Valkotastapainon asettaminen Pringles-purkin kannella?
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Tammi 12, 2003 11 : 16
- Paikkakunta: Kuopio
Valkotastapainon asettaminen Pringles-purkin kannella?
Oletteko koittaneet ja mitä kokemuksia?
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Valkotastapainon asettaminen Pringles-purkin kannella?
Muutaman kerran huvikseni testannut ja ei voi valittaa.Justus kirjoitti:Oletteko koittaneet ja mitä kokemuksia?
Dpreviewin Oly-foorumilla havainneet sen olevan tarkempi kuin automaatti tai manuaalivalinnat, molemmat järjestään samalta listalta. http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=6101977 ja siitä muutama eteenpäin.
Joku firma valmistaa tuohon tarkoitukseen ihan kaupallisesti läpysköitä ja niihin ovat aikaisemmin verranneet ja todenneet hinta/laatu-suhteen olevan erinomainen. Noissa kansissa tosin saattaa valmistustoleranssit olla hieman väljemmät kuin 50x kalliimmassa mallissa mikä tulee ilman matkaeväitä.
Voihan tuo wb-mittaussysteemi olla eri kameroissa toteutettu eri tavalla.
Mikä kamera?
Sepe
--
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nyt käytän ihan rutiininomaisesti Expo disciä, hintaa sille tuli USA:sta tilattaessa vähän yli 98 euroa. Tulleja yms. ei tullut maksettavaksi. Ylimääräistä maksua oli jostain kertynyt 10 dollaria. Aikaa valkotasapainon mittaamiseen ja sitten käyttämisen asettamiseen ei kulu kuin runsaat puoli minuuttia.
Harmaakorteissa tai valkoisissa papereissa voivat heijastukset yms. päästä häiritsemään. Vähän hankala kuljetella tuollaisia mukana. Minulla on Expo disc linssin suojuksena 100 mm Canonin makrolinssissä. Toisen kokoisissa objektiiveissa riittää, kun pitää Expoa käsin objektiivin edessä.
Pringles-purkin kansi toimii mainiosti myöskin valkotasapainon asettajana. Helppohan tätä on itse kokeilla, monissa pokkareissakin on nykyään valkotasapainon manuaalinen säätö.
Laitetaan purkin kansi linssin eteen, otetaan kuva kannen läpi. Itse laitan tarkennuksen manuaalille, mutta sitäkään ei tarvitse tehdä. Pääasia, että kamera ottaa kuvan, tarkennushan on hyvä ollakin epätarkka. Sitten mennään valkotasapainon asetukseen ja kerrotaan kameralle, että käytäpäs äsken otettua kuvaa referenssinä. Lopuksi pitää vielä laittaa automaattisen valkotasapainon sijaan manuaalinen valkotasapaino päälle (joka siis käyttää äsken otettua kuvaa referenssinä).
Expo discistä voi lukea enemmän diginewsien puolelta
http://www.digicamera.net/dnews.htm 9.9.2003
sekä
http://www.digicamera.net/dnews03/dnews ... m#14082003
siis 14.8.2003
Harmaakorteissa tai valkoisissa papereissa voivat heijastukset yms. päästä häiritsemään. Vähän hankala kuljetella tuollaisia mukana. Minulla on Expo disc linssin suojuksena 100 mm Canonin makrolinssissä. Toisen kokoisissa objektiiveissa riittää, kun pitää Expoa käsin objektiivin edessä.
Pringles-purkin kansi toimii mainiosti myöskin valkotasapainon asettajana. Helppohan tätä on itse kokeilla, monissa pokkareissakin on nykyään valkotasapainon manuaalinen säätö.
