Sigma EX 3,5-4,5/15-30 DG 20D:n kaveriksi
-
Sigma EX 3,5-4,5/15-30 DG 20D:n kaveriksi
Mitä mahtaa tarkoittaa ao. linssin kohdalla Rear slip-in gelatin mm suodinkoon kohdalla ?
Hinta on TD:ssä 369 EUR
Onko hinta ja laatu kohdallaan ?
Hinta on TD:ssä 369 EUR
Onko hinta ja laatu kohdallaan ?
-
Sen enempää tietämättä pitää päästä avaamaan turpasa...
Arvaan että tuo meinaa sitä, että kyseinen laajis ottaa vain takapäähän tulevia gelatiinifilttereitä, eli siinä ei ole etulinssin edessä enää kierteitä joihin saisi perinteisen filsun.
Kakkula irti, sopivan kokoinen filtteri pesään ja kakkula takas kameraan.. helppoa ja kivaa ku kylmän kaurapuuron syöminen.
Arvaan että tuo meinaa sitä, että kyseinen laajis ottaa vain takapäähän tulevia gelatiinifilttereitä, eli siinä ei ole etulinssin edessä enää kierteitä joihin saisi perinteisen filsun.
Kakkula irti, sopivan kokoinen filtteri pesään ja kakkula takas kameraan.. helppoa ja kivaa ku kylmän kaurapuuron syöminen.
-
Mulla on parin päivän kokemus tuosta linssistä 20D:n kaverina ja ihan hyvältä on vaikuttanut. Todellakin filtterit täytyy laittaa obiskan ja rungon väliin.
esimerkkikuva:
http://www.qudit.net/images/seina.jpg
Ps. voin laittaa kaapoA sulle jonkun kuvan täydessä koossa, jos kiinnostaa
esimerkkikuva:
http://www.qudit.net/images/seina.jpg
Ps. voin laittaa kaapoA sulle jonkun kuvan täydessä koossa, jos kiinnostaa
Galleriani
http://davidatte.deviantart.com/
http://davidatte.deviantart.com/
-
David90: Jos viitsit laittaa niitä kuvia johonkin esille, ottaisin mielelläni linkin myöskin.
[edit:taitaa löytyä tuolta sigussasi olevasta galleriasta, tosin kaikissa kuvissa ei ollut mainittu obiskaa]
Laajakulma suurinpiirtein noille lukemille olisi itselläkin hakusessa. Hinta näyttää (ac-foto.de 399e ja technikdirekt.de 369e) hieman kohtuullisemmalta jo kuin Rajalan 620e...
Laadullisesti tuskin päästään lähelle esim. 17-40/F4, mutta hieman kalliilta tuo L putki vielä itselle tuntuu, vaikka sijoituksena parempi olisikin.
[edit:taitaa löytyä tuolta sigussasi olevasta galleriasta, tosin kaikissa kuvissa ei ollut mainittu obiskaa]
Laajakulma suurinpiirtein noille lukemille olisi itselläkin hakusessa. Hinta näyttää (ac-foto.de 399e ja technikdirekt.de 369e) hieman kohtuullisemmalta jo kuin Rajalan 620e...
Laadullisesti tuskin päästään lähelle esim. 17-40/F4, mutta hieman kalliilta tuo L putki vielä itselle tuntuu, vaikka sijoituksena parempi olisikin.
-
Taidanpa tehdä tilauksen itsekin piakkoin.
Pbasesta löytyy mukavasti kuvia kyseisellä linssillä. Toki kuvaajien taso on vaihteleva, mutta itse arvostan nimenomaan tuota kaikenlaisten ja -tasoisten kuvien/runkojen/objektiivien kirjoa vertailua tehtäessä.
Pbasesta löytyy mukavasti kuvia kyseisellä linssillä. Toki kuvaajien taso on vaihteleva, mutta itse arvostan nimenomaan tuota kaikenlaisten ja -tasoisten kuvien/runkojen/objektiivien kirjoa vertailua tehtäessä.
