FUJI FINEPIX S3 PRO

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Jonny
Viestit: 10
Liittynyt: Loka 15, 2003 12 : 56

FUJI FINEPIX S3 PRO

Viesti Kirjoittaja Jonny »

Ollen hankkimassa kyseistä kameraa ensimmäiseksi digikameraksi (no pokkaria ei lasketa). Eli oleette varmaankin lukeneet erilaisia arvioita kyseisestä kamerasta, mutta mikä näissä arvioissa teillä pistää eniten silmään...siis oletteko huomannut jotain erityistä vikaa eri arvioissa. Uusimpia kameroitahan on suorastaan mahdotonta saada ja siten myös kokeilla koska kameroiden maahantuonti on rajoittunutta ensi "aallossa". Fujilta tuli maahan nyt ensimmäinen erä ja yksi kamerayksilö olisi odottamassa noutajaansa. Eli nyt kuumottaa...

Kuvaan pääasiassa mainontaa, tuotekuvia studiossa, vuosikertomuksia ( digi sopisi mainiosti pönöttävien äijien tallentamiseen). Eli kaikki kuvaamani asiat pääasiassa valaisen parhaan taitoni mukaan ( Elincat 4000, 3000, 2 x 500). Filmikalusto Sinar, Hasseli, Nikon F4. Olin jo varannut D2X:n, mutta herraties koska ne olisivat tulossa ( Tammikuu on vaihtunut maaliskuuksi jne..). Hetken harkitsin Kodakin peliä, mutta onnettoman hidas kuvaus nopeus ei käy mulle.

Eli mielipiteitä kaivataan. Todennäköisesti kuvaan iso 100:lla joten kohinakeskustelut 800-1600 ei ole relevantteja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
makumaku
Viestit: 490
Liittynyt: Touko 27, 2003 13 : 50

Viesti Kirjoittaja makumaku »

Eikös tuossa kamerassa pitänyt toimia kaikki Nikonin linssit? Miten on käytännössä toimiiko vaiko ei?
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
Jonny
Viestit: 10
Liittynyt: Loka 15, 2003 12 : 56

FUJI FINEPIX S3 PRO

Viesti Kirjoittaja Jonny »

Kaikki Nikon linssit toimii, vanhimmatkin, mutta jos linsseissä ei ole "elektronisia ominaisuuksia" niin ei ne tietenkää toimi samalla tavalla kuin Af linssit...

Tämä Nikon yhteensopivuus tässä nyt hieman painaakin...
veshut

Re: FUJI FINEPIX S3 PRO

Viesti Kirjoittaja veshut »

Jonny kirjoitti:Tämä Nikon yhteensopivuus tässä nyt hieman painaakin...
No mikäs siinä niin raskasta on? Markkinoiden paras valikoima objektiiveja (pisimpiä supertelejä lukuunottamatta). ;-)
piksi

Re: FUJI FINEPIX S3 PRO

Viesti Kirjoittaja piksi »

johnny:

mainitsemiisi tarpeisiin kamera on varsin pätevä. uskaltaisimpa väittää että rohkea irtautuminen canon-leiristä tekisi muillekin täällä hyvää. mitä itse olen kameraa kokeillut ja lukenut siitä, en sanoisi että ostoksena se on lainkaan huono.

erittäin hyvä arvio kamerasta on mm. täällä:
http://www.luminous-landscape.com/revie ... -pro.shtml

itse olen hyvin vahvasti samaa mieltä monen kohdan kanssa. etenkin erikoisen kennon tuottama 12mpix kuva on todella hyvälaatuinen, ja vaikka s ja r- pikselien tuottama lisädynamiikka ei olekaan huikaiseva, ainakin dynamiikan säätöön on enemmän potentiaalia kuin muilla yhden tyypin fotodiodien kameroilla.

itselleni s3pro ja d100 olisivat aikoinaan olleet vahvoja vaihtoehtoja, ellen olisi ollut jo siinä vaiheessa tuttavien puolelta niin kiinni canonin ef-sarjassa. massa vie mukanaan. rahakkaampana olisin nikoniin sijoittanut.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jos tuosta artikkelista jotain pitäisi sanoa silmään osuneen, niin tämä maininta etsimestä:

"with the Canon 20D as my reduced frame benchmark I was a bit surprised at the S3's viewfinder. It is quite a bit smaller and appears further away than that of its Canon competitor at least."

