RAW-tiedostot Capture Onella

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
saaju

RAW-tiedostot Capture Onella

Viesti Kirjoittaja saaju »

http://www.phaseone.com/eshop/

Kokeile ilmaista ohjelmaa 15 tai 30 päivää, ihastut varmasti siihen. Ohjelmisto on tarkoitettu RAW-tiedostojen (Canon ja Nikon D100) käsittelyyn. Sillä on mukava tarkastella kuvia ja korjata mahdolliset virhevalotukset ym.. Canonin omiin ohjelmiin verrattuna tämä on 100 kertaa parempi! Helppokäyttöinen ja selkeä.

Halvempi versio maksaa 99 USD, joka tietysti kannattaa hankkia. (Maccimiehet joutuvat ostamaan kallimman PRO-versio).
Canon 20D + IXUS 30 + Samsung L210
EF 400/4 DO IS, EF 70-200/2.8 L, EF 100/2.8 macro USM, EF 50/1.8 II, EF 17-40/4 L, 1.4x II, Peleng 8mm Fisheye, Speedlight 430EX
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mikko
Viesti:

Re: RAW-tiedostot Capture Onella

Viesti Kirjoittaja mikko »

saaju kirjoitti:Halvempi versio maksaa 99 USD, joka tietysti kannattaa hankkia.
Kannattaa lukea http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=2438

offtopic: oletko ollut tyytyväinen canonin 100-400 putkeen? Kerro vähän.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

http://www.akiba.fi/ tuo maksaa nyt 1.750 euroa (noussut kuukauden takaisesta hinnasta 50 euroa). Olen ajatellut jossakin vaiheessa itsekin ostavani tuon "pumppuzoomin". Siitä hyvä, että Canonin telekonvertterit taitavat suoraan käydä siihen.
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Siitä hyvä, että Canonin telekonvertterit taitavat suoraan käydä siihen.

Käyvät, mutta miten toimii automaattitarkennus, kun linssin max valovoima on yli 4:n?
aatos
Viesti:

c1 pro

Viesti Kirjoittaja aatos »

c1 pro on ehdottomasti parasta mitä olen ikinä nähnyt ja kokenut softarintamalla.
Canonin oma softa on hidas ja kankea, se tekee värit ihan miten sattuu ja piirtokin on hakusessa. breeze browserinkin erehdyin ostamaan, mutta en saanut sitä toimimaan kunnolla XP prossa.
c1 prolla kun räppää tuommoset 4-500 kuvaa koneelle ja tekee pienet säädöt ja lyö putkeen niin voikin lähteä sitten nukkumaan ja aamulla on kansiossa vinopino kuvia joille tarvii photoshopissa tehdä enään hyvin vähän (muilla leluilla joutui vääntään kaiken uusix PS:ssä). tossa lomien jälkeen tuli heitettyä 2000 kuvaa kerralla ja homma meni tosi jouhevasti.
jos jotain voi suositella niin C1 pro:ta - ehdottomasti. t. aatos
MattiH
Site Admin
Viesti:

adele kirjoitti:
Siitä hyvä, että Canonin telekonvertterit taitavat suoraan käydä siihen.

Käyvät, mutta miten toimii automaattitarkennus, kun linssin max valovoima on yli 4:n?
Raja on järjestelmädigeillä f/5.6 eli jos telekonvertterin kanssa aukko on yli f/5.6, niin AF ei toimi ilman kikkailua.

Kikkana on sitten laittaa pala läpinäkyvää teippiä konvertteriin. Kts.
http://www.fredmiranda.com/TipsPage/
saaju

100-400mm

Viesti Kirjoittaja saaju »

Yksinkertaisesti erinomainen putki! Monipuolinen, millit riittää ja kuitenkin koko on suhteellisen kompakti. Minulla putki on ollut jo vuosia, ostin sen heti kun niitä Suomesta aikoinaan sai. Hyvin on kestänyt. Telejatkeen kanssa AF ei toimi, mutta kikkailemalla sekin onnistuu. (teipataan "pinnejä")

Monet vierastavat pumppuzoomia, mutta se on nopea käyttää kun siihen tottuu. Kohti lentävää lintua kuvatessa, vedetään putkea sopivasti sisään, jos lintu sattuu tulemaan liian lähelle.

