Juttuideoita pikseliin!

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
barcoder
Viesti:

Juttuideoita pikseliin!

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Kuten uutisia-palstalta olette voineet lukea, alkaa tammikuussa ilmestyä uusi suomalainen digikuvauksen erikoislehti PIKSELI! Koska haluamme tehdä lehdestä mahdollisimman paljon lukijakuntansa näköisen, toivommekin yhteydenottoja kaikilta digikuvauksesta kiinnostuneilta.

Meille ovat tervetulleita kaikentyyppiset digikuvaukseen liittyvät juttuideat! Ideat voivat koskea laitteita, ohjelmia, palveluita tai näiden yhdistelmiä, ilmiöitä, henkilöitä, ammattiryhmiä... mitä tahansa, jossa punaisena lankana on digikuvaus.

Jos siis jokin asia on askarruttanut mieltäsi, ja näkisit yhdeksi mahdolliseksi ratkaisuksi sen, että joku PIKSELIn toimittajista alkaa selvittää asiaa tai jos jokin aihe on muuten vain sen arvoinen, että siitä olisi mukavaa lukea artikkeli, niin ehdota ihmeessä!

Jos koet että itsessäsikin on toimittajan vikaa ja sinulla on jostain aiheesta jo aineistoa olemassa, niin ota ihmeessä yhteyttä toimitukseen ja tarjoa juttua. Julkaistavista jutuista maksamme kohtuullisen korvauksen.

Yhteydenotot ja juttuideat osoitteeseen toimitus@pikseli.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hsm

Re: Juttuideoita pikseliin!

Viesti Kirjoittaja hsm »

barcoder kirjoitti:Meille ovat tervetulleita kaikentyyppiset digikuvaukseen liittyvät juttuideat! Ideat voivat koskea laitteita, ohjelmia, palveluita tai näiden yhdistelmiä, ilmiöitä, henkilöitä, ammattiryhmiä... mitä tahansa, jossa punaisena lankana on digikuvaus.
Eikö tämä sopisi paremmin tuonne Divari-otsikon alle?
barcoder
Viesti:

Itse asiassa samantapainen löytyy myös lehdet ja kirjat osiosta. Laitoin tämän myös tähän viestiketjuun, koska juttuehdotus toiveiden aihealueena on nimenomaan digikuvaus - sama kuin tällä topicilla. Tätä topic:ia selaavat mielestäni juuri ne käyttäjät joilla on aiheesta kysyttävää - ja toisaalta myös ne joilla on vastauksia. Lehdet ja kirjat osassa nähdäkseni kerrotaan ja käydään katsomassa onko markkinoille tullut uusia julkaisuja ja mitä mieltä muut käyttäjät ovat näistä... siis kannattaako niitä ostaa. Toivon mukaan PIKELISTÄ käydään siellä keskustelua yleisellä tasolla. Kaipaamme palautetta lehdestä heti kun 1. numero on ilmestynyt.

Toivottavasti kukaan ei vedä tästä juttuideakyselyni sijainnista ns. "hernettä nenään" koska tarkoitus on kyllä hyvä...
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

barcoder kirjoitti:Toivottavasti kukaan ei vedä tästä juttuideakyselyni sijainnista ns. "hernettä nenään" koska tarkoitus on kyllä hyvä...
Keskustelupalstojen käyttö mainontaan ja markkinointiin ei minusta ole tässäkään tapauksessa asianmukaista.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

hsm kirjoitti:Keskustelupalstojen käyttö mainontaan ja markkinointiin ei minusta ole tässäkään tapauksessa asianmukaista.
Toisaalta kun kuulemma digikamera.net:n ylläpito on mukana tuon lehden tekemisessä ja kun lehti kuitenkin on aihepiiriltään sama kuin tämä sivusto, niin en näkisi tuossa suurta ongelmaa.

Ainahan voi jättää nuo mainokset lukematta ;)
barcoder
Viesti:

Lupaan ettemme käytä keskustelufoorumeita jatkossa tiedotuskanavina, tämä alku vain on Suomen kokoisella markkina-alueella tiukkaa aikaa Pikselin tapaiselle kohderyhmälehdelle, toivoisinkin että saisimme hieman erivapauksia alkutiedotuksen suhteen, tarkoituksemme ei ole häiritä ketään vaan yksinkertaisesti saattaa uusi tietolähde mahdollisimman monen ihmisen tietoon.

Teemme tätä lehteä vähintään yhtä paljon innostuksesta aiheeseen kuin kaupallisista syistä.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Erivapauksia? Perustelut? Ihmettelen, miksi joidenkin lehtien markkinointia saisi sitten täällä tehdä ja joidenkin ei. Liiketoiminta on liiketoimintaa ja markkinointi markkinointia. Selitykseksi ei oikein istu, että Matti H on sekaantunut tähän.