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

Itse olen tullut toimeen huonommillakin kuin esim. 300d:n etsimellä, eikä s3 pro ollut mitenkään dramaattisen kauhea. etenkin jos sitä käytetään kirkkaassa studiovalaistuksessa ja hallituissa oloissa kuten johnny ilmaisi kameran käyttötarkoituksen olevan. jokaisella on oma vaatimustasonsa ja on vaikea sanoa mikä on riittävän hyvä eri ihmisille. itse pärjäisin kyseisen etsimen kanssa. jotkut muut eivät.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

piksi kirjoitti:Itse olen tullut toimeen huonommillakin kuin esim. 300d:n etsimellä, eikä s3 pro ollut mitenkään dramaattisen kauhea. etenkin jos sitä käytetään kirkkaassa studiovalaistuksessa ja hallituissa oloissa kuten johnny ilmaisi kameran käyttötarkoituksen olevan. jokaisella on oma vaatimustasonsa ja on vaikea sanoa mikä on riittävän hyvä eri ihmisille. itse pärjäisin kyseisen etsimen kanssa. jotkut muut eivät.
Studiovalaistus ei välttämättä ole kirkas, jos yritetään pelata oikeaoppisesti terävyysalueilla. Kun välähdystehot on pienellä, niin ohjausvalotkin on himmeät.
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

Hannu KH kirjoitti:Studiovalaistus ei välttämättä ole kirkas, jos yritetään pelata oikeaoppisesti terävyysalueilla. Kun välähdystehot on pienellä, niin ohjausvalotkin on himmeät.
muotoilen itseni toisin: studiossa tilanne on mahdollista järjestää sellaiseksi että etsimellä pärjää käytännössä aina, toisin kuin ulkokuvauksessa tms jossa valaistus ei ole hallittavissa.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

piksi kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Studiovalaistus ei välttämättä ole kirkas, jos yritetään pelata oikeaoppisesti terävyysalueilla. Kun välähdystehot on pienellä, niin ohjausvalotkin on himmeät.
muotoilen itseni toisin: studiossa tilanne on mahdollista järjestää sellaiseksi että etsimellä pärjää käytännössä aina, toisin kuin ulkokuvauksessa tms jossa valaistus ei ole hallittavissa.
Digikuvauksessa pelataan yleensä suhteellisen pienillä välähdystehoilla, joten ohjausvalojen tehotkin on pieniä.
Kun salamat ovat oikeaoppisesti synkassa keskenään, niin valot säädetään silmällä ja silloin pienellä teholla on ohjausvalotkin himmeitä. Kaikissa salamoissa ei välähdystehoa ja ohjausvalon tehoa voi säätää erikseen, joten mahdollisuudet studiossakin voivat olla rajalliset.
Sampo
Viestit: 234
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 40

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Hannu KH kirjoitti:Kaikissa salamoissa ei välähdystehoa ja ohjausvalon tehoa voi säätää erikseen, joten mahdollisuudet studiossakin voivat olla rajalliset.
Melko harvinaista... mistä tälläisiä löytää?
Kaikissa käyttämissäni studiosalamoissa on ollut vähintään se mahdollisuus että ohjausvalo on joko aina täysillä tai sitten säätyy salaman tehoa säädettäessä, tai sitten erikseen säädöt molemmille.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Sampo kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Kaikissa salamoissa ei välähdystehoa ja ohjausvalon tehoa voi säätää erikseen, joten mahdollisuudet studiossakin voivat olla rajalliset.
Melko harvinaista... mistä tälläisiä löytää?
Kaikissa käyttämissäni studiosalamoissa on ollut vähintään se mahdollisuus että ohjausvalo on joko aina täysillä tai sitten säätyy salaman tehoa säädettäessä, tai sitten erikseen säädöt molemmille.
Saa kait ne nyt täysille, mutta kuinkas sitten näet valojen suhteet? Aika vaikeeksi menee.
Sampo
Viestit: 234
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 40

