halpa kotistudio
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: Syys 25, 2004 22 : 56
halpa kotistudio
Kaipaisin vinkkejä ja tietoa, miten tehdä harrastustarkoitukseen erittäin edullisesti kevyttä studiota olemattomalla budjetilla (ainakin alkuun).
Voiko valaistukseen käyttää halpahalleissa myytäviä halogeenilamppuja? Mitä eroa tuloksessa on studioon tarkoitettuihin valaisimiin? Miten sujuu, jos ei käytä salamoita, vaan pidempää suljinaikaa?
Saako normaaleista kotitarvikkeista tehtyä heijastimia, diffuusereita, yms.?
onko mahdollista löytää jostain myytävänä käytettyjä settejä alle 200€?
Voiko valaistukseen käyttää halpahalleissa myytäviä halogeenilamppuja? Mitä eroa tuloksessa on studioon tarkoitettuihin valaisimiin? Miten sujuu, jos ei käytä salamoita, vaan pidempää suljinaikaa?
Saako normaaleista kotitarvikkeista tehtyä heijastimia, diffuusereita, yms.?
onko mahdollista löytää jostain myytävänä käytettyjä settejä alle 200€?
-
- Viestit: 4436
- Liittynyt: Syys 19, 2004 6 : 22
- Paikkakunta: LPR
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: Heinä 21, 2003 20 : 12
Kerronpa omasta kotistudiostani niin voit miettiä sen pohjalta omia viritelmiäsi.
Valoa tuottamassa kaksi Lidlistä keväällä ostettua 500W raksalamppua. Maksoivat jalkoineen 19 EUR kappale ja ovat tyylikkään mustia. 500W lämmittää aika mukavasti mutta valoteho ei ole lainkaan liian suuri, pikemmin päinvastoin usein tuntuu siltä että valo ei riitä.
Pelkkä raksalamppu on liian kovaa valoa useimpiin käyttötarkoituksiin. Askartelin ensimmäiseksi foliosta ja sateenvarjosta heijastimen, mutta en ollut tyytyväinen sen tuottamaan valoon. Käytin kevyttä lasten sateenvarjoa jonka sai teipillä pysymään raksalampun kahvassa kiinni melko kivuttomasti.
Suuri oivallukseni oli rakentaa banaanilaatikon kannesta softboksi. Vuorasin sisäpuolen alumiinifoliolla ja laitoin etupuolelle valkoista leivinpaperia. Banaanilaatikossa valmiiksi oleva aukko oli Lidl-yhteensopiva, ja saan softboksin ripustettua suoraan lamppuun niin, että se pysyy siinä kitkalla. Kuumeneminen aluksi vähän arvellutti, mutta minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut - joskaan en jättäisi ehkä vartioimatta viritystä.
Satunnaisesti käytän isoa styroksilevyn palasta heijastimena ja halogeenispottia hiusvalona. Taustana joko seinän valkoinen, kirpparilta löytynyt musta samettikangas tai Eurokankaasta ostettu värillinen samettikangas.
Tuo setti tuntui todella hyvältä kunnes pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan oikeilla salamavaloilla. Selkeimmät puutteet halogeenisetissä salamasysteemiin verrattuna ovat:
-Alhainen valoteho, joutuu käyttämään suurta aukkoa, pitkää aikaa tai kasvattamaan ISO-lukua. Liikkeen pysäyttäminen ei onnistu.
-Kuumuus
-Valon huono spektri. Valkotasapainoasetuksella sitä saa korjattua mutta korjaus on itsessään melkoisen raaka operaatio ja huonontaa kuvan laatua. Käytännössä näkyy huonoina sävyinä ja kohinana.
-Valoa ei voi yhdistää päivänvalon kanssa koska värilämpötila on eri
-Valojen kirkkautta ei voi säätää
Joitain virityksellä otettuja kuvia löytyy kotisivujeni Ihmisiä-osiosta:
http://www.ollisalo.net/en/index.php?s=ihmisia
Milla-galleriasta alaspäin kaikki on otettu kuvailemallani valosetillä, sitä yläpuolella olevissa on käytetty studiovaloja - ja eron huomaa...
Olli Salo
http://www.ollisalo.net
Valoa tuottamassa kaksi Lidlistä keväällä ostettua 500W raksalamppua. Maksoivat jalkoineen 19 EUR kappale ja ovat tyylikkään mustia. 500W lämmittää aika mukavasti mutta valoteho ei ole lainkaan liian suuri, pikemmin päinvastoin usein tuntuu siltä että valo ei riitä.
