AF-S Nikkor 85 mm f/1.8 G kontra Tamron 85mm f/1.8 Di VC

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
josu1234

AF-S Nikkor 85 mm f/1.8 G kontra Tamron 85mm f/1.8 Di VC

Viesti Kirjoittaja josu1234 »

Juupa juu. Jompi kumpi pikkutele on kiikarissa. Tamron on uudempi ja vakaajallinen + kalliimpi. Vaan onko hintaeron väärti.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Tamron alkoi kiinnostaa itseänikin vakaajan vuoksi. Luin muutaman revikan netistä. Tekstien perusteella hyvä. Katsoin myös juttujen kuvia. Kiinnitin huomiota bokehiin näissä kuvissa: http://www.tuomasheinonen.com/blog/test ... hukojulla/

Mielestäni tosi levotonta. Sitten katselin paria muutakin vastaavaa juttua. Vaikka niissä kehuttiin bokehia kermaiseksi ym, olivat taustat isolla aukolla kuvatuissa otoksissa minun mielestäni hermostuneita, esim. http://www.photobyrichard.com/reviewbyr ... ns-review/

Onko minulla silmissä / mieltymyksissä vikaa? Mitä sanoo muu raati?
mirrored

Viesti Kirjoittaja mirrored »

eskolius kirjoitti:Onko minulla silmissä / mieltymyksissä vikaa? Mitä sanoo muu raati?
On. ;)

Tai no, tosissaan, näen mitä tarkoitat, mutta huomaan myös sellaista että vaikutelma on helposti muuttuva ja jopa katsomisetäisyys vaikuttaa. Ensimmäisessä linkissä huomasin sen varsinkin ja 70cm etäisyydeltä kun vaihtoi lukuetäisyydelle niin levottomuus vaihtui kermaksi.

Suurennossuhteen (aiheeseen), tarkennusetäisyyden, aukon sekä kuvan koon ja katseluetäisyyden vaikutus on aina oleellinen. Lisäksi tulee sitten vielä mieltymykset, jotka voivat vaihdella myös hetkittäin.
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Minulla koko kuva näyttää kermalta kun otan rillit pois 🤓

Joo, pitää kaivaa myös originaalikokoisia näkösälle. Tai ehkä rauhoittua, kun laukussa on jo D- ja G-Nikkorit.
akukanka

85

Viesti Kirjoittaja akukanka »

Tamronia en ole kokeillut mutta sen voi sanoa että tuo 1.8 Nikkor on varsinkin hintatasoonsa nähden aivan loistava linssi. Kaksijakoinen juttu sitten miten korkealle tuon vakaimen arvostaa. Se on selvä että yli 50mm polttovälillä siitä on hyötyä vaikka liikettä se ei pysäytäkään. Kuullut olen samaa kuin joku tuossa aiemmin kirjoitti että bokeh ei 1.8 ole ihan niin rauhallinen ja pehmeä tuossa Tamronissa.
josu1234

Viesti Kirjoittaja josu1234 »

Kiitoksia kaikille evästeistä, tuo nikkori tulee tänään postiin. Tulevana viikonloppuna päässee tuota metsänlintukuvauksissa testailemaan.

t: Jouni
Vastaa Viestiin