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Hannu KH kirjoitti:
Sampo kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Kaikissa salamoissa ei välähdystehoa ja ohjausvalon tehoa voi säätää erikseen, joten mahdollisuudet studiossakin voivat olla rajalliset.
Melko harvinaista... mistä tälläisiä löytää?
Kaikissa käyttämissäni studiosalamoissa on ollut vähintään se mahdollisuus että ohjausvalo on joko aina täysillä tai sitten säätyy salaman tehoa säädettäessä, tai sitten erikseen säädöt molemmille.
Saa kait ne nyt täysille, mutta kuinkas sitten näet valojen suhteet? Aika vaikeeksi menee.
Ei niistä valojen suhteita luotettavasti näe muutenkaan, mittarilla ne on tarkistettava tietenkin.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Sampo kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
Sampo kirjoitti: Melko harvinaista... mistä tälläisiä löytää?
Kaikissa käyttämissäni studiosalamoissa on ollut vähintään se mahdollisuus että ohjausvalo on joko aina täysillä tai sitten säätyy salaman tehoa säädettäessä, tai sitten erikseen säädöt molemmille.
Saa kait ne nyt täysille, mutta kuinkas sitten näet valojen suhteet? Aika vaikeeksi menee.
Ei niistä valojen suhteita luotettavasti näe muutenkaan, mittarilla ne on tarkistettava tietenkin.
Salamat pitää olla synkassa keskenään, että ohjausvalojen kirkkaudet ja välähdystehot eri salamoissa toimii yhteen, siksi onkin tärkeää ettei sekoitella erilaisia salamoita keskenään. Millä helkutillla pystyt mittarilla näkemään millaiset varjot tulee?

Filmillä lopputuloksen voi tarkistaa polaroidilla, digillä sen voi tarkistaa muutenkin.

Tämä vaatii tietenkin opettelemista valon näkemiseen, ja kokemusta.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Jos alueesi on tuo, mitä sanoit, niin en epäröisi. Harvoin kuvasi tulevat painettaviksi yli A3-koon? Kyllä poweria riittää suuremmillekin, mutta asiakkaat nipottavat tietämättömyyttään. Nikonin optiikat on valmiina (?) ettei siksikään kannata sortua nippelicanonistien pölinään. Itselläni on S2 ja olen kuvannurt sillä ammattimielessä jopa arkkitehtuuria. Kun puhutaan A4-kokoisesta painetusta kuvasta, en ole huomannut eroja
palkkiin verrattuna. Toki eroa on, mutta puhuin nyt painetusta aanelosesta (tämä huomautus nipottajille)

Hintaa tuolla rungolla on mielestäni liikaa. Repparikäyttöön on liian hidas. Dynamiikan laajuudesta on kahdenlaista arviota. Kukaan ei tyrmää, jotkut vain ovat huomanneet ison eron aikaisempaan, jotkut taas ovat enemmän varovaisella kannalla. Paras jättää tämä nippeliteknikoiden pohdittavaksi. Tehkäämme hyviä kuvia, olkoonkin laitteemme mistä tahansa.
Jonny
Viestit: 10
Liittynyt: Loka 15, 2003 12 : 56

Viesti Kirjoittaja Jonny »

No niin. Kävin perjantaina hakemassa kyseisen kameran ja opiskelen käyttöä. Oli hieman paineita ratkaista asia nopeasti, koska kameroita saapui tällä viikolla pieni erä ja niitä ei ns. pro kauppoihin vielä toimitettu. Eli Fujilta tarkastettuani yksi yksilö oli Aseman Kuvapisteessä ja sen nappasin.

Ensimmäinen positiivinen asia oli, että kamerassa voi käyttää tavallisia AA sormiparistoja. Jos akut loppuvat näitä paristoja on helppo pitää mukana ja eivät maksa juuri mitään...

Etsin on ilmeisesti tottumiskysymys. Kyllä se vaikuttaa onnettomalta verrattuna F4 kirkkaaseen kuvaan ja on jotenkin kuilumainen. Kuva on ikäänkuin kaukana, mutta näin on ilmeisesti useimmissa digijärkissä.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Jonny kirjoitti:No niin. Kävin perjantaina hakemassa kyseisen kameran ja opiskelen käyttöä. Oli hieman paineita ratkaista asia nopeasti, koska kameroita saapui tällä viikolla pieni erä ja niitä ei ns. pro kauppoihin vielä toimitettu. Eli Fujilta tarkastettuani yksi yksilö oli Aseman Kuvapisteessä ja sen nappasin.
Mitähän tommosen hinta oli noinsuurinpiirtein?