Pelkkä raksalamppu on liian kovaa valoa useimpiin käyttötarkoituksiin. Askartelin ensimmäiseksi foliosta ja sateenvarjosta heijastimen, mutta en ollut tyytyväinen sen tuottamaan valoon. Käytin kevyttä lasten sateenvarjoa jonka sai teipillä pysymään raksalampun kahvassa kiinni melko kivuttomasti.
Suuri oivallukseni oli rakentaa banaanilaatikon kannesta softboksi. Vuorasin sisäpuolen alumiinifoliolla ja laitoin etupuolelle valkoista leivinpaperia. Banaanilaatikossa valmiiksi oleva aukko oli Lidl-yhteensopiva, ja saan softboksin ripustettua suoraan lamppuun niin, että se pysyy siinä kitkalla. Kuumeneminen aluksi vähän arvellutti, mutta minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut - joskaan en jättäisi ehkä vartioimatta viritystä.
Satunnaisesti käytän isoa styroksilevyn palasta heijastimena ja halogeenispottia hiusvalona. Taustana joko seinän valkoinen, kirpparilta löytynyt musta samettikangas tai Eurokankaasta ostettu värillinen samettikangas.
Tuo setti tuntui todella hyvältä kunnes pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan oikeilla salamavaloilla. Selkeimmät puutteet halogeenisetissä salamasysteemiin verrattuna ovat:
-Alhainen valoteho, joutuu käyttämään suurta aukkoa, pitkää aikaa tai kasvattamaan ISO-lukua. Liikkeen pysäyttäminen ei onnistu.
-Kuumuus
-Valon huono spektri. Valkotasapainoasetuksella sitä saa korjattua mutta korjaus on itsessään melkoisen raaka operaatio ja huonontaa kuvan laatua. Käytännössä näkyy huonoina sävyinä ja kohinana.
-Valoa ei voi yhdistää päivänvalon kanssa koska värilämpötila on eri
-Valojen kirkkautta ei voi säätää
Joitain virityksellä otettuja kuvia löytyy kotisivujeni Ihmisiä-osiosta:
http://www.ollisalo.net/en/index.php?s=ihmisia
Milla-galleriasta alaspäin kaikki on otettu kuvailemallani valosetillä, sitä yläpuolella olevissa on käytetty studiovaloja - ja eron huomaa...
Olli Salo
http://www.ollisalo.net
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: Tammi 14, 2003 12 : 16
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 352
- Liittynyt: Loka 30, 2004 21 : 58
- Paikkakunta: Espoo
Pitkän tovin tutkiskelin kotisivujasi ja pidin kuvista. Onko studio kotonasi, kameraseuralla vai missä?olli_ kirjoitti:Joitain virityksellä otettuja kuvia löytyy kotisivujeni Ihmisiä-osiosta:
http://www.ollisalo.net/en/index.php?s=ihmisia
Milla-galleriasta alaspäin kaikki on otettu kuvailemallani valosetillä, sitä yläpuolella olevissa on käytetty studiovaloja - ja eron huomaa...
Olli Salo
http://www.ollisalo.net
-
- Viestit: 2235
- Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
- Paikkakunta: Siuntio
- Viesti:
Alkuperäinen kysymyshän liittyi siihen, voiko halpistavaralla kuvata ja saada aikaan kunnollisia tuloksia. Mielestäni Ollin galleriat osoittavat, että hyvinkin - ja aika paljon muitakin aihetodisteita on siihen suuntaan. Intiimi kotistudio parilla raksalampulla ja kapalevyn kappaleilla saattaa olla kuvauksen tunnepuolen kannalta otollisempi kuin iso ammattistudion tyyppinen paikka. Kodikas tunnelma näkyy mallien ilmeissä.
Heijastimet ovat käteviä; valkoinen levy (kapaa tai styroksia) jonkinlaiseen pitimeen ja pari halogeenia valaisemaan sitä, niin johan on pehmeää tasovaloa riittävästi. Tilaakin tarvitaan vähemmän kuin läpivalaisevilla sateenvarjoilla tms, joiden etu sitten on siinä, että ne saadaan lähelle mallia. Netissä on kymmeniä saitteja, joissa kerrotaan, miten perusvalaistus kotistudiossa hoituu.
Jos sitten kuvausinto kestää ja kasvaa, niin jokin säädettävä valaisin lisäksi voi tulla hankintalistalle. Säätöjähän ei tarvita, jos tilaa riittää, etäisyyden vaihtelu antaa kyllä säätövaraa. Tila kuitenkin yleensä on ongelma. Dedolight on alan standardi, mutta muitakin (halvempia) merkkejä on.
