuossa hintaluokassa.
Wemacro ostetaan suoraan yrityksen omilta sivuilta, kait se kiinalainen on, en ole perehtynyt siihen enempää. Jos pelkää tuota kiinalaista BT-appia, niin asentaa sen sellaiseen kännykkään missä ei ole SIM-korttia eikä verkkoyhteyttä, ei pitäis mittään tietoja mennä Kiinaan.

Jos tuota tilaileepi, niin suosittelen samalla tilaamaan kaiken mitä tarvii, säästää posteissa ja muissa. Pojat näyttävät tuovan sinne säännöllisesti aina jotain uutta roinaa entisten lisäksi, joten luottaisin että tämä tulee olemaan saatavilla ainakin jokusen vuoden.
Agfa

Viesti Kirjoittaja Agfa »

"Olen toteuttanut tarkennuspinokuvauksia kameraa ohjaavan ohjelmien avulla."

Ite heitin Manfroton ruuvin myyntiin. Makroalueella kuvattaessa jokainen
ruuvin säätö heilauttaa karvan verran kameraa. On erittäin hidasta ja
rasittavaa tiirailla uutta säätöä seuraavaan kuvaan.
Läppärillä esim 40 kuvaa ja asettaa kuvien välisen etäisyyden (ohjelmassa
kolme mahdollisuutta) ja antaa ohjelman hoitaa homman. Tamronin 90mm
opiskalle lyhin väli on taatusti liian lyhyt. Loittorenkaita käyttäessä
eriasia.
Rentoo hommaa on seurata läppärin suurennetulla näytöllä kuvauksen
edistymistä ja suurennettuna ensimmäisen kuvan tarkentaminen on mannaa.
Mannaa on Zerene Stacker ja sen ohjeet ja vinkkikeskustelut netissä.
Kun kameraa ei tartte kiskoineen hiplata joka kuvan välillä, Zerene
antaa parempaa tulosta eikä tartte käyttää 10sek. vitkaa. Live view on
kuitenkin ehdoton sillä se lukitsee myös peilin.
Ulkona kuvaan käsin manuaali tarkennusta siirtäen eikä Zerene motkota
kuvien välisistä etäisyyksistä.
Kun homman sai hoitumaan kävi niinkuin usein. Eipä tule kuvailtua ja
tietsikassa odottaa joku Giga kuvasarjoja oottelemassa kiinnostuksen
elpymistä.
No kunhan kevät koittaa alkaa ötökät taas kiinnosta...
rolsen

Agfa kirjoitti: Kun homman sai hoitumaan kävi niinkuin usein. Eipä tule kuvailtua ja
tietsikassa odottaa joku Giga kuvasarjoja oottelemassa kiinnostuksen
elpymistä.
Ai, näin käy muillekin? Olenkin ihmetellyt kun lukemattomissa eri harrastusten projekteissani olen päässyt ns. siihen tasoon mihin olen tyytyväinen, niin kiinnostus lopahtaa kuin seinään. Tavallaan kun saavuttaa jotain, niin huomaa ettei tästä enää saakaan niin hyviä kiksejä kuin aiemmin. Se on ilmeisesti se matka mikä antaa ne parhaat sävärit. Kauanpa tässä menikin tämän tajutessa, vaikka vastaus on aivan ilmeinen ja ollut koko ajan ns. edessäni.
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Agfa kirjoitti:Rentoo hommaa on seurata läppärin suurennetulla näytöllä kuvauksen
edistymistä ja suurennettuna ensimmäisen kuvan tarkentaminen on mannaa.
Mannaa on Zerene Stacker ja sen ohjeet ja vinkkikeskustelut netissä.
...
Näinpä.
Mulla on yksi tarkennuskisko, mutta käytän sitä vain panoraamoja kuvatessa, koska sillä saa obiskan kiertopisteen säädettyä kohdalleen. Ja siihen on valmiksi merkattu kohdat eri obiskoille.
Agfa

Viesti Kirjoittaja Agfa »

Ai, näin käy muillekin?