Itsekkin sitä aikani odottelin, mutta D 100 vaihtui C-merkkiseen.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jonny kirjoitti: Etsin on ilmeisesti tottumiskysymys.
Toivottavasti, ainakin 20D:n etsimeen on jotkut tottuneet.
Jonny kirjoitti: Kyllä se vaikuttaa onnettomalta verrattuna F4 kirkkaaseen kuvaan ja on jotenkin kuilumainen. Kuva on ikäänkuin kaukana, mutta näin on ilmeisesti useimmissa digijärkissä.
Samanlainen efekti on minun Bronicassani. Huonoa on se että siinä ikäänkuin irtaantuu tapahtumista, se että kohde on kovasti pieni ja vaikeasti tarkennettava. Mutta hyvänä puolena on yllättäen myös se sama tilanteesta irtautuminen: etsinkuva todellakin näyttää kuvalta, eikä edessä olevalta maisemalta.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Jonny
Viestit: 10
Liittynyt: Loka 15, 2003 12 : 56

Viesti Kirjoittaja Jonny »

Niin, edellinen viestini jäi hieman kesken kun piti poistua. Paterit ei tietenkään ole pääasia.

Ei se etsimen koko studiotyössä ainakaan tuotekuvien kohdalla haittaa paljoa. Palkilla kuvatessa työskentelen enimmäkseen muualla kuin kameran takana. Katson vain, yleensä luupilla, että kommpis ja skarppi on siellä missä pitää. Enemmän arvioin kohdetta näppituntumalla, mikä on päävalon suhde filleihin ja minne varjot osuvat. No ihmisten kanssa on tietysti toisin. Oikea ilme ratkaisee, mutta nyt testailtuani kotona hämärähkössä keittiössä viiniä siemaillen (lapset ja vaimo hääräämässä) kyllä tämän kameran luupista tarpeeksi näkyy.

Testasin toimistossa studiosalaman kanssa purkkikuvaa ja hyvältä näytti. Mittarilla valotus ja 100 iso raw näytti fotarissa erittäin hyvältä.

Fujin Fine Pix Viewer vaikuttaa kyllä vähän sekavalta ohjelmalta ja ilmeisesti pitäisi hankkia joku pätevämpi prosessointi ohjelma. Muistaakseni Fotarin CS versio tukisi jotenkin Raw tiedostoja mutten vielä ehtinyt tutkailemaa. Onko mielipiteitä..

DP preview keskusteluissa on kehuttu kameran Jpg ominaisuuksia erinomaisiksi ja jopa oltu sitä mieltä , että eroa pakattujen ja Raw kuvien välillä olisi miltei mahdotonta huomata. Täytyy testata...
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Jonny kirjoitti:Fujin Fine Pix Viewer vaikuttaa kyllä vähän sekavalta ohjelmalta ja ilmeisesti pitäisi hankkia joku pätevämpi prosessointi ohjelma. Muistaakseni Fotarin CS versio tukisi jotenkin Raw tiedostoja mutten vielä ehtinyt tutkailemaa. Onko mielipiteitä..
Adoben Raw-konvertteri (CS/Elements 3.0) ei vielä tue S3:a. Eikä näyttänyt olevan vielä uusimmassa 2.4 beta-versiossakaan.

Kameran mukana tulevassa konvertterissa on vain suora muunnos, ilman mitään säätöjen tekoa. Maksullisena on saatavissa Fujin " Hyper-Utility Software" (puuh), jossa on sitten parempi konvertteri. Tuota en ole päässyt kokeilemaan.

Ihan kysymyksenä; kaatuileeko FinePix Viewer sinulla? Kun koetan selata kuvakansioita klikkaillen selaimen kansio-ikoneita, niin ohjelma kaatuu melko nopeasti. Jos käytän ohjelman hakemistopuuta valitessani kansiota, niin ongelmia ei ole.
Ohjeman versio on 4.2.34E
Vastaa Viestiin