Kännykkäkamerat / smartphone photography

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
javal
Viestit: 1651
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja javal »

elmar kirjoitti: Loka 01, 2022 11 : 32
javal kirjoitti: Loka 01, 2022 10 : 38 Monessa tilanteessa kuvan laatu vain heikkenee jos ei käytä "4in1" modea...
Esim. käsistä otetuissa yökuvissa 4-in-1 toki tuottaa parhaan tuloksen, mutta päivänvalossa 50 Mp fileestä saa usein enemmän irti skaalaamalla ne itse sopivaan kokoon ja säätämällä. Näin ainakin Huaweissa ja Xiaomeissa, muista uusista luureista ei ole kokemusta..

DxO:n "testit" ovat juuri siksi huonoja. Ne testaavat vain kameran tekemät 10-12 Mp fileet ja muut tiedostokoot + ohjelmat + asetukset jäävät huomiotta.
HiRes modessa saat enemmän resoluutiota ja tarkkuutta, mutta menetät dynamiikkaa ja muita kuvan pinoamiseen perustuvia kuvanparantamiseen liittyvä ominaisuuksia. Jos HiRes mode olisi paras yleiskäyttöinen mode edes päivänvalossa, niin toki puhelinvalmistaja olisi sen laittanut oletus asetukseksi päivänvalossa kuvattaessa, mutta kun ei ole niin siksi valittu valmistaja toimesta oletukseksi LoRes mode.
elmar kirjoitti: Loka 01, 2022 11 : 32
javal kirjoitti: Loka 01, 2022 10 : 38 Tämä on totta myös iPhonen kohdalla, joten et tässä Xiaomi ole mitenkään erityisasemassa.
On sikäli, että uuden IFöönin pääkamerasta (24 mm) saa ulos 48 Mp ja muista kameroista (12 ja 77 mm) vain 12 Mp. Xiaomeissa taas kaikki kolme kameraa (12, 24 ja 105 mm) tuottavat 48 Mp rawin tai jpegin.
No joo, pikkuruisen kennon iso pikselimäärä ei tuo niin oleellista etua kuin mitä se tuo isomman kennon kohdalla. Taitaapi 1/2" kennon edessä oleva f/4.1 lasi olla sellainen että diffraktion vuoksi kennon koko resoluutiota ei edes teoriassa voi hyödyntää, mutta kuitenkin tuolla aiemmin mainitut HiRes moden haitat tulevat mukaan täysimääräisenä.

Jotenkin vaikuttaa sitä että ihmiset, ja myöskin jotkut puhelinkameroiden arvostelija, olettavat että kännykkäkameran LoRes ja HiRes modet käyttävät/saavat saman kennodatan. Näin ei ole, vaan LoRes modessa 2x2 (tai 3x3, tai 4x4, jne.) senseliryhmän yhditys tehdään rautatasolla (ei softalla) kennon lukunopeuden pitämiseksi sillä tasolla että voidaan tehdä laadukkaita kuvia kuvapinosta. Kun taas HiRes modessa luetaan ihan jokainen senseli erikseen ja sen prosessointi tapahtuu (hitaasti) softalla, ja tämä vaatii aikaa niin paljon että pinoamisen tehokkuus ja laatu menetetään. Kun mieltää tämän (lukutavan eroavaisuuden) ei enää tarvi pohtia miksi puhelisofta ei saa niin tarkkaa kuvaa LoRes modessa kuin mitä saa kun itse jälkikäsittelee HiRes kuvasta LoRes resoluutioon. Eikä tarvi myöskään ihmellä sitä havintoa, jonka esim gsmarena.com on tehnyt revikoissaan, että HiRes kuvissa on huonompi dynamiikka (HDR). Kennon lukutavan eroista seuraa se että HiRes kuvat soveltuu tilanteisiin jossa paljon valoa sekä vain vähän liikettä sekä rajoittunut dynamiikka ja LoRes mode taas tilanteeseen jossa vähän (tai paljon) valoa, tai vähän (tai paljon) liikettä, tai dynamiikaa tarvitaan paljon (tai vähän) -> Low Res mode on jokapaikan höylä (kunhan 12 MP riitää), kun taas HiRes moden optimikäyttö rajoittuu vain tiettyihin tilanteisiin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
elmar
Viestit: 5090
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