-
- Viesti:
Onpa tuollainen putki kiinni kamerassa, 10D:ssä kylläkin. Sinne voit perään laittaa suotimia, mutta myös keulille saa osan 82 mm filttereistä vastavalosuoja/lissisuojus yhdistelmään kiinni. Olen siinä käyttänyt välillä pyöröpolaa. Sen ongelmana on kuitenkin tuon suojuksen löysyys, kun objektiivin puolessa ei ole kierteitä, ainoastaan tuossa vastavalosuojalisäkkeessä.
Muuten täytyy kyllä olla tyytyväinen tuohon putkeen, mielestäni on paikkansa ansainnut muiden putkien joukossa. Pidän tuon putken vääristämättömyydestä ja kuvan laadusta, mutta linssiryhmien heijastelu on vaikeaa vastavaloon kuvattaessa.
Mitä hintaan ja laatuun tulee, vuosi sitten talvella tuotin sellaisen saksasta silloin n. 2x hinnalla eli olikohan 630€ ja olen silti edelleen tyytyväinen hankintaani. Vaikka on tälläkin hetkellä L-sarjalaisia yksi laukussa, mielestäni on ainakin laajakanttina erinomainen.
Muuten täytyy kyllä olla tyytyväinen tuohon putkeen, mielestäni on paikkansa ansainnut muiden putkien joukossa. Pidän tuon putken vääristämättömyydestä ja kuvan laadusta, mutta linssiryhmien heijastelu on vaikeaa vastavaloon kuvattaessa.
Mitä hintaan ja laatuun tulee, vuosi sitten talvella tuotin sellaisen saksasta silloin n. 2x hinnalla eli olikohan 630€ ja olen silti edelleen tyytyväinen hankintaani. Vaikka on tälläkin hetkellä L-sarjalaisia yksi laukussa, mielestäni on ainakin laajakanttina erinomainen.
-
-
- Viesti:
Mulla oli Nikonissa vastaava. Tulipahan ärräpäitä penkkareita kuvattaessa kun joku taliaivo suihkutti siideriä päälle. Hirveet klöntit etulinssillä, tulin kotiin eikä ollut muuta vaihtoehtoa kuin vesipesu....Jäljet oli siinä vielä kun se lähti seuraavalle omistajalle.kaapoA kirjoitti:Nyt on kakkula tulossa. Mietityttää vielä tuo, että eteen ei saa tai ei ainakaan ole tarkoitettu laitettavaksi suodinta. Kun on tottunut että vähintää UV-suodin on linssin suojana.
Mutta kaipa tuo pinnoitus kestää ja sitä voi putsata normaalilla mikrokuituliinalla / Haman linssipaperilla.
-
- Viesti:
Mulla oli soi Sigma 15-30mm jonkun aikaa. Isokokoinen, nopea tarkennus (hieman ääneskäs), altis heijastumille, ei yhtä tarkkapiirtoinen, kuin 17-40 L.
Sigmaanhan tulee sellainen suodatinadapteri tohon vastavalosuojan ympärille, jossa on kierteet eli kyllä siihen taitaa suodattimen saada, ainakin jos croppirungolla kuvaa (esim. 10D ja 20D).
Erikoisuutena vielä se, että objektiivista puuttuu af/mf namikka. Valinta hoidetaan tarkennusrengasta liikuttamalla.
Sigmaanhan tulee sellainen suodatinadapteri tohon vastavalosuojan ympärille, jossa on kierteet eli kyllä siihen taitaa suodattimen saada, ainakin jos croppirungolla kuvaa (esim. 10D ja 20D).
Erikoisuutena vielä se, että objektiivista puuttuu af/mf namikka. Valinta hoidetaan tarkennusrengasta liikuttamalla.
-
-
- Viesti:
Kyllä se 82mm suodin on siihen ihan tarkoitettu, vaikka sitten riippuen reunojen paksuudesta saattaa hieman vinjetoida. Se siis ei ole mikään kikka, ruuvata se siihen vastavalosuojajatkeeseen kiinni. Varsinainen lissisuojuskin on siinä kiinni.