Capture LE ja PROn erot ovat ominaisuuksissa pienet, mutta hinnoissa suuret! Se mitä joku voisi ehkä LEssä kaivata, on se että siinä voi laittaa jonoon MAX 20 kuvaa, kun konvertoi RAW-tiedostoja. Minä en tästä edusta kuitenkaan maksaisi 500 dollaria.

Akiban (www.akiba.fi) ilmoittama hinta on käsittämättömän alhainen, taitaa olla Euroopan halvin!
Canon 20D + IXUS 30 + Samsung L210
EF 400/4 DO IS, EF 70-200/2.8 L, EF 100/2.8 macro USM, EF 50/1.8 II, EF 17-40/4 L, 1.4x II, Peleng 8mm Fisheye, Speedlight 430EX
ArtoH

Viesti Kirjoittaja ArtoH »

Dpreviewin Canon EOS 300D -foorumin sivulla ( http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031 ) näkyy vasemmassa reunassa "Soon introducing C1 Rebel" flash-mainos, eli 300D:lle on tulossa capture one, hintana mainoksessa oli 49 euroa / dollaria.

Lieköhän siinä sama toiminnallisuus kuin LE:ssä mutta vain 300D-tuki vai onkohan ominaisuuksia tiputettu vieläkin?
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

itse hankin kyseisen softan pro-version, ja pakko sanoa että todella hyvä....
ArtoH

Jos joku on tuota hankkimassa ja haluaa säästää tuon ostamisessa ALV:n, joka kai esim. Pictureflow:n tai Phaseonen eshopin kautta tilatessa menee, niin kannattaa harkita tilaamista Capture onen aasialaiselta jakelijalta, osoitteesta http://asia.c1dslr.com/en (tai http://www.pixource.com/en/ ). He eivät ainakaan vielä ALV:a Eurooppaan tehtyihin tilauksiin lisänneet. Ostaminen vaatii kuitenkin rekisteröitymisen heidän foorumeilleen, ainakin äskettäin vielä vaati.

Maksu onnistuu Paypalin tai suoraan luottokorttia käyttävän Asiadebitin kautta ja meni hyvin ainakin Paypalin kautta - tosin sähköpostin kulkuvaikeuksien takia koodin saanti viivästyi, kunnes pyysin koodin toiseen sähköpostiosoiteeseen. Jakelusta huolehtiva henkilö vastaili sähköposteihin muutaman minuutin viiveellä (kyselin parina aamuna, jolloin siellä päin lienee vielä työaika)
ahis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahis »

Olen testannut tuota C1 rebeliä. Vaikuttaa erittäin asialliselta. Tarjoushinta 29 taalaa on varsin kohtuullinen.
reittila

Re: 100-400mm

Viesti Kirjoittaja reittila »

saaju kirjoitti:...
Capture LE ja PROn erot ovat ominaisuuksissa pienet, mutta hinnoissa suuret! Se mitä joku voisi ehkä LEssä kaivata, on se että siinä voi laittaa jonoon MAX 20 kuvaa, kun konvertoi RAW-tiedostoja. Minä en tästä edusta kuitenkaan maksaisi 500 dollaria.
...
Onhan eroja toki muitakin, kuten mm. tuki pro-rungoille (1D,1Ds), profiilieditori, interpolointi, kolme konversiota samasta raw:sta kerralla etc. etc.
Katso tarkempi luettelo täältä.
\\Pekka
MattiH
Site Admin
Viesti:

Olen muutaman kerran käytellyt Capture One -ohjelmaa, enkä yhtään ihmettele sitä, että monet valokuvaajat eivät käytä ollenkaan enää Photoshoppia. Nimenomaan valokuvan muuntamiseen aivan mainio ohjelma. Täysversion ja LE-version yksi tärkeä ero taitaa olla se, että LE-versiossa ei voi kuvaa valmiiksi pienentää esim. sopivaan nettikokoon. Itse en tätä mahdollisuutta kymmenessä minuutissa löytänyt.