javal kirjoitti: Loka 02, 2022 18 : 48 Jos HiRes mode olisi paras yleiskäyttöinen mode edes päivänvalossa, niin toki puhelinvalmistaja olisi sen laittanut oletus asetukseksi päivänvalossa kuvattaessa, mutta kun ei ole niin siksi valittu valmistaja toimesta oletukseksi LoRes mode.
Sieltä täältä muistokuvia napsivaa perusjamppaa eivät kiinnosta hires-modet ja pöytäkoneen isolla näytöllä säätämiset. Puhelimen automatiikan tekemiä kuvia katsellaan pelkästään kännyn näytöllä ja lähetetään some-sovellusten liitteinä, eikä esim. printata tai paineta A3-koossa. Kevyt pinottu 12 Mp jpeg riittää ja se on siksi puhelimien oletuksena.
javal kirjoitti: Loka 01, 2022 10 : 38 ...pikkuruisen kennon iso pikselimäärä ei tuo niin oleellista etua kuin mitä se tuo isomman kennon kohdalla.
Mitä isompi kenno kännyssä(kin), sitä käyttökelpoisempi hires-mode. Oma kokemus on, että isokennoinen M1 11 Ultra (pääkamera 48 Mp 1/1.12") pukkaa siistimpää hires-jpeg:iä kuin Mi 10 Ultra (50 Mp 1/1.32") ja P40 Pro (50 Mp 1/1.28").
javal kirjoitti: Loka 01, 2022 10 : 38 Low Res mode on jokapaikan höylä (kunhan 12 MP riitää), kun taas HiRes moden optimikäyttö rajoittuu vain tiettyihin tilanteisiin.
Pinottu 12 Mp lowres pelittää tottakai hämärässä ja valmisohjelmilla (yö, silkkinen vesi, tähtiviirut, bokeh jne.) paremmin kuin pinoamaton hires. Kun taas riittävässä valossa otettu sekä isolla näytöllä skaalattu ja säädetty 50 Mp hires on omaan makuun käyttökelpoisempaa jälkeä. Tekniikkateoriat eivät juuri kiinnosta, oleellista on se mitä silmät näkee kuvassa ja voiko sitä käyttää mihinkään.
javal
Viestit: 1651
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja javal »

elmar kirjoitti: Loka 03, 2022 17 : 47
javal kirjoitti: Loka 02, 2022 18 : 48 Jos HiRes mode olisi paras yleiskäyttöinen mode edes päivänvalossa, niin toki puhelinvalmistaja olisi sen laittanut oletus asetukseksi päivänvalossa kuvattaessa, mutta kun ei ole niin siksi valittu valmistaja toimesta oletukseksi LoRes mode.
Sieltä täältä muistokuvia napsivaa perusjamppaa eivät kiinnosta hires-modet ja pöytäkoneen isolla näytöllä säätämiset. Puhelimen automatiikan tekemiä kuvia katsellaan pelkästään kännyn näytöllä ja lähetetään some-sovellusten liitteinä, eikä esim. printata tai paineta A3-koossa. Kevyt pinottu 12 Mp jpeg riittää ja se on siksi puhelimien oletuksena.
javal kirjoitti: Loka 01, 2022 10 : 38 ...pikkuruisen kennon iso pikselimäärä ei tuo niin oleellista etua kuin mitä se tuo isomman kennon kohdalla.
Mitä isompi kenno kännyssä(kin), sitä käyttökelpoisempi hires-mode. Oma kokemus on, että isokennoinen M1 11 Ultra (pääkamera 48 Mp 1/1.12") pukkaa siistimpää hires-jpeg:iä kuin Mi 10 Ultra (50 Mp 1/1.32") ja P40 Pro (50 Mp 1/1.28").
javal kirjoitti: Loka 01, 2022 10 : 38 Low Res mode on jokapaikan höylä (kunhan 12 MP riitää), kun taas HiRes moden optimikäyttö rajoittuu vain tiettyihin tilanteisiin.
Pinottu 12 Mp lowres pelittää tottakai hämärässä ja valmisohjelmilla (yö, silkkinen vesi, tähtiviirut, bokeh jne.) paremmin kuin pinoamaton hires. Kun taas riittävässä valossa otettu sekä isolla näytöllä skaalattu ja säädetty 50 Mp hires on omaan makuun käyttökelpoisempaa jälkeä. Tekniikkateoriat eivät juuri kiinnosta, oleellista on se mitä silmät näkee kuvassa ja voiko sitä käyttää mihinkään.
Samaa mieltä olen asiasta, jos hyvän kuvan kriteerinä pitäisin vain kuvan tarkkuutta (resoluutiota) niin vahvasti kuin sinä pidät. Mutta kun minun hyvän kuvan kriteeriin kuuluvat vahvasti myös mm. mahdollisimman suuri dynaaminien alue, kameran kyky ottaa kuva silloin kun painan laukaisinta (ei 0.5s sen jälkeen kuten Xiaomin lippulaiva tekee), hyvä liike-epäterävuuden hallinta, kyky säätää valotus johdonmukaisesti kerta toisensa jälkeen, jne, jne. Nämä ovat niitä LoRes moden vahvuuksia. Suurella resoluutiolla on merkitystä jos kuvat tulostaa tarpeeksi isoksi, tai katsoo tarpeeksi suurelta ja korkearesoluutiosella näytöltä. Noi muut asiat jotka tuossa luettelin minulle tärkeäksi näkyy kuvassa jo vaikka kuvaa katsoisi kännykän näytöltä (ei pelkästää isolta näytöltä), siksi pidän myös niitä tärkeänä. HiRes modelle on kyllä omat käyttökohteet, esim maisemakuvissa, joten en minäkään sitä ollenkaan turhana pidä.

