Nokia PureView, 41 markkinointipikseliä

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
bonk

Viesti Kirjoittaja bonk »

OskuK kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
bonk kirjoitti:Onhan se kyllä ihan hemmetinmoinen sääli, kun iOS:a ja tuollaista kameraa ei saa yhdistettyä. Sen verran näiden viiden vuoden aikana on iPhoneen tykästynyt että kynnys vaihtamiseen on todella korkea, vaikka 41 Mpix kamera ym. teknoherkut tuossa olisikin.
Tuo kuulostaa melkein duunarilta joka ei voi kuulua kuin komareihin tai SDP:hen asemansa johdosta - järjen köyhyyttä sanon minä ;-))
Itse asiassa kokomukseen itsensä mieltäviä sairaanhoitajia nimenomaan tuohon genreen kuuluu ;-D
Nyt ymmärrän, että olen elänyt kohta puoli vuosisataa valheessa! Tuo lähettämäsi subliminaalinen viesti "osta Nokia ja ole insinööri" mursi pahan taian...

PIM! Olen (vale)sairaanhoitaja ja (vale)kokoomuslainen.

Buahaahahaa :D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

Munt kirjoitti: Floppi luulee tämän palavan öljylautan kautta lunastavan paikkansa jonkun BP:n tai Exxonin hallituksen puheenjohtajana tai jotakin?
Termit hallussa ja tottumusta isoihin munauksiin.

..
itse asiassa jos noksulle hyvin käy niin tuosta palavasta öljylautasta saattaa tulla ihan case bisneskoulujen oppikirjoihin. kannattaa välillä herätä oikeaan maailmaan.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

olli R kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Lytro on mielenkiintoinen konsepti ja toimii ilmeisesti MathCadissa ja labrassa, mutta ilmeisesti siellä on vielä jotain ratkaisematonta olemassa. Tai voihan olla, että rahat vain loppuivat/loppuvat. Nuo netissä olevat esimerkit voidaan vielä toteuttaa pinoamalla stillejä päällekkäin (focus stacking).
En tiedä tuotteistamisesta tai rahasta, mutta eiköhän tuo tekniikkana toimi:

http://www.lytro.com/renng-thesis.pdf

Toki tuosta on jo kuusi vuotta ja tekijä on Lytron toimitusjohtaja, mutta tuskin ne Stanfordissa ihan halpaan ovat menneet. Tuon väitöskirjan jälkeen on ainakin mikrolinssi- ja pikselitiheys kasvanut merkittävästi. Voisiko nokilaiaiseen rakentaa Lytron kennon?
semi-offtopic: taitaa se lytro toimia ainakin sen verran että ennakkotilauksia on ruettu toimittamaan

http://www.engadget.com/2012/02/29/lytr ... within-re/
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

ossipena kirjoitti:semi-offtopic: taitaa se lytro toimia ainakin sen verran että ennakkotilauksia on ruettu toimittamaan

http://www.engadget.com/2012/02/29/lytr ... within-re/
Hyvä homma. Kohta varmasti alamme saamaan real-life -kokemuksia että kuis tää oikein pelittää. Lytro-jatkot voisi varmaan tunkea sinne Lytro-ketjuun.
cabmo

Viesti Kirjoittaja cabmo »

"Nokian johtaja Anssi Vanjoki on seonnut pahemman kerran eikä kaverilla taida ottaa nyt molemmat airot enää edetessä veteen.

