Picasa 2.1

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
binary

Picasa 2.1

Viesti Kirjoittaja binary »

Picasa 2.1 julkaistu. Uutena ominaisuutena RAW-tuki useisiin kameroihin.

* Canon (.CRW, .CR2)
* Nikon (.NEF)
* Olympus (.ORF)
* Pentax (.PEF)
* Kodak (.DCR)
* Sony (.SRF)
* Minolta (.MRW)
* Fuji (.RAF)

http://www.dpreview.com/news/0510/05101401picasa_21.asp
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
cocco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cocco »

laiskan miehen kysymys.
pystyykö picasassa kuviin laittamaan avainsanoja ja tekemään hakuja niiden perusteella?
...
edit:joo-o
latasin, koitin, pystyy ja alan käyttämään.
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

Laiskemman kysymys: toiko päivitys apua myös ääkkösten toimintaan hakusanoissa??
lm
cocco
Viesti:

toi
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

Wau! Kiitti! ja nyt kokeilemaan...
lm
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Siis voiko tällä versiolla muokata RAW-kuvia ja tallentaa ne JPG:ksi?
artur
Viesti:

Missäs muuten on Picasan tietokanta? Tekisi mieli nähdä kuinka ison kannan se generoi mun kaikista kuvista.
binary

Viesti Kirjoittaja binary »

Kyllä voi. Eihän tämä silti pärjää millekään varsinaiselle raw-konvertterille. Säädöt ovat hyvin yksinkertaiset.

-edit-

Picasan tietokanta löytyy oletuksena C:\Documents and Settings\käyttäjännimi\Local Settings\Application Data\Google\Picasa2

Tämä siis winxp:ssä
Viimeksi muokannut binary, Loka 18, 2005 14 : 05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
artur
Viesti:

binary kirjoitti:Kyllä voi. Eihän tämä silti pärjää millekään varsinaiselle raw-konvertterille. Säädöt ovat hyvin yksinkertaiset.
En mä RSE:lläkään tee muuta kuin korjaan valotusta, kontrastia ja ehkä saturaatiota hiukan. Loput teen Fotarilla.
aalha

Viesti Kirjoittaja aalha »

Kertokaapa omin sanoin, kuinka te käytätte Picasaa? Eli kun te olette siirtäneet n kpl kuvia muistikortille, niin mitä teette niille?
ruubert

Viesti Kirjoittaja ruubert »

aalha kirjoitti:Kertokaapa omin sanoin, kuinka te käytätte Picasaa? Eli kun te olette siirtäneet n kpl kuvia muistikortille, niin mitä teette niille?
Ei kai niitä muistikortille siirretä...
aalha

Viesti Kirjoittaja aalha »

Piti lukea: siirtäneet kuvat muistikortilta koneelle....

Sorry lukihärö.
xappy

Viesti Kirjoittaja xappy »

Picasassa on ihan näppärä tuo hakusanojen lisääminen (Add keywords Ctrl+K):
- Hakusanoja voi lisätä useisiin kuviin kerralla.
- Jos kuvissa on jo hakusanoja, ne säilyvät.
- Hakusanat lisätään myös itse kuvatiedostoon (IPTC-metadata) Picasan tietokannan lisäksi.
- Jos on aikaisemmin (jollain muulla ohjelmalla) lisännyt hakusanoja kuvatiedoston sisälle, Picasa osaa tietysti myös ne.

Picasan hakukin on ihan kohtuullinen:
- hakusanaa / hakusanoja kirjoitettaessa hakutulos päivittyy koko ajan sen perusteella, mitä on ehtinyt kirjoittaa.
- Välilyönnillä voi erottaa hakusanoja. Tällöin kaikkien sanojen tulee esiintyä kuvassa, jotta se näytetään.
cocco
Viesti:

picasasta kun saa pikkuiset ja normaalit peukkukuvat, niin saako vielä muun kokoisia. itse en ole löytänyt mistä saisi thumbsit vielä isommiksi jos ois tarvis
xappy

Viesti Kirjoittaja xappy »

cocco kirjoitti:picasasta kun saa pikkuiset ja normaalit peukkukuvat, niin saako vielä muun kokoisia. itse en ole löytänyt mistä saisi thumbsit vielä isommiksi jos ois tarvis
Oikealla alhaalla on säädin, jolla voi säätää pikkukuvat haluamakseen. Mulla pikkukuvan leveys säätyy välillä 56-224 pikseliä.
SetTainte

Viesti Kirjoittaja SetTainte »

Mitenkäs tän Picasan perhana sais käynnistymään ilman, että se skannaa koneen löytääkseen kuvia?
cocco
Viesti:

xappy kirjoitti:
cocco kirjoitti:picasasta kun saa pikkuiset ja normaalit peukkukuvat, niin saako vielä muun kokoisia. itse en ole löytänyt mistä saisi thumbsit vielä isommiksi jos ois tarvis
Oikealla alhaalla on säädin, jolla voi säätää pikkukuvat haluamakseen. Mulla pikkukuvan leveys säätyy välillä 56-224 pikseliä.
iso kiitos. tiesin että se on tehty mahdollisimman helpoksi olennaisena toimintona mutta olin kykenemätön löytämään tuota vipua suunnattomista ponnisteluistani huolimatta.
SetTainte kirjoitti:Mitenkäs tän Picasan perhana sais käynnistymään ilman, että se skannaa koneen löytääkseen kuvia?
tools > folder manager > sitten on kolme vaihtoehtoa ...
artur
Viesti:

Kysymyksiä:

1. Saako tässä uudessa versiossa niin, että se hakee vain JPG kuvat ja ohittaa kaikki RAW:t?

2. Miten Picasan tietokanta toimii? Käsittääkseni kun kuvia muokkaa se muokkaa kannassa olevia, ei alkuperäisiä. Missä tämä tietokanta sijaitsee?
terro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja terro »

artur kirjoitti:2. Miten Picasan tietokanta toimii? Käsittääkseni kun kuvia muokkaa se muokkaa kannassa olevia, ei alkuperäisiä. Missä tämä tietokanta sijaitsee?
Ettei tekisi reaaliaikaisesti kuviin nuo muutokset? Muutokset tallentuvat tekstitiedostoon, josta Picasa ne sitten lukee ja suorittaa kuvatiedostoon niitä katsellessa.
N'Kognito

Viesti Kirjoittaja N'Kognito »

artur kirjoitti:Kysymyksiä:

1. Saako tässä uudessa versiossa niin, että se hakee vain JPG kuvat ja ohittaa kaikki RAW:t?
Saa. Asetuksissa (tarkkaa paikkaa en nyt osaa sanoa kun käsillä ei ole Winhotus-konetta) on valinta, josta voi säätää mitä tiedostotyyppejä näytetään.
Vastaa Viestiin