VAROKAA HUIJARIA (kameralaukku.com foorumi)

Vain yksityishenkilöille. EI FIRMOILLE. Myydään valokuvaukseen liittyvää käytettyä tavaraa. Muista mainita *paikkakunta*! Puhno? Älä nosta ilmoitustasi alle viikon välein (=käytä sen sijaan Muokkaa-nappia!). HINTA PAKOLLINEN.

----Yksityisviesti pysyy Lähtevät-kansiossa, kunnes vastaanottaja on lukenut yv:n. => lukemisen jälkeen siirtyy Lähetetyt-kansioon. ---
Leenapa

Viesti Kirjoittaja Leenapa »

Harald II kirjoitti:Esim. Leena vain väittää olevansa Leena, ei siitä mitään todistetta oikeasti ole.
:) Kieltämättä joskus on vähän skitso olo. Mutta tsot, tsot, älkääpä niin keveästi vetäkö hernettä nenään. Oma kommentti koski lähinnä omaa kirjoittelua. Kukin tehköön itse ratkaisunsa allekirjoituksistaan.

Ennen kuin kirjoitin palstalle, kysyin poliisin mielipidettä asiasta: onko oikein, teenkö jotakin väärää... mutta hän näytti vihreää valoa ja suositteli tiedottamaan.
Leena Partanen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Leenapa kirjoitti:
Harald II kirjoitti:Esim. Leena vain väittää olevansa Leena, ei siitä mitään todistetta oikeasti ole.
:) Kieltämättä joskus on vähän skitso olo. Mutta tsot, tsot, älkääpä niin keveästi vetäkö hernettä nenään. Oma kommentti koski lähinnä omaa kirjoittelua. Kukin tehköön itse ratkaisunsa allekirjoituksistaan.

Ennen kuin kirjoitin palstalle, kysyin poliisin mielipidettä asiasta: onko oikein, teenkö jotakin väärää... mutta hän näytti vihreää valoa ja suositteli tiedottamaan.
Sorry, käytin sinua vain esimerkkinä siitä, että vaikka porukka väittää esiintyvänsä omalla nimellään, ei meillä oikeasti ole siitä mitään varmuutta.
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Harald II kirjoitti:Sorry, käytin sinua vain esimerkkinä siitä, että vaikka porukka väittää esiintyvänsä omalla nimellään, ei meillä oikeasti ole siitä mitään varmuutta.
Tämä on totta. Joidenkin kohdalla se varmuus on tosin paremmalla tasolla ja joidenkin kohdalla heikommalla. Esim. mikäli on tehnyt kauppoja jonkun ihmisen kanssa ja käyttänyt maksutapana tilisiirtoa, tuppaa sekä vastaanottajan, että maksajan tiedot tallentumaan molemmissa päissä.

Tietty, mikäli on ollut muuten tekemisissä jonkun foorumilaisen kanssa livenä on tilanne myös ehkä "varmempi" kuin ettei olisi. Tämmöisiä tapauksia on omallakin kohdalla 20-30 kipaletta parin-kolmen vuoden ajalta. Jos samalla nimellä on julkisesti saatavilla tiedot vaikkapa puhelinnumerosta, niin aina vaan varmenee.

..mutta eihän nykypäivänä ole mikään enää varmaa, eivätkä kaikki huijarit edes peittele nimeänsä, vaan lähinnä tarkkaa asuinpaikkaa ja sensellaista tietoa varjellaan. Minä, kuten moni muukin, on ottanut linjakseen avoimen tiedotuksen ja tietynlaisen vastuun omista kirjoituksistaan, mutta se ei tarkoita etteikö nimimerkin takaa kirjoittava ottaisi vastuuta omista teksteistään. Monien foorumilla anonyymien ihmisten kanssa olen ollut tekemisissä, ihan omilla nimillämme. Joidenkin oikean nimen tosin muistan huonommin kuin nimimerkin... ;)

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Repolainen

Myyjän turva?

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Tulen myymään kamerani ja objektiivit. Jos lähetän ne postissa toiselle puolelle Suomea käärittynä lappuun, missä on tilinumeroni, niin mitäs sitten jos rahoja ei kuulu? Ei kai oikesti ole huijarin merkki, jos haluaa myydä postiennakolla tms.?

Onko teillä vinkkejä, miten turvallinen myynti tapahtuu?
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

No vaikka niin, että ostaja maksaa postiennakosta aiheutuvan lisämaksun + postimaksun ennakkoon tilille (tyypillisesti reipas kymppi, alle kaksi), pakettiin merkataan että se voidaan avata ja tutkia vastaanottajapään postissa ennen kuin se lunastetaan/luovutetaan ja näin se homma etenee.

