Lankalaukasin 300d:hen

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
nenonen

Lankalaukasin 300d:hen

Viesti Kirjoittaja nenonen »

Heips.
Mistä lankalaukasin 300d:hen? Paljonko siitä saa maksaa ja millainen sopii kyseiseen järkkäriin?
Kokemuksia ja asiallisia vinkkejä otettais vastaan..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Perskeles. tästä oli täällä jossainvaiheessa juttua. Siis tuollaisen itse tekemisestä. Eipä kyllä haku löytänyt lankalaukaisin hakusanalla... täytyy hakea lisää.
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Minä erehdyin ostamaan semmottisen lankalaukaisimen, joka sopii nuihin Canonin EOS malleihin (jokunen vuosi sitten). Sama lankalaukaisin näytti sopivan hyvin myös tähän 300D:hen.

Hintaahan tuolla pirulaisella oli muistaakseni 180 markkaa... Eli aivan liian kallis. Todella pätevä laitos jalustan kanssa sekä pitkillä valotuksilla jne... Eipähän tarvitse aina laittaa kameraa laukeamaan ajastimella (köyhän miehen lankalaukaisin ;-) ).

Kännykän "hands free" letkusta saat myös tehtyä samanmoisen laitteen. Eikä maksa paljoo.
laite

^Nanook^ kirjoitti:Kännykän "hands free" letkusta saat myös tehtyä samanmoisen laitteen. Eikä maksa paljoo.
Juu, tuohon noita ohjeita täällä jaettiin. Mistähän tuon nyt löytäisi.
nenonen

^Nanook^ kirjoitti:Todella pätevä laitos jalustan kanssa sekä pitkillä valotuksilla jne... Eipähän tarvitse aina laittaa kameraa laukeamaan ajastimella (köyhän miehen lankalaukaisin ;-) ).

Kännykän "hands free" letkusta saat myös tehtyä samanmoisen laitteen. Eikä maksa paljoo.
No ei se nyt ihan hirveä summa ole, jos siitä 30€ pulittaa. Tietysti jos itse saa samanlaisen väkerrettyä niin sitten on eri juttu... Eli siis sinun laukasin toimii ihan täysin 300d:n kaverina? Bulbilla kuvattaessa lähinnä eniten tarvitsisin sellaista laitetta. Mikä malli ja mistä ostit?

Mitenkähän se tuo tapahtuu, että hands freestä lankalaukasin, hmm... :) vinkkejä, kiitos!
Jesus

Viesti Kirjoittaja Jesus »

nenonen

Eli, kun minulla on jokin Nokian puhelimiin sopiva hands free, niin sopiiko se suoraan lankalaukaisimeksi? Jos ajattelee, että pelkkä käsitarkennus vaan toimii.. Vaihtoehtoja ja esimerkkejä tuolla topicissa oli niin monia, ettei meinannut saada selkoo, mikä olis helpoin/yksinkertaisin tehdä.. ;)
Camino

Viesti Kirjoittaja Camino »

nenonen kirjoitti:No ei se nyt ihan hirveä summa ole, jos siitä 30€ pulittaa.
Canonilta löytyy malli RS-80N3, josta ilmeisesti on kyse. Hintaa tuolle kapistukselle löytyi vaivaiset ~60€, niin Suomessa, kuin myös Saksassa. Halpa hinta johdonpätkästä, liittimestä ja katkaisijasta. Harrastus kuin harrastus, niin aina tuntuu ahne käsi käyvän lompakolla :-(

Kannattaa siis todellakin tehdä itse. Tässä tapauksessa ei ole edes vaikeaa.
nenonen

jaajaa, eli hinta on sittenkin noin korkea. En mäkään siitä niin paljoa kyllä aio maksaa.
Kertokaa "viisaammat", että mitä sen hands freen kanssa pitää tehdä. Kun laitoin pistokkeen 300d.n kylkeen kiinni, niin kamera otti heti kuvan. Ja kun oli sarjakuvaus päällä, niin alkoi naputus vaan kuulua. :) eikä se sitä hands freen vastausnamiskaa totellut ollenkaan. Eli johtoja pitää kääntää tai vaihtaa jotain paikkaa?.. Ideana tämä koko lankalaukaisin on kyllä LOISTAVA...
HelloMan

