Kennon puhdistus?
Kennon puhdistus?
Suhteellisen uuden (2kk) kamerani kennolle on päässyt ilmeisesti hiuksen pätkä joka näkyy kaikissa kuvissa ikävänä mustana viivana. On siis edessä ensimmäinen hiuksianostattava kennon puhdistusoperaatio.
Nikon D100:n manuaalissa on ylimalkainen "ohje" puhdistustoimenpiteestä ja miten se tehdään. Siinä kuitenkin suositellaan kääntymistä valtuutetun huollon puoleen vaurioiden välttämiseksi. Nikonin peiliähän ei saa käännettyä ja suljinta avattua ilman ulkoista virtalähdettä.
Kysynkin siis miten homma tulisi hoitaa? Vienkö vehkeen ammattilaisten käsiin vai onnistuuko puhdistus helposti tee-se-itse periaattella vaurioittamatta kennoa? Mitä puhdistuslaitetta pitäisi käyttää; pumppusutia, aerosolia vai imuria?
Nikon D100:n manuaalissa on ylimalkainen "ohje" puhdistustoimenpiteestä ja miten se tehdään. Siinä kuitenkin suositellaan kääntymistä valtuutetun huollon puoleen vaurioiden välttämiseksi. Nikonin peiliähän ei saa käännettyä ja suljinta avattua ilman ulkoista virtalähdettä.
Kysynkin siis miten homma tulisi hoitaa? Vienkö vehkeen ammattilaisten käsiin vai onnistuuko puhdistus helposti tee-se-itse periaattella vaurioittamatta kennoa? Mitä puhdistuslaitetta pitäisi käyttää; pumppusutia, aerosolia vai imuria?
-
- Viesti:
Kerran olen joutunut putsaamaan pölyjä D 100:n kennolta. Soittelin maahantuojan huoltoon ja käskivät kylmän rauhallisesti laittamaan ajan B asentoon ja puhaltelemaan puhtaaksi kumisella puhaltimella (miksikä sitä pallukkaa sanoisi?).
Kenno on yllättävän syvällä, ja varmasti kannattaa varoa kirkasta valoa puhdistuksen aikana, koska kennossa on virta päällä B asennossa puhdistuksen ajan.
Aerosolilmaa en varmasyi käytä, vaarana on ponnekaasujen suihkuaminen ilman joukossa. Imuri tietysti olisi hyvä, jos vain löytyisi tarkoitukseen sopiva.
Kenno on yllättävän syvällä, ja varmasti kannattaa varoa kirkasta valoa puhdistuksen aikana, koska kennossa on virta päällä B asennossa puhdistuksen ajan.
Aerosolilmaa en varmasyi käytä, vaarana on ponnekaasujen suihkuaminen ilman joukossa. Imuri tietysti olisi hyvä, jos vain löytyisi tarkoitukseen sopiva.
-
- Viesti:
Ei kokemusta, ajattelin itse pitäytyä Eclipse+PecPad -linjalla, mutta kohta vuosi takana eikä ole tarvinnut kennoon koskea. Roskia toki on, mutta välillä ne näyttävät lähinnä vähentyneen itsestään.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
En koskisi sen lowpassfiltterin pintaan millään. Siihen tuleva naarmu tai tiukkaan tarttuva pölyhiukkanen kun näkyy terävänä joka kuvassa. Puhaltaminen käsipumpulla on vaaratonta. Jos siinä on jotain niin tiukassa, ettei puhaltamalla lähde, niin minä veisin sitten huoltoon puhdistettavaksi. Se filtteri kuulema naarmuuntuu todella helposti, ja silloin menee koko kenno vaihtoon.
-
Nikonin rakenteesta en tiedä, mutta Canuunassa tuo lowpass filsu on erillään kennosta. Jossain oli joskus olevinaan faktatietoa tuon lasin alkuperästä ja väittivät se olevan hyvin kovaa. Toisaalta taas sitten on saanut lukea tapauksia joissa puhdistamisen yhteydessä on ilmaantunut tähän pahojakin naarmuja.
Mikään valmistaja ei tiemmä suosittele omatoimisesti muuta puhdistusmenetelmää kuin puhaltaa roskia pois (sillä pumpetin näköisellä jutulla). Hyvin on riittänyt tähän mennessä, vaikka hätävaraa joskus tuli hankittua PecPadejä ja Eclipse super alkoholia.