Salamalaitteilla on etunsa (ja hintansa), mutta digillä (ja sisällä) kuvatessa ne edut kapenevat. Suurta aukkoa kun oikeasti voi käyttää, siinä missä keskikoon studiokamera tarvitsee aukoksi 11-16 terävyysalueen takia, voi digillä kuvata 4-5,6 ja saada kohtuullisen terävää jälkeä. Autofokus pitää mallin terävyysalueella, vaikka vähän liikuttaisiinkin.
Studiosalamalaitteilla kuvaamine on jossain määrin erilaista. En kuitenkaan pitäisi niitä mitenkään ainoina oikeina kotistudioon. Tosin, ns. asiakasuskottavuutta niillä toki sitten on enemmän kuin pahvilaatikoista kootuilla heiastimilla.
Ja sitten: luonnonvalokin on olemassa. Yhden elämän voi käyttää senkin opiskeluun. Jos sattuu pääsemään paikkaan, missä on iso ikkuna (monissa rakennuksissa on nykyisin), riittää pari heijastinta varustukseksi. Netti taaskin on täynnä upeita esimerkkejä siitä, mitä luonnonvalollakin voi saada aikaan (jos sitten päinvastaistakin aineistoa löytyy).
Heijastimet ovat käteviä; valkoinen levy (kapaa tai styroksia) jonkinlaiseen pitimeen ja pari halogeenia valaisemaan sitä, niin johan on pehmeää tasovaloa riittävästi. Tilaakin tarvitaan vähemmän kuin läpivalaisevilla sateenvarjoilla tms, joiden etu sitten on siinä, että ne saadaan lähelle mallia. Netissä on kymmeniä saitteja, joissa kerrotaan, miten perusvalaistus kotistudiossa hoituu.
Jos sitten kuvausinto kestää ja kasvaa, niin jokin säädettävä valaisin lisäksi voi tulla hankintalistalle. Säätöjähän ei tarvita, jos tilaa riittää, etäisyyden vaihtelu antaa kyllä säätövaraa. Tila kuitenkin yleensä on ongelma. Dedolight on alan standardi, mutta muitakin (halvempia) merkkejä on.
Salamalaitteilla on etunsa (ja hintansa), mutta digillä (ja sisällä) kuvatessa ne edut kapenevat. Suurta aukkoa kun oikeasti voi käyttää, siinä missä keskikoon studiokamera tarvitsee aukoksi 11-16 terävyysalueen takia, voi digillä kuvata 4-5,6 ja saada kohtuullisen terävää jälkeä. Autofokus pitää mallin terävyysalueella, vaikka vähän liikuttaisiinkin.
Studiosalamalaitteilla kuvaamine on jossain määrin erilaista. En kuitenkaan pitäisi niitä mitenkään ainoina oikeina kotistudioon. Tosin, ns. asiakasuskottavuutta niillä toki sitten on enemmän kuin pahvilaatikoista kootuilla heiastimilla.
Ja sitten: luonnonvalokin on olemassa. Yhden elämän voi käyttää senkin opiskeluun. Jos sattuu pääsemään paikkaan, missä on iso ikkuna (monissa rakennuksissa on nykyisin), riittää pari heijastinta varustukseksi. Netti taaskin on täynnä upeita esimerkkejä siitä, mitä luonnonvalollakin voi saada aikaan (jos sitten päinvastaistakin aineistoa löytyy).
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: Heinä 21, 2003 20 : 12
Alkupään kuvissa studion virkaa toimittaa pienen opiskelijaperhekämpän toinen huone, jossa tilan rajoitteet oppi hyvin huomioimaan. Haaveet taustan ja mallin, mallin ja kuvaajan välisistä suositusetäisyyksistä sai unohtaa, hyvä että edes pääsi niin kauas että malli mahtui etsimeen kokonaisena.Pitkän tovin tutkiskelin kotisivujasi ja pidin kuvista. Onko studio kotonasi, kameraseuralla vai missä?
Olemme onneksi muuttaneet ja nyt olohuoneessa on hieman enemmän tilaa kuin vanhassa huoneessa. Silti isot ikkunat joita ei voi peittää ja muut rajoitteet aiheuttavat yhä sen että tila sanelee pitkälti mitä voi tehdä. Oikeassa studiossa pari kertaa kuvanneena ei voi kuin kadehtia...
Asm:n luonnonvalohuomio on tärkeä. Valitettavasti talvella tämäkin luonnonvara on aika niukka. Kokeilin tässä
http://www.ollisalo.net/en/index.php?id=115
kuvasarjassa käyttää vain luonnonvaloa (ensimmäiset kolme kuvaa) ja pikkuista lisäsalamaa kameran päällä (loput kuvat), tuntui että toimi ehkä paremmin kuin raksahalogeenit. Alkuperäinen idea oli kuvata sisällä ikkunanvalossa, mutta pimeä tuli liian nopeasti ja siksi turvauduin salamaan.