Laitetaan purkin kansi linssin eteen, otetaan kuva kannen läpi. Itse laitan tarkennuksen manuaalille, mutta sitäkään ei tarvitse tehdä. Pääasia, että kamera ottaa kuvan, tarkennushan on hyvä ollakin epätarkka. Sitten mennään valkotasapainon asetukseen ja kerrotaan kameralle, että käytäpäs äsken otettua kuvaa referenssinä. Lopuksi pitää vielä laittaa automaattisen valkotasapainon sijaan manuaalinen valkotasapaino päälle (joka siis käyttää äsken otettua kuvaa referenssinä).
Expo discistä voi lukea enemmän diginewsien puolelta
http://www.digicamera.net/dnews.htm 9.9.2003
sekä
http://www.digicamera.net/dnews03/dnews ... m#14082003
siis 14.8.2003
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Tammi 12, 2003 11 : 16
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Valkotastapainon asettaminen Pringles-purkin kannella?
Kamera on S2 ja itselläni tuo Pringlespurkinkansisuodin on toiminut mainiosti. Tietysti tuo käsin asetettu valkotastapaino on tarkka paikasta, eikä kameraa yleensä voi juurikaan kääntää alkuperäisestä mittaussuunnasta sekavalossa. Kun ulkona on pimeää, tämä ongelma vähenee merkittävästi.seppot kirjoitti: ...Voihan tuo wb-mittaussysteemi olla eri kameroissa toteutettu eri tavalla.
Mikä kamera?
Sepe
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Tammi 14, 2003 15 : 40
Re: Valkotastapainon asettaminen Pringles-purkin kannella?
S2 katsoo custom-valkotasapainon kuvan keskeltä, ehkä n. 25% kuvan leveydestä kokoiselta alueelta. Muualla kuva-alassa voi sitten olla ihan mitä tahansa. Tämän havaitseminen helpotti ainakin qpcardien käyttöä valkotasapainon asettamisessa, ko. kortit kun ovat varsin pieniä kooltaan.Justus kirjoitti:Kamera on S2 ja itselläni tuo Pringlespurkinkansisuodin on toiminut mainiosti. Tietysti tuo käsin asetettu valkotastapaino on tarkka paikasta, eikä kameraa yleensä voi juurikaan kääntää alkuperäisestä mittaussuunnasta sekavalossa. Kun ulkona on pimeää, tämä ongelma vähenee merkittävästi.seppot kirjoitti: ...Voihan tuo wb-mittaussysteemi olla eri kameroissa toteutettu eri tavalla.
Mikä kamera?
Sepe
-Jouni
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Tammi 12, 2003 11 : 16
- Paikkakunta: Kuopio
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Tammi 12, 2003 11 : 16
- Paikkakunta: Kuopio
Totta. Kiinnostaisi vaan nähdä, mikä ero on noilla kahdella. Tuo ExpoDisc ei kuitenkaan lähde perunalastuhyllystä ainakaan samalla hinnalla.MattiH kirjoitti:Voisihan jonkun kuvan ottaakin ja laittaa esille.
Toisaalta voihan kiinnostunut ostaa Pringles-perunalastupurkin, jonka hinta ruokakaupassa on 2 euroa. Sitten vain valkotasapainoa asettelemaan.
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Valkoinen paperi käy ihan hyvin, ei tarvitse olla mikään varsinainen harmaakortti. Canonin manuaalissa taidetaan nimenomaan puhuakin vain valkoisesta paperista. Eiri taitaa tuoda maahan niitä qpcardeja eli sellainen pieni pahviliuska, jossa on valkoinen, harmaa ja musta neliö. Kuvaan laitetaan tällainen mukaan ja sitten voidaan kuvankäsittelyohjelmassa valita pipetillä täysin musta, harmaa ja valkoinen. Näitä pahvi/paperiliuskoja on pakkauksessa useampi. Värit muuttuvat valossa, näin taataan mahdollisimman oikea sävy.
(pienellä etsimisellä löytyi referenssikin):
Pakkauksessa on 15 kpl, 4 cm x 14 cm. kts. http://www.topshot.fi/
laita hakusanaksi qpcard.
