Kotimaisia kameravertailutestejä?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
dsniper

Kotimaisia kameravertailutestejä?

Viesti Kirjoittaja dsniper »

Kiinnostaisi tietää että tehdäänkö kotimaisissa medioissa juurikaan vertailutestejä eri kameroiden suhteen? Vastaan ei ole tullut kuin lähinnä TM:n, MikroPiltin ja jonkun toisenkin tietokonelehden tekemä testi.

Vaikka pitkälle nörtti ja tekniikkaihminen olenkin, niin en ihan täysin allekirjoita joitain näitä lukemiani testejä joissa joskus puututaan ihan täysin epäolennaisuuksiin ja toisaalta sivuutetaan kylmästi kameralle olennaisia seikkoja. Esimerkiksi mukaan bundlatun ohjelmiston painoarvo ei minusta voi olla likimainkaan sama kuin optiikan, vaan optiikan erilaisista ominaisuuksista (+esim. kennon kohinan hallinta) kuuluisi arvostaa yhteensä liki 50-60% verran kokonaispisteistä.

Seuraavassa TM:ssä mielenkiintoinen vertailutesti, juuri sain tiedon että mukana olisivat seuraavat mallit:
Canon Powershot Pro 1
Fujifilm Finepix S 7000
Minolta Dimage A1
Nikon Coolpix 8700
Olympus Camedia C-8080
Panasonic Lumix DMC-FZ10
Sony Cyber-shot DSC-F828

Edit: Tämän saisi siirtää tuonne lehdet ja kirjat -osastolle...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mikko
Viesti:

Re: Kotimaisia kameravertailutestejä?

Viesti Kirjoittaja mikko »

dsniper kirjoitti:Seuraavassa TM:ssä mielenkiintoinen vertailutesti, juuri sain tiedon että mukana olisivat seuraavat mallit:
Canon Powershot Pro 1
Fujifilm Finepix S 7000
Minolta Dimage A1
Nikon Coolpix 8700
Olympus Camedia C-8080
Panasonic Lumix DMC-FZ10
Sony Cyber-shot DSC-F828
Erittäin mielenkiintoinen testi, kerrankin mukana kaikki samanluokan kamerat! Mutta miksi minoltan A1?
*Pro Mikko Laakso*
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Suhtaudun hieman varauksellisesti noiden tekniikka- ja tietokonelehtien kameravertailuihin... Arvosteluperusteet ovat joskus aika oudot ja tavallisesti "testin" tekee yksi hemmo, jonka subjektiiviset mielipiteet vaikuttavat varsin paljon.
mikko
Viesti:

trombi kirjoitti:Suhtaudun hieman varauksellisesti noiden tekniikka- ja tietokonelehtien kameravertailuihin....
Mutta sekin on parempaa kuin ei mitään, jos itse hypistelet kaikkia noita kameroita samaan aikaan varmasti sinullekin tulee jonkin lainen käsitys ja omat arviot kameroista.
*Pro Mikko Laakso*
u0000837

Viesti Kirjoittaja u0000837 »

Mikrobitin kameratestiin liittyen oli Nettijatkoihin laitettu pistepuntari, jossa voi itse kukanenkin painottaa haluamiaan ominaisuuksia ja laskea niiden mukaan uudet pisteet. Jos jotakuta vielä kiinnostaa, niin voi käydä kokeilemassa...
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/20 ... gikamerat/
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

mikko kirjoitti: jos itse hypistelet kaikkia noita kameroita samaan aikaan.
Hitsin hitsi, minä kun en ehdi kaikkia hypistelemään, kun pitää ehtiä kuvaamaan ja käsittelemään kuvia, kirjoittamaan juttuja, taittamaan lehtiä ja ensi viikonloppuna uudelle keikalle (Liettuaan)!
Leht1n

Viesti Kirjoittaja Leht1n »

dsniper kirjoitti:Kiinnostaisi tietää että tehdäänkö kotimaisissa medioissa juurikaan vertailutestejä eri kameroiden suhteen?
Olen harkinnut suomenkielisen testisivuston rakentamista, olisiko kysyntää? :o) Ei mitään missä testataan kaikkea epäolennaista ja viilataan pilkkua, vaan sellaista kameran kokonaisuutena huomioon ottavaa pohdiskelua elämänläheisine testikuvineen. Testiin ottaisin lähinnä itse mielenkiintoisina pitämäni uutuudet.

—Timo
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Leht1n kirjoitti:Testiin ottaisin lähinnä itse mielenkiintoisina pitämäni uutuudet.
Tarkoitat varmaan, että testiin otat ne kamerat, jotka satut saamaan, tai ne, jotka sukulaiset ja tutut omistaa?
Viimeksi muokannut tareone, Maalis 10, 2004 16 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leht1n

En.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Leht1n kirjoitti:En.
No sitten saattaa olla sivustolla kysyntääkin.
mikko
Viesti:

Leht1n kirjoitti:Testiin ottaisin lähinnä itse mielenkiintoisina pitämäni uutuudet.
Todella hieno juttu!