Itse olen päässyt harrastuksen vuoksi aika-ajoin näpsimään kuvia muun muassa Canon EOS-1D Mark III järkkärillä ja kunnollisilla objektiiveilla. Kuvan laatu on heikossakin valaistuksella sellaisella laatujärkkärillä erinomainen ja kuvien laatu muun muassa syvyysepäterävyyden suhteen sellainen, että suunnilleen pitää miettiä haluaako koko naaman muotokuvaan terävänä vai kuvaako sillä tavalla, että nenä tai silmä on teräviä ja korvat jo tarkennettu epäteräviksi. Sen verran olen aikoinani fysiikkaa lukiossa ja yliopistossa opiskellut, että pidän mahdottomana sitä, että isojen järjestelmäkameroiden optiikan valovoima voitaisiin saada aikaan kännykameran pienellä linssillä. Samoin minun on vaikea ymmärtää sitä, että miten postimerkkiä pienemmällä kännykkäkameren kennolla voitaisiin saada koskaan aikaan järjestelmäkameran täysikokoisen kennon aikaansaama syvyysepäterävyys. Samoin Vanjoen mainostama 50 megapikselin kenno kännykamerassa on suoranaista kuse*usta, kun eihän se kännykameran minimaalinen optiikka taivu kuitenkaan paria megapikseliä tarkempaan piirtoon.

Itse asiassa vaikea kuvitella sitäkään miten Nokian kännykameroilla voisi saada aikaan koskaan edes sellaista jälkeä mitä isoisän 1960-luvulta peräisin olevalla Leican pokkarilla.

Näkyisten kännykameroiden kuvanlaatu on ollut aina sen verran surkea, että megapikseileistä huolimatta niiden laatu on ollut aina surkeampi, mitä 10 vuotta vanhalla Canonin G1-sarjan kolmen megapikselin pokkarilla saa näpsittyä.

Omasta mielestäni Vanjoen kommentti oli sen verran luokaton, että enpähän jatkossa tule hankkimaan enää yhtään ainutta Nokian kännykkää kun ei kiinnosta tukea sellaista firmaa joka kaupustelee tuotteitaan katteettomilla lupauksilla ja suorastaan pitää kansalaisia suoranaisina idiootteina."

http://www.tietokone.fi/keskustelu/juttukommentit/20796
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Öh.. postimerkkejä nyt toki on eri kokoisia, mutta tässä 808:ssa on iso kenno, joskaan ei kinokokoinen kenno, kuten ei myöskään ole 1D mark III:ssa.

Kuva

Ja jos olet yhtään näitä 808:n samplekuvia katsonut, niin luulisin ettet väitä etteikö detailia ole 2 megapikseliä enempää.

En kyllä itse väitä, että 808 olisi missään määrin järkkärin korvike, mutta pokkarin korvike jo varmasti. Todennäköisesti markkinoilla ei ole ainakaan kovin montaa pokkaria joka tekee parempaa kuvaa kuin 808.

EDIT: kas, nyt vasta tajusin että yllä oleva cabmon kommentti oli kokonaan lainaus jostain muualta.
mremonen
Viesti:

Holden kirjoitti:Ja jos olet yhtään näitä 808:n samplekuvia katsonut, niin luulisin ettet väitä etteikö detailia ole 2 megapikseliä enempää.
Jos huomasit, niin tuo "cabmo"n kommentti oli lainaus. Tai voihan se olla, että "cabmo" on Kumpulan Masa IRL.

Mutta tuo on todella hyvä havaita, kuinka lähellä 808:n kenno on esim. Nikonin CX-sarjaa. Täytyy antaa kyllä rispektiä suomalaisille insinööreille taas kerran. Toivottavasti tuosta saadaan jalostettua uutta nostetta firmalle.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

mremonen kirjoitti:
Holden kirjoitti:Ja jos olet yhtään näitä 808:n samplekuvia katsonut, niin luulisin ettet väitä etteikö detailia ole 2 megapikseliä enempää.
Jos huomasit, niin tuo "cabmo"n kommentti oli lainaus. Tai voihan se olla, että "cabmo" on Kumpulan Masa IRL.

