halpa kotistudio

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
mooses
Viestit: 24
Liittynyt: Syys 25, 2004 22 : 56

halpa kotistudio

Viesti Kirjoittaja mooses »

Kaipaisin vinkkejä ja tietoa, miten tehdä harrastustarkoitukseen erittäin edullisesti kevyttä studiota olemattomalla budjetilla (ainakin alkuun).

Voiko valaistukseen käyttää halpahalleissa myytäviä halogeenilamppuja? Mitä eroa tuloksessa on studioon tarkoitettuihin valaisimiin? Miten sujuu, jos ei käytä salamoita, vaan pidempää suljinaikaa?

Saako normaaleista kotitarvikkeista tehtyä heijastimia, diffuusereita, yms.?

onko mahdollista löytää jostain myytävänä käytettyjä settejä alle 200€?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
IlkkaS.
Viestit: 4436
Liittynyt: Syys 19, 2004 6 : 22
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

Alle 200 euron voi olla vaikea löytä studiosettejä - riippuu siitäkin, sopivatko käyttöösi salamasetit vai jatkuva valo.

Tästä teemasta on keskusteltu foorumilla paljonkin. Kokeilepa foorumin hakutoimintoa esimerkiksi hakusanoilla kotistudio, studiosalamat jne.
olli_
Viestit: 34
Liittynyt: Heinä 21, 2003 20 : 12

Viesti Kirjoittaja olli_ »

Kerronpa omasta kotistudiostani niin voit miettiä sen pohjalta omia viritelmiäsi.

Valoa tuottamassa kaksi Lidlistä keväällä ostettua 500W raksalamppua. Maksoivat jalkoineen 19 EUR kappale ja ovat tyylikkään mustia. 500W lämmittää aika mukavasti mutta valoteho ei ole lainkaan liian suuri, pikemmin päinvastoin usein tuntuu siltä että valo ei riitä.

Pelkkä raksalamppu on liian kovaa valoa useimpiin käyttötarkoituksiin. Askartelin ensimmäiseksi foliosta ja sateenvarjosta heijastimen, mutta en ollut tyytyväinen sen tuottamaan valoon. Käytin kevyttä lasten sateenvarjoa jonka sai teipillä pysymään raksalampun kahvassa kiinni melko kivuttomasti.

Suuri oivallukseni oli rakentaa banaanilaatikon kannesta softboksi. Vuorasin sisäpuolen alumiinifoliolla ja laitoin etupuolelle valkoista leivinpaperia. Banaanilaatikossa valmiiksi oleva aukko oli Lidl-yhteensopiva, ja saan softboksin ripustettua suoraan lamppuun niin, että se pysyy siinä kitkalla. Kuumeneminen aluksi vähän arvellutti, mutta minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut - joskaan en jättäisi ehkä vartioimatta viritystä.

Satunnaisesti käytän isoa styroksilevyn palasta heijastimena ja halogeenispottia hiusvalona. Taustana joko seinän valkoinen, kirpparilta löytynyt musta samettikangas tai Eurokankaasta ostettu värillinen samettikangas.

Tuo setti tuntui todella hyvältä kunnes pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan oikeilla salamavaloilla. Selkeimmät puutteet halogeenisetissä salamasysteemiin verrattuna ovat:
-Alhainen valoteho, joutuu käyttämään suurta aukkoa, pitkää aikaa tai kasvattamaan ISO-lukua. Liikkeen pysäyttäminen ei onnistu.
-Kuumuus
-Valon huono spektri. Valkotasapainoasetuksella sitä saa korjattua mutta korjaus on itsessään melkoisen raaka operaatio ja huonontaa kuvan laatua. Käytännössä näkyy huonoina sävyinä ja kohinana.
-Valoa ei voi yhdistää päivänvalon kanssa koska värilämpötila on eri
-Valojen kirkkautta ei voi säätää

Joitain virityksellä otettuja kuvia löytyy kotisivujeni Ihmisiä-osiosta:
http://www.ollisalo.net/en/index.php?s=ihmisia
Milla-galleriasta alaspäin kaikki on otettu kuvailemallani valosetillä, sitä yläpuolella olevissa on käytetty studiovaloja - ja eron huomaa...

Olli Salo
http://www.ollisalo.net
mitts
Viestit: 114
Liittynyt: Tammi 14, 2003 12 : 16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mitts »

olli_ kirjoitti:Milla-galleriasta alaspäin kaikki on otettu kuvailemallani valosetillä, sitä yläpuolella olevissa on käytetty studiovaloja - ja eron huomaa...
Niin huomaa, mutta kumman ryhmän eduksi on sitten ihan eri asia..
Håkan Mitts
Olympus E-M1 ja Olympus E-M1 mk ii
mattioksa
Viestit: 352
Liittynyt: Loka 30, 2004 21 : 58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mattioksa »

olli_ kirjoitti:Joitain virityksellä otettuja kuvia löytyy kotisivujeni Ihmisiä-osiosta:
http://www.ollisalo.net/en/index.php?s=ihmisia
Milla-galleriasta alaspäin kaikki on otettu kuvailemallani valosetillä, sitä yläpuolella olevissa on käytetty studiovaloja - ja eron huomaa...

