halvmi kirjoitti:Pistää vihaksi tuo suuryritysten häikäilemättömyys.
Tässä ei ollut hymiötä perässä, joten voin vain todeta, että pistäisi vihaksi tuo ihmisten yksinkertaisuus – jos siis oikeasti välittäisin :-).
halvmi kirjoitti:On kestämätön ajatus, että hintasota joillakin markkinoilla maksatetaan vahemmän kilpaillun markkina-alueen kuluttajilla.
Päätöksessä on kyse EU-alueesta, jossa myyjä aina vastaa valmistajan vastuista ostomaassa. Miten jonkun toisen EU-maan halvat hinnat on maksatettu minulla? Miten se, että Nikon velvoitetaan (tavalla tai toisella) huolehtimaan valmistamiensa tuotteiden takuista lopettaa sen?
halvmi kirjoitti:Voisi oikeastaan vaatia valmistajia toimittamaan suomenkieliset käyttöohjeet kaikkiin niihin tuotteisiin joita on suomen markkinoilla saatavilla (ja sellaiset siis on olemassa) riippumatta siitä mistä maasta itse kamera on ostettu.
Joo, koko EU-alueella painetut manuaalit kaikilla EU-kielillä jokaiseen myyntipakkaukseen, maksoi mitä maksoi. Nettijakelu ei tosin paljon maksa, mutta se, että tavara on olemassa ei automaattisesti merkitse, että sitä olisi jaettava ilmaiseksi kaikille halukkaille.
Kyseessä on kunkin valmistajan oma päätös, jonka vaikutukset asiakas pystyy arvioimaan ostopäätöstä tehdessään siinä kuin muutkin tuotteen ominaisuudet. Markkinataloudessa tätä kutsutaan kilpailuksi. Jos valmistajan käytäntö ei miellytä, vaihda valmistajaa. Miksi minun olisi maksettava lisähintaa suomenkielisestä manuaalista, jota en tarvitse. (Samallla logiikalla suomesta voitaisiin poistaa kuljetusalan työttömyys määräämällä jokaiseen rekkaan pakollinen apumies ja jokaiseen bussiin rahastaja.)
eesau kirjoitti:Maahantuoja joutuu vastaamaan välillisistä kustannuksista vaikka joku toinen on repinyt katteen myydystä tuotteesta. Loppupeleissä tämä tulee aiheuttamaan meille syrjä-eurooppalaisille sen, että täällä on mahdotonta kenenkään huolehtia noista vastuista.
Virallisen maahantuojan ja valmistajan vastuut ja velvollisuudet sekä niistä maksettavat korvaukset määritellään osapuolten välisessä sopimuksessa. Kukaan ei korjaa toisen viallisia vehkeitä ilman korvausta, tai edes lähettele niitä ilman edestä muualle korjattavaksi.
(En ymmärrä miten kuluttajavirasto voi noin vain menna kolmanneksi osapuoleksi kahden osapuolen tekemään sopimukseen vaatimalla, että
virallisen maahantuojan tulee…huolehtia takuuvelvoitteen täyttämisestä, mutta minäpä en olekaan lakimies.)
Ainahan on maksettava eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu… – eikä ilmaista lounasta ole olemassa.