(pienellä etsimisellä löytyi referenssikin):
Pakkauksessa on 15 kpl, 4 cm x 14 cm. kts. http://www.topshot.fi/
laita hakusanaksi qpcard.
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tässä näitä esimerkkikuvia sitten on. Tiedostokoot 70 kB - 75 kB, joten sivun latautuminen voi vähän kestää. Tämä testi ei osoita mitään muuta kuin sen, että automaattinen valkotasapaino ei hehkulampusta selviä. Olen ottanut kuvan Kamera-lehden kannesta pimeässä huoneessa, katossa ovat palaneet hehkulamput ja lehden vieressä on tavallinen pöytälamppu.
Tilanne on ollut valko/harmaakortin kannalta paras mahdollinen, sillä tässä kuvausjärjestelyssä oli mahdollista laittaa valko/harmaakortit lehden eteen ja mitatata siitä valkotasapaino. Pringlesiä ja Expo disciä pidin sitten objektiivin edessä. Kameran valkotasapainon olisi voinut pakottaa hehkulampulle, nyt oli siis automaatti päällä ja kelvinit oletusarvoisesti 5200 K.
Järjestys kuvilla on Kamera_ei, Kamera_valk, Kamera_harm, Kamera_pring ja Kamera_exp, siis
ei mitään, valkokortti, harmaakortti, Pringles ja Exp Dis.
Ei mitään
Valkokortti (Kodakin harmaakortin valkoinen puoli)
Harmaakortti (Kodak)
Pringles-perunalastupurkin muovitulppa, pidetty objektiivin edessä
Expo Disc, pidetty objektiivin edessä
Tilanne on ollut valko/harmaakortin kannalta paras mahdollinen, sillä tässä kuvausjärjestelyssä oli mahdollista laittaa valko/harmaakortit lehden eteen ja mitatata siitä valkotasapaino. Pringlesiä ja Expo disciä pidin sitten objektiivin edessä. Kameran valkotasapainon olisi voinut pakottaa hehkulampulle, nyt oli siis automaatti päällä ja kelvinit oletusarvoisesti 5200 K.
Järjestys kuvilla on Kamera_ei, Kamera_valk, Kamera_harm, Kamera_pring ja Kamera_exp, siis
ei mitään, valkokortti, harmaakortti, Pringles ja Exp Dis.
Ei mitään
Valkokortti (Kodakin harmaakortin valkoinen puoli)
Harmaakortti (Kodak)
Pringles-perunalastupurkin muovitulppa, pidetty objektiivin edessä
Expo Disc, pidetty objektiivin edessä
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Tammi 12, 2003 11 : 16
- Paikkakunta: Kuopio
Kiitos, suunnilleen tätä tarkoitin. Silmämääräisesti näyttää, että kaikilla järkevästi mitatuilla valkotasapainoasetuksilla päästään aika lailla hyvään tulokseen. Salaman kanssa olen itse mitannut tastapainon samalla tavalla ja hyvin on pelannut, vaikka toimintasäde ennen uuden asetuksen tekemistä on aika rajallinen.
Noilla auto-asetuksilla on pärjännyt ulkona aika hyvin.
Noilla auto-asetuksilla on pärjännyt ulkona aika hyvin.
-
- Viestit: 699
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 38
Tuota matille vaan... kun uutisoit etusivulla pringleseistä...
niin eikö ne ole just tunnettu hollantilaisina (tai olikos belgialaisina) ruotsalaisia ne tietääkseni ainakaan ei ole...
ja tuo pringles.com sivusto ainakin on hollanniksi.
Sarjaa tarpeetonta tietoa :)
ja kyllä noiden testikuvien myötä tuntuu aika turhalta tilata joku kallis expo disci :) melkein pringlessi ntulos näyttää parhaimmalta :)
niin eikö ne ole just tunnettu hollantilaisina (tai olikos belgialaisina) ruotsalaisia ne tietääkseni ainakaan ei ole...
ja tuo pringles.com sivusto ainakin on hollanniksi.