Jos täällä saa mainostaa, niin äkkiähän tämä muuttuu omakehujen viidakoksi. Pitäisi riittää, että banneri on näkyvästi esillä.

Palautetta voi pyytää, kun lehti on ulkona, mutta "juttuideoita"...hmmm. Onko tässä nyt ymmärrettävä, että vaikka lehteä ei ole vielä julkaistu ainuttakaan numeroa, juttuideat ovat jo kortilla? =) Ei kannata näemmä ruveta tilaamaan...

Ps. Muuten: "artikkeleita" ovat lähinnä pääkirjoitukset ja kolumnit. Muut ovatkin sitten "juttuja". Lehtijuttu-sanassa ei ole mitään pahaa.
barcoder
Viesti:

...tämä selvä, en tuo Pikseliä enää esille tällä foorumilla, ellei joku erikseen kysy asiasta!

ps. matti todellakin kirjoittaa pyynnöstämme lehteen ja tarjoaa näin asiantuntemustaan käyttöömme, matti ei ole millään tavalla "sekaantunut" lehden tekemiseen. Tämä keskustelu on lähtöisin minusta ihan henkilökohtaisesti, ajattelin tekeväni palveluksen tiedottamalla asiasta, ilmeisesti näin ei kaikkien mielestä ole ja olen todella pahoillani jos olen hyvässä uskossa aiheuttanut jollekin mielipahaa...

ps 2. juttuja on jo tehtynä pitkälle kevääseen, ja pystyisimme kyllä tuottamaan tarvittavan määrän aiheita itsekin, haluamme yksinkertaisesti tarjota ihmisille mahdollisuuden kertoa meille mitä he haluaisivat lukea, tämä on metodi mitä kohderyhmälehdet harjoittavat aivan liian vähän suomessa.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minä pidin tämän viestiketjun alkuperäistä ajoitusta pahimpana ongelmana. Juuri, kun Matti on lomalla, eikä voi ottaa kantaa....
Tuomo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Hmmm... Ei minua Barcorderin "mainos" ole millään tapaa häirinnyt. Itse asiassa pidän uudesta lehdestä kertomista ensisijaisesti tiedottamisena, en mainostamisena. Eri asia olisi, jos lehdestä jauhettaisiin täällä jatkuvasti.

Sitä paitsi Barcorderin tapa tiedottaa lehdestä on muutenkin sellainen, että se herättää enemmän sympatia kuin antipatiaa... Tässä säikeessä käydystä keskustelusta ei ole tullut sellaista mielikuvaa, että Pikselin takana olisi joku häijyn taitava mainos- tai viestintätoimisto, jossa paradigma paradigmalta ja diskurssi diskurssilta rakennettaisiin ihmisten tajuntaan väkisin pureutuva mainos.

Vaikuttaa, että Pikselin toimitus on vilpittömän innoissaan asiastaan ja niinhän tietysti pitää ollakin.
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

No hyvä, kun Barcoder täsmensi, luulin, että Matti on enemmänkin mukana. (tässä "mainoskampanjassa"). Mutta ei haitannut tippaakaan, jos kysytään juttuideoita, niin mitä hittoa? Eikö täällä muka koskaan kukaan muu ole ennen kysynyt mitään omaan liiketoimintaan/työhönsä liittyvää ? En tuota edes mainoksena pitänyt, vaan juttuna muiden joukossa. Tärkeintä oli, että Barcoder kertoi hommassa mukana olevansa, eikä postannut: "Hei, osta hyvä lehti! Luin juuri ja se oli ihan mhtava! Katsokaa tekin! Itse ostan heti, kun taas uusi numero tulee" - No tuo olisi ollut paheksuttavaa mainontaa.
Siitä vaan, mun puolestani. Sitäpaitsi, kai tämä on Matin hiekkalaatikko joka tapauksessa, ja voihan hän halutessaan sallia mainonnan. Ja fiksusti jos silti haluaa toimia, voi säikeen otsikkoon laittaa: varoitus: sisältää ylläpidon hyväksymää mainontaa

-Sanokaas nyt, eikös toi olisikin pistämätön idea ;)
lm
barcoder
Viesti:

Minusta on itseasiassa ihan hyvä asia, että nämä asiat puhutaan auki, erilaisia näkökulmia asiaan tulee esille. Ja jatkossa voidaan toimia niin ettei turhaan ärsytetä ketään. Tosiasiassa (ehkä sinisilmäisyyttäni) en tullut edes ajatelleeksi, että lehden toimintaideoista tiedottaminen ja ehdotusten kysely saattaisi ärsyttää ihmisiä, no oppia ikä kaikki...

