Köyhän miehen studiovalaistus

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
juzu

Köyhän miehen studiovalaistus

Viesti Kirjoittaja juzu »

Noniin, aika aloittaa tällekin aihe vaikka varmasti hakemalla olisi löytynyt muitakin vanhoja. Päätin kokeilla tehdä eilen köyhän miehen studiovalaistusta ja voisi sanoa että kyllä se onnistuu ihan pienelläkin budjetilla kunhan jaksaa nähdä vähän vaivaa.

Ensimmäiseksi tarvikkeet mitä käytin: 1kpl 500W (raksa)halogeenivalaisimia, jalustalla varustettu malli, Foliota ja sateenvarjo!

Näistä lähdin testaamaan pikaisesti että kannattaako tuota ideaa lähteä rakentamaan oikeasti vai samantien heittää romukoppaan.

Työvaihe: Vuorasin sateenvarjon sisäpinnan foliolla jolloin saatiin aikaan hieman, köh... epätasainen, mutta heijastava pinta.

Tämän jälkeen laitoin sateenvarjon n. 40-50cm päähän valonheittimestä ja suuntasin koko aparaatin niin että valonheitin oli poispäin kuvattavasta ja sateenvarjon sisäpinta heijasti valon kohteeseen.

Ongelma: Valonheittimen valo pitäisi saada paremmin hyötykäyttöön joko isommalla varjolla tai valoa jotenkin muuten rajaamalla, koska nykyisyydessään yksi 500W ei tahdo kunnolla riittää ellei valonlähde olen n. 1,5m päässä kohteesta joka on kotistudiosta riippuen liian lähellä tai aivan liian lähellä :lol:

Ensimmäinen valotustesti on tässä:
http://juzu.users.daug.net/sekalaiset/_MG_1161.jpg

Kehitysidea: Ottaa toinen raksavalo käyttöön myös jolloin saadaan siitä vaikka hiusvalo.

Ongelma/Kehitysidea: Parempi heijastuspinta, eli kannattaisiko varjo korvata tasaisella pinnalla vai tehdä vain suurempi? Entä hukkaan menevän valon hyötykäyttö?

Ongelma: Taustakangas kotiolosuhteissa.

Oletteko rakennelleet itse vastaavia ja olisiko jotain ideaa miten tästä jatkaa? Valo ainakin pitää laittaa alemmas tai lisätä toinen kohtituleva, koska nykyisellään silmät eivät saa tarpeeksi valoa (varjo/valo liian ylhäällä).
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Halvimmat salamasetit harrastajakäyttöön ei maksa mahdottomia. Niillä pääsee hyvin alkuun ja jälki on parempaa kuin rakennusvaloilla.
http://tinyurl.co.uk/kxbe
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
juzu

Niin... siitähän tässä juuri oli kyse, eikun ei. Sittenkin siitä että käytetään niitä raksavaloja ja niiden pohjalta tehdään kotistudio. :)
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

no joo herra on hyvä vaan. 8)

E: Lisätään tähän vielä sen verran että varmaan jokaisen on käytävä tämä sama tee-se-itse vaihe läpi ja todeta se turhaksi.
On minullakin raksavaloja nurkissa pyörimässä.
Viimeksi muokannut kohan, Syys 06, 2006 9 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
-EeKe-

Re: Köyhän miehen studiovalaistus

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

juzu kirjoitti: Oletteko rakennelleet itse vastaavia ja olisiko jotain ideaa miten tästä jatkaa?

Kokeilin joskus, mutta valon laatu ja jatkuvasti nouseva lämpötila vei mielenkiinnon. Arturilla on blogissaan juttua, 4.2.2006 ->

http://www.majgaj.com/blog/
juzu

Re: Köyhän miehen studiovalaistus

-EeKe- kirjoitti:
juzu kirjoitti: Oletteko rakennelleet itse vastaavia ja olisiko jotain ideaa miten tästä jatkaa?

Kokeilin joskus, mutta valon laatu ja jatkuvasti nouseva lämpötila vei mielenkiinnon. Arturilla on blogissaan juttua, 4.2.2006 ->

http://www.majgaj.com/blog/
Kiitoksia, tuosta oli hyötyä :)
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Riippumatta aikaisemmista viestiketjuista....

Mallikuvastasi näkee, että kääntämällä mallin pois kohtisuoraan kameraa päin -asennosta, nostamalla valoa ylemmäs ja käyttämällä vaikkapa mattapintaista päällystystä varjossa folion asemesta parannat tulosta, mitä tulee itse pirteään ja iloiseen malliin.

Toinen asia sitten on, mikä on se riittävä valo ? Jos / kun tarkennat oikein ei ole tarpeellista että kaikki nenän kärjestä taaimmaisiin hiuksiin on terävää - painvastoin.
Less Is More
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

99,9% kuvista on sellaisia, missä ois hyvä käyttää myös irroitusta.
Siksi min. 2 valoa on must.
M1kko

Viesti Kirjoittaja M1kko »

Onkos kukaan käyttänyt ihan tavallisia käsisalamoita(mikä on oikea sana?) studiovalaistuksena yksinään tai noiden raksavalojen lisänä?

tuo oma sigma 500 super on ainakin niin tehokas ja optinen orja löytyy että sitä voisi mielestäni käyttää aivan hyvin studiossa sopivan softerin kanssa. Lisäksi löytyisi wanha vivitar johon myös optisen orjan voisi ostaa erikseen.