Siinä eräs tapa.

Toki, ostajan ja myyjän henkilöllisyys on hyvä olla järkevästi tiedossa kauppaosapuolten välillä (se nimellinen tilisiirto auttaa tässä), jolloin jälkiselvittelyihin ei jouduta käyttämään suurta vaivaa henkilöllisyyksien selvittelyissä.

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Repolainen

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Kiitos! Entä se loppusumman maksu? Siinä postin tiskillä vai miten?
rauer

Viesti Kirjoittaja rauer »

Repolainen kirjoitti:Kiitos! Entä se loppusumman maksu? Siinä postin tiskillä vai miten?
Niin se postiennakko toimii.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Sauli Särkkä kirjoitti:No vaikka niin, että ostaja maksaa postiennakosta aiheutuvan lisämaksun + postimaksun ennakkoon tilille (tyypillisesti reipas kymppi, alle kaksi), pakettiin merkataan että se voidaan avata ja tutkia vastaanottajapään postissa ennen kuin se lunastetaan/luovutetaan ja näin se homma etenee.

Siinä eräs tapa.

Toki, ostajan ja myyjän henkilöllisyys on hyvä olla järkevästi tiedossa kauppaosapuolten välillä (se nimellinen tilisiirto auttaa tässä), jolloin jälkiselvittelyihin ei jouduta käyttämään suurta vaivaa henkilöllisyyksien selvittelyissä.

-Sale
Kyllä minä myyjänä vaatisin vähintään käsirahan tuon lisäksi maksettavaksi.

On niin paljon tapauksia, että ostaja ei lunastakaan pakettia ja silloin sekä lähetys että palautus kulut jäävät myyjälle.

Sopiva summa ensin käsirahana tilille, joka korvaa postikulut molempiin suuntiin sekä postiennakon, kalliimpien lähetyksen vakuutukset molempiin suuntiin + pieni vaivanpalkka lähettämisestä. Tämä sitten jää myyjälle, jos pakettia ei lunastetakaan.

Ei mitään suurta, mutta riittävän paljon, jotta ostajan motiivi lunastaa paketti on varma, eikä myyjä jää ainakaan tappiolle jos ostaja onkin feikki.
Antipodi

Viesti Kirjoittaja Antipodi »

"Kyllä minä myyjänä vaatisin vähintään käsirahan tuon lisäksi maksettavaksi.

On niin paljon tapauksia, että ostaja ei lunastakaan pakettia ja silloin sekä lähetys että palautus kulut jäävät myyjälle."

Toisaalta, miksi ostajan pitäisi luottaa sinuun enemmän kuin sinä ostajaan? Leijonanosa huijauksista taitaa kuitenkin mennä niin päin, että ostaja on se joka kärsii. Kuinka monta prosenttia postiennakkona tapahtuneista myynneistä jää oikeasti noutamatta? Millaisia kokemuksia ihmisillä lienee? Veikkaa että aika marginaalinen määrä. Sen sijaan noita aitoja huijareita, jotka koettavat vedättää ostajaa, tuntuisi netti olevan pullollaan. (Tai sitten on muutama ahkera huijari).

Itse en ostajana suotu kyllä mihinkään käsirahan maksamiseen. Joskus kun tavara (muiden harrastusteni kohdalla) on ollut arvoltaan pieni ja olen syystä tai toisesta luottanut myyjään, olen jopa maksanut koko summan ennen kuin olen saannut edes tavaran, mutta tällöin asiaan on vaikuttanut summan pienuus. Olen katsonut voivani ottaa riskin.

Maksaisitko itse, jos joku ilmoittaisi sinulle, että hän laittaa esimerkiksi Nikon D300S:n tulemaan kun olet maksanut ensin etukäteen hänelle postikulut ja vaikka neljänneksen kauppahinnasta? Etkö edes pohtisi mahdollisuutta, että olet joutumassa vedätyksen kohteeksi?
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Antipodi kirjoitti: Toisaalta, miksi ostajan pitäisi luottaa sinuun enemmän kuin sinä ostajaan?
Ostaja valitsee myyjän, mutta myyjä ei valitse ostajaa.

..
Ruhla

Rosvojen puolustelu.

