VUODEN LUONTOKUVA 2005 !! :-(

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
spege

VUODEN LUONTOKUVA 2005 !! :-(

Viesti Kirjoittaja spege »

Tämä DIGIPOKKARILLA otettu rantaräpsy voitti sitten tämän vuoden luontokuva-kisan!

http://www.luontokuva.org/default.asp?V_DOC_ID=1822

Ei voi sanoa muuta kuin voi he*vetti soikoon, millä páskalla tienaa nykyään 4000 eukkoa. Entinen Vuoden Luontokuva-kisan hohdokkuus on lopullisesti mennyttä aikaa. Vai mitä mieltä olette, Huttunen ja kumppanit?

:( :( :(
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Eipä siinä mitään. Voittajakuva on minun mielestä aika peruskuva, siitä puuttuu loisto ja jokin elementti, joka nostaisi kuvan massan yläpuolelle.

Nelosen uutisissa vielä erikseen mainittiin, että kuva oli nimenomaan otettu digipokkarilla, joka mielestäni kertoo jotain kisan tämän vuotisesta linjauksesta.
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

No mutta eikös tuo ole mitä parhain tapa markkinoida digipokkareita.
Pforsgar

Viesti Kirjoittaja Pforsgar »

Kuvahan on hyvä. Valo on nähty tyylikkäästi.

Ottakaa opiksenne, ei ne välineet vaan se näkemys.....
t. Peter Forsgård

Valokuvaaja
www.youtube.com/@ForsgardPeter
peterforsgard.squarespace.com
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

nieppi kirjoitti:No mutta eikös tuo ole mitä parhain tapa markkinoida digipokkareita.
Ja itse kisaa. Kuulen kassan kilinän.
jlauha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jlauha »

Juu, aika eri tasoa on tämä kuin esim. viime vuoden voittaja:
http://www.luontokuva.org/Default.asp?V_DOC_ID=980
fangio

Viesti Kirjoittaja fangio »

Pforsgar kirjoitti:Kuvahan on hyvä. Valo on nähty tyylikkäästi.
Kuva on hyvä, ei siinä mitään. Upea suorastaan.

Kehuisin kyllä, mikäli ilmestyisi kuvaosioon. Mutta onko tuo nyt sitten luontokuvausta? Hienoa jos on, niin ehkä minä voitan kisan ensi vuonna Peer Güntin keikkakuvilla.
Kameralaukku - valokuvausfoorumi jossa saa sanoa!
www.kameralaukku.com
spege

jlauha kirjoitti:Juu, aika eri tasoa on tämä kuin esim. viime vuoden voittaja:
http://www.luontokuva.org/Default.asp?V_DOC_ID=980
Ei tuo viime vuodenkaan kuva kovin erikoinen ollut, perus maisemakuva talviselta joelta pakkaspäivänä. Minusta OIKEITA VUODEN LUONTOKUVIA ovat olleet esim. Martti Rikkosen revontulet ja korpit tunturissa, Tapani Räsäsen hirven rantautuminen, Antti Leinosen ahma kelolla, Seppo Ronkaisen huuhkaja ja joutsen tai toissa vuoden kaakkurin lento.

Kohta tuohon rahanhimoisten kapitalistien johtamaan kisaan eivät osallistu kuin tavalliset "janipetterit" markan digipokkareidensa kanssa. Surullista, kun todellisia suurella vaivalla otettuja huippukuvia ei enää arvosteta.

Tekisi mieli ladella kolme kovaa sanaa peräkkän ja isolla fontilla, mutta riittäköön alkukirjaimet P, S ja V..
spege

fangio kirjoitti:
Pforsgar kirjoitti:Kuvahan on hyvä. Valo on nähty tyylikkäästi.
Kuva on hyvä, ei siinä mitään. Upea suorastaan.
Fang, oletko juovuksissa?

Tuossa kuvassahan horisonttikin on vinossa. Ja siinä ei to_del_la_kaan ole mitään erikoista. Paljon parempia maisemakuvia näkee täällä dc.netissä aika usein.
savolaine

Viesti Kirjoittaja savolaine »

Eihän tuo kuva huono ole missään nimessä, mutta kieltämättä jäi tunne että jotain tästä nyt puuttuu.

