Kameran valinta 6d vai 7d

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Katvis

Kameran valinta 6d vai 7d

Viesti Kirjoittaja Katvis »

Moro!
Eli mulla on nyt ollu käytössä melko vanha 550d ja siihen optiikkaa vähä joka lähtöön. Kuvauskohteena on ollut lähinnä maisemakuvaus (erityisesti yökuvaus ja päivällä pitkiä valotuksia Nd käyttäen), talvella lumilautailu yms action ruutuja ja yleisessä potretti kuvauksessa. Nyt kuitenkin tuntuu, että olisi aika päivittää kalustoa uudempaan ja nopeampaan, sillä nopeus ei riitä action kuvaukseen ja yökuvauksessa liikaa kohinaa. Kumpi runko soveltuisi paremmin tämän tyyliseen kuvaukseen? Eli täyskennosta vai kroppia? Olen myös miettinyt, että ostaisi käytettynä ja panostaisi optiikkaan enemmän, kun kuvaus kohteet vaihtelevat melko paljon.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Ei kummallakaan voi mennä pieleen. Jos kuvaat paljon myös toimintaa, niin kroppi ja 7:n uusimmat versiot on siinä kova sana. Kohinat ja muut ominaisuudet ovat kroppikennossakin aina huimaa luokkaa jo useimmille ;-)

Tosin, tulet saamaan myös muunlaisia neuvoja, jos porukka innostuu...
--------
Aves!
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

No jos 550:n 3.8 kuvaa sekunnissa on liian hidas, niin paljonko auttaa 6:n 4.5 kuvaa?
Kroppi taitaa päihittää kutosen myös tarkennuksessa?
Fifty-forty
Katvis

Joo niimpä onki 6d ei oikein mitään hyötyä nopeuden kannalta. 7d kanssa mietityttää vaan kohina, koska linnunratoja yms tulee kuvailtua myös melko paljon.
Pros

Viesti Kirjoittaja Pros »

Säästää ja ostaa käytetyn 1DX:n. :)

Muuten joutuu tekemään aikalailla kompromissin, kumpi sitten on tärkeämpi, iso kenno vai actionkuvaus. Edes 5DIII ei tee kovin autuaaksi 6fps vauhdillaan (ja tuokin maksaa jo aika tavalla).
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Katvis kirjoitti:Joo niimpä onki 6d ei oikein mitään hyötyä nopeuden kannalta. 7d kanssa mietityttää vaan kohina, koska linnunratoja yms tulee kuvailtua myös melko paljon.
Kannattaa sitten kirjoittaa auki, mitä nopeus tarkoittaa :-D Laukaisuviivettä, ihan vain ruutua/sekunti vai tarkennusnopeutta mitä itse ajattelin.

Kohina, no jos kerran se ratkaisee niin vertaile netistä täysresolla otettuja linnunratakuvia. Googlettamalla löytyy molemmista muutama kymmenen esimerkkiä. Vaikea sanoa muiden puolesta, itse en ole yhtään kameraa hankkinut vertailemalla kohinaa...
--------
Aves!
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Jos nykyisen optiikkasi ovat kroppikennoiselle, niin joudut uusimaan ne 6D:n kanssa. Itse hankin vastaavassa tilanteessa keväällä 7D2;n juuri tuon kuvausnopeuden takia. Ja tykkään myös tarkennuksen nopeudesta ja säädettävyydestä. Tosin se on myös jonkinsorttinen riesa.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Jos kohinaieto on tärkeä listallasi, niin unohda 7D ja sen sijaan taas mieluummin 7D Mark II
Itse kuvaan 6D:llä ja sen käyttökelpoiset ISOt ovat max. 12800 ja omaan käyttööni sen nopeus on actioneissa riittänyt, enemmänkin tarkennusnopeus on kiinni siitä, mitä obtiikkaa siihen laittaa kiinni...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
burmanm

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Toisaalta, onko noilla tarpeilla nyt nimenomaan 7D II:n vahvimmat puolet? Tuntuu et painottuu action kuvaus liikaa.

Jos Canonilla jatkaa, niin mikä ettei sitten vaikka 80D? Kuitenkin hyvä AF ja 7fps. Kyllä se aika pitkälle riittää, ja on noihin muihin iloihin parempi.
jmjlaine

Viesti Kirjoittaja jmjlaine »

Itse painiskelin keväällä samanlaisten ajatusten kanssa 6D vai 7Dmk2. Itsellä oli silloin 7D. Nopeutta piti olla koska kuvaan luontoa (lentäviä lintuja) ja maisemia. 6D painoi vaakakupissa lähinnä juuri kohinan keston takia, mutta jos sen olisin hankkinut olisi mennyt linssit uusiksi EF-S ->EF ja sitten olisi tuo lintukuvaus kärsinyt. 7Dmk2 :ssa vauhti kyllä riittää mutta epäilytti tuo kohina hämärässä. Mutta, turhaan. Kyllä tuolla uskaltaa ISO arvoja nostaa huomattavasti enemmän kuin 7D:llä.

7D ja 550 (itsellä myös 550 vararunkona) noissa on sama kenno. 7D:llä saat PALJON lisää ominaisuuksia, mutta kuvanlaatuun ei välttämättä tule suurta muutosta. Suosittelen harkitsemaan 7Dmk2 jos budjetti antaa myöten. Itse en jäänyt 6D kaipaamaan vaihdon myötä.

Tässä yksi kuva 7Dmk2:lla otettu 600mm, ISO 3200, f6,3, 1/400 käsivaralla.
[url=https://flic.kr/p/LVHjYb][img]http ... .jpg[/img]Roe deer by Jari Laine, on Flickr[/url]
hattumies

Viesti Kirjoittaja hattumies »

7D mark II on ilmiselvä valinta tarpeisiisi, koska harrastat actionkuvausta ja tarvitset nopeutta. Lisäksi sinulta löytyy jo kroppijärjestelmään sopivaa optiikkaa.
panman

Re: Kameran valinta 6d vai 7d

Viesti Kirjoittaja panman »

Katvis kirjoitti:Kuvauskohteena on ollut lähinnä maisemakuvaus (erityisesti yökuvaus ja päivällä pitkiä valotuksia Nd käyttäen), talvella lumilautailu yms action ruutuja
Monta neuvoa tullut, mutta oleellista on tietty minkälaisia kakkuloita on jo. Kohinankesto on täyskennoisessa omaa luokkaansa ja jos puhutaan tarkennuksen nopeudesta, niin objektiivilla on siinä oleellinen osuus.
Vaihdoin kropista täyskennoiseen ja oikeastaan salamaa ei enää tarvitse, ISOa kun voi nostaa aika suruttomasti. Canon 7Dmk2 lienee taas action kuvauksessa tosi hyvä vaihtoehto.
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
Katvis

Kiitos hyviä vinkkejä on tullut esille! Action kuvauksessa en ole tarkennusnopeudella tehnyt oikeastaan mitään, sillä käsisäädöllä on ollut varmempi kuvata tai sitten käytössä on ollut fisu, jossa ei edes ole automaattitarkennusta. Eli lähinnä ruutuja/sek on se pääpointti mun tarpeissa. On kyllä vaikea päätös :/
Arcticaz

Viesti Kirjoittaja Arcticaz »

7D mkII
“There are no rules for good photographs, there are only good photographs.”
― Ansel Adams
Vastaa Viestiin