Viesti Kirjoittaja Ruhla »

On se outoa, että aina löytyy näitä rosvojen puolustajia. Niinhän se on, koska kusetus ei ole sattunut omaan nilkkaan, niin mukava se on ymmärtää ja päätä silitellä. Sitten kun huijari viekin omat rahat, niin alkaa itku ja ääni kellossa VARMASTI muuttuu.
Sampe

Viesti Kirjoittaja Sampe »

Munt kirjoitti:
Antipodi kirjoitti: Toisaalta, miksi ostajan pitäisi luottaa sinuun enemmän kuin sinä ostajaan?
Ostaja valitsee myyjän, mutta myyjä ei valitse ostajaa.

..
Tässä koko pointti aika tyhjentävästi.

Olen itse myynyt satoja tuotteita huutonetissä ja en ikinä enää alkuaikojen postiennakkojen noutamatta jättämisien jälkeen ko. tavalla lähetä mitään.
Scaramanga

Viesti Kirjoittaja Scaramanga »

Tässäkin ketjussa pariin kertaan mainittu xxxxx Joensuusta porskuttaa jälleen, tällä kertaa myynnissä on uudenkarhea Canon 60D kitti-objektiivilla. Jo kertaalleen ostettu digijärkkäri on laitettu kylmän viileästi uudelleen myyntiin. ---> Huuto.net
Munt

Scaramanga kirjoitti:Tässäkin ketjussa pariin kertaan mainittu xxxxx Joensuusta porskuttaa jälleen, tällä kertaa myynnissä on uudenkarhea Canon 60D kitti-objektiivilla. Jo kertaalleen ostettu digijärkkäri on laitettu kylmän viileästi uudelleen myyntiin. ---> Huuto.net
Huutonetti on viikonloppuisin täynnä erilaisia kusetuksia,koska ylläpito vetää lonkkaa ja noita ei saada suljettua.
Huutonetissä voi oikeasti tehdä 100 000 euron kuprun yhdessä viikonlopussa, jos haluaa. Onneksi nämä nykyiset teinihuijarit on sen verran idiootteja, että eivät osaa ja malta, mutta on siellä näkynyt jo ihan oikeita ammattilaisiakin.
Ebayssa paras tapaamani huijari teki 2 viikon aikana noin 30 000 euron tilin myymällä kameroita yhdellä kaapatulla tunnuksella, jolla oli yli 1000 positiivista palautetta.

Useinhan ostaja katsoo niitä jo aiemin tehtyjä kauppoja, jos alkaa epävarmaksi. Valitettavasti nämä sankarit tietää sen ja laittaa kallista tavaraa kohtuuhintaan myyntiin, ja huutavat sen tuplatunnuksilla. Näin voidaan periaatteessa tehdä kuukauden aikana vaikka 20 luotettavaa myyjää ja ostajaa, joilla on paljon isoja palautteita ristiin. Tähän vielä muutama tekninen jippo, niin kusessa ollaan...

Jos ja kun nettihuutokaupoissa on jotain tosi kivaa tosi halvalla, niin aina pitäisi hälytyskellojen soida. Toisilla ei vaan soi...

..
Leenapa

Huijauksen yritys ei ole rikos, ellei se onnistu. Siksi minä en voi tehdä asialle mitään, mutta tehkää te hyvät ihmiset rikosilmoitus, jos ette saa rahoillenne vastinetta. Huuto.netistä vastattiin näin, kun pyysin sulkemaan tuon tunnuksen:

"kiitos viestistäsi. Mikäli myyjä ei toimita maksettua tuotetta, kyse on
petoksesta ja asiasta voi tehdä tutkintapyynnön poliisille.

Ystävällisin terveisin,
Kari / Huuto.net"

Joten huuto.netin ylläpito ei puutu asiaan, koska edelleen näyttää olevan tavaraa myynnissä tällä nimimerkillä.
Leena Partanen
Munt

Leenapa kirjoitti:Huijauksen yritys ei ole rikos, ellei se onnistu. Siksi minä en voi tehdä asialle mitään, mutta tehkää te hyvät ihmiset rikosilmoitus, jos ette saa rahoillenne vastinetta. Huuto.netistä vastattiin näin, kun pyysin sulkemaan tuon tunnuksen:

"kiitos viestistäsi. Mikäli myyjä ei toimita maksettua tuotetta, kyse on
petoksesta ja asiasta voi tehdä tutkintapyynnön poliisille.

Ystävällisin terveisin,
Kari / Huuto.net"

Joten huuto.netin ylläpito ei puutu asiaan, koska edelleen näyttää olevan tavaraa myynnissä tällä nimimerkillä.
Petoksen yritys on aina rikos, ellei kyseessä ole "lievä petos".
Alla rikoslakia, ettei unohdu.