Sarjaa tarpeetonta tietoa :)
ja kyllä noiden testikuvien myötä tuntuu aika turhalta tilata joku kallis expo disci :) melkein pringlessi ntulos näyttää parhaimmalta :)
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: Tammi 12, 2003 11 : 16
- Paikkakunta: Kuopio
Nyt alkaa olla jutut kohdallaan. Onko Taffel muuten Suomalaisomistuksessa?Gillis kirjoitti:Tuota matille vaan... kun uutisoit etusivulla pringleseistä...
niin eikö ne ole just tunnettu hollantilaisina (tai olikos belgialaisina) ruotsalaisia ne tietääkseni ainakaan ei ole...
ja tuo pringles.com sivusto ainakin on hollanniksi.
Sarjaa tarpeetonta tietoa :)
ja kyllä noiden testikuvien myötä tuntuu aika turhalta tilata joku kallis expo disci :) melkein pringlessi ntulos näyttää parhaimmalta :)
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=4153539Gillis kirjoitti:...ja kyllä noiden testikuvien myötä tuntuu aika turhalta tilata joku kallis expo disci :) melkein pringlessi ntulos näyttää parhaimmalta :)
- on kyllä vissi ero...
Pringlesin kansi on jotenkin niin kätevä, että soisi jokaisen digikuvaajan käyttävän sitä. Oma testijärjestelyni ei ollut mitenkään validi ja kaikenkattava. Expo Discillä tuli vähän turhan sininen kuva, Pringlesiin jäi kivasti lämpöä.
Onhan se Expo Disc kaikenkaikkiaan varmasti Pringlesiä parempi, jos http://www.expodisc.com/ lukee ja käyttäjien kokemuksia seuraa...
(Olen aina ajatellut sen kummemmin tarkastamatta, että Pringlesit olisivat ruotsalaisia. Johtuu varmaa siitä ajasta, jolloin niitä ei saanut Suomesta. Aina Ruotsiin mentäessä niitä tuli ostettua. Silloin kauan sitten ei ollut kenelläkään digikameroista edes aavistustakaan).
-
- Viestit: 699
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 38
Joo pringles purkin kansi on kuulunut kameralaukkuni vakiovarustukseen jo jonkin aikaa :) Ja siis tarkoitin kommentilla sitä ettei viitsi oikein expodiscistä maksaa kun pringlespurkin kannella saa jo niin hyvän tuloksen. (kyllä se expodisci tulee ehkä jonain päivänä hankittua mutta...)MattiH kirjoitti:Pringlesin kansi on jotenkin niin kätevä, että soisi jokaisen digikuvaajan käyttävän sitä. Oma testijärjestelyni ei ollut mitenkään validi ja kaikenkattava. Expo Discillä tuli vähän turhan sininen kuva, Pringlesiin jäi kivasti lämpöä.
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02
Pringles
Matti kirjoitti newsseissa
Ovathan ne pottulastut ihan kivoja vaikkapa eväänä kuvausreissuilla - tosin rasvaiset sormet eivät oikein kameran käsittelyyn sovi. Tämä "Pringles-menetelmä" on tuttu videokameroiden käyttäjille. Videokameroissa on useimmiten läpikuultavat linssitulpat väritasapainon manuaaliasettamista varten. Ehkä sellainen olisi ihan ok myös still-kameralle.
Menetelmä on hyvä, mutta se ei ole mielestäni ihan 100% toimintavarma. Tätäkin pitää osata käyttää. Systeemi toimii kun läpikuultavaan tulppaan kohdistuu samanvärinen valo kuin itse kohteeseen. Jos esim. kohde on syvässä varjossa, mutta Pringlesiin kohdistuu vaikkapa suora auringonvalo saadaan melkoisella varmuudella pielessä oleva tulos. - Tai mikä oikeastaan on pielessä oleva tulos ? Joka tapauksessa, jos kohde on eri valaistuksessa kuin Pringles-tulppa ei tulos ole kohteessa vallitsevan valon värin mukainen.