Yksi mahdollinen tapa tuoda julki kaupallisesti sidonnaisia viestejä voisi olla oma viestiketju päätasolla tähän tarkoitukseen, siis kaikille halukkaille, ei ainoastaan Pikselille. Tästä päättävät tietysti Matti ja Armi. Mutta ihan ehdotuksena...

Tällöin ne käyttäjät, jotka vierastavat ajatusta siitä, että foorumissa käsitellään myös johonkin kaupalliseen toimintaan liittyviä asioita, voisivat yksinkeratisesti jättää aukaisematta ko. ketjun viestejä. Ja toiset, joita myös tällainen aihetta lähestyminen kiinnostaa, saisivat tietoa, jota digikuvauksesta kiinnostuneille halutaan välittää...

Minä pidin tämän viestiketjun alkuperäistä ajoitusta pahimpana ongelmana. Juuri, kun Matti on lomalla, eikä voi ottaa kantaa....
Se että lehden julkaisu tapahtuu samaan aikaan kuin ylläpidon talviloma on puhtaasti sattuma, meillä oli joulukuun alku julkaisuajankohtana tiedossa jo kauan sitten. Matin lomasta ainakin minä sain tietää vasta viime viikolla, joten siihen ei kyllä liittynyt mitään taktikointia, päinvastoin, olisi ollut ihan mukavaa, että Matti olisi ollut paikalla vaikkapa ottamassa kantaa tähän keskusteluun... Viestiketjua aloittaessani en tosiaankaan arvannut että keskustelunavaukseni johtaisi tällaiseen debattiin...=)
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

barcoder kirjoitti:Viestiketjua aloittaessani en tosiaankaan arvannut että keskustelunavaukseni johtaisi tällaiseen debattiin...=)
Minä arvasin kun luin tätä ketjua ensimmäisen kerran. Aina löytyy niitä joiden mielestä mikään ei ole hyvin.
Itse pidän hyvänä asiana, että tulevalta potentiaaliselta lukijakunnalta kysellään mistä aiheesta he haluaisivat lukea artikkeleita, varsinkin kun kysely suoritetaan sellaisella foorumilla mikä on keskittynyt lähes pelkästään samaan aihepiiriin kuin mitä tuleva lehti tulee käsittelemään.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Minä olen myös hyvin kriittinen tuon mainostuksen suhteen. En yleensä siedä mainoksia juuri missään.

Mutta Mielestäni tämä on ihan asiaa koska eihän tässä ollut mitään tuputtamista jne... Tämän takia juuri kiinnostuin lehdestä ja laitoin näytenumeron tilaukseen. On erittäin hienoa että kysytään juuri tällaisessa paikassa että mitä lehdessä halutaan nähdä. Eihän tämän parempaa paikkaa voisi olla, täällä on kumminkin lähinnä vain juuri tästä aiheesta kiinnostuneita ihmisiä, tai ainakin luulisin niin.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

laite kirjoitti:
barcoder kirjoitti:Viestiketjua aloittaessani en tosiaankaan arvannut että keskustelunavaukseni johtaisi tällaiseen debattiin...=)
Minä arvasin kun luin tätä ketjua ensimmäisen kerran. Aina löytyy niitä joiden mielestä mikään ei ole hyvin.
Itse pidän hyvänä asiana, että tulevalta potentiaaliselta lukijakunnalta kysellään mistä aiheesta he haluaisivat lukea artikkeleita, varsinkin kun kysely suoritetaan sellaisella foorumilla mikä on keskittynyt lähes pelkästään samaan aihepiiriin kuin mitä tuleva lehti tulee käsittelemään.

Minun mielestäni on hyvin, jos mainonta, markkinointi ja markkinatutkimukset hoidetaan jossain muualla kuin yleisillä keskustelupalstoilla. Tätä ilmiötä olisi syytä tarkastella hieman yleisemminkin. Miksi täälläkin ylipäänsä on eri alueita. Ovatko kaikki alueet vapaasti käytettävissä mihin tarkoitukseen tahansa? Kyseisestä lehdestä on jo aika paljon tekstiä Uutiset-otsikon alla, mikä onkin oikea paikka.

Edit:
Jos tällainen puuhastelu nähdään hyödylliseksi ja tarpeelliseksi, sille voidaan tietysti perustaa aivan oma alue, johon kaikilla mahdollisten asiakkaiden onnelliseksi tekijöillä on vapaa pääsy.
Viimeksi muokannut hsm, Joulu 04, 2003 23 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Minun mielestäni on hyvin, jos mainonta, markkinointi ja markkinatutkimukset hoidetaan jossain muualla kuin yleisillä keskustelupalstoilla. Tätä ilmiötä olisi syytä tarkastella hieman yleisemminkin. Miksi täälläkin ylipäänsä on eri alueita. Ovatko kaikki alueet vapaasti käytettävissä mihin tarkoitukseen tahansa? Kyseisestä lehdestä on jo aika paljon tekstiä Uutiset-otsikon alla, mikä onkin oikea paikka.

