Mitäpä kanssa kuvaajat mieltä:
http://yle.fi/uutiset/hienot_kesakuvat_ ... aa/9107444
Eikä ookkin valokuvaus helppoa? Sen kun vaan painaa nappia.
Hienot kesäkuvat ja maailman valokuvauspäivä
-
-
- Viesti:
Kiva linkki heti jutun jälkeen
http://yle.fi/uutiset/surkean_valokuvaa ... f=leiki-uu
http://yle.fi/uutiset/surkean_valokuvaa ... f=leiki-uu
-
- Viesti:
Kuvat eivät olleet kummoisia, mutta valokuva on aina subjektiivinen entiteetti. Näillä kuvilla on merkitys kuvaajilleen, eikä sitä tule väheksyä.
Voidaan argumentoida, että kuvaajien tekninen ja taiteellinen osaaminen on vaatimatonta, mutta ei pidä jättää huomiotta valokuvaajien intentiota; jokainen on pyrkinyt vangitsemaan heille merkityksellisen kohteen ja hetken, ja käyttänyt siihen harkintaa taitoihinsa ja kokemukseensa perustuen. Tämä on arvostettavaa.
Tekninen taito, taiteellinen ilmaisu ja muut valokuvaan liittyvät asiat ovat opittavissa ja täydennettävissä. Jos ei ole tahtoa ja kiinnostusta, ei synny valokuvaakaan. Kaikki me olemme käyneet läpi prosessin aloittelijasta eri tasoilla oppineisiin. Ei ole syytä vähätellä niiden töitä, jotka ovat harrastuksensa, jotkut kenties jopa tulevan ammattinsa alkulähteillä.
Jos kyseessä olisi sarja ammattivalokuvaajien kesämuistoja, kritiikki voisi olla ankarampaa.
Voidaan argumentoida, että kuvaajien tekninen ja taiteellinen osaaminen on vaatimatonta, mutta ei pidä jättää huomiotta valokuvaajien intentiota; jokainen on pyrkinyt vangitsemaan heille merkityksellisen kohteen ja hetken, ja käyttänyt siihen harkintaa taitoihinsa ja kokemukseensa perustuen. Tämä on arvostettavaa.
Tekninen taito, taiteellinen ilmaisu ja muut valokuvaan liittyvät asiat ovat opittavissa ja täydennettävissä. Jos ei ole tahtoa ja kiinnostusta, ei synny valokuvaakaan. Kaikki me olemme käyneet läpi prosessin aloittelijasta eri tasoilla oppineisiin. Ei ole syytä vähätellä niiden töitä, jotka ovat harrastuksensa, jotkut kenties jopa tulevan ammattinsa alkulähteillä.
Jos kyseessä olisi sarja ammattivalokuvaajien kesämuistoja, kritiikki voisi olla ankarampaa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Siis joo. Ehkä vähän turhan kärkäs oli avaukseni, mutta isolla kun pärähti luuriin että nyt jumankauta on hienoa kuvaa niin hienoinen pettymys oli kuvat. Turhaan joo sitä tänne postailin kun nuo tuskin on otettu ammattikuvaajien toimesta. Hieman tahditonta myönnettäköön.Kryptos kirjoitti:Kuvat eivät olleet kummoisia, mutta valokuva on aina subjektiivinen entiteetti. Näillä kuvilla on merkitys kuvaajilleen, eikä sitä tule väheksyä.
Mutta sitten taas. Rohkenen epäillä tuota väitettä että noihin kaikkiin kuviin on käytetty harkintaa. Toki jokainen rajojensa mukaan mutta väitän ettei kaikkia vaan kuvaaminen kuvaamisena niin kiinnosta. Kännykkä taskusta ja näps. Devade. Toi mun mielestä ei siitä niin hirveen arvostettavaa tee.