Olli Salo
http://www.ollisalo.net
Pitkän tovin tutkiskelin kotisivujasi ja pidin kuvista. Onko studio kotonasi, kameraseuralla vai missä?
asm
Viestit: 2235
Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

Alkuperäinen kysymyshän liittyi siihen, voiko halpistavaralla kuvata ja saada aikaan kunnollisia tuloksia. Mielestäni Ollin galleriat osoittavat, että hyvinkin - ja aika paljon muitakin aihetodisteita on siihen suuntaan. Intiimi kotistudio parilla raksalampulla ja kapalevyn kappaleilla saattaa olla kuvauksen tunnepuolen kannalta otollisempi kuin iso ammattistudion tyyppinen paikka. Kodikas tunnelma näkyy mallien ilmeissä.

Heijastimet ovat käteviä; valkoinen levy (kapaa tai styroksia) jonkinlaiseen pitimeen ja pari halogeenia valaisemaan sitä, niin johan on pehmeää tasovaloa riittävästi. Tilaakin tarvitaan vähemmän kuin läpivalaisevilla sateenvarjoilla tms, joiden etu sitten on siinä, että ne saadaan lähelle mallia. Netissä on kymmeniä saitteja, joissa kerrotaan, miten perusvalaistus kotistudiossa hoituu.

Jos sitten kuvausinto kestää ja kasvaa, niin jokin säädettävä valaisin lisäksi voi tulla hankintalistalle. Säätöjähän ei tarvita, jos tilaa riittää, etäisyyden vaihtelu antaa kyllä säätövaraa. Tila kuitenkin yleensä on ongelma. Dedolight on alan standardi, mutta muitakin (halvempia) merkkejä on.

Salamalaitteilla on etunsa (ja hintansa), mutta digillä (ja sisällä) kuvatessa ne edut kapenevat. Suurta aukkoa kun oikeasti voi käyttää, siinä missä keskikoon studiokamera tarvitsee aukoksi 11-16 terävyysalueen takia, voi digillä kuvata 4-5,6 ja saada kohtuullisen terävää jälkeä. Autofokus pitää mallin terävyysalueella, vaikka vähän liikuttaisiinkin.

Studiosalamalaitteilla kuvaamine on jossain määrin erilaista. En kuitenkaan pitäisi niitä mitenkään ainoina oikeina kotistudioon. Tosin, ns. asiakasuskottavuutta niillä toki sitten on enemmän kuin pahvilaatikoista kootuilla heiastimilla.

Ja sitten: luonnonvalokin on olemassa. Yhden elämän voi käyttää senkin opiskeluun. Jos sattuu pääsemään paikkaan, missä on iso ikkuna (monissa rakennuksissa on nykyisin), riittää pari heijastinta varustukseksi. Netti taaskin on täynnä upeita esimerkkejä siitä, mitä luonnonvalollakin voi saada aikaan (jos sitten päinvastaistakin aineistoa löytyy).
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
olli_
Viestit: 34
Liittynyt: Heinä 21, 2003 20 : 12

Viesti Kirjoittaja olli_ »

Pitkän tovin tutkiskelin kotisivujasi ja pidin kuvista. Onko studio kotonasi, kameraseuralla vai missä?
Alkupään kuvissa studion virkaa toimittaa pienen opiskelijaperhekämpän toinen huone, jossa tilan rajoitteet oppi hyvin huomioimaan. Haaveet taustan ja mallin, mallin ja kuvaajan välisistä suositusetäisyyksistä sai unohtaa, hyvä että edes pääsi niin kauas että malli mahtui etsimeen kokonaisena.

Olemme onneksi muuttaneet ja nyt olohuoneessa on hieman enemmän tilaa kuin vanhassa huoneessa. Silti isot ikkunat joita ei voi peittää ja muut rajoitteet aiheuttavat yhä sen että tila sanelee pitkälti mitä voi tehdä. Oikeassa studiossa pari kertaa kuvanneena ei voi kuin kadehtia...

Asm:n luonnonvalohuomio on tärkeä. Valitettavasti talvella tämäkin luonnonvara on aika niukka. Kokeilin tässä
http://www.ollisalo.net/en/index.php?id=115
kuvasarjassa käyttää vain luonnonvaloa (ensimmäiset kolme kuvaa) ja pikkuista lisäsalamaa kameran päällä (loput kuvat), tuntui että toimi ehkä paremmin kuin raksahalogeenit. Alkuperäinen idea oli kuvata sisällä ikkunanvalossa, mutta pimeä tuli liian nopeasti ja siksi turvauduin salamaan.

