Moi,
Zoomi meni rikki ja löysin hyvän diili prime lensseistä joilla korvata.
Kamera on 1.5 croppinen ja tarjolla olisi
20mm (30mm ff vastaava)
24mm (36mm)
28mm (42mm)
Löytyy jo 10-20mm zoomi ja 35mm kiinteä, joka kuitenkin vähemmän valovoimaisempi kuin mikään noista.
Tykkään kovasti 20mm, joten taidan pitää sen. Pitäisi kuitenkin valita että otanko tuon 24mm vai 28mm? En kuitenkaan loputtomasti kanna linssejä mukana ja tuntuu turhalta hommata kummatkin.
Kuvaan vähän kaikkea, jos jotenkin pitäisi kuvata niin photo journalism tyyliin.
Joten antakaa viisaita ajatuksia. Pitääkö olla 35mm jotta voi olla itseään kunniottaiva kuvaaja, vai onko parempi tuo maagista "ihmisen näkökenttää" lähellä oleva 42mm?
Vai onko edes mitään huomattavaa eroa? Eli onko ero niin pieni että pari askelta eteen tai taakse, niin eroa ei edes huomaa? Minkä itse ottaisit?
Linssit saman valmistajan samaa mallia, ei suuria eroja.
Ja manitaan vielä että diili on sen verran hyvä että ajattelin joka tapauksessa ottaa toisen noista kaveriksi 20mm:lle, kun hinta laatu kohdillaan ja kulutustavaraa pitkällä aikavälillä.
36mm vai 42mm? (24mm vai 28mm 1.5 crop)
-
Jos kamerasi on Nikon niin ota uuden mallin 24mm/1.8, se on aivan erinomainen objektiivi, f/1.8 sarjan paras laajis varmaan. 24mm ei myöskään mene päällekäin laajiszoomisi kanssa, mikä lienee lisäetu.
Kuvakulmissa sinua ei kukaan voi kuitenkaan auttaa vaan ne on kokeiltava itse. Mutta kun tälle tielle olet lähdössä, niin loogiselta tuntuisi myös laajentaa objektiivivalikoimaa sillä hyvin edullisella 35mm/1.8 dx:llä.
Kuvakulmissa sinua ei kukaan voi kuitenkaan auttaa vaan ne on kokeiltava itse. Mutta kun tälle tielle olet lähdössä, niin loogiselta tuntuisi myös laajentaa objektiivivalikoimaa sillä hyvin edullisella 35mm/1.8 dx:llä.
-
Kamerana Pentax. Nuo linssit on aika samalla viivalla laadullisesti, joten sitä ei joudu tässä miettimään. Olen kuitenkin aika varma että tuo 20mm jää, vaikka meneekin päällekäin laajiszoomin loppupään kanssa. Sen verran eroa valovoimassa ja kuvanlaadussa:)nomad kirjoitti:PS Lisänoottina on sanottava, että noin vahvasti laajoihin polttoväleihin suuntautuva kuvaaja sortuu pian varmaan myös täyskennon kameraan ;-)
Tuon toisen linssin kanssa sen sijaan vaikeampi päätös ja siihen kelpaisi itseä kokeneempien kuvaajien kokemukset siitä on tuo onko tuo 24mm parempi koska on aika standardi, vai olisiko sittenkin hyödyllisempi tuo 28mm. Ihan sen perusteella mitä kukin on kokenut toimivimmaksi.
Saa nähdä tuleeko täyskenno vielä joskus, kun nähtävästi Pentax ryhtynyt moisia tekemään. Linsseistä about puolet menisi sellaisenaan myös täyskennolla mutta hinnan puolesta vielä ihan liian korkea itselle.
-