Apua objektiivin valintaan

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
mj238

Apua objektiivin valintaan

Viesti Kirjoittaja mj238 »

Olen aloitteleva kuvaaja. Tähän mennessä tullut kuvattua vauvoja, taaperoita ja yhdet hääpotretit. Ystävä pyysi minua kuvamaan sukulaisensa ylioppilaspotretit sekä juhlat. Kesälle olisi tiedossa myös lisää newborn-sekä raskausmasukuvausta. Tällä hetkellä kalustona canonin ikivanha 450d sekä 50 mm / f1.8 objektiivi joilla olen pärjännyt kohtalaisen hyvin tähän saakka. Nyt aikomuksena kuitenkin viimein ostaa hyvä yleisobjektiivi sekä laajakulma.

Ostoslistalla tällä hetkellä nämä kaksi objektiivia:

Sigma EOS 30mm f/1.4 ART DC HSM

sekä

Sigma EOS 10-20mm f/3.5 EX DC HSM

Muutaman viikon päästä tosiaan ne ylioppilasjuhlat ja ajattelin ennen sitä hankkia uuden objektiivin. Koska budjettini on tällä hetkellä rajallinen voin hankkia kerrallaan vaan näistä toisen. Tuo 30 mm olisi kätevä kesällä tulevia kuvauksia (potretteja) varten mutta ylioppilasjuhlia kuvatessa luultavasti saatan tarvita myös laajempaa linssiä. Toiveena oli myös, että kuvaisin liikettä. Osaako joku kertoa onko noista edes mihinkään? Vai olenko aivan hakoteillä?

Suosituksia myös uuden rungon suhteen?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jukei

Viesti Kirjoittaja jukei »

30mm potrettikuvaukseen?

Suosittelen katsomaan ainakin nämä pari linkkiä asiaan liittyen:
http://improvephotography.com/29737/bes ... portraits/

http://mcpactions.com/2010/07/21/the-id ... xperiment/

ja

http://i.imgur.com/XBIOEvZ.gifv
mj238

Hei, kyllä 30 mm "potretteihin" eli esim. hääpotretteja miljöössä. Tähän mennessä olen kuvannut tuolla canonin 50 mm mutta, koska se vastaa 80 mm niin se rajaa kuvan liian tiukasti. Varsinkin ahtaissa sisätiloissa on kuvattavaa mahdotonta mahduttaa kuvaan kokonaan tämän seistessä. Siksi ostoslistalla tuo 30 mm joka vastaisi n. 50 mm yleisobjektiivia.

Olisiko ehdottaa jotain parempaa tähän tarkoitukseen? :)
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Sisätiloissa jossa lukuisia ihmisiä tuo 30mm on asiaa koska tuo 50mm ahistaa. Olisiko joku käytetty 17-50 2.8 zoomi seuraava hankintalistalla? Ainakin itse tykkään juuri tuosta kuvatessa isompaa joukkoa sisätiloissa jossa jalkazoomi ei seinien takia toimi.

Minulle tuli fiilis, että juuri tuo zoomi ja joku ettl-salama yhteishintaan n. 300€ voisi viedä kuvausharrastuksesi ihan uusiin ulottuvuuksiin.

Nykuinen 50mm 1.8 on fantastic plastic ja tuo ehdottamasi Sigma todella hyvä
mj238

onninpoika kirjoitti:Sisätiloissa jossa lukuisia ihmisiä tuo 30mm on asiaa koska tuo 50mm ahistaa. Olisiko joku käytetty 17-50 2.8 zoomi seuraava hankintalistalla? Ainakin itse tykkään juuri tuosta kuvatessa isompaa joukkoa sisätiloissa jossa jalkazoomi ei seinien takia toimi.

Minulle tuli fiilis, että juuri tuo zoomi ja joku ettl-salama yhteishintaan n. 300€ voisi viedä kuvausharrastuksesi ihan uusiin ulottuvuuksiin.

Nykuinen 50mm 1.8 on fantastic plastic ja tuo ehdottamasi Sigma todella hyvä

Eli ehdottaisit tuon Sigman 10-20 mm laajakulman tilalle tuota 17-50 mm zoomia? :) Onko suosituksia salamasta?
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Salamasuositus on se, että sen täytyy tukea runkosi TTL-automatiikkaa. Joku käytetty Canon tai sitten minun lempparimerkki Youngnuo ja siitä vaikkapa malli YN568ex. Hintaan alle satsku saat TTL-salaman jossa tehot riittää.

Sisätiloissa joukon kuvaamisessa on minun mielestä huima etu siinä, että käyttää kameran salamaa joka ohjaa langattomasti fiksuun paikkaan sijoitettua tehokasta TTL-salamaa. Kameran salama on pieni apuvalo ja varsinaisen valaistuksen hoitaa tuo irtosalama. Kameran salaman käyttöä vähentää huomattavasti se, että se antaa pläjäyksen kovaa valoa joka varsinkin tunnelmallisemmissa tilanteissa ei ole aina hyvä juttu. Siihen on noin euron apuneuvo joka on ainakin minulla aina repussa mukana:
http://www.ebay.com/itm/3-Color-Pop-Up- ... XQeW5TZh27
Vastaa Viestiin