Raksalamput tulee varmaan itsekin ostettua ja hikoiltua mutta onhan sitä köyhän vähän harrastuksen takia kärsittävä :)
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Tuolta löytyy koko sivusto, joka on omistautunut käsisalamoiden käyttöön kuvaamisessa:
http://www.strobist.blogspot.com/
Garp

Viesti Kirjoittaja Garp »

Lueskelin jokunen kuukausi sitten itsekin innolla köyhänmiehenkotistudio -juttuja joita täältä foorumilta löytää hieman etsimällä pitkiäkin ketjuja. Ovat tosin pääosin aika vanhoja. Itse mietin lähinnä taustakangasta, kun se tuntuisi olevan suurelle osalle vaikein ratkaistava. Mitä tahansa lakanaahan ei voi käyttää etenkin jos haluaa valaista taustan. Voisihan tätä keskustelua herätellä sen verran että millaisia halpoja ratkaisumalleja tee-se-itse miehet ja naiset ovat taustan suhteen keksineet? Tila on toinen juttu mikä mietityttää, meidän kaksiossa kun on vain alta 50m2 tilaa ;) minkähän verran lähiksiin/puolikuviin tilaa valoineen ja taustoineen tarvitaan?
-EeKe-

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

Garp kirjoitti:Ovat tosin pääosin aika vanhoja.
Niin, mikä silloin hyväksi todettu juttu on huono tänä päivänä?

Garp kirjoitti: millaisia halpoja ratkaisumalleja tee-se-itse miehet ja naiset ovat taustan suhteen keksineet?
Gimp? =D
juzu

Garp kirjoitti:Lueskelin jokunen kuukausi sitten itsekin innolla köyhänmiehenkotistudio -juttuja joita täältä foorumilta löytää hieman etsimällä pitkiäkin ketjuja. Ovat tosin pääosin aika vanhoja. Itse mietin lähinnä taustakangasta, kun se tuntuisi olevan suurelle osalle vaikein ratkaistava. Mitä tahansa lakanaahan ei voi käyttää etenkin jos haluaa valaista taustan. Voisihan tätä keskustelua herätellä sen verran että millaisia halpoja ratkaisumalleja tee-se-itse miehet ja naiset ovat taustan suhteen keksineet? Tila on toinen juttu mikä mietityttää, meidän kaksiossa kun on vain alta 50m2 tilaa ;) minkähän verran lähiksiin/puolikuviin tilaa valoineen ja taustoineen tarvitaan?
Itse mietin bambuverhoa joka on tavallaan spesiaali mutta tavallaan ei... ei ehkä kaikkien mielestä sopiva taustaksi, mutta toimii kuitenkin sisustuselementtinä SEINÄLLÄKIN ... :)
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Garp kirjoitti:Voisihan tätä keskustelua herätellä sen verran että millaisia halpoja ratkaisumalleja tee-se-itse miehet ja naiset ovat taustan suhteen keksineet?
http://www.digitarvike.fi/products.php?p=58c986
+photari :)

edit: En tosin ole itse kokeillut.
Pexi

Viesti Kirjoittaja Pexi »

Raksavaloissa tulee kuumuus, säilytys ja tehonpuute (epäsuoralla valolla) vastaan. Halpoja ne on, esim. kaksi 500W jalustalla maksaa tyypillisesti 19,90€ tai 29,90€ ostopaikasta riippuen. Eli kannattaa niillä leikkiä, jos säilytystilaa on ylimäärin rumalle keltanen jalusta ja kaks isoo lamppua yhistelmälle...
M1kko

Viesti Kirjoittaja M1kko »

MattiH kirjoitti:Tuolta löytyy koko sivusto, joka on omistautunut käsisalamoiden käyttöön kuvaamisessa:
http://www.strobist.blogspot.com/
Tuo olikin loistava sivu.. löysinpä hieman linkkejä selailemalla tuon kautta tämmöisen sivun, tuosta kun lähtee selailemaan kaverin kuvia niin löytyy todella mielenkiintoisia kuvia valaisujärjestelyistä yhdellä tai kahdella käsisalamalla + parilla heijastimella yms.

Tietenkin kaverin rojut ovat kallista "proo kamaa" ja joku varmaan sanoo että "osta nyt se keikkasetti valmiina.." koska noihin menisi kyllä helposti studiosetin verran rahaa mutta kalliit heijastimet on helppo korvata omatekoisilla, taustakankaista löytyykin paljon juttua, valkoisia varjoja oli joku löytänyt kappahlista 5e/kpl hintaan yms. yms. :)
pnu

Viesti Kirjoittaja pnu »

Garp kirjoitti:Itse mietin lähinnä taustakangasta, kun se tuntuisi olevan suurelle osalle vaikein ratkaistava. Mitä tahansa lakanaahan ei voi käyttää etenkin jos haluaa valaista taustan. Voisihan tätä keskustelua herätellä sen verran että millaisia halpoja ratkaisumalleja tee-se-itse miehet ja naiset ovat taustan suhteen keksineet?
Kirpputoreilta löytyy erivärisiä ja kokoisia rullaverhoja. Pysyy suorana rullalla ja menee suht pieneen tilaan kun ei tartte. Seinää vasten voi myös välilä kuvata.
raineri

Viesti Kirjoittaja raineri »

Raksavalojen ongelma on valon epästabiliisuus.Valon väri vaihtelee paljon.Samaa ongelmaa on halvemmissa studiovaloissa,tehon muuttuessa värilämpötila muuttuu.
askomiko

Viesti Kirjoittaja askomiko »

Ostin ebaysta satasella Elinchromin EL250:n ja tykkään. Raksavalot on karmeita: rumia, kuumottavia ja tehottomia.
---
Vastaa Viestiin