En tainnut mainita kuinka käy muille.
jopisalo

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Rolsenin näkemyksiä vahvistaen: omatekoisia veneitä tuli käytettyä runsaasti, samoin ensimmäisiä kaukoputkia -näistä viimeistä versiota ei juuri muuta kuin testailut. Varastossa on odottanut savoniussiipinen tuuligeneraattori pari vuotta, puuttuu pari tuplaU palaa kiinnitykseen, senverran pihassa kokeiltu kepinpäässä että sähköä jonkinverrran tulee. Ja monta pienempää juttua...
Se on meihin nysvääjiin sisäänrakennettu jos tekee tekemisen ilosta eikä pakosta.
rolsen

Agfa kirjoitti:Ai, näin käy muillekin?

En tainnut mainita kuinka käy muille.
Et niin, minä mainitsin sen. Muille kävi meilläpäin yleensä huonosti, aikanaan tuli lihakunnan auto ja vei muut pois.
jaava

No nii, olen kauan etsinyt jonkinlaista korkeussuunnan säätöä (muuta kuin nyökytystä tai jalustan keskiputken rukkaamista) makrokuvaukseen ja tämä lähti kokeiluun:
https://www.ebay.com/itm/DSLRKIT-lifter ... 0282.m3503

En odota kiinanihmeeltä paljoa, mutta ehkä tälle löytyy lopulta jotain muuta käyttöä:)
Kuten: Mulla on mikrojyrsimen alumiininen Proxxon KT-150 -ristisyöttöpöytä melkoisen tarkoin ruuvein. Tuon tilaamani kun pistää pöytään kiinni, niin siinähän on 3D-säädettävä kuvausalusta.
(KT-150 : https://www.poratuuli.fi/proxxon-kt-150 ... yottopoyta)

Nyt kuolaamaan tuon motorisoidun makroruuvin perään:
https://www.wemacro.com/?p=340" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut jaava, Tammi 24, 2019 15 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rolsen

Jos kamera on paikallaan ja kohdetta voi liikutella, niin jotku käyttää noita ns, Lab Jackeja maastossaki.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... k&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
jaava

rolsen kirjoitti:Jos kamera on paikallaan ja kohdetta voi liikutella, niin jotku käyttää noita ns, Lab Jackeja maastossaki.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... k&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Mä tuon näköisiä katselin aikoinaan ja jäi jäytämään ajatus niiden epävakaasta rakenteesta - ovat niin peltisen oloisia. Eipä tun tilaamanikaan ihan vakauden ihmeeltä näytä.

Yksi mahdollisuus on L-rauta ja siihen makrokisko.
hkoskenv

jaava kirjoitti:En odota kiinanihmeeltä paljoa, mutta ehkä tälle löytyy lopulta jotain muuta käyttöä:)
Kuten: Mulla on mikrojyrsimen alumiininen Proxxon KT-150 -ristisyöttöpöytä melkoisen tarkoin ruuvein. Tuon tilaamani kun pistää pöytään kiinni, niin siinähän on 3D-säädettävä kuvausalusta.
Jos ei kiinanihme täytä vähäisiäkään odotuksia, tässä on kiinanihmeiden seuraava taso. Lyöt ristisyöttöpöytään kiinni, niin mikään makrokuvattava ei notku. Kenttäkelposuus vaatii militanttihenkistä asennetta, aparaatti näyttää aika umpirautaiselta jöötiltä.

https://www.konecon.fi/product/2006/pys ... -hobby-250" onclick="window.open(this.href);return false;
Hannu
hkoskenv

Lankalaukaisimessa näyttää olevan kaksi kytkintä, sulkimelle ja tarkennukselle. Ottaako se kuvan ilman tarkennusta, jos aktivoi vain suljinkytkimen, van pitääkö fokus aktivoida ensin? Tarkennusta ei tarvita, objektiivi on MF:llä joka tapauksessa.