Jos jostain löydän vielä toisen lisäsalaman orjaksi taidan kokeilla josko sellaisella setillä tulisi toimeen. Nyt seuraava haaste on askarrella näppärä softboksi Sigman 500 DG Superille...
-
- Viestit: 352
- Liittynyt: Loka 30, 2004 21 : 58
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 1083
- Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
- Paikkakunta: Helsinki
Vanhan salaman voi myös laukaista synkkapiuhalla ja synkkapiuhoja voi jakaa sopivilla liittimillä. Orjakennoja saa kaupasta taikka metsästämällä myyntipalstoilta.
Vielä noista hehkulampuista sen verran että kun normaali salamavalo toistaa rgb:n tasaisesti n. R33%/G33%/B33% niin halogeenivalon punaisen osuus onkin jo 50%, sinisen 20% ja vihreä 30%. Hehkulampulla tilanne on vielä pahempi: punainen 60%, sininen 7% ja vihreä 33%.
Loisteputkilla ongelmia aiheuttaa valon välkkyminen. Valotusajan pitäisi olla aina vähintään 1/15 sec. Lisäksi se että spektristä puuttuu osa, johtaa väistämättä siihen että värimaailmasta tulee loisteputkella erittäin kaoottinen harmaabalanssin asetuksista huolimatta.
Vielä noista hehkulampuista sen verran että kun normaali salamavalo toistaa rgb:n tasaisesti n. R33%/G33%/B33% niin halogeenivalon punaisen osuus onkin jo 50%, sinisen 20% ja vihreä 30%. Hehkulampulla tilanne on vielä pahempi: punainen 60%, sininen 7% ja vihreä 33%.
Loisteputkilla ongelmia aiheuttaa valon välkkyminen. Valotusajan pitäisi olla aina vähintään 1/15 sec. Lisäksi se että spektristä puuttuu osa, johtaa väistämättä siihen että värimaailmasta tulee loisteputkella erittäin kaoottinen harmaabalanssin asetuksista huolimatta.
-
- Viestit: 2235
- Liittynyt: Heinä 06, 2004 11 : 41
- Paikkakunta: Siuntio
- Viesti:
Niinpä, joillakin kennoilla/kameroilla puna- ja jopa infrapunaherkkys on niin suuri, että sävymaailma on kuvassa kokonaan toista kuin silmällä nähtynä. Jos lampun värijakautuma on punavoittoista ja kennon herkkyys painottuu punaiseen ollaan kyllä jo niin punaisessa toistossa, että....fiero kirjoitti:Valon spektrin ohuus saattaa olla yllättävän kiusallinen digikameralle näissä hehkulamppu/raksahalogeenivirityksissä.
*********************
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
-
- Viestit: 1083
- Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
- Paikkakunta: Helsinki
Joissain loisteputkissa on taas niin sininen sävyjakauma ettei punaisesta päästä ole tietoakaan. Sangen veemäinen käsiteltävä. Ihon normaalisävyt on täysin saavuttamattomissa vaikka yrittäis tehdä mitä.
http://www.hannueskelinen.com/placescoutting1.jpg
http://www.hannueskelinen.com/placescoutting1.jpg
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Varmaan halvimmasta päästä kotistudion saat kun ostat tiimarista A2 -kokoisen kartongin haluamaasi väriä, laitat moisen pöydälle siten että kohde on kartongin päällä ja loppu paperia taivutetaan taustaksi. Sitten vain kikkailemaan kaikilla valoilla mitä kohdalle sattuu salamoista aina kynttilään saakka ja päästät luovuuden valloilleen. Ei toimi välttämättä järin suurilla kohteilla, mutta alkuun pääsee.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: Tammi 17, 2006 22 : 16
- Paikkakunta: Turun suunnalta
Miten homma toimii esimerkiksi Truelight lampuilla värilämpötilan ollessa 5000 Kelviniä ja spektrin toisto 99 ?Vielä noista hehkulampuista sen verran että kun normaali salamavalo toistaa rgb:n tasaisesti n. R33%/G33%/B33% niin halogeenivalon punaisen osuus onkin jo 50%, sinisen 20% ja vihreä 30%. Hehkulampulla tilanne on vielä pahempi: punainen 60%, sininen 7% ja vihreä 33%.
Loisteputkilla ongelmia aiheuttaa valon välkkyminen. Valotusajan pitäisi olla aina vähintään 1/15 sec. Lisäksi se että spektristä puuttuu osa, johtaa väistämättä siihen että värimaailmasta tulee loisteputkella erittäin kaoottinen harmaabalanssin asetuksista huolimatta.
Terveisin
Mikko Rantanen