Mikään valmistaja ei tiemmä suosittele omatoimisesti muuta puhdistusmenetelmää kuin puhaltaa roskia pois (sillä pumpetin näköisellä jutulla). Hyvin on riittänyt tähän mennessä, vaikka hätävaraa joskus tuli hankittua PecPadejä ja Eclipse super alkoholia.
Artists can color the sky red because they know it's blue. Those of us who aren't artists must color things the way they really are or people might think we're stupid.
-
-
Tuo taitaapi vaihdella malleittain, vanhemmissa kameroissa se on "erillinen", eli lähtee irti ilman konetyökaluja, esim. D30 ja vissiin vielä D60:kin. 20D:ssä se jo ainakin lienee ihan fiksattu kennon pintaan, samaten ilmeisesti 10D:ssä, koska ainakin joku aussi kovasti ripotteli tuhkaa päällensä ja etsi synkkää ja yksinäistä luolaa, mihin vetäytyä pohtimaan maailman kurjuutta suoritettuaan lievää rivakamman puhdistusoperaation kennolleen. Olisi kuulemma Australiassa 600 taalan nakki saada tuo taas semmoiseen kuntoon, että kuvia kelpaa esitellä muuallakin kuin psykeelisen taiteen kritiikkipäivillä.Loitto kirjoitti:En minä tuosta rakenteesta kyllä varma ole. Jostain lukemastani olen saanut sen käsityksen, että se olisi kennossa pysyvästi kiinni, mutta voi olla vääräkin käsitys. Kallista sen naarmuttaminen joka tapauksessa varmasti on
-
- Viesti:
D100:ssa minä olen käyttänyt sitä bulbia ja puhallusta. Minä teen puhalluksen akvaarion ilmastuspumpulla. Akvaarioon se pumppu ei ole pumpannut moneen vuoteen, muuten sitä kyllä on käytetty silloin tällöin. Siitä tulee letkusta hellä sykkivä ilmavirta. Melkein hyvin on vienyt isommat pölyt kennolta.
-
Itse olen pärjäillyt erinomaisesti seuraavilla ohjeilla: Valitaan asunnosta mahdollisimman vähän tekstiilejä sisältävä huone. Imuroidaan se huolellisesti, jonka jälkeen pyyhitään vielä pinnoilta pölyt. Tämän jälkeen otetaan käsiin käsikäyttöinen ilmapumppu, pumppaillaan sillä hetki, että pumpusta poistuu mahdollinen pöly ja tämän jälkeen puhallellaan kenno puhtaaksi. Tuo siivous on tärkeä, sillä kenno ei puhdistu jos sinne kierrättää pölyistä huoneilmaa.
Imuria en kameran sisuksiin missään tapauksessa laittaisi.
Imuria en kameran sisuksiin missään tapauksessa laittaisi.
-
Minä laitan. Eipä se sinne peilikammioon kuitenkaan mahdu, joten olen kokenut homman aika turvalliseksi. Kaikki ei välttämättä lähde, mutta kun on paljon pikkoroskia, niin yleensä 90-prossaa lähtee, kun imuroi vaikka 10 sekuntia.JuhaH kirjoitti:Imuria en kameran sisuksiin missään tapauksessa laittaisi.
Kameralaukku - valokuvausfoorumi jossa saa sanoa!
www.kameralaukku.com
www.kameralaukku.com
-
- Viesti:
Imurin kanssa kannattaa eniten varoa sitä sen kierrättämää pölyä. Huoneessa on aina pölyä. Imurin puhallus pyörittää sitä ilmassa. Ei siis välttämättä sitä pölyä, mikä jää pussiin ja suodattimeen vaan esim lattialla olevaa. Pölytön huone olisi paras. Meillä on sellainen sähköinen ilmanpuhdistin. Ennen kennonpuhdistusta siirrän sen ilmanpuhdistimen pieneen huoneeseen ja yöksi puhdistus täysille. Aamulla huoneessa on todella vähän leijuvaa pölyä. Jos imuria käytän, niin imuri on toisessa huoneessa ja letku tulee ovenvälistä. Kamera auki, pieni imaisu ja kamerassa on sisällä vähemmän pölyä kuin ennen. Sitten vasta se puhalluspuhdistus.
