Kamerani (10D) alkoi vilkuttamaan "err 99" tekstiä satunnaisesti kuvan oton jälkeen, ja tuntuu että virhe yleistyisi.
Yleensä error 99, joka taitaa olla määrittelemätön virhe, tulee vanhojen yhteensopimattomien 3rd party linssien kanssa, mutta tällä kertaa on kyseessä canonin oma linssi.
Luin uutisista että Matilla olisi ollu samanlainen kokemus, ja itse epäilen myös että tällä kertaa on kyse sulkimen hajoamisesta. Sinänsä se kuulostaa aika uskomattomalta koska kuvia kameralla ei ole otettu kuin reilusti alle 5000(!).
Takuuhuoltoon kamera todennäköisesti menee, mutta harmittaa suunnattomasti näin juuri ennen matkaa odottaa jonossa huoltoa ja odotella lisää huollon valmistumista. Vakuutuksestakaan en saa täksi illaksi enää kameraa.
Onkohan minulle sattunut sunnuntaikappale vai hajoaako sulkimet itsestään 5000-15000 kuvan välillä? Tarkennuksessa minulla ei kyllä ole ollut mitään vikaa.
Suljinvika?
Kokeileppa ottaa objektiivi irti kamerasta ja testata tuleeko sama error kun laukaiset kameran ilman sitä. (M modessa vaan).
Ikävältä kuulostaa kyllä.
edit: tuolta viimeinen viesti:
http://www.ephotozine.com/forum/viewans ... 04&catid=6
"it's a shutter syncronisation problem"
Ikävältä kuulostaa kyllä.
edit: tuolta viimeinen viesti:
http://www.ephotozine.com/forum/viewans ... 04&catid=6
"it's a shutter syncronisation problem"
-
Sama virhe tuli vaikka kokeilin ilman linssiä. Olin aiemmin yrittänyt ottaa linssin irti ja laittaa takaisin jos kontakteissa olisi ollut ongelmia. Sulkimen ääni myös vaikuttaa muuttuneen ja kuulostaa aika oudolta minun korvaani, jotenkin kalahtaa.
Kokeilin myös sensorin puhdistusmoodia, mutta vaikka peili nousi niin suljin jäi kiinni, joka myös kielii ongelmista (ei kai sitä sensoria voi puhdistaa jos se suljin on kiinni?).
Kokeilin myös sensorin puhdistusmoodia, mutta vaikka peili nousi niin suljin jäi kiinni, joka myös kielii ongelmista (ei kai sitä sensoria voi puhdistaa jos se suljin on kiinni?).
Kuulostaa suljinvialta kyllä. Ei muuta kuin äkkiä jostain toinen runko lainaan matkan ajaksi jos onnistuu ja kamera jas-tekniikkaan huollettavaksi.
Tietysti yksi asia mitä voisi kokeilla on kameran asetusten nollaaminen ja akkujen ottaminen ulos kamerasta joksikin aikaa.
Itse korjasin oman eos-650:n sulkimen kesällä, oli tiivisteet muuttuneet sellaiseksi tahmeaksi mönjäksi ja se jumitti suljinta sillointällöin. Hauskaa puuhaa, mutta en kyllä digirungon kanssa lähtisi tuollaista tekemään koskaan.
Toivottavasti kaikki järjestyy!
Tietysti yksi asia mitä voisi kokeilla on kameran asetusten nollaaminen ja akkujen ottaminen ulos kamerasta joksikin aikaa.
Itse korjasin oman eos-650:n sulkimen kesällä, oli tiivisteet muuttuneet sellaiseksi tahmeaksi mönjäksi ja se jumitti suljinta sillointällöin. Hauskaa puuhaa, mutta en kyllä digirungon kanssa lähtisi tuollaista tekemään koskaan.
Toivottavasti kaikki järjestyy!
-
Mielenkiintoista...
Asiat vaan muuttuvat oudommiksi.
Matka tuli ja meni, kameraa en ehtinyt huoltoon asti viedä enkä uuttakaan saada tilalle niin lyhyellä varoitusajalla vaan jätin kameran säilytykseen.
Nyt kotiin päästyäni influenssan kourissa aloitin kameran kokeilemaan onko jokin tietty suljinaika joka aiheuttaa sulkimen jumiutumisen.
Ihmettelin kovasti kun kävin läpi suljinajat 1s - 1/4000s ilman mitään ongelmia, enkä ollut poistanut pattereita enkä päivittynyt firmwarea enkä muutakaan kovin radikaalia, formatoin vain CF kortin kamerassa.
Luultavasti "korjaantuminen" on vain väliaikaista ja saattaa liittyä jotenkin lämpötiloihin tai siihen että kamera oli käyttämättä usean päivän ajan. Todennäköisesti ongelma kuitenkin ilmenee uudelleen jossain vaiheessa.
Pitäisikö sitten heti maanantaina lähettää kamera Jas-tekniikkaan huoltoon joka tapauksessa, vai koettaa onnea jos vaikka saisi vielä joulukuvat otettua?
Matka tuli ja meni, kameraa en ehtinyt huoltoon asti viedä enkä uuttakaan saada tilalle niin lyhyellä varoitusajalla vaan jätin kameran säilytykseen.
Nyt kotiin päästyäni influenssan kourissa aloitin kameran kokeilemaan onko jokin tietty suljinaika joka aiheuttaa sulkimen jumiutumisen.
Ihmettelin kovasti kun kävin läpi suljinajat 1s - 1/4000s ilman mitään ongelmia, enkä ollut poistanut pattereita enkä päivittynyt firmwarea enkä muutakaan kovin radikaalia, formatoin vain CF kortin kamerassa.
Luultavasti "korjaantuminen" on vain väliaikaista ja saattaa liittyä jotenkin lämpötiloihin tai siihen että kamera oli käyttämättä usean päivän ajan. Todennäköisesti ongelma kuitenkin ilmenee uudelleen jossain vaiheessa.
Pitäisikö sitten heti maanantaina lähettää kamera Jas-tekniikkaan huoltoon joka tapauksessa, vai koettaa onnea jos vaikka saisi vielä joulukuvat otettua?