Jos kohde on voimakkaan värinen ja Pringles on varjossa eli se saa vain kohteesta heijastuvaa valoa saattaa tulos mennä vikaan. Esim. punaisesta kohteesta otetusta kuvasta ei tälläkään konstilla saane oikean väristä. Ilman tulppaa mittaus erehtyy mahdollisesti myös, mutta riippuu siitä mitä muuta kohteesta näkyy kuin pelkkä hallitseva värialue.
Mielestäni oikea Pringlesin (tai vast.) käyttötapa on suunnata kamera vallitsevaan valonlähteeseen (ei kohteeseen!) tulppa paikoillaan. Saadulla tuloksella kohde toistuu täsmälleen niin kuin pitää olipa kohteen väri ihan mikä tahansa. - Käytännössä mittaus on hankalaa, jos kohde on eri suunnista tulevassa sekavalossa, mutta jos kohde on niin iso että "sen luokse voi mennä" voi väritasapainon säätää "Pringlaamalla" valon suuntaan kohteelta.
Uskoisin suurimman osan kuvaajista tyytyvän kameran automatiikkaan, joka tuntuu toimivan useimmiten hämmästyttävän hyvin. Virheet voi korjata "verstaalla" eli kuvakäsittelyssä. Aika pitkälle pärjää myös valitsemalla kiinteän asetuksen esim. "daylight" tai mikä milloinkin on sopiva. Silloin kohteen väri (esim. kirkkaan punainen auto) ei vaikuta mitään.
Nikon D2H:n otsassa oleva "finni" on vallitsevan valon värilämpötila-anturi - yksinkertainen oivallus. Toimii niin kauan kun kameraan ja kohteeseen kohdistuu sama valaistus. Ammoisissa videokameroissa oli ulkoinen WB-anturi, joissakin jopa suunnattava.
Minua vähän huolestuttaa kuvien teknisen virheettömyyden ja täydellisyyden hakeminen / jonkinsortin ylistäminen. Olisiko sittenkin tärkeämpää käyttää tulppien kanssa räpeltämiseen menevä pienikin aika itse kohteen tarkkailuun ja arviointiin, jotta itse kuva olisi sommittelun yms. suhteen mahdollisimman hyvä.
Oma ehdoton suositukseni jokaiselle digikuvaajalle on: ostakaa edes yksi purkki Pringles-perunalastuja ja laittakaa läpinäkyvä pyöreä muovitulppa talteen! Tämän jälkeen valkotasapainon asetus hoituu nopeasti ja kätevästi, sillä "Once You Pop, You Can't Stop!"
Ovathan ne pottulastut ihan kivoja vaikkapa eväänä kuvausreissuilla - tosin rasvaiset sormet eivät oikein kameran käsittelyyn sovi. Tämä "Pringles-menetelmä" on tuttu videokameroiden käyttäjille. Videokameroissa on useimmiten läpikuultavat linssitulpat väritasapainon manuaaliasettamista varten. Ehkä sellainen olisi ihan ok myös still-kameralle.
Menetelmä on hyvä, mutta se ei ole mielestäni ihan 100% toimintavarma. Tätäkin pitää osata käyttää. Systeemi toimii kun läpikuultavaan tulppaan kohdistuu samanvärinen valo kuin itse kohteeseen. Jos esim. kohde on syvässä varjossa, mutta Pringlesiin kohdistuu vaikkapa suora auringonvalo saadaan melkoisella varmuudella pielessä oleva tulos. - Tai mikä oikeastaan on pielessä oleva tulos ? Joka tapauksessa, jos kohde on eri valaistuksessa kuin Pringles-tulppa ei tulos ole kohteessa vallitsevan valon värin mukainen.
