Miten BW photarilla?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
imyynona

Miten BW photarilla?

Viesti Kirjoittaja imyynona »

Eli vaikka kyseistä aihetta on kai jo täällä jauhettu aikaisemmin, en itse löytänyt niitä viestejä.
Siis miten teen värikuvastani HYVÄn mustavalkokuvan photoshopilla? Ja please, mielellään aika simppelit ohjeet, olen aika aloittelija:)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Sift+Ctrl+U
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
laaman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laaman »

Canon 5DmarkII+ 24-105mm 4 IS USM
Laaman kuvagalleria
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

kohan kirjoitti:Sift+Ctrl+U
Kaikki lukijat eivät välttämättä tiedä, että tämä neuvo on niin väärä kuin vain voi olla.
Matti Vuori
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

Joo, tuolla yksinkertaisella jutulla saa niin wineton platkua aikaiseksi, ettei oo tosi.
Värien esiintyminen erilaisina harmaasävyinä on suppeaa pelkällä unsaturatella.

Kirjoitin pikaohjeen ja tein actionin luontotupaa varten, mutta eiköhän tuolla pelkällä pikaohjeellakin selväksi tuu:
--------------------------------------------------------------------------------------
Tee säätötaso Hue/Sat säätötaso valikosta Layer->New adjustment layer->Hue/Saturation.
Väännä Hue/sat. tason saturaatio -100 asentoon ja kuva muuttui mustavalkoiseksi.

Nyt se on periaatteessa tehty samoin, kuin tuolla (shift+ctrl+U)pikanäppäimellä väri-infomaation poisto.

Mutta se ei jää sitä tähän tilaan, vaan mene Layers välilehdelle (missä tasot on) ja valitse hue/sat tason tilaksi Color.
-------------------------------------------------------------------------------------

Tässähän värien 'harmaaskaala' ei mene esim. oranssi-keltainen sekaisin, vaan niissä on ns. selkeä ero. Pistin LT:hen erään esimerkkikuvakin, mikä ero oikeasti on molemmilla tavoilla tehtynä, mutta kun kokeilet värikuvalle niin eiköhän se ero selviä.
veshut

Re: Miten BW photarilla?

Viesti Kirjoittaja veshut »

imyynona kirjoitti:...Siis miten teen värikuvastani HYVÄn mustavalkokuvan photoshopilla? Ja please, mielellään aika simppelit ohjeet, olen aika aloittelija:)
Lataa koneelles toi http://www.optikvervelabs.com/ . Se on helppo, nopea, toimiva ja ilmainen plugari PS:ään jolla voi vääntää MV-versoita jos jonkinlaisia...
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

imyynona kirjoitti:Ja please, mielellään aika simppelit ohjeet, olen aika aloittelija:)
Tipe kirjoitti:
Joo, tuolla yksinkertaisella jutulla saa niin wineton platkua aikaiseksi, ettei oo tosi.
Värien esiintyminen erilaisina harmaasävyinä on suppeaa pelkällä unsaturatella.
mvuori kirjoitti:
Kaikki lukijat eivät välttämättä tiedä, että tämä neuvo on niin väärä kuin vain voi olla.
Mutta yksinkertainen... Sitten on lukuisia muita toinen toistaan kätevämpiä menetelmiä. :D
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
gerbera

Viesti Kirjoittaja gerbera »

mitenkähän muuten suoraan kääntö rawshooterilla bw;ksi teidän mielestä luonnistaa? joululahjoiksi tein kasan sillä tavalla ja tyytyväinen olin.
Ei kenestäkään koskaan tule mitään.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

gerbera kirjoitti:mitenkähän muuten suoraan kääntö rawshooterilla bw;ksi teidän mielestä luonnistaa?
Itse käytän Photarin raw-konversiota vastaavasti. Saturaatio -100%:iin, valkotasapainosäätimillä haetaan sopivan tuntuista värien konversiota, valoisuussäätimillä valkoista, mustaa ja jyrkkyyttä. Lisäsäätöä sitten editorin puolella.

Nopeaa, varsin tyydyttäviä tuloksia. Jos hakee vaikuttavampia tuloksia, niin sitten tarvitaan värikanaviin jakamista (tai LAB:iin) ja tasottain säätämistä.
Exe

Viesti Kirjoittaja Exe »

Channel mixer auki, sieltä monochromeen raksi ja eikun leikkimään kanavilla.
"Tehny paljon väärin, mut ei mitään omatunnol."
mjalka

Viesti Kirjoittaja mjalka »

Exe kirjoitti:Channel mixer auki, sieltä monochromeen raksi ja eikun leikkimään kanavilla.
Juu ja tämän jälkeen curvesilla vielä S-mutkaa, niin hyvä tulee.
Dau

Viesti Kirjoittaja Dau »

Exe kirjoitti:Channel mixer auki, sieltä monochromeen raksi ja eikun leikkimään kanavilla.
Ensimmäinen oikea vastaus, onnittelut ;)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Dau kirjoitti:
Ensimmäinen oikea vastaus, onnittelut ;)
Niinpä, mitään muita oikeita vastauksia ei ole ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

minä oon päässyt parempaan lopputulokseen kun muutan DPP:llä MV:ksi ja oranssi suodatin päälle, ja curverssia myös erikseen ylä ja alasävyille niin mulle riittää.

Channel Mixeriä oon veivannut tuskastumiseen asti mutta parempaa reseptiä en ole sieltä löytänyt.

Myös kahdella saturaatiotasolla+s-mutkakurvilla oon kokeillut, muttei sekään oikein...
Epimetheus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epimetheus »

Helpolla pääsee, kun lataa fotariin tämän actionin:
http://www.outdooreyes.com/load/Johnys_ ... _Tones.zip

Täällä muutama kuva, jonka olen ajanut tuon actionin läpi ilman sen kummempia viilauksia: http://markuspuustinen.com/portfolio/mustavalkoisia/

Esim:

Kuva
Kuvis

Viesti Kirjoittaja Kuvis »

mjalka kirjoitti:
Juu ja tämän jälkeen curvesilla vielä S-mutkaa, niin hyvä tulee.
Ja vielä levelssillä tyhjät pois niin avot ;)
Vastaa Viestiin