Mutta tuo on todella hyvä havaita, kuinka lähellä 808:n kenno on esim. Nikonin CX-sarjaa. Täytyy antaa kyllä rispektiä suomalaisille insinööreille taas kerran. Toivottavasti tuosta saadaan jalostettua uutta nostetta firmalle.
Juu huomasin sen liian myöhään ja editoin postaustani :)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Rockford kirjoitti:Onneksi meillä on "viralliset" asiantuntijat, jotka osaa kommentoida kokeilematta tätäkin: http://www.mtv3.fi/uutiset/it.shtml/201 ... in-kameran

EDIT: Siis kumpikaan ei tunnu ymmärtävän ollenkaan miksi megapikselimäärä on tuo mikä se on.
?? Kyllähän tuossa yleisen tason jutusa oli maalaisjärkeä kommenteissa paremmin kuin aikoihin. Päinvastaistahan yleensä on kommenteissa ollut, kuola valuu-ylistystä, ilman mitään kritiikkiä. Mitä itse olisit sanonut, jos toimittaja soittaisi ja kysyisi mitä mieltä 40megapikselin kännykästä?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kutnt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kutnt »

Hauska lukea näitä vuoden parin takaisia kommentteja. Toki täytyy ymmärtää että Anssilla oli jo tuolloin selvä näkymä N808 kaltaisesta laitteesta sillä kehitystiimi oli jo esitellyt varmaankin hänelle mitä tuleman pitää heti kun sopivat komponentit on haalittu kasaan.

Ennen näitä riemastuttavia vertailuja arvion ja toteutuneen välillä saattoi tehdä 10 - 15 vuoden välein mutta nyt on oltava tarkempana sillä joku voi syöttää sanasi takaisin jo vuoden parin päästä. Tämä tietysti johtuu kehitysnopeuden dramaattisesta kasvusta.
OskuK

Holden kirjoitti:
Puhumattakaan siitä kohkauksen määrästä, jos tämä olisi uudessa iPhonessa.
Hehee, toden totta, kaivaisivat varmaan yhden gurun vielä haudasta kumartamista varten. ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

OskuK

kutnt kirjoitti:Taisi olla Vanjoen Anssi jolle näistä järkkärivertauksista naureskeltiin. Nyt ollaan jo pari piirua totisempia kun asiat alkavat realisoitua ja tekniikka hakeutuu urille joita ei tuolloin naureskelijat osanneet juuri edes kuvitella.
Noo, Vanjoen lausumasta nyt väännettiin kaikenlaista, itse lausumahan ei kummallinen ollut. Aina on ollut kuvaajia jotka kuvaavat myös pokkarilla, ja jos ympätään pokkari puhelimeen, niin mikä muttuu? Ei mikään, pokkarien käyttöliittymän huononnukset ovat lähestyneet kännykkää nin paljon, että tuossa nyt vaan sattuu olemaan myös puhelin.

Waldo's Peoplen Waldo:

mremonen
Viesti:

kutnt kirjoitti:Ennen näitä riemastuttavia vertailuja arvion ja toteutuneen välillä saattoi tehdä 10 - 15 vuoden välein mutta nyt on oltava tarkempana sillä joku voi syöttää sanasi takaisin jo vuoden parin päästä. Tämä tietysti johtuu kehitysnopeuden dramaattisesta kasvusta.
Ja Googlesta... Ennen näitä ei kukaan muistanut/löytänyt.
OskuK

kutnt kirjoitti:Hauska lukea näitä vuoden parin takaisia kommentteja. Toki täytyy ymmärtää että Anssilla oli jo tuolloin selvä näkymä N808 kaltaisesta laitteesta sillä kehitystiimi oli jo esitellyt varmaankin hänelle mitä tuleman pitää heti kun sopivat komponentit on haalittu kasaan.

Ennen näitä riemastuttavia vertailuja arvion ja toteutuneen välillä saattoi tehdä 10 - 15 vuoden välein mutta nyt on oltava tarkempana sillä joku voi syöttää sanasi takaisin jo vuoden parin päästä. Tämä tietysti johtuu kehitysnopeuden dramaattisesta kasvusta.
Aivan. Siksi voi ollakin hedelmällistä kaivaa omat kommentit sieltä, ajalta josta heruttaa nyt naurua muille, jälkiviisaana? ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Mutta 808:n kamerassa on harmillinen piirre jota ei esiinny muissa laadukkaissa kännykkäkameroissa:

"Kaikki ei olekaan aivan niin hyvää ja kaunista Nokia 808:ssa kuin on kuviteltu. Puhelimen kamerasta on noussut esille todella harmillinen piirre: heikko syväterävyys.