Miten se peilinnostotila toimii? Näyttäisi avaavan laukaisimen painalluksella peilin ja toisella painalluksella ottaa kuvan ja palauttaa peilin. Toimiiko se samoin lankalaukaisimella? Onko sillä käytännön merkitystä kuvaako live view -tilassa vai peilinnostotilassa?
Hannu
rolsen

hkoskenv kirjoitti:Lankalaukaisimessa näyttää olevan kaksi kytkintä, sulkimelle ja tarkennukselle. Ottaako se kuvan ilman tarkennusta, jos aktivoi vain suljinkytkimen, van pitääkö fokus aktivoida ensin? Tarkennusta ei tarvita, objektiivi on MF:llä joka tapauksessa.

Miten se peilinnostotila toimii? Näyttäisi avaavan laukaisimen painalluksella peilin ja toisella painalluksella ottaa kuvan ja palauttaa peilin. Toimiiko se samoin lankalaukaisimella? Onko sillä käytännön merkitystä kuvaako live view -tilassa vai peilinnostotilassa?
Minkäs vehkeen lankalaukaisin hällä on ja onko merkkikohtainen vai joku piraatti? Mie en nyt muista minkä merkkiset kamerat sulla on, mutta jos on Canon, niin kuvaa aina live view päällä, se aktivoi sen silent shutterin. Ja kun sulla on LV päällä, niin sullahan on silloin peilin ylöslukitus päällä käytännössä..muutenhan sie et näkis LV:sta mittään. Nikoneissa (ainakin D850) nuo on taas vähän erilaisia, monella tavalla parempia kuin Canoneissa.
hkoskenv

rolsen kirjoitti:Minkäs vehkeen lankalaukaisin hällä on ja onko merkkikohtainen vai joku piraatti? Mie en nyt muista minkä merkkiset kamerat sulla on, mutta jos on Canon, niin kuvaa aina live view päällä, se aktivoi sen silent shutterin. Ja kun sulla on LV päällä, niin sullahan on silloin peilin ylöslukitus päällä käytännössä..muutenhan sie et näkis LV:sta mittään. Nikoneissa (ainakin D850) nuo on taas vähän erilaisia, monella tavalla parempia kuin Canoneissa.
Kamera on Canon 5D mk3 ja löysin kytkennän täältä:
https://martybugs.net/blog/blog.cgi/gea ... ector.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä näkyy tosiaan olevan kaksi kytkintä, toinen tarkennukselle (aktivoituu, kun laukausnappi painetaan puoliväliin) ja toinen laukaisulle, kun nappi painetaan pohjaan. Minä hoidan tuon toiminnallisuuden mikrokontrollerin ohjaamilla pienoisreleillä ja mietin tarvitseeko se molemmat. Laukaisunappia kuin ei voi painaa pohjaan käymättä puolen välin kautta. No, minulla on komponentit molempiin ja suunnittelin jo piirilevynkin, joten taidan mennä sillä. Jos joku on tekemisen arvoista se on ylitekemisen arvoista myös.

Minulla on tarvikeradiolaukaisin, jossa on johto, jonka toinen pää sopii kameran ääliömäiseen custom made rahastusliitttimeen ja toisessa on 2.5 mm plugi. Käytän sitä.
Hannu
rolsen

hkoskenv kirjoitti:Kamera on Canon 5D mk3 ja löysin kytkennän täältä:
https://martybugs.net/blog/blog.cgi/gea ... ector.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä näkyy tosiaan olevan kaksi kytkintä, toinen tarkennukselle (aktivoituu, kun laukausnappi painetaan puoliväliin) ja toinen laukaisulle, kun nappi painetaan pohjaan. Minä hoidan tuon toiminnallisuuden mikrokontrollerin ohjaamilla pienoisreleillä ja mietin tarvitseeko se molemmat. Laukaisunappia kuin ei voi painaa pohjaan käymättä puolen välin kautta. No, minulla on komponentit molempiin ja suunnittelin jo piirilevynkin, joten taidan mennä sillä. Jos joku on tekemisen arvoista se on ylitekemisen arvoista myös.