Kännykkä LoRes modessa käyttää systemaattisesti kuvapinoja myös kirkkaassa päivänvalossa, ei suinkaan pelkästään yökuvissa. Esim vastavaloon kun kuvaat henkilöä niin varjon puolelle olevat kasvot valotetaan omana valotuksena erikseen siten että ne ei jää liian tummaksi. Hyvässä kännykamerassa LoRes modessa kuva (useita sellaisia) on jo otettu muistiin ennen kuin edes painat laukaisinta, talteen otetaan ja esille laitetaan se mikä on laitteen mielestä paras, näin eliminoidaan esim tärähtäneet otokset minimiin.
elmar
Viestit: 5090
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

javal kirjoitti: Loka 03, 2022 19 : 26 ...kameran kyky ottaa kuva silloin kun painan laukaisinta (ei 0.5s sen jälkeen kuten Xiaomin lippulaiva tekee)...
Muusta horinoista olen pitkälti samaa mieltä, mutta tuo Xiaomin viive oli jo jossain testissä osoitettu vääräksi. Laite kyllä ottaa kuvan sillä hetkellä kun nappia painetaan (eli ikonia hipaistaan), mutta kuva ilmestyy näyttöön hiukan myöhemmin, joka saa sen tuntumaan lagilta. Ärsyttävä viive toki sekin.
elmar
Viestit: 5090
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

200 Mp 1/1.22" kennoinen Xiaomi 12T Pro > https://www.dpreview.com/news/001366491 ... socell-hp1

Pääkamera leipoo 200, 50 ja 12.5 Mp:n filuja. Diffraktio taitaa pitää huolen siitä, että vain ne 12.5 Mp:t ovat käyttökelpoisia. Saa nähä.

Edit.

Tuolla 12, 50 ja 200 Mp sämppeleitä > https://www.gsmarena.com/xiaomi_12t_pro ... 2484p5.php . "In summary: 50MP - good (no, ei kyl ole...), 200MP - don't bother."
aikaarska
Viestit: 12942
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

elmar kirjoitti: Loka 06, 2022 11 : 56 200 Mp 1/1.22" kennoinen Xiaomi 12T Pro > https://www.dpreview.com/news/001366491 ... socell-hp1

Pääkamera leipoo 200, 50 ja 12.5 Mp:n filuja. Diffraktio taitaa pitää huolen siitä, että vain ne 12.5 Mp:t ovat käyttökelpoisia. Saa nähä.

Edit.

Tuolla 12, 50 ja 200 Mp sämppeleitä > https://www.gsmarena.com/xiaomi_12t_pro ... 2484p5.php . "In summary: 50MP - good (no, ei kyl ole...), 200MP - don't bother."
Joo, ihan hyvä testi. Varsinkin , että näkee mihin tuollaisesta 200mp monbiilikennosta on...Eli 200mp resot näköjään täyttä höpöä, mutta 50mp resot jo ihan käyttökelpoisa, ainakin kun katselin noita päivänvalossa olleita 50mp sämplejä, niin ei ne ihan onnettomia mun mielestä ole, esim:

https://www.gsmarena.com/xiaomi_12t_pro ... hp#image22

...Mutta taitaa olla juurikin se diffraktio joka pitää luurien parhaimmat resot siellä 12.5mp tuntumassa joka vaikuttaa olevan tämän päivän optimi melkein luurissa kuin luurissa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
elmar
Viestit: 5090
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

Dpreview:in Xiaomi 12SU sämppeli galleria > https://www.dpreview.com/samples/820074 ... le-gallery

Edit. On siellä muutama rawikin, latasin koneelle ja käpistelin LR-CC:llä. Nyt täytyy sanoa että ensimmäiset luuri-rawit joita voisin käyttää itsekin. Hienoa jälkeä jopa se yksi yökuva, kaikki tosin vain 12 Mp.
temama
Viestit: 10646
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

Juuh, ihan asiallisen näköistä kuvaa tekee, myös Rawia.

Itse puhelimesta huikkasen kyrsii tuo omituinen linssiratkaisu, tai sen peittäminen sillä kuplalla. En ole lainkaan varma miten kätevä se on käyttöä ajatellen. saa varmaan olla kokoajan pyyhkimässä puhtaaksi.

Jokatapauksessa kamera/kenno ratkaisussa ollaan ehdottomasti oikeilla jäljillä. Telekamerakin on pitkästä aikaa oikeasti 'tele' ja vielä 48mp kennolla.