Viesti Kirjoittaja HelloMan »

Camino kirjoitti:
nenonen kirjoitti:No ei se nyt ihan hirveä summa ole, jos siitä 30? pulittaa.
Canonilta löytyy malli RS-80N3, josta ilmeisesti on kyse. Hintaa tuolle kapistukselle löytyi vaivaiset ~60?, niin Suomessa, kuin myös Saksassa. Halpa hinta johdonpätkästä, liittimestä ja katkaisijasta. Harrastus kuin harrastus, niin aina tuntuu ahne käsi käyvän lompakolla :-(

Kannattaa siis todellakin tehdä itse. Tässä tapauksessa ei ole edes vaikeaa.
Suomen luontokuvalla oli myynnissä tarvikelaukaisja Canonin EOS kameroihin. Sen hinta taisi olla juuri tuo 30?.
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Jep jep. Malli on RS-60E3 ja Canonin omaa merkkiä. Ovh on näyttänyt olevan 46,30 euroa. Ostin tämän Oulun kuvasta.

Toimii hyvin 300D:n kaverina ihan niinkuin kaikki muutkin kameran oheislaitteet, jotka olen aikaisemmin ostanut.

Se hands freen nappi ei toimi suorilta. Sun pitää katkaista se piuha ja yhdistää niinkuin on tuolla kuvassa kerrottu. Eli parit piuhat yhteen ja sit katkaisin siihen väliin.....

http://www.pbase.com/image/23045681/large
sepalus

Viesti Kirjoittaja sepalus »

Mikähän (muu kuin hinta) on erona näillä RS-60E3 ja RS-80N3 malleilla?

-Seppo
ArtoH

Viesti Kirjoittaja ArtoH »

sepalus kirjoitti:Mikähän (muu kuin hinta) on erona näillä RS-60E3 ja RS-80N3 malleilla?
Ainakin liitin, ensin mainittu käy esim. 300D:hen, toinen 10D:hen ja D30/60:een.
samperit
Viesti:

Lankalaukaisin 300 D:hen

Viesti Kirjoittaja samperit »

Jesus kirjoitti:Tästähän se löytyi
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=3371
Yllä olevan ohjeen mukaisesti näpräilin eilen illalla lankalaukaisimen. Sattui vielä löytymään just sellainen 1 €:n handsfree kotoa. Siitä vaan katkaisin auki, mikki ja kuuloke veke ja niiltä johdot poikki. Ohjeen mukaisestivaan johdot yhteen ja kokeilemaan. Kas kummaa, toimi ihan odotetusti. Puute on siis se, ettei voi vain esitarkentaa. Senhän voit tehdä sillä kameran laukaisunapilla. Olis mulla vielä yks handsfree, josta vois ottaa katkaisimen esitarkennusta varten. Mutta katsotaan sitten tarviiko...On ihan tyylikäs!
nenonen

Re: Lankalaukaisin 300 D:hen

samperit kirjoitti: Siitä vaan katkaisin auki, mikki ja kuuloke veke ja niiltä johdot poikki. Ohjeen mukaisestivaan johdot yhteen ja kokeilemaan. Kas kummaa, toimi ihan odotetusti. On ihan tyylikäs!
Jahas. Eli romukauppaan heti --> hakemaan halpaa hands freetä ja sitten ankaraa ruuvausta vaan. :)
varmasti on tyylikäs kun vielä soveltaa napin johonkin hienoon lokeroon... heh

ps. mietin vaan tässä, että minkähänlaiset riskit tässä jutussa on kameran kannalta? Eli onkohan mahdollista, että kamera sekoo, kun käyttää tätä hands free -juttua pidempää? tälläistä vaan tuli mieleen...
jukkapvk