Ihan mukava 4000 euron bonus abiturientille.
JouniL

Viesti Kirjoittaja JouniL »

Minusta nyt on ihan sama millä ja mistä (mökin rannasta) se kuva on otettu, mutta minustakaan tuossa kuvassa ei mitään erikoista kyllä ollut. Olihan se valo ihan hieno, mutta sommittelusta en pidä yhtään.
sininen44

Viesti Kirjoittaja sininen44 »

Sisäpiirihommalta haiskahtaa koko kisa. Katsokaapa yhtä hyväksyttyä kuvaa, jossa kilpailun tuomaristoon kuuluva (Hannu Hautala) pitelee heijastavaa välinettä lentävän lepakon edessä.
Hautala asuu tietääkseni Kuusamossa ja finalistien joukossa oli jonkun kuusamolaisen Annan ottama kuva, mikä oli otettu kuvauskursseilla. Kukahan oli kursseilla opettajana?
amn-

Viesti Kirjoittaja amn- »

Joo, kyllähän tuo kieltämättä on aika pettymys tuo voittajakuva, se ei vain yksinkertaisesti sykähdytä minua.

Tuolla hyväksytyissä kuvissa löytyi mielestäni kyllä paljon parempia voittajaehdokkaita...

Mutta se vähän ihmetytti, koska Luontokuva nimellä kilpailua pidetään, niin onko esim. http://www.luontokuva.org/Default.asp?V_DOC_ID=1820
tämä luontokuva?
spege

Minusta Vuoden Luontokuva-kisan voisi palauttaa entiseen mahtiinsa, jossa arvostettaisiin perinteistä suomalaista huippuluontokuvaa ja järjestää erillisen Vuoden Sontakuva-kilpailun sitten näitä janipettereiden digipokkarikuvia varten.

Jos joku kuuluu täällä Luontokuvaajien järjestöön, ehdottakaa tätä kahden erillisen kilpailun järjestämistä järjestön hallitukselle.
Loitto

Viesti Kirjoittaja Loitto »

Hyvä kuvahan tuo on. Vahvasti tunnelmaa saatu vastavalolla ja jyrkillä kontrasteilla siinä, mikä sopii hienosti synkkiin pilviin. Hyviä ne muutkin on, eipä sillä.
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

Omat suosikkini:

Late Sippuun voi aina luottaa, upea tilanne oikealla hetkellä: http://www.luontokuva.org/Default.asp?V_DOC_ID=1812

Hieno abstrahoitu syväterävyystutkielma: http://www.luontokuva.org/Default.asp?V_DOC_ID=1798

Näitä on jokapojalla mutta tässä asento on kerrassaan hieno: http://www.luontokuva.org/Default.asp?V_DOC_ID=1794

Terävänä olisi huikean vaikea tekninen suoritus: http://www.luontokuva.org/Default.asp?V_DOC_ID=1810

Eli palkittujen jälkeen oli taas ne parhaat kuvat, näin oli viime vuonnakin. Voittajasta en sano mitään...
Viimeksi muokannut veshut, Helmi 14, 2005 23 : 09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
passe

Viesti Kirjoittaja passe »

Kaikista paras on tää:
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/ ... 1978551317

"Vanhakylä sanoo kuvaavansa pelkästään huvin vuoksi.
Kilpailukuva on otettu syyskuussa perheen mökillä Taivassalossa.
Voittokuvassa on etualalla ranta-alpi-niminen kasvi ja taustalla merimaisema.
"Kamerani takia minulla ei ollut muuta mahdollisuuttakaan kuin kuvata kasveja. Kamerassani on manuaalisäädöt mahdollisia, joten se antaa vähän lisää mahdollisuuksia. Muunlaisia kuvia varten olisi jo tarvittu hienot kamerat ja isot zoomit", Vanhakylä sanoo."

A.) Mitäkähän tarkottaa tuo huvin vuoksi kuvaaminen. Onko se sitä, että otetaan sillon kuvia, kun saattuu kamera mukaan mökille? Onkohan kuvaaja käynyt koskaan oikeassa metsässä, missä on paljon itikoita ja jos ollaan oikein hiljaa, niin jonkun eläimenkin voi nähdä vilahdukselta.

