Kivihiilen voimaa

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
jormaolli
Viestit: 304
Liittynyt: Tammi 25, 2015 19 : 27
Viesti:

Kivihiilen voimaa

Viesti Kirjoittaja jormaolli »

Mukava pakkanen toi lisää tunnelmaa kuvaan vai onko ne noin kauheita savuttajia aina? En tiedä, ensimmäistä kertaa näin.

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K
Viestit: 7571
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Vesihöyryä...

Hieman vähemmän taivasta saisi olla mun mielestä, mutta varsin kuvauksellinen tilanne.
--------
Aves!
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Just hyvä näin, joskin voisi sinne taivaalle jotain ympätä...
raineri
Viestit: 1429
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Viesti Kirjoittaja raineri »

Tykkään ! Kuvan "Pikku-Jumbo" käyttää polttoaineenaan puuta. Viikko sitten turun seudulla liikennöinyt "Ukko-Pekka" poltaa kivihiiltä, jota kuluu 1200 kiloa 100 kilometrillä. Lykkää vähän mustempää savua :)
Maailmalla näillä museojunilla ajelu on kovassa nosteessa.VR ei ole kovin innostunut koko touhusta,vaikka luulis olevan hyvää pr:ää..
Ei mitään halpaa lystiä VR, edlyttää myös näiltä mm. kulunvalvonta laitteistoa joka maksaa 150 000. € per veturi.
jopisalo
Viestit: 979
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

Mukavan seesteinen ja nostalginen kuva. Tykkään. Noita tuli pikkupoikana 5-7 v käytyä asemalla katselemassa ja kaukomatkoista haaveilemassa.
Tuo savu on pääosin vesihöyryä niinkuin tuossa jo todettiin, sylintereissä käytetty matalapaineinen höyry puhalletaan savupiippuun ejektoriputkella jolloin saadaan kattilaan vetoa, ei noin pitkä vaakasuora kattila ja lyhyt piippu oikein toimi ilman tehostusta, sillä lailla vielä automaatti, kun mennään lujempaa tulee enemmän höyryä, enemmän vetoa kattilaan, palaminen tehostuu ja saadaan lisää höyryä. Tämä oli ensimmäisen oikean höyryveturin (stephenson?) suurimpia oivalluksia
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

niffe kirjoitti:Just hyvä näin, joskin voisi sinne taivaalle jotain ympätä...
No linnunratahan toimii aina, niin kuin täällä muussa ketjussa on todettu... ;)

Kiitos jopisalolle tuosta tekniikkapläjäyksestä. Olenkin aina miettinyt, miksi noissa se vedenkulutus on niin hurjaa, kun tuon voisi periaatteessa toteuttaa melkein suljetulla kierrolla. Eli kaikki käytetty höyry puhalletaan ulos.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
SamJo
Viestit: 3
Liittynyt: Kesä 07, 2016 20 : 43

Viesti Kirjoittaja SamJo »

Tk3 vetämässä puuvaunuja talvipäivän kalpeassa valossa, tässä on rautatieharrastajalle nostalgiaa! Hieman häiritsevät tunnelmaa nuo sähköradan ajolangat pylväineen mutta kuuluvathan nekin rautatiemiljööseen. Taivaalle purkautuva savu- ja höyrypilvi välittää katsojalle koko liikkeen, äänten ja hajujen maailman höyryveturien ajalta.

Hyvin näyttää liki seitsemänkymppinen vielä töissään pärjäävän. Kuvan veturi numero 1136 on Tampellan rakentama ja valmistunut jo v. 1947.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

mremonen kirjoitti:
niffe kirjoitti:Just hyvä näin, joskin voisi sinne taivaalle jotain ympätä...
No linnunratahan toimii aina, niin kuin täällä muussa ketjussa on todettu... ;)
Juuri näin :)
Vastaa Viestiin