Jos jostain löydän vielä toisen lisäsalaman orjaksi taidan kokeilla josko sellaisella setillä tulisi toimeen. Nyt seuraava haaste on askarrella näppärä softboksi Sigman 500 DG Superille...
mattioksa
Viestit: 352
Liittynyt: Loka 30, 2004 21 : 58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mattioksa »

Salamasysteemit joo.. saa niitä halvallakin, mutta silloin pitää opetella muutamia juttuja. Mulla on nyt kolme salamaa ja orjakenno, yhteishinta 30 euroa. Synkkapiuhaa voi näppärästi jatkaa :) Salamani tosin välähtävät aina täysillä, joten täytyy vähän soveltaa ja säätää.
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

Valon spektrin ohuus saattaa olla yllättävän kiusallinen digikameralle näissä hehkulamppu/raksahalogeenivirityksissä.
olli_
Viestit: 34
Liittynyt: Heinä 21, 2003 20 : 12

Viesti Kirjoittaja olli_ »

Mulla on nyt kolme salamaa ja orjakenno, yhteishinta 30 euroa.
Kiinnostaa kovasti, kerro ihmeessä miten hommasit. Ovatko siis synkkapiuhalla kiinni toisissaan vai onko niissä omat orjakennot kussakin?
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

Eikös huuto.net oo ihan täynnä wanhaa salamakamaa? Alkaen 2 €/kpl =)
Pexi
Viestit: 1504
Liittynyt: Marras 13, 2003 9 : 56

Viesti Kirjoittaja Pexi »

Vanhat salamathan on tosiaan ihan ilmasia melkein. Mistähän saa halpoja orjakennoja?
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

Vanhan salaman voi myös laukaista synkkapiuhalla ja synkkapiuhoja voi jakaa sopivilla liittimillä. Orjakennoja saa kaupasta taikka metsästämällä myyntipalstoilta.

Vielä noista hehkulampuista sen verran että kun normaali salamavalo toistaa rgb:n tasaisesti n. R33%/G33%/B33% niin halogeenivalon punaisen osuus onkin jo 50%, sinisen 20% ja vihreä 30%. Hehkulampulla tilanne on vielä pahempi: punainen 60%, sininen 7% ja vihreä 33%.

Loisteputkilla ongelmia aiheuttaa valon välkkyminen. Valotusajan pitäisi olla aina vähintään 1/15 sec. Lisäksi se että spektristä puuttuu osa, johtaa väistämättä siihen että värimaailmasta tulee loisteputkella erittäin kaoottinen harmaabalanssin asetuksista huolimatta.
asm
Viestit: 2235
Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
Paikkakunta: Siuntio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

fiero kirjoitti:Valon spektrin ohuus saattaa olla yllättävän kiusallinen digikameralle näissä hehkulamppu/raksahalogeenivirityksissä.
Niinpä, joillakin kennoilla/kameroilla puna- ja jopa infrapunaherkkys on niin suuri, että sävymaailma on kuvassa kokonaan toista kuin silmällä nähtynä. Jos lampun värijakautuma on punavoittoista ja kennon herkkyys painottuu punaiseen ollaan kyllä jo niin punaisessa toistossa, että....
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

Joissain loisteputkissa on taas niin sininen sävyjakauma ettei punaisesta päästä ole tietoakaan. Sangen veemäinen käsiteltävä. Ihon normaalisävyt on täysin saavuttamattomissa vaikka yrittäis tehdä mitä.

http://www.hannueskelinen.com/placescoutting1.jpg
fotom
Viestit: 7381
Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57

Viesti Kirjoittaja fotom »

Varmaan halvimmasta päästä kotistudion saat kun ostat tiimarista A2 -kokoisen kartongin haluamaasi väriä, laitat moisen pöydälle siten että kohde on kartongin päällä ja loppu paperia taivutetaan taustaksi. Sitten vain kikkailemaan kaikilla valoilla mitä kohdalle sattuu salamoista aina kynttilään saakka ja päästät luovuuden valloilleen. Ei toimi välttämättä järin suurilla kohteilla, mutta alkuun pääsee.
mrantanen
Viestit: 14
Liittynyt: Tammi 17, 2006 22 : 16
Paikkakunta: Turun suunnalta

Viesti Kirjoittaja mrantanen »

Vielä noista hehkulampuista sen verran että kun normaali salamavalo toistaa rgb:n tasaisesti n. R33%/G33%/B33% niin halogeenivalon punaisen osuus onkin jo 50%, sinisen 20% ja vihreä 30%. Hehkulampulla tilanne on vielä pahempi: punainen 60%, sininen 7% ja vihreä 33%.

Loisteputkilla ongelmia aiheuttaa valon välkkyminen. Valotusajan pitäisi olla aina vähintään 1/15 sec. Lisäksi se että spektristä puuttuu osa, johtaa väistämättä siihen että värimaailmasta tulee loisteputkella erittäin kaoottinen harmaabalanssin asetuksista huolimatta.
Miten homma toimii esimerkiksi Truelight lampuilla värilämpötilan ollessa 5000 Kelviniä ja spektrin toisto 99 ?

Terveisin
Mikko Rantanen
Vastaa Viestiin