Itse olen saanut putsattua hyvin Liedlin vaaleenvihreillä kuituliinoilla ilman että kalvot ovat mitenkään viottuneet. Onhan tuo mulkosilmä tietysti hieman arka, mutta kyllä itse olen sen kanssa pärjännyt ja toisinaan on kiva käyttää polaa edessä. Omassa polassa, haman versio on aika leveä rengas n.5-6 mm aiheuttaa sitä vinjetointi ongelmaa. Skylightia tai UV:tä käytettäessä usein on rengas paljon kapeampi ja pitäisi toimia ilman vinjetointiakin.
Itse olen saanut putsattua hyvin Liedlin vaaleenvihreillä kuituliinoilla ilman että kalvot ovat mitenkään viottuneet. Onhan tuo mulkosilmä tietysti hieman arka, mutta kyllä itse olen sen kanssa pärjännyt ja toisinaan on kiva käyttää polaa edessä. Omassa polassa, haman versio on aika leveä rengas n.5-6 mm aiheuttaa sitä vinjetointi ongelmaa. Skylightia tai UV:tä käytettäessä usein on rengas paljon kapeampi ja pitäisi toimia ilman vinjetointiakin.
-
- Viesti:
Ainiin, siinä pitikin sekä vaihtaa siitä namikasta että siitä tarkennusrenkaasta, sorry. Mulla oli se ei-DG malli, mutta sama mallihan se on lukuunottamatta noita kirjaimia.David90 kirjoitti:Kyllä mun objektiivistä se vaan löytyy :Dtareone kirjoitti: Erikoisuutena vielä se, että objektiivista puuttuu af/mf namikka. Valinta hoidetaan tarkennusrengasta liikuttamalla.
Ehkä sulla oli sitten joku vanhempi malli(?)
-
- Viesti:
Ei, kun tuohon tulee mukana sellainen rinkula, jossa on kierteet ja johon kiinnitetään mm. linssinsuojus. Tuo rinkula tulee ton vv-suojan ympärille ja koska siinä on kierteet, saa siihen myös suodattimia (ohuita, ettei vinjentoi).kaapoA kirjoitti:Linssin etupäässä on siis normaalit kierteet suodinta varten.
-
Mulla ei kyllä tullut tuollaista :(tareone kirjoitti: Ei, kun tuohon tulee mukana sellainen rinkula, jossa on kierteet ja johon kiinnitetään mm. linssinsuojus. Tuo rinkula tulee ton vv-suojan ympärille ja koska siinä on kierteet, saa siihen myös suodattimia (ohuita, ettei vinjentoi).
Täytyy varmaankin lähettää sähköpostia Ac-Fotoon
-
- Viesti:
Jaahas, olisko siihen sitten tullut muutoksia eli toi DG tarkoittaisi "kätevä rinkula ei kuulu mukaan" ;).David90 kirjoitti:Mulla ei kyllä tullut tuollaista :(tareone kirjoitti: Ei, kun tuohon tulee mukana sellainen rinkula, jossa on kierteet ja johon kiinnitetään mm. linssinsuojus. Tuo rinkula tulee ton vv-suojan ympärille ja koska siinä on kierteet, saa siihen myös suodattimia (ohuita, ettei vinjentoi).
Täytyy varmaankin lähettää sähköpostia Ac-Fotoon
Mihin sä sitten kiinnität linssinsuojuksen?
Mulla ei ole kuvaa tuosta filtteripidikkeestä, mutta täälläkin on se mainittu (arvio linssistä, ei DG):
http://www.naturephotographers.net/oa0602-1.html
Toi vinjentointikommentti tuossa lainauksen lopussa koskee siis filmi- ja täyden kennon runkoja.The lens includes a non-removable petal shaped hood and a metal filter holder and lens cap protect the front element when the lens is not in use. The lens uses gelatin filters that insert in the rear of the lens. Screw in filters that attach to the front of the lens, can also be used, but only at the 30 mm focal length. At shorter focal lengths, severe vignetting will occur.
Voiskohan martti65 ottaa kuvan teille tuosta pidikkeestä (?), kun minä en enää tuota objektiivia omista.