Jos kohde on voimakkaan värinen ja Pringles on varjossa eli se saa vain kohteesta heijastuvaa valoa saattaa tulos mennä vikaan. Esim. punaisesta kohteesta otetusta kuvasta ei tälläkään konstilla saane oikean väristä. Ilman tulppaa mittaus erehtyy mahdollisesti myös, mutta riippuu siitä mitä muuta kohteesta näkyy kuin pelkkä hallitseva värialue.
Mielestäni oikea Pringlesin (tai vast.) käyttötapa on suunnata kamera vallitsevaan valonlähteeseen (ei kohteeseen!) tulppa paikoillaan. Saadulla tuloksella kohde toistuu täsmälleen niin kuin pitää olipa kohteen väri ihan mikä tahansa. - Käytännössä mittaus on hankalaa, jos kohde on eri suunnista tulevassa sekavalossa, mutta jos kohde on niin iso että "sen luokse voi mennä" voi väritasapainon säätää "Pringlaamalla" valon suuntaan kohteelta.
Uskoisin suurimman osan kuvaajista tyytyvän kameran automatiikkaan, joka tuntuu toimivan useimmiten hämmästyttävän hyvin. Virheet voi korjata "verstaalla" eli kuvakäsittelyssä. Aika pitkälle pärjää myös valitsemalla kiinteän asetuksen esim. "daylight" tai mikä milloinkin on sopiva. Silloin kohteen väri (esim. kirkkaan punainen auto) ei vaikuta mitään.
Nikon D2H:n otsassa oleva "finni" on vallitsevan valon värilämpötila-anturi - yksinkertainen oivallus. Toimii niin kauan kun kameraan ja kohteeseen kohdistuu sama valaistus. Ammoisissa videokameroissa oli ulkoinen WB-anturi, joissakin jopa suunnattava.
Minua vähän huolestuttaa kuvien teknisen virheettömyyden ja täydellisyyden hakeminen / jonkinsortin ylistäminen. Olisiko sittenkin tärkeämpää käyttää tulppien kanssa räpeltämiseen menevä pienikin aika itse kohteen tarkkailuun ja arviointiin, jotta itse kuva olisi sommittelun yms. suhteen mahdollisimman hyvä.
-
- Site Admin
- Viestit: 6388
- Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Expo Discin sivuillakin ja vehkeen mukana tulleessa ohjeessa korostetaan, että parempi tulos saadaan juuri neuvomallasi tavalla. Mennään siis kuvattavan kohteen paikalle ja mitataan valkotasapaino kohteesta kameran (ja valonlähteen) suuntaan.
Auringonvalossa kameran oma automaattinen valkotasapaino toimii hyvin, mutta useissa muissa valaistusolosuhteissa menee pieleen. Kuvankäsittelyssä (tai vaikka raw-muunnoksessa) valkotasapainon voi korjata helposti, jos kuvasta löytyy sopiva harmaa kohta. Usein tällaista kohtaa ei vain niin helposti löydy.
Pringlesiin innostamisessani on tietenkin paljon liioittelua, mutta epäilenpä, että takana olevassa ajatuksessa on vinha perä. Tuskinpa kovinkaan monet digikuvaajat ovat ikinä käyttäneet kamerassaan manuaalivalkotasapainoa, kun ovat sen kokeneet jotenkin hankalaksi.
Auringonvalossa kameran oma automaattinen valkotasapaino toimii hyvin, mutta useissa muissa valaistusolosuhteissa menee pieleen. Kuvankäsittelyssä (tai vaikka raw-muunnoksessa) valkotasapainon voi korjata helposti, jos kuvasta löytyy sopiva harmaa kohta. Usein tällaista kohtaa ei vain niin helposti löydy.
Pringlesiin innostamisessani on tietenkin paljon liioittelua, mutta epäilenpä, että takana olevassa ajatuksessa on vinha perä. Tuskinpa kovinkaan monet digikuvaajat ovat ikinä käyttäneet kamerassaan manuaalivalkotasapainoa, kun ovat sen kokeneet jotenkin hankalaksi.