Onpas vanha threadi, sen jälkeen on joessa vettä virranut ja kennoja puhdisteltu useampaankin otteeseen. :-) D100 oli eka dslr:ni jonka jälkeen käytössä on ollut 6 runkoa (2xD100, D1X, D2H, 20D ja 1D2) joten kokemusta aiheesta on kertynyt aika tavalla. Muutama hajatelma:
- Kennon paskat ei näy muuten kuin pienillä aukoilla jolloin syväterävyys on suurempi. Esim. pitkillä teleillä lintuja kuvatessa aukko on yleensä niin auki kuin mahdollista jolloin kennon roskat eivät näy kuvissa lainkaan. Toisessa ääripäässä ne tulevat erittäin selvästi esiin kun kuvaa maisemia pienimmällä aukolla, erityisesti taivasta vasten. Ero on huima.
- Eri kameramerkkien kennojen putsaustarve vaihtelee huomattavasti. Omien kokemusteni mukaan D1X oli huoltovapain ja putsasin sen vain kolmesti vuoden aikana kun taas 1D2:ta saa olla puhaltelemassa lähes viikottain. Syynä on ehkä kennon pinnan sähköisyyden eroavaisuudet, sähköhän vetää hiukkasia puoleensa.
- Kennon puhdistustarpeen voi arvioida ottamalla pienimmällä aukolla testikuvan valkoisesta seinästä tarkentamalla "ohi". Kennon roskat näkyvät kokovalkoisessa kuvassa selvästi.
- Puhdistan kennon nykyään keskimäärin kerran viikossa laittamalla kameran bulb-asentoon ja puhaltamalla "raketilla" irtomoskat alassuin pois ensin peilistä ja kammiosta, painan laukaisimen pohjaan ja vasta viimeksi puhaltelen kennon.
- Jos kennossa on jotain joka ei "raketilla" lähde niin vien kameran huoltoon jynssättäväksi. Itse en suostu koskemaan kennoon millään puhdistusvehkeillä, jos ilmalla ei lähde niin antaa asiantuntijoiden hoitaa homma. Se on aika harvinaista, reilun kahden vuoden aikana olen joutunut tekemään näin vain kahdesti.
- Kennon paskat ei näy muuten kuin pienillä aukoilla jolloin syväterävyys on suurempi. Esim. pitkillä teleillä lintuja kuvatessa aukko on yleensä niin auki kuin mahdollista jolloin kennon roskat eivät näy kuvissa lainkaan. Toisessa ääripäässä ne tulevat erittäin selvästi esiin kun kuvaa maisemia pienimmällä aukolla, erityisesti taivasta vasten. Ero on huima.
- Eri kameramerkkien kennojen putsaustarve vaihtelee huomattavasti. Omien kokemusteni mukaan D1X oli huoltovapain ja putsasin sen vain kolmesti vuoden aikana kun taas 1D2:ta saa olla puhaltelemassa lähes viikottain. Syynä on ehkä kennon pinnan sähköisyyden eroavaisuudet, sähköhän vetää hiukkasia puoleensa.
- Kennon puhdistustarpeen voi arvioida ottamalla pienimmällä aukolla testikuvan valkoisesta seinästä tarkentamalla "ohi". Kennon roskat näkyvät kokovalkoisessa kuvassa selvästi.
- Puhdistan kennon nykyään keskimäärin kerran viikossa laittamalla kameran bulb-asentoon ja puhaltamalla "raketilla" irtomoskat alassuin pois ensin peilistä ja kammiosta, painan laukaisimen pohjaan ja vasta viimeksi puhaltelen kennon.
- Jos kennossa on jotain joka ei "raketilla" lähde niin vien kameran huoltoon jynssättäväksi. Itse en suostu koskemaan kennoon millään puhdistusvehkeillä, jos ilmalla ei lähde niin antaa asiantuntijoiden hoitaa homma. Se on aika harvinaista, reilun kahden vuoden aikana olen joutunut tekemään näin vain kahdesti.
-
Paljos puhdistuttaminen maksaa?veshut kirjoitti: - Jos kennossa on jotain joka ei "raketilla" lähde niin vien kameran huoltoon jynssättäväksi. Itse en suostu koskemaan kennoon millään puhdistusvehkeillä, jos ilmalla ei lähde niin antaa asiantuntijoiden hoitaa homma. Se on aika harvinaista, reilun kahden vuoden aikana olen joutunut tekemään näin vain kahdesti.
Missäs kaikkialla näitä voi jynssäytyttää menettämättä takuuta?
-
Sensor Brush on kivuton väline irtopölyn pyydystämiseen kennon pinnalta. Eikä ole vaaraa kennon vahingoittumisesta.
http://www.visibledust.com/
http://www.visibledust.com/
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/