Tilanne näkyy mainiosti Nokian itsensä julkistamissa pure view-kuvissa. Pahimmillaan terävyysalue ei ulotu edes henkilön käsistä kasvoihin (kuva, missä rummunsoittaja), vaikka kyse ei edes ole aivan lähikuvasta.

Käyttäjille ongelma tulee aiheuttamaan mm. tilanteita, jossa ihmisryhmää kuvattaessa kaikki henkilöt on aseteltava samalle etäisyydelle kuvaajasta, sillä muuten osa kuvattavista jää epäteräviksi. Silloin pikselimäärillä ei ole enää mitään merkitystä.

Muissa laadukkaissa kännykkäkameroissa vastaavaa ongelmaa ei esiinny."

http://www.talouselama.fi/nokialandia/n ... e/a2089680

Jonkin sortin trollihan tuo taitaapi olla.. tai no, tiedä näistä. :)

- Hans
OskuK

Holden kirjoitti:Öh.. postimerkkejä nyt toki on eri kokoisia, mutta tässä 808:ssa on iso kenno, joskaan ei kinokokoinen kenno, kuten ei myöskään ole 1D mark III:ssa.

Kuva

En kyllä itse väitä, että 808 olisi missään määrin järkkärin korvike, mutta pokkarin korvike jo varmasti. Todennäköisesti markkinoilla ei ole ainakaan kovin montaa pokkaria joka tekee parempaa kuvaa kuin 808.
Juupa, kännykäyttöliittymäisessä isokenno-pannaripokkarissa on nyt puhelin. Jos kyseessä olisi Canonin uusi tuote, ei se herättäisi aivan tämmöistä intohimoa. Toki joku saattaisi nauraa että nyt on kameroiden käytettävyys sitten jo ihan kännyä ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

mremonen
Viesti:

hlehtine kirjoitti:"Muissa laadukkaissa kännykkäkameroissa vastaavaa ongelmaa ei esiinny."

:D

No ei varmaan esiinny, kun kuva on tarkka objektiivin etulasista äärettömään. Mutta on tuossa totuudenkin siemen: onko noksussa mahdollisuus säätää aukkoa? Tällä kennon koolla asialla alkaa olemaan jo merkitystä.
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

mremonen kirjoitti:
hlehtine kirjoitti:"Muissa laadukkaissa kännykkäkameroissa vastaavaa ongelmaa ei esiinny."

No ei varmaan esiinny, kun kuva on tarkka objektiivin etulasista äärettömään. Mutta on tuossa totuudenkin siemen: onko noksussa mahdollisuus säätää aukkoa? Tällä kennon koolla asialla alkaa olemaan jo merkitystä.
Mahtaakohan olla edelleenkään tuota mahdollisuutta..? Ei siis oikeasti mitään havaintoa.

Itse asiassa nämä tietyt kameran manuaalisäädöt olisivat kyllä semmoisia asioita joita voisivat tuoda jo tähän laitteeseen. Voisivat myös toimittaa mukana jonkin kevyen telineen jolla värkin saisi kiinni kolmijalkaan, no ei nuo iibeiversiotkaan montaa euroa maksa ja niitä on tullut käytettyä.

Olen ko. säätöjä kaipaillut jo tähän N8:iin jolla olen kuvannut ihan älyttömiä määriä tässä runsaan vuoden aikana eikä tuon kamerafirmware nähtävästi edes mahdollista muuta kuin herkkyyden säätämistä manuaalisesti. Esim. valotusaikahan olisi todella hyvä kun sitä pääsisi valitsemaan käsipelillä. Olikohan niin että puolta sekuntia pidempiä valotuksia N8 ei tue, en muista. Aukon pienentäminen kovasti tuosta oletusarvostaan taitaisi tuoda kuvanlaadullisia ongelmia? Onkohan tässä muuten tuota automaattista ND -suodinta kuten N8:ssa?