B.) Vai ei voi kuvata muuta kuin kasveja..Eipä siinä hittojakaan.

C.) HIPHEI. Kuvaaja oli löytänyt kamerastaan manuaalisäädöt vihreän neliön sijaan. Kyllä minä nyt pidän kuvajaa huippukuvaajana, kun ihan MANUAALISÄÄDÖT ON LÖYDETTY KAMERASTA. (Itse en ole niitä vielä löytänyt). Kyllä se ohjekirjan lukeminen kannatti. Sillä voitettiin vuoden luonnonkuva.

D:) "Muunlaisia kuvia varten olisi jo tarvittu hienot kamerat ja isot zoomit"- :D Eikös toi jo ole pro-kamera, kun on manuaalisäädöt.

Minulle tulee tästä haastattelusta vaikutelma, että kuvaaja ei taida tietää valokuvauksesta paskan vertaa.

Kiitos ja soitellaan.

Edit: Tulipas tuplaviesti.
Viimeksi muokannut passe, Helmi 14, 2005 22 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pasi Korpelainen
passe

Viesti Kirjoittaja passe »

Kaikista paras on tää:
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/ ... 1978551317

"Vanhakylä sanoo kuvaavansa pelkästään huvin vuoksi.
Kilpailukuva on otettu syyskuussa perheen mökillä Taivassalossa.
Voittokuvassa on etualalla ranta-alpi-niminen kasvi ja taustalla merimaisema.
"Kamerani takia minulla ei ollut muuta mahdollisuuttakaan kuin kuvata kasveja. Kamerassani on manuaalisäädöt mahdollisia, joten se antaa vähän lisää mahdollisuuksia. Muunlaisia kuvia varten olisi jo tarvittu hienot kamerat ja isot zoomit", Vanhakylä sanoo."

A.) Mitäkähän tarkottaa tuo huvin vuoksi kuvaaminen. Onko se sitä, että otetaan sillon kuvia, kun saattuu kamera mukaan mökille? Onkohan kuvaaja käynyt koskaan oikeassa metsässä, missä on paljon itikoita ja jos ollaan oikein hiljaa, niin jonkun eläimenkin voi nähdä vilahdukselta.

B.) Vai ei voi kuvata muuta kuin kasveja..Eipä siinä hittojakaan.

C.) HIPHEI. Kuvaaja oli löytänyt kamerastaan manuaalisäädöt vihreän neliön sijaan. Kyllä minä nyt pidän kuvajaa huippukuvaajana, kun ihan MANUAALISÄÄDÖT ON LÖYDETTY KAMERASTA. (Itse en ole niitä vielä löytänyt). Kyllä se ohjekirjan lukeminen kannatti. Sillä voitettiin vuoden luonnonkuva.

D:) "Muunlaisia kuvia varten olisi jo tarvittu hienot kamerat ja isot zoomit"- :D Eikös toi jo ole pro-kamera, kun on manuaalisäädöt.

Minulle tulee tästä haastattelusta vaikutelma, että kuvaaja ei taida tietää valokuvauksesta paskan vertaa.

Kiitos ja soitellaan.
Pasi Korpelainen
PekkaM

Viesti Kirjoittaja PekkaM »

Ei tuo minun suosikkini ollut, mutta ei kai kisan voiton edellytyksenä ole huippukamat ja kojussa nyhjääminen? Luontoa on muuallakin kuin käymättömissä korpimaissa.
gerbera

Viesti Kirjoittaja gerbera »

Luulin kyllä että noiden vastavaloheijastumien takia moni vanhankoulun luontokuvaaja jo repii pelihousunsa..en itsekään ole sitä mieltä että vehkeet ja odottaminen AINA luovat kuvan( useimmiten kyllä täytyy viettää hitosti aikaa), mutta kyllähän tuo kuva aika sontaa oli..sehän on pelkkää tuuria oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan. .eikä minulla olisi tullut edes mieleen lähettää tuota kuvaa kisaan mukaan. En ymmärrä, olisi kyllä kiva nähdä suurennos ;)
Vastaa Viestiin