Onko todellakin näin, että LE-versiossa ei voi suoraan pienentää kuvaa sopivaa kokoon? (Kyse on siis itse raw-kuvasta, upotettua jpg-kuvaahan voi vapaasti säätää...).
ArtoH

MattiH kirjoitti:Onko todellakin näin, että LE-versiossa ei voi suoraan pienentää kuvaa sopivaa kokoon?
Kyllä, niin näyttäisi olevan. "DSLR Pro can resize when converting, LE cannot"
http://www.pictureflow.com/CaptureOne/W ... rovsle.htm
reittila

MattiH kirjoitti:Olen muutaman kerran käytellyt Capture One -ohjelmaa, enkä yhtään ihmettele sitä, että monet valokuvaajat eivät käytä ollenkaan enää Photoshoppia. Nimenomaan valokuvan muuntamiseen aivan mainio ohjelma. Täysversion ja LE-version yksi tärkeä ero taitaa olla se, että LE-versiossa ei voi kuvaa valmiiksi pienentää esim. sopivaan nettikokoon. Itse en tätä mahdollisuutta kymmenessä minuutissa löytänyt.

Onko todellakin näin, että LE-versiossa ei voi suoraan pienentää kuvaa sopivaa kokoon? (Kyse on siis itse raw-kuvasta, upotettua jpg-kuvaahan voi vapaasti säätää...).
Matti: Kyllä "pienennys" onnistuu "Export Previews"-toiminnolla.
Oiva toiminto juurikin nettikäyttön tarkoitettujen kuvien tuottamiseen.
\\Pekka
MattiH
Site Admin
Viesti:

Itse raw-kuvaa ei käsitykseni mukaan voi kuitenkaan pienentää.

Tarkoittaakohan tämä sitten raw-kuvaan upotetun jiipekin pienentämistä vai mitähän ihmettä Export Previews tarkoittaa... (Huomasin kyllä sen Export Previewsin, vaikka olikin vähän piilotettuna).
reittila

MattiH kirjoitti:Itse raw-kuvaa ei käsitykseni mukaan voi kuitenkaan pienentää.
Mitä tarkoitat ?
RAW-kuvaahan ei ole olemassakaan.
Vasta konvertoimalla RAW-informaatiosta saadaan aikaan kuva.
Tarkoittaakohan tämä sitten raw-kuvaan upotetun jiipekin pienentämistä vai mitähän ihmettä Export Previews tarkoittaa... (Huomasin kyllä sen Export Previewsin, vaikka olikin vähän piilotettuna).
Ei, vaan kyse on "quick-and-dirty" konversiosta. Ts. RAW-informaatiosta tehdään "pikakuva".
Laatu ei vastaa varsinaisia konversioita, mutta esim. web-käyttöön riittää mainiosti.
\\Pekka
MattiH
Site Admin
Viesti:

Vähän vaikuttaa siltä, että Capture One -ohjelmasta pitäisi sittenkin olla täysversio. Ainakin jos haluaa monipuolisemmin ohjelmaa käyttää. BreezeBrowseriin verrattuna raw-käännökset sujuivat paljon vikkelämmin (ja vielä kätevästi taustalla). Netistä löytää sitten ilmaisia ja maksullisia profiileita, jos haluaa kokeilla vähän erilaisia konversioita.
reittila

Pro-version käyttäjänä, omana mieleipiteenäni sanoisin, että C1 on sekä käytettävyydeltään, että kuvanlaadultaan selkeästi muita edellä.
\\Pekka
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

MattiH kirjoitti:Netistä löytää sitten ilmaisia ja maksullisia profiileita, jos haluaa kokeilla vähän erilaisia konversioita.
Mitä tarkoitat?

Itse olen breezeen paljon tyytyväisempi, kokeilin capture one ohjelman le ja pro versiota ja minusta ohjelma oli paljon hitaampi kuin breeze, vaikka säätöjä kyllä löytyi olan takaa.
Vastaa Viestiin