Minulla on tarvikeradiolaukaisin, jossa on johto, jonka toinen pää sopii kameran ääliömäiseen custom made rahastusliitttimeen ja toisessa on 2.5 mm plugi. Käytän sitä.
Nonnih, nyt on kunnollista! Sähköpuolen opinnot kiinnostais jo pelkästään näiden aparaattien suunnittelun ja rakentamisen osalta, mie välttämättä niin työnteosta perustais.
Lassi

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Ei aivan osu samaan skaalaan kun edelliset viestit täällä, mutta täältä varmaan vastaus löytyy tähänkin asiaan :)

Tuli siis ohimennen mieleeni että pystyisinkö käyttämään Sony A6300 ja hdmi ulostuloa ja tekemään siitä "elektroniikan korjaus microscoopin". Kaupan päällisenä tulisi mahdollisuus nauhottaa ja ottaa laadukkaita still kuvia kohteesta.

Tässä näkyy esim kuvanlaatua ammattivehkeillä:
https://www.youtube.com/watch?v=CWVbVSKT7js" onclick="window.open(this.href);return false;

Näitä toki myydään VGA laatuisina kiinan maalla, mutta mielenkiinto tuli että pystyisikö jonkun vanhan vaikkapa manuaali lasin ostamaan tähän käyttöön ja tehdä sille vaikka standin missä saa olla aina laittaa vaan kameran päähän ja sen jälkeen on esim 24" tietokoneen näytöllä hdmi kautta kuva (kuten yllä olevassa videossa).

Isoimpina vaatimuksia olisi että linssin pitäisi toki kuvata tarpeeksi "isona" kohdetta. Kohteet ovat noin 1.2 x 0.5mm kokoisia pienimmillään ja zoomi tasosta saa varmaan jotain viitteitä tuossa edellisellä videolla. Näiden lisäksi tärkeänä olisi että linssin ja piirilevyn jäisi tilaa vähintään 10cm parempi toki aina mitä enemmän että siinä alla mahtuu samalla tekemään. Valovoimalla ei juurikaan ole merkitystä, koska yleensä erillisillä ledivaloilla ammutaan valoa kohteeseen.

Tuli vaan näin mieleen että saako jollain muunnos kappaleilla ja telezoomilla tai vastaavalla esim tälläistä aikaan. Vanhan ajan joku roskis/romu manuaali putki toimis tässä hyvin, manuaalilla tuo tarkkuus yleensä kuitenkin haettava kohteeseen.
hkoskenv

Lassi kirjoitti:Isoimpina vaatimuksia olisi että linssin pitäisi toki kuvata tarpeeksi "isona" kohdetta. Kohteet ovat noin 1.2 x 0.5mm kokoisia pienimmillään ja zoomi tasosta saa varmaan jotain viitteitä tuossa edellisellä videolla. Näiden lisäksi tärkeänä olisi että linssin ja piirilevyn jäisi tilaa vähintään 10cm parempi toki aina mitä enemmän että siinä alla mahtuu samalla tekemään. Valovoimalla ei juurikaan ole merkitystä, koska yleensä erillisillä ledivaloilla ammutaan valoa kohteeseen.
100 mm:n makro-objektiivi ajaa asian. Syväterävyys on erittäin lyhyt ja voi vaikuttaa työskentelyyn, mutta sitä ei saa isoksi kuin pienellä kennolla tai focus stackkaamalla, mikä ei ilmeisesti toimi tässä tapauksessa.
Vanhan ajan joku roskis/romu manuaali putki toimis tässä hyvin, manuaalilla tuo tarkkuus yleensä kuitenkin haettava kohteeseen.
Mikä vain noin 100 mm makro, minkä saat kiinni kameraan, pitäisi toimia.
Hannu
Lassi

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Ok kiitokset vinkistä. Tosiaan syvyysterävyys ei tartte pitkä olla ei taida olla noissa "oikeissakaan" pitkä eli jos tarkentaa tuohon komponentin juureen niin vielä komponentin yläpuoli juuri ja juuri pysyy ehkä tarkkana myös. Komponentti korkeus tässä tapauksessa about 0.1-1mm.

Pitää alkaa ettiskelemään macroa tuohon. Kyllähän tuo adaptereilla vissiin menee monen valmistajan vanhat lasit. Suoraan tähän Sony E kantaan ei taida ns vanhoja objektiiveja olla.
Vastaa Viestiin