Saas nähdä miten tulee globaaleille markkinoille.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
elmar
Viestit: 5090
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

Näinhän se on: "For photographers who don't perform heavy editing to raw files or don't make large prints, the difference between the newest smartphones and modern digital cameras may hardly even be noticeable." https://www.dpreview.com/news/612528302 ... al-cameras
temama
Viestit: 10646
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

elmar kirjoitti: Loka 25, 2022 9 : 09 Näinhän se on: "For photographers who don't perform heavy editing to raw files or don't make large prints, the difference between the newest smartphones and modern digital cameras may hardly even be noticeable." https://www.dpreview.com/news/612528302 ... al-cameras
Näin se mahdollisesti on. Varsinkin suurelle osalle porukkaa.

On siinä silti vielä tuo ehtolause, JOS sitä, JOS tätä.

- JOS et tee kunnollista kuvankäsittelyä RAW filuun (don't perform heavy editing to raw files), korvasin sanan heavy, laatusanalla kunnollista. Koska RAW filun käsittelyn ei tosiaan tarvitse olla raskasta, vaan usein se on hyvin helppoa ja palkitsevaa. RAW säädöillä kuvaan voidaan vaikuttaa enemmän kuten kuvaaja haluaa.

- JOS et tee isoja printtejä. Haloo? Isoja printtejä? Mitäs jos haluat vain rajata kuvasta pienehkön alueen? Riittääkö pikselit, riittääkö laatu? Rajaaminen on huomattavasti todennäköisempi skenaario kuin että joku tekee seinävedoksia tai isoja tauluja.
TAI mitäs jos joku haluaa tehdä käyttää kuvaa 20-40 vuoden kuluttua, vaikka sun jälkikasvu? Jos se haluaa katsoa kuvaa koko seinän peittävästä isosta 8K näytöstä tai vastaavasta? Onko kiva jos teit tänäpäivänä vain käyttökelpoista 12mp kuvaa? Noh, lohdutuksena voi tietty spekuloida, että 20-40 vuoden kulutta tietokoneet tekevät AI tekoäly laskennallaan vaikka 2mp kuvasta käyttökelpoisen 8K kuvan ;D Mutta yksityiskohdat eivät kuitenkaan ole totta sellaisessa kuvassa. Vaan tekoälyn keksimiä. Mutta se on jo toinen juttu se.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

temama kirjoitti: Loka 25, 2022 11 : 27 TAI mitäs jos joku haluaa tehdä käyttää kuvaa 20-40 vuoden kuluttua, vaikka sun jälkikasvu? Jos se haluaa katsoa kuvaa koko seinän peittävästä isosta 8K näytöstä tai vastaavasta? Onko kiva jos teit tänäpäivänä vain käyttökelpoista 12mp kuvaa? Noh, lohdutuksena voi tietty spekuloida, että 20-40 vuoden kulutta tietokoneet tekevät AI tekoäly laskennallaan vaikka 2mp kuvasta käyttökelpoisen 8K kuvan ;D Mutta yksityiskohdat eivät kuitenkaan ole totta sellaisessa kuvassa. Vaan tekoälyn keksimiä. Mutta se on jo toinen juttu se.
En näe tuollaista merkittävänä ongelmana. Ne kuvat, joita kukaan haluaa katsoa 20-40 vuoden kuluttua, ovat jotain arkisia kuvia ihmisistä, jotka ovat useimpien kuvaajien mielestä tylsää pakkopullaa. Niissä jo 2 megapikseliä välittää kaiken informaation, jota kuvalla ylipäätään voi tilanteesta välittää. Miltä ihmiset näyttävät, millaisia vaatteita ja tavaroita heillä on ja millaiselta ympäristö näyttää. Ketään ei kiinnosta kuvaajan mielestä hienoimmat otokset, esimerkiksi laskea läpiterävästä maisemakuvasta metsän muurahaisten lukumäärää tai lintupönöstä montako mikroskooppista punkkia linnulla elää höyhenistössään.

Arkielämässäkin nuo asiat katsotaan pikaisesti. Ei kukaan ala zoomaamaan pikku-Jonnen ihosolukkoa luupilla tai yksittäisten kuituja pikku-Jaanan mekon kankaasta. Vaikka kuvat katsottaisiin silloin ziljoonan terapikselin kuvaseinältä, alkuvouhotuksen jälkeen ne skaalataan samaan kokoon ja vilkaistaan äkkiä läpi. Se on ihan sama onko kuvan yksityskohdat AI:n luomaa sontaa, oikeaa dataa tai suttuja pikseleitä. Sellainen tekninen hifistely kiinnostaa vain meitä tekniikkaintoilevia kuvaajia tässä ja nyt. Terävinkin otos muuttuu karmekasi sutuksi heti kun joku julkaisee seuraavan markin omasta lempikamerasta ja mieleen hiipii ajatus, että nyt saa kaiken talteen terävämpänä ja parempana.
Hannu
temama
Viestit: 10646
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

Noh, en ehkä olisi noin jyrkkä kuvanlaadun suhteen.