Mielestäni olisi hyvä ottaa myös testeihin sellaisia kuumia malleja, mistä kaikki puhuvat.

Ja kruununa olisi mikrobitti tyylinen pistepuntari missä voisi itse omia tarpeitaan tutkailla.
*Pro Mikko Laakso*
Leht1n

mikko kirjoitti:Mielestäni olisi hyvä ottaa myös testeihin sellaisia kuumia malleja, mistä kaikki puhuvat.
Toki toki, kuumat kamerat kiinnostavat itseänikin yleensä.
mikko kirjoitti:Ja kruununa olisi mikrobitti tyylinen pistepuntari missä voisi itse omia tarpeitaan tutkailla.
Tuota en ainakaan suoralta kädeltä allekirjoita. Tarkoitukseni olisi testata kameroita yksilöinä, eikä montaa kerralla ja laittaa niitä sitten taulukkoon vierekkäin. Jossain siinä dpreview.com, dcresource.com, imaging-resource.com ja steves-digicams.com välimaastossa. :o)

Toki jos markkinoilla on yhtäaikaa useampi saman luokan kuuma kamera (kuten nyt nuo 8Mpx), niin niitä on hyvä verrata jossain suhteessa keskenään.

Ideaa olen päässäni viritellyt, mutta katsotaan tuleeko siitä mitään. Toki jos systeemin saan rakennettua, niin kehitysideoita ja palutetta saisi käyttäjät laittaa. Nyt ei kuitenkaan kannata vielä liikaa innostua.

—Timo
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

29.3. ilmestyvässä Pikselissä on seuraavat kasimegaiset:

Canon PowerShot PRO1
KonicaMinolta A2
Nikon Coolpix 8700
Olympus C-8080
Sony DSC-F828

Poimintoja kolmosnumeron muusta sisällöstä löytyy osoitteesta http://www.pikseli.fi/index.php?id=47
Olen harkinnut suomenkielisen testisivuston rakentamista, olisiko kysyntää? :o) Ei mitään missä testataan kaikkea epäolennaista ja viilataan pilkkua, vaan sellaista kameran kokonaisuutena huomioon ottavaa pohdiskelua elämänläheisine testikuvineen. Testiin ottaisin lähinnä itse mielenkiintoisina pitämäni uutuudet.
Timo! Kiinnostaisiko tämän asian tiimoilta tehdä jotain yhteistyötä? Me pystymme järjestämään kameroita testattavaksi. Vain pieni osa testeistä ja tuloksista mahtuu lehteen, itse asiassa olemme alusta asti ajatelleet, että lehden sivuilla on vain osa, netissä loput. Ja netissä voisi nimenomaan olla "filosofisempi" ote, +paljon testikuvia, niitähän ei painettuun lehteen mahdu ihan teknisistä syistä kovin paljoa.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
Leht1n

barcoder kirjoitti:Kiinnostaisiko tämän asian tiimoilta tehdä jotain yhteistyötä?
Kiinnostaa kovasti, laitoin mailia viestisi lopussa olevaan osoitteeseen.

—Timo
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Leht1n kirjoitti:Toki toki, kuumat kamerat kiinnostavat itseänikin yleensä.
Minä kyllä jättäisin ostamatta, ostokuitti on tärkeä paperi ;)

Mitä tuohon testaamiseen tulee niin vaikka noita käynnistysaikoja ja shutterlageja ym. tarkennusaikoja mittailaan miten tarkkaan niin ainoa testi missä niiden merkitys tuli käytännössä esille oli jossain ranskalaisessa testissä. Siinä toistettiin sama tapahtumasarja missä joka kameralla otettiin mahdollisimman monta kuvaa kohti tulevasta henkilöstä (vai mikä lie oli). Jos kohdetta ensin kuvataan kaukaa zoomi täysillä ja lopussa wide-asennossa koko ajan yrittäen saada kohde mahdollisimman hyvin täyttämään kuva-ala, niin siinä se punnitaan tarkennusnopeus, zoomin helppokäyttöisyys ja kuvien tallennusnopeus. Toki tuo on testi muiden joukossa ja kaikki ei tarvitse moista ominaisuutta, mutta kuka tarvii niin se on kiva tietää saako kameralla kohti kävelevästä tenavasta yhden, kaksi vai useita hyviä kuvia mistä valita se paras.

Sepe
--
mikko
Viesti:

barcoder kirjoitti:29.3. ilmestyvässä Pikselissä on seuraavat kasimegaiset:

Canon PowerShot PRO1
KonicaMinolta A2
Nikon Coolpix 8700
Olympus C-8080
Sony DSC-F828.
Hyvä, onkin kiinnostavaa nähdä miten tekniikan maailman testi eroaa tästä?
*Pro Mikko Laakso*
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Kun on vaan kotimaisten lehtien testauslaatu USEIMMITEN aika puppaa... eteenkin tietokonelehdet joissa ei selvästi osata kameroiden päälle paljoa...
Vastaa Viestiin