Kivihiilen voimaa
-
- Viestit: 304
- Liittynyt: Tammi 25, 2015 19 : 27
- Viesti:
Kivihiilen voimaa
Mukava pakkanen toi lisää tunnelmaa kuvaan vai onko ne noin kauheita savuttajia aina? En tiedä, ensimmäistä kertaa näin.
-
- Viestit: 1429
- Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27
Tykkään ! Kuvan "Pikku-Jumbo" käyttää polttoaineenaan puuta. Viikko sitten turun seudulla liikennöinyt "Ukko-Pekka" poltaa kivihiiltä, jota kuluu 1200 kiloa 100 kilometrillä. Lykkää vähän mustempää savua :)
Maailmalla näillä museojunilla ajelu on kovassa nosteessa.VR ei ole kovin innostunut koko touhusta,vaikka luulis olevan hyvää pr:ää..
Ei mitään halpaa lystiä VR, edlyttää myös näiltä mm. kulunvalvonta laitteistoa joka maksaa 150 000. € per veturi.
Maailmalla näillä museojunilla ajelu on kovassa nosteessa.VR ei ole kovin innostunut koko touhusta,vaikka luulis olevan hyvää pr:ää..
Ei mitään halpaa lystiä VR, edlyttää myös näiltä mm. kulunvalvonta laitteistoa joka maksaa 150 000. € per veturi.
-
- Viestit: 979
- Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04
Mukavan seesteinen ja nostalginen kuva. Tykkään. Noita tuli pikkupoikana 5-7 v käytyä asemalla katselemassa ja kaukomatkoista haaveilemassa.
Tuo savu on pääosin vesihöyryä niinkuin tuossa jo todettiin, sylintereissä käytetty matalapaineinen höyry puhalletaan savupiippuun ejektoriputkella jolloin saadaan kattilaan vetoa, ei noin pitkä vaakasuora kattila ja lyhyt piippu oikein toimi ilman tehostusta, sillä lailla vielä automaatti, kun mennään lujempaa tulee enemmän höyryä, enemmän vetoa kattilaan, palaminen tehostuu ja saadaan lisää höyryä. Tämä oli ensimmäisen oikean höyryveturin (stephenson?) suurimpia oivalluksia
Tuo savu on pääosin vesihöyryä niinkuin tuossa jo todettiin, sylintereissä käytetty matalapaineinen höyry puhalletaan savupiippuun ejektoriputkella jolloin saadaan kattilaan vetoa, ei noin pitkä vaakasuora kattila ja lyhyt piippu oikein toimi ilman tehostusta, sillä lailla vielä automaatti, kun mennään lujempaa tulee enemmän höyryä, enemmän vetoa kattilaan, palaminen tehostuu ja saadaan lisää höyryä. Tämä oli ensimmäisen oikean höyryveturin (stephenson?) suurimpia oivalluksia
-
- Viestit: 9478
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
No linnunratahan toimii aina, niin kuin täällä muussa ketjussa on todettu... ;)niffe kirjoitti:Just hyvä näin, joskin voisi sinne taivaalle jotain ympätä...
Kiitos jopisalolle tuosta tekniikkapläjäyksestä. Olenkin aina miettinyt, miksi noissa se vedenkulutus on niin hurjaa, kun tuon voisi periaatteessa toteuttaa melkein suljetulla kierrolla. Eli kaikki käytetty höyry puhalletaan ulos.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Kesä 07, 2016 20 : 43
Tk3 vetämässä puuvaunuja talvipäivän kalpeassa valossa, tässä on rautatieharrastajalle nostalgiaa! Hieman häiritsevät tunnelmaa nuo sähköradan ajolangat pylväineen mutta kuuluvathan nekin rautatiemiljööseen. Taivaalle purkautuva savu- ja höyrypilvi välittää katsojalle koko liikkeen, äänten ja hajujen maailman höyryveturien ajalta.
Hyvin näyttää liki seitsemänkymppinen vielä töissään pärjäävän. Kuvan veturi numero 1136 on Tampellan rakentama ja valmistunut jo v. 1947.
Hyvin näyttää liki seitsemänkymppinen vielä töissään pärjäävän. Kuvan veturi numero 1136 on Tampellan rakentama ja valmistunut jo v. 1947.