Olen tässä huvikseni digitoinut vanhoja kinonegatiivejani, ja joidenkin kohdalla harmitellut niiden heikkoa tasoa. Albumin kymppikuvissa ei pikkuviat pahemmin haittaa, mutta kun niiden negoista skannaa vaikkapa n. 6-10mp digikuvan, niin rakeisuuden ja yksityiskohtien puutteen kyllä huomaa.

Mutta miten tämä liittyy nykyisten huippuluurien valokuvien laatuun? No, oikeastaan kohinoiden ja yksityiskohtien puutteen takia ei niin liitykään. Mutta luurikuvat ovat aika tylsiä koska lähes läpiteräviä edestä taakse. Niissä vanhoissa kinokuvissa sentään jotakin luonnetta kun tausta kunnolla blurrautunut, varsinkin niissä jossa vedetty jollakin 50/1.4 lasilla kinofilmille.
Luurilla saat toki feikki bokehin (joissakin tapauksissa, eli lähinnä muotokuvat jne), mutta ei se ole sama asia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja jaava »

hkoskenv kirjoitti: Loka 25, 2022 21 : 40
temama kirjoitti: Loka 25, 2022 11 : 27 TAI mitäs jos joku haluaa tehdä käyttää kuvaa 20-40 vuoden kuluttua, vaikka sun jälkikasvu? Jos se haluaa katsoa kuvaa koko seinän peittävästä isosta 8K näytöstä tai vastaavasta? Onko kiva jos teit tänäpäivänä vain käyttökelpoista 12mp kuvaa? Noh, lohdutuksena voi tietty spekuloida, että 20-40 vuoden kulutta tietokoneet tekevät AI tekoäly laskennallaan vaikka 2mp kuvasta käyttökelpoisen 8K kuvan ;D Mutta yksityiskohdat eivät kuitenkaan ole totta sellaisessa kuvassa. Vaan tekoälyn keksimiä. Mutta se on jo toinen juttu se.
En näe tuollaista merkittävänä ongelmana. Ne kuvat, joita kukaan haluaa katsoa 20-40 vuoden kuluttua, ovat jotain arkisia kuvia ihmisistä, jotka ovat useimpien kuvaajien mielestä tylsää pakkopullaa. Niissä jo 2 megapikseliä välittää kaiken informaation, jota kuvalla ylipäätään voi tilanteesta välittää. Miltä ihmiset näyttävät, millaisia vaatteita ja tavaroita heillä on ja millaiselta ympäristö näyttää. Ketään ei kiinnosta kuvaajan mielestä hienoimmat otokset, esimerkiksi laskea läpiterävästä maisemakuvasta metsän muurahaisten lukumäärää tai lintupönöstä montako mikroskooppista punkkia linnulla elää höyhenistössään.

Arkielämässäkin nuo asiat katsotaan pikaisesti. Ei kukaan ala zoomaamaan pikku-Jonnen ihosolukkoa luupilla tai yksittäisten kuituja pikku-Jaanan mekon kankaasta. Vaikka kuvat katsottaisiin silloin ziljoonan terapikselin kuvaseinältä, alkuvouhotuksen jälkeen ne skaalataan samaan kokoon ja vilkaistaan äkkiä läpi. Se on ihan sama onko kuvan yksityskohdat AI:n luomaa sontaa, oikeaa dataa tai suttuja pikseleitä. Sellainen tekninen hifistely kiinnostaa vain meitä tekniikkaintoilevia kuvaajia tässä ja nyt. Terävinkin otos muuttuu karmekasi sutuksi heti kun joku julkaisee seuraavan markin omasta lempikamerasta ja mieleen hiipii ajatus, että nyt saa kaiken talteen terävämpänä ja parempana.
Kun hkoskenkorvalla on tuotekehitystausta (näin olen jostain ymmärtänyt, vaikka en enää muista mistä). Siihen nähden sinulla jumittaa nyt jossain kohtaa :shock: (olen hämmästynyt). Täällä vois hyvinkin pistää pystyyn aivoriihen kasaamaan matskua tulevaisuuden näyttölaitteeksi ja kameraksi. Minusta virkamiesmäinen latistaminen kuivattaa keskustelua.