Re: Lankalaukaisin 300 D:hen

Viesti Kirjoittaja jukkapvk »

samperit kirjoitti:
Jesus kirjoitti:Tästähän se löytyi
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=3371
Yllä olevan ohjeen mukaisesti näpräilin eilen illalla lankalaukaisimen. Sattui vielä löytymään just sellainen 1 €:n handsfree kotoa. Siitä vaan katkaisin auki, mikki ja kuuloke veke ja niiltä johdot poikki. Ohjeen mukaisestivaan johdot yhteen ja kokeilemaan. Kas kummaa, toimi ihan odotetusti. Puute on siis se, ettei voi vain esitarkentaa. Senhän voit tehdä sillä kameran laukaisunapilla. Olis mulla vielä yks handsfree, josta vois ottaa katkaisimen esitarkennusta varten. Mutta katsotaan sitten tarviiko...On ihan tyylikäs!
Jepjep, tuolta löytyvien ohjeiden perusteella minäkin näpräsin oman lankalaukaisimen viime viikonloppuna. Osat maksoivat yleiselektroniikassa n. 8 €. Alla kuva. Vihreä tarkentaa, punaisesta laukeaa (kun siis myös vihreä on painettuna). Vieressä oleva kytkin on bulb-exposurea varten.

Käyttö tapahtuu painamalla peukalonpään nivelellä vihreä nappi pohjaan tarkennusta varten. Painamalla myös peukalon kärjellä punaisen napin alas kamera laukeaa. Omasta mielestä laukaisin onnistui hyvin ja on sopivan pieni taskuun

Kuva
samperit
Viesti:

Tuohan on ihan hieno, eikä ilmeisesti kovin isokaan jos vertaa tohon plugiin. Tuota bulbbia en tullut ajatelleeksikaan, mutta sillehän on varmasti käyttöä. Toisen kytkimen ajattetelin kyllä sovittaa siihen handsfreen kytkimeen.
nenonen

Voisko joku siis ystävällisesti neuvoa miten tää koko homma toimii?! En ymmärrä ideaa tosta enkun kielisestä tekstistä, ja on muutenkin aika sekava, kun ei tiedä miten nuo neljä johtoa pitää kytkeä. Eli avasin sen lokeron, missä on vastausnappi ja otin mikin pois. Sitten katkasin kuulokkeen johdon. Eli nyt on kaksi johtoa, jotka tulee vastausnapista (irroitettu mikistä) ja kaksi johtoa, jotka tulee katkaistun kuulokkeen piuhan sisästä. Neljä johtoa ja pitäis tietää, miten ne kytkee toisiinsa, että kamera laukeais. "Kaikkia" vaihtoehtoja olen kokeillut, mutta eipä kamera vaan laukea vastausnapista.. jos joku viittis vielä SUOMEKSI kertoa miten noi pitää yhistää..?!.. kiitos.. :)

ps. se vielä, että mistä mä tiedän mikä noista johdoista on missäkin kohdassa tuolla liittimessä? Eli ton kuvan perusteellakin on aika vaikea noita saada oikeen liitettyä!
samperit
Viesti:

Nenoselle lyhyesti:
Tarvitset jonkin mittarin tms, jolla voit tarkistaa kuinka virta kulkee.
Plugin kärkeen liittyvä johto ja seuraavaan renkaaseen liittyvä johto samaan kohtioon katkaisijassa. Toiseen kohtioon tulee sitten johdot plugin juuriosasta ja sen viereisestä renkaasta. Itse tein nuo liitokse tinaamalla katkaisijan kohtioihin. vastaavat liitokset voi tietysti tehdä ehkä helpommin myös ennen katkaisjaa johtoihin. Minulla oli siinä vain kaksi kumieristeistä johtoa, mutta kummankin sisässä oli sitten kaksi eri väristä haivennippua joiden pinnalla on ilmeiseti jokin eristelakka, jota rapsuttelin juotosaluaeilta. Näin minä sain sen toimimaan. En kanna vastuuta sepustuksestani.
laite

samperit kirjoitti:sisässä oli sitten kaksi eri väristä haivennippua joiden pinnalla on ilmeiseti jokin eristelakka, jota rapsuttelin juotosaluaeilta. Näin minä sain sen toimimaan. En kanna vastuuta sepustuksestani.
Noi suojalakat lähtevät kätevästi myös sytkärillä / tulitikulla (kannattaa suorittaa grillaus ulkona). Kun johtimia on pikkuisen lämmitetty, rapsuttelee vain karstat pois ja kyllä alkaa johtamaan.
Vastaa Viestiin