Mutta tämähän ei ollut mainos eikä mikään sellainen, vaan ihan puhtaasti pyyntö että lukijat kertovat voivat mitä he itse haluavat lehteen. Ei tästä pitäisi kenenkään vetää hernettä nenään, tässähän ajateltiin ihan tulevien lukijoiden parasta.
simos

Viesti Kirjoittaja simos »

Niin... niitä juttuideoita! Toi mainostaminen tai herättely mitä on käyty, ei häiritse ollenkaan tällaisessa asiassa. Asiaa on se että joku rupeaa tekemään näinkin kapea-alaista lehteä.... vaikka ns. harrastajia on paljon, niitä oikeasti potentiaalisia tilaajia/ostajia voi olla ylättävän vähän (mielipide). Se että Suomeen saadaan pelkästään digikuvaamiselle omistettu lehti, on iso plussa... ja mielenkiinnolla odotan mihin se menee, tai tulee menemään. Meinasi jo tilata kokovuoden numerot, mutta jos ensiksi tilais sen näytteen, sais jonkinlaisen kuvan suunnasta...

Ja niihin ideoihin....

Monta esimerkkiä on ollut... kuinka digikameralla otetaan mitä erilaisempia kuvia, mitä erilaisemmilla virityksillä... ja vieläpä aika onnistuneesti. Joten... makrokuva, joka digipokkarilla on varsin luontevaa tuottaa, olisi hyvä aihe. Varsinkin kaikenmaailman lisälinssien ja omatekoisten virityksien muodossa. Ja digiscoping, joka on varsin suosittua, voisi olla hyvä aihe käsitellä lehdessä...

Siinä muutamia...

simo
www.wildkite.net
barcoder
Viesti:

Simos, ideasi ovat hyviä ja tämä oli juuri täsmälleen alkuperäinen tarkoitus miksi laitoin kyselyn liikkeelle!

Saimme myös emailin kautta paljon hyviä ideoita, siitä kiitos kaikille ja ideoita saa edelleen lähettää. Mukana ideoissa oli mm.

-jutun tekeminen siitä miten vanhoja objektiiveja voi sovittaa uusiin digijärkkäreihin erilaisten sovittimien avulla
-kuvan dynamiikan parantaminen ohjelmallisesti
-kotistudion rakentaminen "McGyver"-periaatteella eli osien hankinta mahdollisimman edullisesti esim. rautakaupasta jne...

+paljon muita... Mukana oli paljon myös aiheita joita olimme itsekin jo poimineet, mutta johon saimme lisäperspektiiviä, kuten:

-kamerasta kehittämöön eli laajempi testaus miten kuvat voi teettää paerille, mukana sekä nettipalvelut että perinteisemmät valokuvausliikkeet, joihin voi käytännössä marssia muistikortin kanssa
-rautalankamalli+kuvankaappaukset, miten kameran profiili otetaan käyttöön jne...

Aika moni tarjoutui myös osallistumaan ihan konkreettisesti jutun laatimiseen mikä on myös tosi positiivista, näin saamme alaa tuntevien ihmisten asiantuntemusta levitettyä muille alan harrastajille ja aiheesta kiinnostuneille myös painettuna.

Näitä kontakteja käytämme varmasti jo kevään aikana.
skv

Viesti Kirjoittaja skv »

Huomasin tämän viestiketjun vasta nyt.

Älkää nyt heti olko lynkkausmielialalla kaikilla on vapaus kysyä ja toisilla on olla lukematta/kirjoittamatta.

Minusta barcoden viesti on vähintäänkin kaksipiippuinen juttu. Hyvä että lukijoilta kysellään että mitä ne haluaa, mutta toisaalta taas suurimmalla osalla varmasti tulee mieleen että nyt kysellään toisilta ja itse kääritään fyffet taskuun. No tuskin tämä on taka-ajatuksena (toivottavasti).

Itse en ole vielä lehteen tutustunut, mutta hyvä idea on että muutama kaveri tekee päätoimisesti ja loput on freelancereita. Kulut pysyy pienenä ja on mahdollisuuksia selvitä.

Itse tietysti photarimiehenä kaipaan photoshop aiheisia artikkeleita.
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Jep jep. On se kumma kun joidenkin pitää repiä ressiä joka asiasta. Säännöt on säännöt, mut ei tämä mielestäni ollut mainontaa.

Niitä juttuaiheitahan on "helppo" metsästää täältä forumiltakin. Katsoopi vain mitä asioita on paljon kyselty. Esim mikä objektiivi digijärkkäriin harrastajalle (eli "halpa" =) )

Akkujen/kameroiden pakkas/kosteuskestävyys testejä yms...
Vastaa Viestiin