Minä näen tilanteen seuraavasti (aika hatusta vetelen ja optimistisella mielellä):
1. Valokuvien ja videoiden esityslaitteet kehittyy vielä pitkään. Uskon varaa olevan vielä huimasti. a) Tulevaisuuden matalaresoluutioiset (12Mpix) kuvat pitää suurentaa (AI?), jotta ne olisivat tulevaisuuden näytöillä suurempia kuin postimerkki. b) Samoin näyttölaitteiden dynamiikka kasvaa vielä vuosikymmeniä lähemmäksi ihmisen silmän kykyä.
2. Kuvauslaitteiden pitäisi kyetä tallentamaan tulevaisuuden näyttölaitteita varten kuvia, joissa a) resoluutio riittää puolen seinän näytölle kun katsotaan parin metrin päästä ja b) dynamiikkaa on tarvittaessa sen verran, että näyttölaitteet on kovilla.
temama
Viestit: 10646
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

jaava kirjoitti: Loka 25, 2022 22 : 27
Minä näen tilanteen seuraavasti (aika hatusta vetelen ja optimistisella mielellä):
1. Valokuvien ja videoiden esityslaitteet kehittyy vielä pitkään. Uskon varaa olevan vielä huimasti. a) Tulevaisuuden matalaresoluutioiset (12Mpix) kuvat pitää suurentaa (AI?), jotta ne olisivat tulevaisuuden näytöillä suurempia kuin postimerkki. b) Samoin näyttölaitteiden dynamiikka kasvaa vielä vuosikymmeniä lähemmäksi ihmisen silmän kykyä.
2. Kuvauslaitteiden pitäisi kyetä tallentamaan tulevaisuuden näyttölaitteita varten kuvia, joissa a) resoluutio riittää puolen seinän näytölle kun katsotaan parin metrin päästä ja b) dynamiikkaa on tarvittaessa sen verran, että näyttölaitteet on kovilla.
Hyvin kiteytetty. Olen aikalailla samaa mieltä.

Täytyy muistaa, että nyt ollaan digicamera.net foorumilla jossa meidän pitäisi olla tavallista karvahattutallaajaa valistuneempia näissä digikamerahommissa. Ei pitäisi siis tyytyä ihan siihen mainstreamiin mitä nykyluurit tarjoavat, mitä tulee digikuvien laatuun.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama
Viestit: 5407
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja habannaama »

hkoskenv kirjoitti: Loka 25, 2022 21 : 40
temama kirjoitti: Loka 25, 2022 11 : 27 TAI mitäs jos joku haluaa tehdä käyttää kuvaa 20-40 vuoden kuluttua, vaikka sun jälkikasvu? Jos se haluaa katsoa kuvaa koko seinän peittävästä isosta 8K näytöstä tai vastaavasta? Onko kiva jos teit tänäpäivänä vain käyttökelpoista 12mp kuvaa? Noh, lohdutuksena voi tietty spekuloida, että 20-40 vuoden kulutta tietokoneet tekevät AI tekoäly laskennallaan vaikka 2mp kuvasta käyttökelpoisen 8K kuvan ;D Mutta yksityiskohdat eivät kuitenkaan ole totta sellaisessa kuvassa. Vaan tekoälyn keksimiä. Mutta se on jo toinen juttu se.
En näe tuollaista merkittävänä ongelmana. Ne kuvat, joita kukaan haluaa katsoa 20-40 vuoden kuluttua, ovat jotain arkisia kuvia ihmisistä, jotka ovat useimpien kuvaajien mielestä tylsää pakkopullaa. Niissä jo 2 megapikseliä välittää kaiken informaation, jota kuvalla ylipäätään voi tilanteesta välittää. Miltä ihmiset näyttävät, millaisia vaatteita ja tavaroita heillä on ja millaiselta ympäristö näyttää. Ketään ei kiinnosta kuvaajan mielestä hienoimmat otokset, esimerkiksi laskea läpiterävästä maisemakuvasta metsän muurahaisten lukumäärää tai lintupönöstä montako mikroskooppista punkkia linnulla elää höyhenistössään.

Arkielämässäkin nuo asiat katsotaan pikaisesti. Ei kukaan ala zoomaamaan pikku-Jonnen ihosolukkoa luupilla tai yksittäisten kuituja pikku-Jaanan mekon kankaasta. Vaikka kuvat katsottaisiin silloin ziljoonan terapikselin kuvaseinältä, alkuvouhotuksen jälkeen ne skaalataan samaan kokoon ja vilkaistaan äkkiä läpi. Se on ihan sama onko kuvan yksityskohdat AI:n luomaa sontaa, oikeaa dataa tai suttuja pikseleitä. Sellainen tekninen hifistely kiinnostaa vain meitä tekniikkaintoilevia kuvaajia tässä ja nyt. Terävinkin otos muuttuu karmekasi sutuksi heti kun joku julkaisee seuraavan markin omasta lempikamerasta ja mieleen hiipii ajatus, että nyt saa kaiken talteen terävämpänä ja parempana.