Sanottakoon vielä selvyyden vuoksi ettei tarkoitukseni ollu dissailla heppujen kuvia. Mun mielestä kuvaaminen on hemmetin hauskaa ja oletan että ne jotka kuvia ottaa, on se myös niille hauskaa. Se tekee siitä jo kuvien ottamisen arvoista. Se mikä mulle tosiaan tossa särähti oli toi "hienoja kuvia" kommentti. Noista kuvista mä on oikein mitenkään saa leivottua mielessäni hienoja kuvia. Nyt oonkin pohtinu mikä hemmetti ees hieno kuva on ja mikä ihme minä oon kenellekään kertomaan mikä on hieno ja mikä ei?
Mut siis pitääkö jotain täyttä skeidaa lähteä kehumaan sen takia että joku pontevasti yrittää, vai vaan todeta että tässä ny vaan on kuvia? Ja just tovi sitten ite postasin tänne aivan *sensuroitu* kuvia. Hemmetti. Ehkä mun ei pitäis ajatella. Ei taida olla mun juttu.
Bodom line on se, että mun mielestä otsikossa ollut "hienoja kesäkuvia" ja kuvat ei oikein korreloinu. Ja tossa on taas "mun mielestä" joka vesittää koko lauseen. I'll get my coat.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
No tuota. Mulle kuvien katsojana kuvaajan menetelmät, tarkoitus ja asenne ovat oikeastaan se ja sama (ainakin siltä osin mikä ei näy kuvassa). Esim. jos ajaa mallin ja itsensä 30 asteen pakkaseen palelemaan on se toki hieno suoritus noin tekemismielessä, mutta silti mä erottaisin valokuvan arvioimisen ja valokuvaamisen arvioimisen toisistaan (tykkäsin erityisesti kuvaajan pikkurillin asennosta). Kukaan ei tietenkään ole täysin neutraali siinä mielessä et esim. pedofiilin ottamat lapsikuvat vaikuttavat katsomiskokemukseen vaikka noin absoluuttisessa mielessä vain kuvan pitäisi olla tärkeää.
Mut äärirelativistinen asenne taasen tekee kaiken arvioimisen ja keskustelun mahdottomaksi, koska "kaikki on vain suhteellista"-argumentti nollaa minkä hyvänsä ja jäljelle jää vain tyhjänpäiväinen lätinä - varsinkin kun absoluutteja ja faktoja maailmassa on aika vähän ja niistä keskustelu on vielä hedelmättömämpää. Toki "uran" alkuvaiheessa olevaa on hyvä kohdella hivenen silkkisemmillä hanskoilla, mut ketään ei edistä turhanpäiväinen kehuminen jos ei paskaksi haukkuminenkaan. Ja lopulta kyse on vaan valokuvista - ei henkilöistä - tai edes avosydänleikkauksesta.
Mut silti turha noita on könttänä arvioida, koska sit ollaan vaan tuolla "aika *sensuroitu*"-linjalla. Eli aloittajan kanssa samaa mieltä - typerä otsikko, mut hyvät otsikot on enempi harvinaisuus kuin normi.
Mut äärirelativistinen asenne taasen tekee kaiken arvioimisen ja keskustelun mahdottomaksi, koska "kaikki on vain suhteellista"-argumentti nollaa minkä hyvänsä ja jäljelle jää vain tyhjänpäiväinen lätinä - varsinkin kun absoluutteja ja faktoja maailmassa on aika vähän ja niistä keskustelu on vielä hedelmättömämpää. Toki "uran" alkuvaiheessa olevaa on hyvä kohdella hivenen silkkisemmillä hanskoilla, mut ketään ei edistä turhanpäiväinen kehuminen jos ei paskaksi haukkuminenkaan. Ja lopulta kyse on vaan valokuvista - ei henkilöistä - tai edes avosydänleikkauksesta.
Mut silti turha noita on könttänä arvioida, koska sit ollaan vaan tuolla "aika *sensuroitu*"-linjalla. Eli aloittajan kanssa samaa mieltä - typerä otsikko, mut hyvät otsikot on enempi harvinaisuus kuin normi.