Kyselin noista asetuksien säätämisestä joskus hemmolta joka tekee tuohon sitä CameraPro -softaa jolla voi siitä säätää sen mitä nyt N8:n kamerassa yleensä voi ja kertoi että hänkään ei pysty ohittamaan tiettyjä rajoituksia mitkä kameran firmis (tai rauta?) asettaa.

Toivotaan että 808 olisi monipuolisempi tuon suhteen, joko omalla kuvaussoftallaan tai sitten jollain jälkeenpäin asennettavalla sellaisella.

Joka tapauksessa enpä usko että syväterävyyden kapeus edelleenkään muodostuu oikeaksi ongelmaksi tuon 808:n kanssa.. :)

- Hans
usuduoda

Viesti Kirjoittaja usuduoda »

mremonen kirjoitti:

En tiedä tekniikasta sen enempää mutta yksi valtti näissä kamerakännyköissä on, ohjelmistolla voidaan huomattavasti muuttaa kameran toiminnallisuutta.

Omia kokemuksia - n8 1.2 sympparilla, kameran käyttöliittymä oli ookoo jos käytti vaan point&shootterina. Mutta jos halusi jotain muuta ... ei voinut tallettaa omia asetuksiaan defaultiksi, ei voinut laittaa apuruudukkoa oletukseksi, valikoiden takaa piti vääntää pystykuviin 4:3 suhde.

Nokian beta labsista asennettu kokeellinen kamerasofta sitten korjasi nämä kaikki, ensin valitaan mikä kuvausohjelma pistetään defaultiksi, joku valmis vai oma. Kuvasuhteen muutto tehdään sipaisemalla näyttöä, gps-tagit toimivat oikeasti ....

Päivitys 2.0 symbianiin lisäsi korkeamman fps videoon, lisäksi se korjasi makrokuvauksen.

Johonkin 808 pureen voisi helposti toteuttaa time lapse ominaisuudet, erillisen hdr:n jne jne. Kunhan vain me uskolliset käyttäjät jaksetaan antaa palautetta ja nalkuttaa niistä.

edit. olin hidas, edellinen ehti ensin.
Viimeksi muokannut usuduoda, Maalis 01, 2012 12 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

OskuK kirjoitti:
Rockford kirjoitti:Onneksi meillä on "viralliset" asiantuntijat, jotka osaa kommentoida kokeilematta tätäkin: http://www.mtv3.fi/uutiset/it.shtml/201 ... in-kameran

EDIT: Siis kumpikaan ei tunnu ymmärtävän ollenkaan miksi megapikselimäärä on tuo mikä se on.
?? Kyllähän tuossa yleisen tason jutusa oli maalaisjärkeä kommenteissa paremmin kuin aikoihin. Päinvastaistahan yleensä on kommenteissa ollut, kuola valuu-ylistystä, ilman mitään kritiikkiä. Mitä itse olisit sanonut, jos toimittaja soittaisi ja kysyisi mitä mieltä 40megapikselin kännykästä?
Yleisen tason juttu olis ollut OK siltä osin jos tuolla ois tarkoitus ottaa niitä 41 MPix kuvia, mutta kun se ei ole se käyttötarkoitus edes mihin tuo on suunniteltu. Mitä olisin itse sanonut on tietysti hyvä kysymys, vaikea tilannehan tuollainen on kenelle tahansa. Mutta sen sijaan että keskittyy maalailemaan piruja seinille voisi kai sanoa että en mä vaan tiedä miten se käytännössä toimii jos ei ole sitä itse kokeillut. Mä oisin sanonut että olen kokeillut sitä hiukan, mutta en voi sanoa sillä perusteella vielä paljon mitään koska laite ei ole valmis.

Aina on tietysti sekin mahdollisuus että riippumatta siitä mitä vastaajat ovat toimittajalle vastanneet juttu on kirjoitettu siitä perspektiivistä mikä toimittajalla on ollut jo valmiiksi, eli tässä tapauksessa on etsitty ratkaisun huonoja puolia. Ja pitäähän niitäkin nostaa esiin, mutta silti olisi hyvä tutustua edes pintapuolisesti siihen mistä niitä huonoja puolia kaivaa esiin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Vastaa Viestiin