"Arkielämässäkin nuo asiat katsotaan pikaisesti. Ei kukaan ala zoomaamaan pikku-Jonnen ihosolukkoa luupilla tai yksittäisten kuituja pikku-Jaanan mekon kankaasta".

Käänteisesti asiaa voisi verrata kahteen pohjakerrokseltaan identtiseen, sisustamattomaan asuntoon, joissa pintamateriaaleissa pelkät asuntojen väliset erot.
Toisessa kaikki pinnat kliinisen valkoisia ja toisessa taas käytetty värejä ja kuvioita.

Harva jaksaa hakea yksityiskohtia siitä umpivalkoisesta kämpästä, kun taas sen toisen kohdalla katse alkaa hakemaan yksityiskohtia...

Eli kyllä niillä yksityiskohdilla on ihmismieleen väliä, sillä veikkaan että ihmisellä taipumus etsiä kuvasta x yksityiskohtia, kuten ihminen tarkastelee luonnossakin yksityiskohtia, tai siis ainakin minä teen niin, visuaalisena yksilönä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jaava kirjoitti: Loka 25, 2022 22 : 27 Kun hkoskenkorvalla on tuotekehitystausta (näin olen jostain ymmärtänyt, vaikka en enää muista mistä).
Olen aina toiminut lähempänä perustutkimusta kuin kaupallista tuotekehitystä.
Siihen nähden sinulla jumittaa nyt jossain kohtaa :shock: (olen hämmästynyt). Täällä vois hyvinkin pistää pystyyn aivoriihen kasaamaan matskua tulevaisuuden näyttölaitteeksi ja kameraksi. Minusta virkamiesmäinen latistaminen kuivattaa keskustelua.
Parempi kuiva ja asiallinen keskustelu kuin märkä ja sekoileva. Mutta kuluttajalaitteiden kaupallista tuotekehitystä ei aja minkäänlainen tarve. Se perustuu halujen luomiseen ja ylläpitoon mielikuvia kauppaamalla. Minäkin uskon, että näyttölaitteet tulevat kehittymään, koska on niin paljon teknisesti orientoituneita ihmisiä, jotka haluavat ostaa aina vain uudempia ja parempia näyttölaitteita, ja siten niiden kehittäminen on taloudellisesti kannattavaa. Mutta se miten ihmisten valtaosa niitä lopulta käyttää ja ne kokee, tuskin muuttuu kuvaputkitelkkareiden ajasta. Samaa tunteita herättävää roskaviihdettä niiltä vahdataan.

Näyttölaitteiden kehitystä ajaa kuitenkin ennen kaikkea virtuaalitodellisuuden tarpeet. Se vaatii valtavaa resoluutiota (muistan jostain lukeneeni 16 K molemmille silmille antaa autenttisen visuaalisen kokemuksen). Se on teollisuudelle nykyään ongelma miten 4K ja varsinkin 8K välimallit voi markkinoida ihmisille. Noiden kehittäminen on niin kallista, että DC-nettiläiset ja meidän sukulaisselut muissa maissa emme pysty maksamaan sitä, vaan niille pitää keksiä jotain mielikuvia, joilla ylemmän keskiluokan perusjampat voivat rehvastella katu-uskottavasti 8K:n olevan jollain aistittavalla tavalla parempi kuin 4K.

2. Kuvauslaitteiden pitäisi kyetä tallentamaan tulevaisuuden näyttölaitteita varten kuvia, joissa a) resoluutio riittää puolen seinän näytölle kun katsotaan parin metrin päästä ja b) dynamiikkaa on tarvittaessa sen verran, että näyttölaitteet on kovilla.
Tuollainen katselu, jossa pitää käännellä päätä koko kuvan hahmottaakseen, on hyvin rasittavaa. Kuva toimii parhaiten, kun sen kohteet näkyvät samassa kulmassa kuin katselutilanteessa. Silloin ei näy perspektiivivääristymiä (se muuten toimii, kokeilkaa katsoa joskus superlaajakulmakuvaa niin, että kuva näkyy samassa kulmassa kuin kuvakulma (ikänäköiset älköön vaivautuko), kuvan suhteet ovat täysin luonnolliset). En minä usko, että tuollainen tulee olemaan ikinä kuvien katselun valtavirtaa. Siihen kuvaseinälle voidaan heijastaa jotain 1024K maisemakuvia koristeeksi, mutta kun katsotaan isoisän 12 megapikselisiä, ne säädetään näkymään "luonnollisessa" koossa. 12 megapikseliä riittää vallan mainiosti vaikka metrin leveään kuvaan, jota katsotaan 2 metrin päästä. Perspektiivi vastaa silloin kinokoon 72 millin polttoväliä, joka on erinomainen useimpiin ihmiskuviin, ja kuva näyttää samalta kuin ihmiset parin metrin päästä, joka on luonteva katseluetäisyys.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