Huutonetin ylläpito suksikoon kuuseen.
Ne eivät tuolla tee juuri mitään, oli kyseessä millainen rikollinen tahansa. Aina jonkun pitää saada ensin turpaansa.

Huutonetin ylläpito toimii sen periaatteen mukaan, että PÄÄASIA on se, että palvelussa on paljon ilmoituksia, eikä ole mitään väliä, ovatko kohteet piraatteja tai varastettua tavaraa, tai myyjät huijareita vaiko liiketoimintakiellossa olevia talousrikollisia.
Kaikkia on nähty ja kaikista ilmoitettu, eikä mitään tapahdu.

.............

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

36 LUKU (24.8.1990/769)
Petoksesta ja muusta epärehellisyydestä
1 § (24.8.1990/769)
Petos

Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Petoksesta tuomitaan myös se, joka 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa dataa syöttämällä, muuttamalla, tuhoamalla tai poistamalla taikka tietojärjestelmän toimintaan muuten puuttumalla saa aikaan tietojenkäsittelyn lopputuloksen vääristymisen ja siten aiheuttaa toiselle taloudellista vahinkoa. (13.6.2003/514)

Yritys on rangaistava.

2 § (24.8.1990/769)
Törkeä petos

Jos petoksessa
1) tavoitellaan huomattavaa hyötyä,
2) aiheutetaan huomattavaa tai erityisen tuntuvaa vahinkoa,
3) rikos tehdään käyttämällä hyväksi vastuulliseen asemaan perustuvaa erityistä luottamusta tai
4) rikos tehdään käyttämällä hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa

ja petos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä petoksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

3 § (24.8.1990/769)
Lievä petos

Jos petos, huomioon ottaen tavoitellun hyödyn tai aiheutetun vahingon määrä taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä petoksesta sakkoon.
Leenapa

^ Kas, kas, niinpä näyttää olevan. Kiitos korjauksesta!

Eipä ollut se poliisikaan sitten tarkkaan lukenut lakiaan, kun antoi minun ymmärtää em. asian noin. Tokihan pitäisi itse ottaa selvää asioista, eikä aina uskoa mitä sanotaan.
Leena Partanen
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Leenapa kirjoitti:Eipä ollut se poliisikaan sitten tarkkaan lukenut lakiaan, kun antoi minun ymmärtää em. asian noin. Tokihan pitäisi itse ottaa selvää asioista, eikä aina uskoa mitä sanotaan.
Kansalaistaitoihin aletaan vähitellen ymmärtää kuuluvan sen, että poliisia ei koskaan pidä uskoa, jos se/hän esittää jotain väitteitä laista... Juuri siksi meillä on oikeuslaitos viime kädessä lakia lukemassa. Sama "uskomattomuus" pätee yleensä myös dc-nettiiin...
Onneksi kotimainen lainsäädäntö löytyy nykyään netistä Finlex-palvelusta, jolloin voi itse tarkistaa, mikä on totuus. Esim.
* mainittu rikoslaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
* ja tekijänoikeuslaki, mistä usein esitetään vääriä väitteitä vähän joka puolella:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404
Matti Vuori
riihijan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riihijan »

En tiedä onko joulun läheisyys syy vai mikä?

Tuntuu keltainenpörssi ym. palstat olevan täynnä huijareita tai ainakin hinnat tuntuu olevan liian halpoja.

Heitän pari esimerkkiä ja näitä pikakatselulla oli varmaan kymmenen.

http://www.mikko.fi/announcements/detai ... List=false
Tästä ei edes selviä mitä myydään MKIII DS vai 40D
http://www.mikko.fi/announcements/detai ... List=false
Saman kameran voi noutaa Askolasta tai Brandöstä

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/ ... 9A?rowId=1
Viimeksi muokannut riihijan, Marras 13, 2010 21 : 49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MarkusL-a

Viesti Kirjoittaja MarkusL-a »

Ongelmahan noissa petosjutuissa on se näytön saaminen. Vaikka yritys onkin rangaistavaa, niin siinä se tutkija oli oikeassa, että ellei sitä rahanmenoa ole oikeasti kenellekään tapahtunut, niin aina voi myyjä venkoilla itsensä hommasta ulos. Ainahan se huijari voi vaittaa, että oli hänellä tavara, mutta se meni jo kaverille tai joku toinen osti sen... eli vaikka kaikki tietää mistä on kyse, niin pelkästä petoksen yrityksestä ei saada riittävää näyttöä.
Vastaa Viestiin