habannaama kirjoitti: Loka 25, 2022 23 : 41 Käänteisesti asiaa voisi verrata kahteen pohjakerrokseltaan identtiseen, sisustamattomaan asuntoon, joissa pintamateriaaleissa pelkät asuntojen väliset erot.
Toisessa kaikki pinnat kliinisen valkoisia ja toisessa taas käytetty värejä ja kuvioita.
En minä tuotakaan osta. Ainakin minulla suurin ongelma vanhoissa kuvissa on värien puute. 1 megapikselin värikuva antaa enemmän informaatiota ihmisten arkisista toimista ja ympäristöstä kuin 100 megapikselin mustavalkokuva. Olen joskus miettinyt sitäkin, kuinka paljon käsitykseeni vanhoista ajoista synkkyyden ja kurjuuden hallitsemana aikana vaikuttaa se, että kaikki kuvat, joiden perusteella olen luonut visuaaliset mielikuvani, ovat synkkiä tummanharmaita. Rakennukset, vaatteet, luonto jne. on aina vain mustaa tai harmaata. Kun se yhdistyy historian opetuksen taipumukseen painottaa sotia ja katastrofeja, sitä unohtaa, että samanlaisia ihmiset ovat olleet ja iloisemmat ovat keksineet huvinsa vaikka mistä.
Eli kyllä niillä yksityiskohdilla on ihmismieleen väliä, sillä veikkaan että ihmisellä taipumus etsiä kuvasta x yksityiskohtia, kuten ihminen tarkastelee luonnossakin yksityiskohtia, tai siis ainakin minä teen niin, visuaalisena yksilönä.
Minäkin etsin luonnosta yksityiskohtia, mutta kuvista en jaksa. Yksityiskohtia täynnä oleva kuva on sekavaa mössöä ja yksi yksityiskohta pienenä tylsyyden keskellä on ikävä harjoitustehtävä. Kaipa joku muukin on sitä mieltä, kun bokeh on niin suosittu tapa häivyttää kuvista turhat sotkut. Minulla kuvat ovat työkaluja kohteesta kertomiseen. Jos kohde on joku pikkujuttu, odotan, että sitten kuvataan makrokuvia, jossa esiin tuotavat detaljit näkyvät selkeästi. Sitten jos kuvasta pitää etsiä mikä tässä onkaan se juttu, josta on tarkoitus välittää tietoa, kuva on epäonnistunut.
Hannu
elmar
Viestit: 5090
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

DxO:n uusi kukkulan kuningas > https://www.dxomark.com/huawei-mate-50-pro-camera-test/ .

Yökuvat näyttää varsin hyvältä (12 Mp jpeg) > https://cdn.dxomark.com/wp-content/uplo ... e50Pro.jpg , mut muuten ei tämä(kään) täysin vakuuta. Omaan makuun liian saturoitua överi-hdr:ää, kuten lähes kaikissa luureissa. Mitenköhän raw?

Edit. DxO jotenkin p*skoo kuvat, tuolla sämppelit näyttävät paremmilta > https://www.gsmarena.com/huawei_mate_50 ... 2497p5.php .
elmar
Viestit: 5090
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

NiSi tekee laatukamaa, vai mitä? Mut mikähän aivopieru tämän tuotteen suunnittelussa on käynyt > https://nisiopticsusa.com/discover/nisi ... er-system/ ? Itse filsutelineen reikä on sinänsä nippanappa riittävä n. 24 mm pääkameralle, kun taas ultralaajiksella ei kannata edes yrittää, vaikka nimenomaan sillä olisi käyttöä levyfilsuille.

Jos telineeseen lisää mukana tulevan klipsu-pidikkeen, reikä pienenee lähes puoleen. Se ei vinjetoi pääkameralla vain lievästi, vaan näytössä näkyy keskellä pieni pyöreä kuva ja reunat ovat umpimustat! Linkin kuvista näkee, että reikä voisi olla vaikka kuinka suuri, mut kun ei.
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Voin tehdä custom-telineen mutta tarviin sen luurin x-ajaksi lainaan että saa testattua ja viilattua 3d-mallin kuntoon. Vähän jääny tältä syksyltä kuvailut vähiin ja kameratouhut nollaan kun terveysongelmia kasaantui. Xiaomi 13 Pro tulee OIS + 1" kenno. Se tulee länsimarkkinoille.

Ultralaajis tarvii helposti 77mm filsun luurin perään jos teline ei ole todella litteä. Sellane kokemusperäinen huomio protopajalta.

Mitään käytännön järkeä luurien perään ei ole muilla kun polarisaattorilla. P50 Pron oikea MV-kamera poikkeus P20 Pron ohella jolloin värisuotimilla ja IR-suotimilla on käyttöä.
Vastaa Viestiin